Werk jij ver van huis?

Werk jij 'dicht' (e.g. <20km) bij huis?

• Totaal aantal stemmers
    197

Muñoz

Well-known member
Simpele vraag: werk je elke dag redelijk dicht bij huis (pakweg dicht genoeg om comfortabel met de fiets te kunnen doen (als het weer meevalt))?

Ik heb nogal wat (iets) oudere vrienden die minstens enkele dagen per week van Antwerpen of omstreken naar Brussel / Zaventem (Big 4) sporen/rijden, en waar - als ik zo tussen de lijnen door luister - dat toch wel een serieuze impact heeft op hun 'jobtevredenheid'.
Ik ben zelf nog laatstejaarsstudent handelsingenieur, dus ik ben al aan het uitkijken naar interessante jobs. Probleem is dat ik echt geen fan ben van accounting/audit/controlling/tax (en meer van beleidsadvies/financieel toezicht), waardoor er voor mij in Antwerpen sowieso al niet heel veel 'interessante' jobs zijn. Langs de andere kant zie ik mij - zolang ik nog thuis/in Antwerpen woon - echt niet de meeste dagen in de file staan/lang op de trein zitten. Ik ben totaal geen huismus (ik kom oorspronkelijk zelfs van Brussel), maar ik heb een redelijk druk sociaal leven (+ teamsport) waar ik (nog altijd) heel veel voldoening uit haal en waar ik de komende jaren nog niet aan wil 'knabbelen'.
Nog mensen die een trade-off tussen ver pendelen (+ de nadelen) of iets minder interessante jobs hebben moeten maken?

✌️

Op zich zegt die afstand heel weinig. Ik heb collega's die volgens uw norm "dichtbij" het werk wonen, maar dubbel zo lang onderweg zijn als ik.

Ik heb jaren de verplaatsing gemaakt naar Brussel vanuit Oost-Vlaanderen, eerst met de trein (+ metro), later met de wagen. Gemiddeld bijna 3u onderweg per dag.

Na 10 jaar dichterbij gaan werken (+- 10km), en altijd met de fiets. Dat heeft een enorme impact gehad op mijn welbevinden.

Ik zelf net onder de 20 km...

Heb zo iemand in de familie, die steevast zit te klagen over de NMBS en parkeerproblemen aan het station van Brugge,
maar hij koos er wel zelf voor om elke dag op en af naar Brussel te pendelen, omdat de lonen bij de bank daar zoveel hoger zijn...
Tjah, daar kies je dan zelf voor vind ik, weinig compassie mee dan. Lonen zoveel hoger ja maar wel elke dag bijna 3 uur trein (als je geluk hebt geen vertragingen te hebben). Dat betaal je toch allemaal in levenskwaliteit vind ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op dit moment 55 minuten rijden, zal binnenkort 40-45 minuten worden. Uiteindelijk valt het wel mee om dit 3x in de week te doen (1 dag thuiswerk, 1 dag ouderschapsverlof). En meestal is het ook geen 3 dagen op rij, dus dat maakt het ook meer doenbaar. Gewoon podcast opzetten en ik zie het rijden voor een stuk als vrije tijdsbesteding.

Tijd 3u/dag gedaan door omstandigheden. Nu 30 min (15min enkel). Ik ga nooit meer verder werken (ok, 20 min kan nog :-)). Wat een heerlijkheid en tijd dat je er voor terug krijgt.

Met de auto ongeveer 16km. 's Ochtends vertrek ik wel vroeg en normaal ben ik er dan op net geen 25 minuten. Op drukkere momenten zal het 35 à 40 minuten zijn.
Met de fiets is het ongeveer 17km en dan doe ik er 45 minuten over.

Ik woon in de appartementsblok vlak naast het kantoorgebouw van mijn bedrijf dus ik ben op 5 minuten van het sluiten van mijn voordeur op kantoor.

Dit heeft zo een grote positieve impact op mijn work life balance.
Ik kan 's ochtends rustig om 8 u opstaan, nog fijn een koffie drinken en mijn boek lezen om gezapig wakker te worden waarna ik dan om 8.55 naar het werk ga. 'S middags kan ik als ik wil gewoon thuis komen lunchen en om 6 uur ben ik dan weer thuis zodat ik tijd genoeg heb voor hobby's, eten klaarmaken en dergelijken.

Mijn vriendin is +1uur onderweg van en naar het werk en als ik zie hoe uitgeput ze thuiskomt, hoe weinig tijd ze heeft voor hobby's of zelfs gewoon voor rust en de impact daarvan...

