Welke TEW afstudeerrichting?

Hxnn

New member
Dag iedereen,

Ik ga momenteel naar mijn masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen (TEW) aan de ua en moet een afstudeerrichting kiezen. Nu zijn er heel wat opties en weet ik niet zo goed welke ik zou moeten kiezen. Ik heb gehoord dat het niet per se heel veel uitmaakt welke richting je kiest en dat werkgevers hier minder op letten, maar ik wil toch wel een handige afstudeerrichting kiezen.
Dit zijn de richtingen waaruit ik kan kiezen:
  • Accounting
  • Data Science and Artificial Intelligence
  • Digital Organisation
  • Finance
  • Innovation Management and Entrepreneurship
  • Marketing
  • Organisation, Strategy and International Business (is dit te breed?)
  • Transport and Logistics
Waar is er wel en geen vraag naar? Zijn er richtingen die door digitalisering misschien niet meer goed zouden zijn?
Heeft iemand misschien aanbevelingen, tips, ervaringen die me kunnen helpen? Alle advies is welkom! Alvast bedankt!

Ik denk dat het er inderdaad niet zoveel toe doet maar als je al een idee hebt welke job je wilt kan je misschien in die richting kijken. Het zal enkel voor je eerste job belangrijk zijn. Als je bvb audit wil doen en je hebt marketing als afstudeerrichting gekozen zal daar waarschijnlijk wel een vraag rond komen ( maar nemen ze je waarschijnlijk nog steeds aan). Het gaat meer om het signaleren van interesse dan wat je echt gezien hebt.

Kijk wat je het meest interesseert en kies dat dan. Bij mij was dat finance en ik ben daar ook in blijven werken. Die voorlaatste categegorie zou ik nu niet direct kiezen, dat lijkt idd enorm breed.

Doen wat je graag zou doen. Met tew diploma is werk vinden niet zo moeilijk.

Python leren in data science is natuurlijk altijd handig maar dat kan je later ook nog altijd leren. :p

Zonder te weten wat je later graag zou willen doen is het redelijk nutteloos om advies te geven.
Mijn interesses liggen meer in marketing en die major van strategie of innovatie, maar ik vrees dat de markt van marketing verzadigd is en dat de andere 2 zowat algemeen zijn.

Mijn interesses liggen meer in marketing en die major van strategie of innovatie, maar ik vrees dat de markt van marketing verzadigd is en dat de andere 2 zowat algemeen zijn.
Je hebt een master TEW, TEW is zo’n brede richting dat men amper naar uw major op de arbeidsmarkt kijkt. Je maakt van uw carrière later wat jij wil, je zal bij uw allereerste job misschien een vraag naar uw major en uw thesis krijgen maar uw motivatie voor de job zelf zal uiteindelijk uw grootste ticket zijn, ervaring gaat na x-aantal jaar veel meer spelen dan een major in uw masterjaar. Er is niemand die vandaag nog naar mijn major kijkt. Het feit dat ik een extra master in fiscaliteit heb en mijn ITAA titel weegt veel meer door dan die major in mijn masterjaar.

Ik had een collega met een master rechten die zijn loopbaan gestart is als advocaat vennootschapsrecht, na een 7tal jaar overgestapt naar een accountancy speler als juridisch adviseur, daar interesse ontwikkeld voor accountancy en fiscaliteit, zijn ITAA stage gedaan en vandaag teamlead accountancy. Het is maar wat je er gaandeweg zelf van maakt.

Dag iedereen,

Ik ga momenteel naar mijn masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen (TEW) aan de ua en moet een afstudeerrichting kiezen. Nu zijn er heel wat opties en weet ik niet zo goed welke ik zou moeten kiezen. Ik heb gehoord dat het niet per se heel veel uitmaakt welke richting je kiest en dat werkgevers hier minder op letten, maar ik wil toch wel een handige afstudeerrichting kiezen.
Dit zijn de richtingen waaruit ik kan kiezen:
  • Accounting
  • Data Science and Artificial Intelligence
  • Digital Organisation
  • Finance
  • Innovation Management and Entrepreneurship
  • Marketing
  • Organisation, Strategy and International Business (is dit te breed?)
  • Transport and Logistics
Waar is er wel en geen vraag naar? Zijn er richtingen die door digitalisering misschien niet meer goed zouden zijn?
Heeft iemand misschien aanbevelingen, tips, ervaringen die me kunnen helpen? Alle advies is welkom! Alvast bedankt!

Je hebt ook nog TEW: economisch beleid aan de UA. Had veel vakken gemeenschappelijk met hun. Qua curriculum toch wel een stuk interessanter dan het bedrijfskundig gezwets en getaffel, but thats just me. 😂

Je hebt ook nog TEW: economisch beleid aan de UA. Had veel vakken gemeenschappelijk met hun. Qua curriculum toch wel een stuk interessanter dan het bedrijfskundig gezwets en getaffel, but thats just me. 😂
Begin van de bachelor is idd gemeenschappelijk, maar de master is heel verschillend en niet echt mijn interesse

Als je wilt kan je je ook inschrijven voor het CFA programma.

Dat zou ik doen als ik terug kon gaan in de tijd, toen ik in mijn laatste bacchelor/eerste master zat liepen er tal van vakken daarmee gelijk. Als je dan met CFA start op je 27ste (of later) ben je al veel vergeten.

Als je wilt kan je je ook inschrijven voor het CFA programma.

Dat zou ik doen als ik terug kon gaan in de tijd, toen ik in mijn laatste bacchelor/eerste master zat liepen er tal van vakken daarmee gelijk. Als je dan met CFA start op je 27ste (of later) ben je al veel vergeten.
Wat is het CFA programma?

Wat is het CFA programma?

Terug
Bovenaan