Wi-Fi netwerk verbeteren

dev!lke

Active member
Hallo,

Momenteel hebben we enkel een modem van Orange.
De Wi-Fi in onze veranda (+-7m verder met enkel een raam tussen) is zeer slecht.
Volgende week maandag gaan we nieuwe kabels trekken, zodat we daar de Wi-Fi kunnen verbeteren.
De kabel naar ons eerste verdieping gaat ook vernieuwd worden.

Nu was mijn vraag, wat is het beste dat we zowel in onze veranda als boven plaatsen?
Een access point opzich, een router en dan instellen als access point, ...?

Een mesh systeem heb ik ook over gelezen, maar dit is misschien teveel voor hetgeen wij willen (Wi-Fi zal enkel worden gebruikt voor gsm/tablet en videobellen).

Is het de "modem" die de WiFi van Orange genereert?

Wat gebruik je nu voor je WiFi en welke router gebruik je?

Je hebt altijd een router nodig tussen het internet en je huis, die zit bij in de modem of plaats je apart. Voor basis-zaken is die van Orange ok en kan je enkel de WiFi afzetten in hun toestel en je eigen WiFi opbouwen met eigen AP's.

Qua Wifi is het altijd beter om meer AP's te hebben. Meer kleintjes/zwakke is beter dan minder grote/krachtige. Sommige systemen werken ook samen met een router van hetzelfde merk, of ingebouwd in een station met AP om je meer functies te geven.

Als je vandaag kabels trekt: Trek zo veel mogelijk CAT6a UTP naar kamers, en eventueel naar centrale punten (aan het plafond van) een gang o.i.d. Laat ze waar mogelijk centraal toekomen waar je wat plaats hebt om ze met een switch te verbinden (in een kast / technische ruimte).

Kabel is sneller en stabieler dan WiFi, dus toestellen die je kan bekabelen zijn altijd stabieler.
WiFi die via de kabel terug kan lopen naar de router is sneller dan WiFi die mesht. Dus AP's met kabel zijn beter dan zonder.

kabels = :love2:

Ik veronderstel dat je niet super veel toestellen hebt. Welke snelheid van internet heb je? En, heb je vaak grote bestandsoverdrachten op je lokaal netwerk (time machine / NAS / etc?)?

Is het de "modem" die de WiFi van Orange genereert?

Wat gebruik je nu voor je WiFi en welke router gebruik je?

Je hebt altijd een router nodig tussen het internet en je huis, die zit bij in de modem of plaats je apart. Voor basis-zaken is die van Orange ok en kan je enkel de WiFi afzetten in hun toestel en je eigen WiFi opbouwen met eigen AP's.

Qua Wifi is het altijd beter om meer AP's te hebben. Meer kleintjes/zwakke is beter dan minder grote/krachtige. Sommige systemen werken ook samen met een router van hetzelfde merk, of ingebouwd in een station met AP om je meer functies te geven.

Als je vandaag kabels trekt: Trek zo veel mogelijk CAT6a UTP naar kamers, en eventueel naar centrale punten (aan het plafond van) een gang o.i.d. Laat ze waar mogelijk centraal toekomen waar je wat plaats hebt om ze met een switch te verbinden (in een kast / technische ruimte).

Kabel is sneller en stabieler dan WiFi, dus toestellen die je kan bekabelen zijn altijd stabieler.
WiFi die via de kabel terug kan lopen naar de router is sneller dan WiFi die mesht. Dus AP's met kabel zijn beter dan zonder.

kabels = :love2:

Ik veronderstel dat je niet super veel toestellen hebt. Welke snelheid van internet heb je? En, heb je vaak grote bestandsoverdrachten op je lokaal netwerk (time machine / NAS / etc?)?

Ja idd, alles gaat via Orange momenteel.
Modem + router staan in woonkamer, hier vlakbij staat mijn playstation + desktop.

In de woonkamer is de wifi dus dik in orde (op gsm: 138Mbps en in de veranda is het +-40Mbps).
Op het eerste verdiep, in de slaapkamer is de Wifi 20-30Mbps.

Onze elektricien ging de kabels komen trekken, omdat er ook geboord moet worden enz. (Kabel C6A + nieuwe coax kabel ook naar de veranda).

Qua toestellen momenteel het gebruikelijke denk ik:
Wifi: 2 smartphones, tablet, werklaptop, persoonlijke laptop, google home
Via kabel aangesloten: Desktop, playstation, TV, decoder

Er zijn zelden grote datatransfers, in de veranda is het vooral voor videobellen (is nu echt rampzalig met momenten) en in de toekomst misschien met de laptop werken daar). En zo kan de Wi-Fi misschien tot in de tuin uitgebreid worden.