Ik denk niet dat ik nog ooit 30min+ onderweg kan zijn van en naar mijn werk, dat zou bijna een deal-breaker zijn puur door de ongelooflijke positieve impact op mijn leven van zo dichtbij te wonen.

Vroeger:
werkte op 400 meter van mijn woonplaats. Leuk werk voor even, maar zonder uitdaging op termijn.

Nu:
werk op 124 km (Brussel) van mijn woonplaats (Ieper). Betekent verplaatsing van:
- Trein: 1u53 heen (rechtstreeks), 1u59 terug (overstappen in Gent)
- te voet: zo'n 15 minuten naar station Ieper, zo'n 7 minuten vanaf/naar Centraal

Totale verplaatsing dus zo'n 4,5 uur per werkdag.

Nog maar zelden spijt van gehad. Gemiddeld 3 keer per week naar Brussel, 1 dag telewerk en vooral: 1 dag per week niét werken, dat maakt dat het haalbaar is. Op de trein heb ik gelukkig goeie internetverbinding.

Afstand zegt niet zoveel, tijd die je er over doet wel.

Ik pendel met trein en plooifiets tussen Brugge en Gent. Ik reken van deur tot deur anderhalf uur. In het gaan is dat meestal wel wat korter, omdat ik dan mik op een exacte trein en er nog niet zoveel vertragingen zijn. Maar er gaat dus toch ongeveer 3 uur per dag op aan het van en naar het werk gaan.

Ja, dat brengt heel wat nadelen met zich mee. Maar anderzijds zorgt die pendel er wel voor dat ik wanneer ik toekom op het werk al van mijn ochtendhumeur af ben en zorgt 's avonds de 30 a 40 minuten fietsen er voor dat ik mijn werk tegen ik thuis ben volledig van mij heb kunnen affietsen.

Ik moet af en toe ook naar Brussel, dat doe ik dan op dezelfde manier, maar dat zou ik echt wel niet kunnen op regelmatige basis. Dan ben ik echt te lang onderweg.

Tijd 3u/dag gedaan door omstandigheden. Nu 30 min (15min enkel). Ik ga nooit meer verder werken (ok, 20 min kan nog :)). Wat een heerlijkheid en tijd dat je er voor terug krijgt.
Ter aanvulling
Enkele dagen per week thuiswerk zou het zoveel haalbaarderen maken. Bovendien zou ik het voor tijdelijk wel zien zitten nog altijd, maar niet het idee dat je dit 40 jaar gaat doen. Zeker nu je nog geen gezin hebt en misschien niet moet koken etc is het moment om te proberen

55km enkele rit. Dat duurt 's morgens meestal 40m en 's avonds 1 uur.
De woonplaats is een compromis tussen waar ik en mijn vrouw werk. Mijn eerste job was op 5km (15m fietsen) van mijn deur. Het valt niet te ontkennen dat het een enorm comfort is om, wanneer je werkdag erop zit, je een kwartier later effectief thuis bent. Al die pendeltijd is in feite ook maar werktijd waar je niet voor vergoed wordt.

Maar goed, mijn werkgever in de haven verloont beter dan de jobs die wel op een straal van 30m reistijd liggen, dus blijf ik pendelen...

Toch een goeie 50 minuten onderweg voor huidig klant en ik ben verre van een ochtendpersoon dus het heeft wel een impact op mij. Gelukkig kan ik van project veranderen wanneer ik wil.

Ik pendel vanuit de Zuiderkempen naar Brussel. Gelukkig kan ik veel thuiswerken en word ik maar 1 à 2 dagen per week op kantoor verwacht.

Van deur tot deur ben ik ongeveer 1,5u enkel onderweg waarvan 45 minuten met de trein en 12km naar het station.

Ik woon op 25km fietsen, wat perfect doenbaar is met mijn speedpedelec. Ik doe er 50 minuten over. Helaas moet ik naar de andere kant van Brussel, waardoor het rijden aan 40+ km/u niet meer aan de orde is zodra ik onder de R0 passeer. Voor mij is dit de verste afstand die ik in mijn leven wil afleggen om een job te doen. Ik heb hiervoor altijd op 8 a 10km van mijn werk gewoond.

Ik mag ook regelmatig thuiswerken (3 op 5 dagen), en dat compenseert de langere afstand wel.

Vroeger:
werkte op 400 meter van mijn woonplaats. Leuk werk voor even, maar zonder uitdaging op termijn.

Nu:
werk op 124 km (Brussel) van mijn woonplaats (Ieper). Betekent verplaatsing van:
- Trein: 1u53 heen (rechtstreeks), 1u59 terug (overstappen in Gent)
- te voet: zo'n 15 minuten naar station Ieper, zo'n 7 minuten vanaf/naar Centraal

Totale verplaatsing dus zo'n 4,5 uur per werkdag.

