Zijn punt was eerder dat een uitkering ontvangen, wanneer de persoon had kunnen werken, profiteren is van het systeem. Het maakt niet uit hoeveel je hebt bijgedragen dat maakt het niet minder profiteren. En dan maakt hij een ander voorbeeld waarbij de clue is dat altijd iets juist doen en 1x het fout doen, dat fout doen niet rechtvaardigd.
Zwart-Wit denkend heeft ie gelijk, maar met geld kan je ook een manier van denken ontwikkelen waarbij je zegt: zolang ik meer bijdraag tov wat ik neem is er geen probleem; want als iedereen dat zou doen is er in de maatschappij ook geen probleem. En daar valt ook iets over te zeggen
Ja dat weet ik.
- Vrouw wordt mid Mei ontslagen op een woensdag
- De maandag erop begint ze via interim contracten op een ander bedrijf. (Al serieus geprofiteerd zeker?)
- Na 1,5 maand vind ze het niet leuk en zoekt een andere job, ze vindt die en startdatum is na bouwverlof (contract onbepaalde duur)
- Ze tekent voor bouwverlof haar interimcontract voor de week na bouwverlof niet meer en gaat die 3 weken stempelen
- Ze begint bij haar huidige werkgever na bouwverlof
Je kan beargumenteren dat ze profiteert ja, maar dat bedrijven dicht zijn tijdens bouwverlof is nu ook niet haar schuld.
Als je dat niet doet, zoals ik 10 jaar geleden tussen mijn 2 jobs waar ik 2 weken niet ingeschreven was en geen contract had, wordt je bedankt met een extra maand werken tot je wettelijk pensioen. Ik had verdomme juist 45k euro afgetikt van mijn ontslagpremie.
Wie heeft er daar geprofiteerd? Jeruist, uit de miserie van een ontslagen werknemer heeft vooral de staat geprofiteerd en een maand langer werken tot pensioen aan mijn broek gesmeerd. Toch vrij duur voor 2 weken verlof, niet?
Moest ik het nu overgedaan hebben, dan had ik mijn contract 2 weken vroeger laten ingaan, maar dat wist ik toen niet. Ik wou gewoon 2 weken rust, zonder ook maar enige compensatie. Gezien de riante ontslagvergoeding kon dat in mijn ogen er wel vanaf...
Mijn vrouw heeft het spel gespeeld volgens de regels, 3 weken 'betaald verlof' en niet langer werken tot pensioen,