Welke wagen voor de dochter

Ik zou als particulier met een klein budget toch 2 keer nadenken alvorens een 'goedkope' EV van de eerste generatie die uit garantie is te kopen.
Je staart je hier blind op een paar honderd euro besparingen aan taksen en ik snap dat heel goed, maar je wilt niet weten hoeveel je kwijt zal zijn als er problemen komen met batterij, omvormer of motor buiten garantie.

Ik zou als particulier met een klein budget toch 2 keer nadenken alvorens een 'goedkope' EV van de eerste generatie die uit garantie is te kopen.
Je staart je hier blind op een paar honderd euro besparingen aan taksen en ik snap dat heel goed, maar je wilt niet weten hoeveel je kwijt zal zijn als er problemen komen met batterij, omvormer of motor buiten garantie.
Diezelfde bedenking hadden we ook gemaakt.
Zo'n Hyundai Kona zou ik wel vertrouwen en heeft voldoende bereik. Maar zoiets staat pas bij 15.000€.
Die meerprijs haal je er niet uit met de verkeersbelasting en verzekering.

Als lage taksen zo belangrijk zijn, waarom dan geen lichte vracht? Een bakkersautootje of een omgebouwde break. Geen BIV, lage jaarlijkse taks (130 euro ofzo) en je kan een ICE pakken waardoor je voor bewezen techniek kan gaan in plaats van de eerste EV modellen waar allerlei beperkingen aan zitten en grote kosten aan kunnen komen.

Als lage taksen zo belangrijk zijn, waarom dan geen lichte vracht? Een bakkersautootje of een omgebouwde break. Geen BIV, lage jaarlijkse taks (130 euro ofzo) en je kan een ICE pakken waardoor je voor bewezen techniek kan gaan in plaats van de eerste EV modellen waar allerlei beperkingen aan zitten en grote kosten aan kunnen komen.
Bijkomend voordeel voor de dochter is dat ze nooit Bob zal moeten zijn want haar vriendinnen gaan daar niet in willen gezien worden :wink:😜

Bijkomend voordeel voor de dochter is dat ze nooit Bob zal moeten zijn want haar vriendinnen gaan daar niet in willen gezien worden :wink:😜
Waarschijnlijk dat de dochter er zelf ook niet in gezien wil worden dan :p Ik zou zelf ook eerder voor een omgebouwde break gaan i.p.v. bakkersauto, hebben we hier zelf ook gedaan. De meeste wagens hebben na ombouw toch maar 2 zitplaatsen, dus de kans dat je moet rijden als je met een hoop weg bent is miniem.

Zo'n Clubman kan volgens mij ook naar lichte vracht omgebouwd worden, maar dan wordt de zoektocht wel heel specifiek natuurlijk als je er één wil vinden die al omgebouwd is. Ik heb zelf naar lichte vracht gezocht op 2dehands tot ik een model vond dat ik wel interessant vond (Mercedes C break in ons geval).

De zoektocht is ten einde!
Zeer mooie Mini Clubman gevonden in Keulen:
c8c1c722-cee1-486a-ab81-06d3f7393bd6-1ccd1263-8cd6-47fb-8713-5e4e6c419bed.webp
c8c1c722-cee1-486a-ab81-06d3f7393bd6-9c7a10bc-609a-4105-a418-1b2c5d329589.webp
c8c1c722-cee1-486a-ab81-06d3f7393bd6-3eda51bc-d104-487e-81ed-18c7b8dab465.webp

2008, 1.6 122pk, 143.000km, maar zeer nette staat.
Velgen met zomerbanden en velgen met winterbanden.
Wel sinds deze week een deukje in de passagiersdeur, maar daardoor heb ik de prijs naar 5.000€ kunnen afdingen.
Lijkt me zeker geen slechte deal.
Zaterdag met takelwagen ophalen en dan invoeren, keuring en inschrijven.

