Welke wagen voor de dochter

Chris_147

Well-known member
Hey,

mijn dochter gaat aan haar eerste job beginnen en zoekt een wagen.
Ze heeft enkele jaren met een Honda Civic 1.4 2009 naar de hogeschool gereden, daar rijdt de zoon nu mee naar de hogeschool.
Zij zal nu dagelijks een 40km rijden, 3/4e snelweg, rest binnenwegen.

Haar voorkeur gaat uit naar een niet te grote wagen, beetje zoals de Civic.
Budget tot 7-8.000€, maar is rekbaar bij zeer goede wagen die lang mee kan.
Ik zoek iets wat betrouwbaar is en goedkoop in belastingen.

Heb wat schrik van de Ford 1.0 EcoBoost, Renault 1.2 TCe, PSA 1.2 PureTech.
Maar als ik in de prijs mee reken dat ik de distributieriem direct laat vervangen, zit ik dan terug safe?
(Edit: net eens met onafhankelijke garagist gebeld, die zei me dat de EcoBoost motoren 2 riemen heeft, vervangen kost tot 2.000€!!)

Van de turbomotoren zijn naar het schijnt de Opel 1.4, en VW 1.0/1.5 wel betrouwbaar.

Ideeën, tips?

Laatst bewerkt:
Ik heb 12-13 jaar en 110k km gereden met een 1.2TCE zonder noemenswaardige problemen, enkel 1x een kapotte sensor gehad.
Die 1.2 Puretech zou ik inderdaad ook van weg blijven. Die riem zit binnenin de motor en zit helemaal in de olie. Die riem brokkelt af door die olie en die brokken verstoppen dan de oliefilter met alle problemen vandien. Een bevriende Fiat garagist was er absoluut niet over te spreken toen Fiat opging in Stellantis en die ook die Puretech motor gingen krijgen.

Ff zitten zoeken op autoscout, als opties enkel airco en android auto gekozen:

Als je van een Japanner komt, bij een Japanner blijven. ;)
-Anders een jongere Civic of een HR-V?
-Suzuki Vitara (2015-...) met de bullet-proof atmosferische 1.6 die weinig verbruikt
-Mazda 3

Bedankt al voor de reacties!
Ik heb 12-13 jaar en 110k km gereden met een 1.2TCE zonder noemenswaardige problemen, enkel 1x een kapotte sensor gehad.
Ja, maar wij zouden die auto natuurlijk kopen op 110k km, misschien beginnen dan net de problemen?

Ik ga die Fiats eens voorleggen aan haar. Zelf vind ik het bomma auto's, maar misschien vind zij ze wel leuk.
Ik denk dat zij het ook niet zo heeft voor hogere auto's.
Wel vrij jong met weinig kilometers voor die prijs.
Als je van een Japanner komt, bij een Japanner blijven.
Daar lijkt het wel naar uit te gaan ja.
Deze Civic gevonden.
Spijtig dat er niet veel van verkocht zijn.
Toyota's blijven goed hun waarde houden. Bij Mazda heb je op de oudere 3 nog een 1.6, vanaf 2013 of zo met 2.0 wat duurder is in belastingen.
Elektrisch een optie : Dacia spring
Dat vind ik persoonlijk wel heel klein.
Ik heb even gezocht op elektrische wagens onder de 10k, maar dan kom je bvb op weliswaar nette BMW i3's uit, echter met weinig rijbereik. Als ze eens op vakantie wil gaan, gaat ze daar niet veel aan hebben.

Zelf ook deze Insignia enkele weken geleden gezien, staat nog altijd te koop. Goed uitgerust, 140pk, ziet er mooi uit. Ik vraag me af of er iets mis mee is.
Deze Octavia break, wel een witte.

Kia Ceed? Kun je ook weinig verkeerd mee doen denk ik?
Al heb ik (net als bij de Civic) mijn twijfels bij een atmo 1.4 van 100pk als je 3/4 autostrade doet.
Het zou alleszins niets voor mij zijn maar misschien is je dochter wel een heel rustige chauffeur?

Zelf ook deze Insignia enkele weken geleden gezien, staat nog altijd te koop. Goed uitgerust, 140pk, ziet er mooi uit. Ik vraag me af of er iets mis mee is.
Deze Octavia break, wel een witte.
Dat zijn toch best grote wagens, die zullen dicht tegen de 5m aan leunen :D
Ook altijd de 'kleine lettertjes' lezen, bij die Octavia bv is 8500€ de export prijs, met keuring en een jaar garantie is het opeens 9500€.

Als elektrisch een optie is, dan heb je bv de Renault Zoe (opletten dat je geen neemt waarbij je de batterij moet huren!) of als het wat duurder mag zijn, de 2de generatie Nissan Leaf. De eerste generatie vind je in je budget (ook hier export prijs die vermeld wordt!) maar dar heb ik al minder goeie dingen over gehoord.

De eerste generatie vind je in je budget (ook hier export prijs die vermeld wordt!) maar dar heb ik al minder goeie dingen over gehoord.
De batterijkoeling van de 1e generatie Leaf is niet al te denderend (en dat is een eufemisme), waardoor die batterijen doorgaans sneller degraderen. Misschien zijn er wel wat exemplaren te vinden die enkel rond de kerktoren hebben rondgereden en daardoor nooit echt warm werden, maar over het algemeen is er een reden waarom die zo goedkoop zijn.

Onderstaande AI-tabel is niet volledig of waarheidsgetrouw
Ook altijd de 'kleine lettertjes' lezen, bij die Octavia bv is 8500€ de export prijs, met keuring en een jaar garantie is het opeens 9500€.
Inderdaad, goed gezien!
Als honda je bevalt al eens aan een jazz gedacht? Veel ruimte voor deze klasse
Gaan we bekijken ja. Is ook wel meer een bomma autootje met hogere zit.
Eens zien wat de dochter ervan zegt.