In de slaapkamer / eerste verdieping is het dan vooral voor smartphone gebruik. Daar gaat de kabel toekomen in een 2e slaapkamer, dus voor kinderen is er dan al een kabel voorzien (die tegen dan al verouderd zal zijn maar dan ligt er toch al 1).

Idem op 2e verdiep, hier is ook al een oude kabel, maar die kan momenteel blijven voor ons.

Als je iets kan voorstellen van product waar ik eens naar kan kijken, laat het zeker weten want er is zoveel keuze ...
Vroeger was er veel minder keuze en bestond de helft van de systemen nog niet :laugh:

Hallo

Ik veronderstel dat jullie start fiber hebben dan (abonnementen).
In elk geval, zelfs bij het laagste abonnement, haal je niet de maximale snelheid vandaag.

Als je kabel legt, leg dan enkel UTP (cat6a). Coax is overbodig vandaag. Het is vaak handig om er meer dan 1 te hebben in een ruimte, omdat je dan geen switch moet plaatsen als je meer dan 1 toestel (bijvoorbeeld een computer en een AP) in dezelfde ruimte wil plaatsen. Elektriciens hebben vaak toegang tot dubbele UTP. Dat is 1 fysieke kabel, maar waar 2 UTP's tegelijk in lopen die niet bijster veel dikker is dan een gewone. Dat werkt sneller. Achteraf nog UTP toevoegen is veel complexer omdat je dan vaak moet liggen breken, herschilderen, etc... Best in 1x meer dan je nu nodig hebt en wat anticiperen op het feit dat alles tegenwoordig connected is of dat wordt.

De meest eenvoudige / goedkope oplossing is een mesh systeem dat via UTP "backhaul" ondersteunt. Een TP-Link Deco X60 of zo.
Het 1e basisstation sluit je aan achter je Orange modem (waarvan je via de web interface de wifi antenne hebt uitgezet). Je gebruikt dat station als router en je configureert het via de app.

Je steekt een kabel in de 2e poort van dat ding en je zorgt dat die van de woonkamer naar de plek loopt waar al je kabels toekomen. Daar zet je een eenvoudige switch die groot genoeg is om alle kabels die je laat steken te koppelen, kostprijs 30-50 euro of zo. In die switch steek je de kabels die naar je veranda en naar je slaapkamer gaan. Daar steek je dan de 2 andere basisstations van het "mesh" systeem. Door die kabels mesht dat niet, maar stuurt het z'n data over de kabel terug naar het 1e basisstation, door de modem, naar het internet.

Voordelen: je moet er niet veel van kennen, veilig want je behoudt je ISP router (2 routers achter elkaar) dus je kan niets per ongeluk open zetten, cheap.
Nadelen: Je kan moeilijk extra AP's bij plaatsen, al zeker geen waterdichte, er zijn weinig aanpassingen en troubleshooting mogelijk als er iets mis gaat.

De oplossing waar ik meer fan van ben, is een modulaire, waarbij je verschillende losse componenten combineert in 1 systeem dat vandaag aan je noden voldoen, maar waar je als dat nodig is componenten bij kan plaatsen, upgraden, vervangen... Ik ben nogal fan van Unifi omdat dat prijs / kwaliteit goed is en erg gebruiksvriendelijk.

In die situatie kan je een cloud gateway (een router + controller) plaatsen achter je modem. Er zijn meerdere modellen, de Unifi Express is de goedkoopste maar kan maar 5 extra unifi toestellen aansturen. Dat lijkt genoeg voor jouw use case momenteel. Die heeft ook Wifi aan boord. Dan zet je ook 1 of 2 switchen afhankelijk van waar je kabels toekomen (vb 1 waar alle nieuwe kabels toekomen en 1 bij je desktop / playstation etc... De switch die de kabels voor je AP's verbindt, kan je dan best met Power over Ethernet (PoE) nemen, dan kan je daar rechtstreeks AP's op aanluiten zonder dat die een eigen stopcontact nodig hebben. AP's koop je dan i.f.v. de noden en snelheden die je wenst. Dat begint bij 90 euro of zo voor een waterdicht WiFi 5 AP. 115 voor basis Wifi 6 versies.

Samen komt dat dus wel een stuk duurder uit dan een TP-Link Deco maar je kan er meer mee, en het is een systeem waar je aan kan sleutelen als je noden veranderen. Elke component kan je individueel aanpassen, upgraden, verplaatsen... Etc. Meestal kan je die individueel ook 2e hands verkopen, daar is een markt voor.

Hey
oke merci voor de informatie al!
De oplossing met de TP link Deco lijkt me voor ons wel voldoende.