Nog maar zelden spijt van gehad. Gemiddeld 3 keer per week naar Brussel, 1 dag telewerk en vooral: 1 dag per week niét werken, dat maakt dat het haalbaar is. Op de trein heb ik gelukkig goeie internetverbinding.
Behoorlijk grappig dat als ik met het openbaar vervoer naar mijn werk in Brussel wil, er ook ongeveer 1u40/1u50 minuten overdoe.
Ik woon nochtans vlakbij de bushalte met lijn naar Brussel, en mijn werk is op 14 minuten stappen van station Schaarbeek.

Dat voor een afstand die slechts 1/5de van de jouwe is.
Dan zie je wel duidelijk dat centraal wonen&werken, in de buurt van een station, veel meer betekent voor duurzame mobiliteit dan simpelweg dichter van je werk wonen. Bussen rijden doorgaans ook gewoon op dezelfde dichtgeslibde wegen als de rest van het verkeer.

Laatst bewerkt:
Simpele vraag: werk je elke dag redelijk dicht bij huis (pakweg dicht genoeg om comfortabel met de fiets te kunnen doen (als het weer meevalt))?

Ik heb nogal wat (iets) oudere vrienden die minstens enkele dagen per week van Antwerpen of omstreken naar Brussel / Zaventem (Big 4) sporen/rijden, en waar - als ik zo tussen de lijnen door luister - dat toch wel een serieuze impact heeft op hun 'jobtevredenheid'.
Ik ben zelf nog laatstejaarsstudent handelsingenieur, dus ik ben al aan het uitkijken naar interessante jobs. Probleem is dat ik echt geen fan ben van accounting/audit/controlling/tax (en meer van beleidsadvies/financieel toezicht), waardoor er voor mij in Antwerpen sowieso al niet heel veel 'interessante' jobs zijn. Langs de andere kant zie ik mij - zolang ik nog thuis/in Antwerpen woon - echt niet de meeste dagen in de file staan/lang op de trein zitten. Ik ben totaal geen huismus (ik kom oorspronkelijk zelfs van Brussel), maar ik heb een redelijk druk sociaal leven (+ teamsport) waar ik (nog altijd) heel veel voldoening uit haal en waar ik de komende jaren nog niet aan wil 'knabbelen'.
Nog mensen die een trade-off tussen ver pendelen (+ de nadelen) of iets minder interessante jobs hebben moeten maken?

✌️
In Antwerpen zijn er op dat vlak steeds meer opportuniteiten, maar de kans bestaat dat je even naar Brussel zal moeten pendelen inderdaad. Maar dat hoeft niet definitief te zijn.

Ikzelf ga nooit verder dan 20 minuten van mijn kantoor wonen. Ik woon nu op 5 minuten van mijn kantoor in Antwerpen en dat is een gigantische luxe. Af en toe moet ik naar Brussel voor meetings of klanten, maar dan doen we dat steeds op schappelijke uren. Hetzelfde voor mijn andere klanten waar ik soms mee afspreek, gewoon op een schappelijk uur.

Lange dag gehad? Ik knal naar huis en quasi direct ben ik in een ontspannende omgeving. Geen file, geen bijkomende frustraties, niks.

Mij krijg je enkel nog naar Brussel voor uitzonderlijk veel meer geld (zal vermoedelijk niet gebeuren).

Ik werkte op 3 km (5min) van mijn woning, nu op 15 of 25km (20min of 30 min/45min indien drukker)

Ook al ben ik langer onderweg, mij nog niet beklaagt, betere uren en zit in een sector waarbij even pendelen nuttig is en je met een fris hoofd terug thuis komt.
Plus te dicht bij het werk is/was in mijn sector meer een nadeel dan een voordeel (oproepbaar).

Het enige jammer is dat ik meestal in kostuum/deftige kledij werk en mijn wagen tijdens de uren geregeld nodig heb waardoor ik niet met de fiets tot daar kan.
Zou toch graag vanaf het beter weer wordt met de fiets gaan, zou een uurtje op en uurtje af zijn, toch is voor een oplossing zorgen.

1,2km deur tot deur. 😁
Nadeel: je woont wel in Brussel 😩

Het is fijn om eigenlijk amper te moeten pendelen naar kantoor, en daar win je op weekbasis wel heel wat vrije tijd mee, maar echt in de stad wonen moet je ook maar liggen (en dat is voor mij toch iedere dag weer wat aanpassen)

Terug
Bovenaan