Peugeot 308 VTi (zonder turbo dus) lijkt ook wel interessant, maar weinig aanbod.
Voor op de groei een 307 SW of een gewone 5-deurs.

Clio 0.9 TCe lijkt zeer goedkoop rijden.

Heb AI even gevraagd om alle te vermijden motoren in een tabel te zetten:

MerkMotoren aan te radenMotoren af te raden
Honda1.8 i-VTEC, 1.4 i-VTEC, 1.5 i-VTEC1.0 driecilinder turbo (Civic X)
Volkswagen1.0 TSI (85, 110, 115 pk), 1.5 TSI (130, 150 pk)1.2 TSI (Golf 5/6), oude 1.4 TSI met kettingproblemen
Seat1.0 TSI, 1.5 TSI (zelfde als VW)-
Skoda1.0 TSI, 1.5 TSI (zelfde als VW)-
Ford1.6 Ti-VCT (zonder turbo)1.0 EcoBoost (voor 2020, natte distributieriem)
Toyota1.6 Dual VVT-i, 1.8 Hybrid-
Opel1.4 Turbo (goed onderhoud vereist)Oudere motoren zonder goed onderhoud
Renault0.9 TCe1.2 TCe
Peugeot1.6 VTi1.6 THP (vooral bij nalatig onderhoud)
Dacia1.0 SCe, TCe-
PSA (Peugeot/Citroën/Renault)-Niet aan te raden: 1.2 PureTech

(waarom hij absoluut Renault onder PSA wil zetten in de laatste regel weet ik niet. Zo is er altijd iets met AI)

Ik moet zeggen: de af te raden motoren zijn telkens duidelijk de meest verkochte bij die merken (ook in NL). Lastig dus.

We proberen een beetje de verkeersbelasting laag te houden, dus max 1.6 liter, liefst met lage uitstoot.

Wat denken jullie van zo'n Nissan Leaf?

Zoals gezegd zou mijn dochter dus 45km/dag rijden naar het werk.
Ze rijdt niet veel ergens naar toe, maar zo'n EV van 2e generatie is waarschijnlijk niet geschikt om op vakantie te gaan.

Hangt ervanaf naar waar ze op vakantie gaat héé .
Van thuis naar de luchthaven zal wel lukken en ik denk naar de zee ook nog maar de Ardennen kan een probleem geven .

Tja, net nog wat onderzocht.
Leaf heeft Chademo aansluiting, daar moeten we dan nog eens een verloopstekker van kopen van +1.000 euro.
Bereik lijkt praktisch ook slechts 200km te zijn, dus toch beperkt.
Ook twijfels over de levensduur van de batterijen van een Leaf.
Beetje spijtig wel want verzekering geeft 30% korting op EV's.
Leaf met 150pk komt dan goedkoper uit dan een Civic met 99pk. (maar die is spijtig genoeg net verkocht)

Nu lijkt de interesse uit te gaan naar een Fiat 500 0.9 TwinAir met 83pk of een Mini Clubman met ongeblazen 1.6 met 120pk.
Het is natuurlijk niet alleen de prijs van belasting en verzekering, maar ook reeds gedaan onderhoud etc.

Zijn er geen BMW i3'tje s beschikbaar voor dat budget? Als ik het me goed herinner was dat eigenlijk wel echt nog een degelijke EV.
Wel klein bereik, dus voor eens verder te rijden gaat het praktischer zijn als ze eens een auto van jullie leent ofzo.

i3: heel klein bereik lijkt me, ook vaak 170pk wat voor jonge bestuurder niet goedkoop is.
Heb ook wat schrik van kosten bij ongeval, met het carbon chassis.

Weet niet of dit nog altijd zo is maar rekent de verzekering niet veel meer aan eens je boven 100 pk gaat als de bestuurder nog jong is en beginnende bestuurder ?

Wat heeft zij eventueel op het oog , wat zou haar voorkeur zijn ?
Al gevraagd ?

De prijsverhoging op basis van vermogen valt mee.
Civic 1.4 99pk is 935€, Alfa Romeo 1.4 120pk 982€, Insignia 1.4T 140pk is 1031€.
Ethias doet 1e jaar 20% korting (dus 747€, 785€ en 824€0 en haar bonus malus zakt de eerste 2 jaar met 2 punten bij goed rijden.
Dus van BM 9 naar 5 als alles goed gaat.

Leaf met 150pk is 758€ omdat ze 30% korting geven op EV's.
Spijtig genoeg moet je toch al naar 15.000€ gaan voor een goede EV zoals deze Hyundai Kona.
Die is wel 204pk. Ethias neemt normaal niet aan boven de 120kW voor jonge bestuurders.
Maar omdat wij al enkele wagens hebben zouden ze dit waarschijnlijk wel doen.
Mits inschrijven dit jaar rij je dan gratis voor de rest van het autoleven.
Spaart dus 1x 100-200€ BIV uit, 200-300€ wegentaks ieder jaar en 100€ verzekering.
Dan moet je al wel lang rijden met dezelfde EV.

Natuurlijk al naar haar voorkeur gevraagd. Die gaat nu uit naar de Clubman.
Is toch wel grotere wagen dan een Fiat 500, kan dus nog een beetje 'meegroeien'.
Ik heb zelf zoiets van dat zo'n model niet meer gemaakt wordt, dus misschien nu nog meepakken wanneer het kan?

Clubman is inderdaad uit productie, vrouw van mijn baas heeft reeds een jaar of 8 zo eentje (wel de S) en is daar zeer content mee.

Die heeft reeds 200k km op de teller en nog nooit kosten gehad buiten normale onderhouden.

Terug
Bovenaan