Dus eigenlijk schakel ik dan de wifi van orange uit, ik plaats 1 bakje van tp link aan de modem + switch voor alle kabels te verbinden.
Dan in de veranda + slaapkamer plaats ik bakje 2 en 3 van tp link.

En dan heb ik overal wi-fi, en moet ik niet constant switchen tussen bv: wifi living, wifi veranda en wifi slaapkamer?

Als ik het zo simpel mag samenvatten :unsure:

Klopt. Maakt niet uit waar die switch staat, naast je 1e bakje, of ergens tussenin, zolang die maar via kabel aan de bakjes verbonden is.

Dan heb je 1 (of als je dat kiest meerdere) SSID('s) = Wifi namen. Die vormen samen met je bedrade apparaten 1 netwerk. Je kan met een domme switch geen netwerken scheiden (vb voor gasten of kinderen apart). Mogelijk nog wel enkel voor wifi, op voorwaard dat die switch er niet tussen zit en je enkel kabels tussen je "bakjes" hebt gebruikt. Als dat geen issue is => Deco

Je toestellen gaan "roamen" tussen de AP's i.f.v. van de beste ontvangst. Je kan videobellen in de veranda, door de living lopen en naar de slaapkamer zonder dat de verbinding verbreekt en je bent dan 2x overschakeld van AP.

oke super, ik ga dan is kijken voor die X60 3 pack van TP Link.
Staat nu in promo 249 bij coolblue zie ik.

Merci voor de info!

Hoe ik het gedaan heb, kabel getrokken van de Orange router naar de buitenkamer, Ubiquity unifi ap pro gehangen, et voila.
't Is natuurlijk wat je zelf wilt/nodig hebt.

Hoe ik het gedaan heb, kabel getrokken van de Orange router naar de buitenkamer, Ubiquity unifi ap pro gehangen, et voila.
't Is natuurlijk wat je zelf wilt/nodig hebt.
Controller op je PC?
Als je alle functies wiltis een "always on controller" wel wenselijk in een Unifi systeem en dan vind ik een pc installatie moeilijk om aan te raden.

Controller op je PC?
Als je alle functies wiltis een "always on controller" wel wenselijk in een Unifi systeem en dan vind ik een pc installatie moeilijk om aan te raden.
Nope, zonder controller. Kan je perfect zonder installeren, ik heb die functies niet nodig thuis.
Toen we die nog op het werk hadden, heb ik dat uiteraard wel met controller gedaan (op pc)

Nope, zonder controller. Kan je perfect zonder installeren, ik heb die functies niet nodig thuis.
Toen we die nog op het werk hadden, heb ik dat uiteraard wel met controller gedaan (op pc)
Via SSH in standalone dan.
Dit is een modus die ik niet aanraad voor niet (heel) technische mensen. Pc controller wel, voor 1 AP maar niet voor multi-AP.

Gisteren de mesh wifi kit ontvangen en geïnstalleerd.
De kabels liggen nog niet top (moet nog gedaan worden) maar het systeem werkt.

Vanmorgen zei mijn vrouw wel dat ze aan het videobellen was met haar mama en dat het veel vast liep tijdens het gesprek.

Maar gisteren had ik overal 145mb/s download en +-15 mb/s upload.

Dus dan lijkt het mij dat het niet aan ons ligt maar aan het netwerk bij haar ouders (of aan de te oude iPad).

Hier ook even mee op inpikken. Zelf ook aan het zien om wifi te verbeteren. In de hal/berging is er geen wifi bereik. Huidige modem is ook van Orange en geeft goede dekking maar niet voor de achterste slaapkamer en hal/berging. Bij deze laatste heb ik WiFi nodig aangezien er zonnepanelen komen.
In de achterste slaapkamer heb ik een UTP connectie in de muur die in verbinding staat met de modem van Orange.
Welk systeem zou je dan aanraden ? De X60 is misschien wat overkill.

Je kan ook van Orange een extender huren, maar daar ben ik geen fan van, op termijn is dat duurder.

Een X60 is een WiFi 6 instapmodel met 3 stations. Je kan besparen door enkel AP's te nemen, zonder router functie (dus geen "mesh kit").
Of een WiFi 5 systeem zoals een Deco M4 dat WiFi 5 is. Er zijn ook kits met maar 1 basisstation en 1 antenne. Jouw Orange router is WiFi 6 waarschijnlijk dus naar WiFi 5 gaan is potentieel een downgrade in de gebieden waar je wel goede dekking hebt (als je enkel een instap abonnement hebt, maakt dat niet uit).