Inderdaad. Groot genoeg, maar ook niet te.
Snel genoeg, maar ook niet te
Redelijk zuinig en uitstoot en 1.6 valt mee voor de belastingen (324€, 100€ BIV)

Ik maak me niet zoveel zorgen over leeftijd, als een wagen van 18 jaar er nog zo mooi uitziet, dan is die goed behandeld.
Meeste vergelijkbare wagens die we zagen zaten tegen de 8.000€.
150€ voor huur transporter, 88,5€ voor 2dehandskeuring.
Ik reken 700-1.000€ voor het herstellen van de deur, 500€ voor grondig nazicht en kleine mankementjes.
Dan heeft ze een wagen waar ze nog 4-5 jaar zeker goed mee verder kan.
En ik ben er vrij zeker van dat ik hem indien nodig binnen de maand voor minstens dezelfde prijs kan verkopen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Groot genoeg, maar ook niet te.
Snel genoeg, maar ook niet te
Redelijk zuinig en uitstoot en 1.6 valt mee voor de belastingen (324€, 100€ BIV)

Ik maak me niet zoveel zorgen over leeftijd, als een wagen van 18 jaar er nog zo mooi uitziet, dan is die goed behandeld.
Meeste vergelijkbare wagens die we zagen zaten tegen de 8.000€.
150€ voor huur transporter, 88,5€ voor 2dehandskeuring.
Ik reken 700-1.000€ voor het herstellen van de deur, 500€ voor grondig nazicht en kleine mankementjes.
Dan heeft ze een wagen waar ze nog 4-5 jaar zeker goed mee verder kan.
En ik ben er vrij zeker van dat ik hem indien nodig binnen de maand voor minstens dezelfde prijs kan verkopen.
Lijkt me goede koop, zonder tegenslag gaat ze daar nog een tijd van genieten.

Dat is nu 't omgekeerde van een bestelwagentje, nu zal ze ieder weekend Bob mogen zijn ;)

Congratz, ziet er een goede koop uit :thumb:

Leuke wagen als eerste auto!

2008, 1.6 122pk, 143.000km, maar zeer nette staat.
Deze heeft de N12 motor zeker? Ik stond altijd wat huiverachtig t.o.v. Mini's met benzinemotor door de verhalen over de onbetrouwbare motor, maar blijkbaar is het vooral de N14 die onbetrouwbaar is.
Ik reken 700-1.000€ voor het herstellen van de deur,
Ik zie het deukje niet meteen op de foto's, maar als het enkel maar een "deukje" is zonder lakschade, is dat wel heel ruim gerekend. Een deukje van een deur die tegen de auto is gezwierd kost je 50-80 euro voor uitdeuken zonder spuiten. Uitdeuken kost niet zoveel, het is vooral het spuiten dat geld kost. Kleine lakschade zou ik bijwerken met een lakstiftje. Laten spuiten is geld weggooien bij een auto van die leeftijd imo. En zeker bij een auto waar de kans groot is dat er nog wel wat schade mee gereden zal worden.

Leuke wagen als eerste auto!
Vinden wij ook !
Deze heeft de N12 motor zeker? Ik stond altijd wat huiverachtig t.o.v. Mini's met benzinemotor door de verhalen over de onbetrouwbare motor, maar blijkbaar is het vooral de N14 die onbetrouwbaar is.
Ja, het blijkt een best betrouwbare wagen te zijn.
Distributieketting. Kennelijk wel vanaf 2010 nog iets beter met extra kettingspanner. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Het zijn vooral de motoren met turbo die wat minder goed zijn.
Ik zie het deukje niet meteen op de foto's, maar als het enkel maar een "deukje" is zonder lakschade, is dat wel heel ruim gerekend. Een deukje van een deur die tegen de auto is gezwierd kost je 50-80 euro voor uitdeuken zonder spuiten. Uitdeuken kost niet zoveel, het is vooral het spuiten dat geld kost. Kleine lakschade zou ik bijwerken met een lakstiftje. Laten spuiten is geld weggooien bij een auto van die leeftijd imo. En zeker bij een auto waar de kans groot is dat er nog wel wat schade mee gereden zal worden.
Dit zijn nog iets oudere foto's van de advertentie. Deukje is er ergens afgelopen week bijgekomen. Maar ook wat krassen op de deur, dus dat gaan we toch laten maken zodat mijn dochter fier kan zijn op haar wagen. We hadden liever 1 deur met deukje dan krasjes rondom. Gemakkelijker te fixen.
Voor de rest echt tip top carrosserie.

Terug
Bovenaan