Gisteren de mesh wifi kit ontvangen en geïnstalleerd.
De kabels liggen nog niet top (moet nog gedaan worden) maar het systeem werkt.

Vanmorgen zei mijn vrouw wel dat ze aan het videobellen was met haar mama en dat het veel vast liep tijdens het gesprek.

Maar gisteren had ik overal 145mb/s download en +-15 mb/s upload.

Dus dan lijkt het mij dat het niet aan ons ligt maar aan het netwerk bij haar ouders (of aan de te oude iPad).

Snelheid (throughput) en consistentie (gerelateerd aan latency) zijn 2 verschillende dingen.

Voor videobellen heb je geen hoge snelheden nodig, maar wel consistentie. Latency is een soort vertraging van stukjes data. Een component zit buiten je huis (het internet zelf, er is meer latency als de servers verder weg staan dan vlak bij) en een stuk binnen waar je controle over hebt. Wifi heeft inherent een hogere latency dan kabel, onder andere door storing van andere WiFi in en rond je huis EN andere stralingsbronnen of dempende materialen. Een wireless backhaul = mesh verhoogt die latency nog eens. Vandaar mijn advies om een wired backhaul te installeren waar mogelijk vanuit elk basisstation.

Als je Deco een functie heeft om automatisch de beste kanalen te zoeken, kan je dat al eens proberen. Dan ga je al een stuk minder storing hebben van andere straling van de buren etc.

Heb je ook je ISP WiFi al uitgezet? Want als dat niet is, kan het zijn dat het device van je vrouw daar nog naartoe springt.

Laatst bewerkt:
Hier ook even mee op inpikken. Zelf ook aan het zien om wifi te verbeteren. In de hal/berging is er geen wifi bereik. Huidige modem is ook van Orange en geeft goede dekking maar niet voor de achterste slaapkamer en hal/berging. Bij deze laatste heb ik WiFi nodig aangezien er zonnepanelen komen.
In de achterste slaapkamer heb ik een UTP connectie in de muur die in verbinding staat met de modem van Orange.
Welk systeem zou je dan aanraden ? De X60 is misschien wat overkill.
Heb een tijdje geleden via Aliexpress een set van 3 gekocht voor nog geen €70. Werken sinds dag 1 feilloos.

Heb deze al een jaar of 5 en ben er heel content van. Heb het basisstation aan de modem aangesloten, 1 staat boven en de andere in de veranda. Heb overal perfecte dekking.

Je kan ook een iets duurdere set kopen voor betere dekking en Wifi 6.

Snelheid (throughput) en consistentie (gerelateerd aan latency) zijn 2 verschillende dingen.

Voor videobellen heb je geen hoge snelheden nodig, maar wel consistentie. Latency is een soort vertraging van stukjes data. Een component zit buiten je huis (het internet zelf, er is meer latency als de servers verder weg staan dan vlak bij) en een stuk binnen waar je controle over hebt. Wifi heeft inherent een hogere latency dan kabel, onder andere door storing van andere WiFi in en rond je huis EN andere stralingsbronnen of dempende materialen. Een wireless backhaul = mesh verhoogt die latency nog eens. Vandaar mijn advies om een wired backhaul te installeren waar mogelijk vanuit elk basisstation.

Als je Deco een functie heeft om automatisch de beste kanalen te zoeken, kan je dat al eens proberen. Dan ga je al een stuk minder storing hebben van andere straling van de buren etc.

Heb je ook je ISP WiFi al uitgezet? Want als dat niet is, kan het zijn dat het device van je vrouw daar nog naartoe springt.
De wifi van Orange is uitgeschakeld en alle deco units zijn verbonden met kabel (modem - deco 1 - switch - deco veranda + deco slaapkamer).

Gisteren bleef het niet hangen tijdens videobellen.

Heb een tijdje geleden via Aliexpress een set van 3 gekocht voor nog geen €70. Werken sinds dag 1 feilloos.

Heb deze al een jaar of 5 en ben er heel content van. Heb het basisstation aan de modem aangesloten, 1 staat boven en de andere in de veranda. Heb overal perfecte dekking.

Je kan ook een iets duurdere set kopen voor betere dekking en Wifi 6.
Even terug op inpikken, ben voor de duurdere versie gegaan en ben heel tevreden van het resultaat. Installatie ging vlot, zit nu overal vlot aan 145 mbps over heel het huis (standaard internet van Orange). Merci voor de tip!

Is dit ook een goed alternatief voor die 360 pods van telenet? (heb er 3 in gebruik)
Eentje aan de modem koppelen en de andere 2 op verschillende verdiepingen?
Enkel stopcontact nodig?

Terug
Bovenaan