Wie heeft er water in zijn kelder?

Onze woning heeft 2 kruipkelders en door de regen van de voorbije dagen ligt er in 1 van de kruipkelders 30 cm water.
Ik heb in beide kruipkelders een waterpomp van karcher met een sensor (waar je het waterniveau kunt verschuiven naar laag naar hoog). Vorig jaar heeft de waterpomp een paar dagen non stop gedraaid (hoog elektriciteitsverbruik en pomp kapot).nu zet ik de waterpomp in de hoogste stand en ga ik elke dag 1 kijken of ik deze pomp moet aandoen. Bij het inschakelen van deze pomp, moet ik soms 5 a 8 keer de stekker in- en uittrekken omdat ik wel de pomp hoor werken maar deze pompt geen water weg.
Kruipkelder zit vol met soort zand .

K ben aan het kijken hoe ik dit probleem kan verhelpen.
Zou dit helpen?

Iemand anders tips?

Onze woning heeft 2 kruipkelders en door de regen van de voorbije dagen ligt er in 1 van de kruipkelders 30 cm water.
Ik heb in beide kruipkelders een waterpomp van karcher met een sensor (waar je het waterniveau kunt verschuiven naar laag naar hoog). Vorig jaar heeft de waterpomp een paar dagen non stop gedraaid (hoog elektriciteitsverbruik en pomp kapot).nu zet ik de waterpomp in de hoogste stand en ga ik elke dag 1 kijken of ik deze pomp moet aandoen. Bij het inschakelen van deze pomp, moet ik soms 5 a 8 keer de stekker in- en uittrekken omdat ik wel de pomp hoor werken maar deze pompt geen water weg.
Kruipkelder zit vol met soort zand .

K ben aan het kijken hoe ik dit probleem kan verhelpen.
Zou dit helpen?

Iemand anders tips?
Is er een bepaalde reden waarom je je kruipkelder per se wil leegpompen? Het is redelijk normaal dat er water in kruipkelders staat en de kruipkelder zal telkens terug vollopen als het grondwater hoog staat. Wat je doet is dus dweilen met de kraan open. Een veel efficiëntere oplossing is een bodemfolie (bvb die van Tonzon, maar er zijn andere merken ook) voorzien zodat het vocht dat verdampt (tegen een trager tempo gezien het meeste vocht niet onder de folie uit kan komen) je kelder kan verlaten via de verluchtingsgaten. Zo blijft alles boven de bodemfolie droog. Het water onder de bodemfolie trekt weg wanneer het grondwaterpeil terug zakt.

Hier zo toegepast en sindsdien zijn de muren in de kruipkelder, onze vloer (plafond van kruipkelder dus) en de leidingen in de kelder volledig droog.

Hier ook sinds dit jaar water in de kelder.
Komt langs 1 kant binnen. Geen idee hoe dit opeens kan. Maar tis wel klote
Is kort bij een kelderraam maar die buitenbak staat wel droog.
Ook geen idee hoe ik het 'lek' kan vinden. Als iemand daar een truckje voor kent..

Is er een bepaalde reden waarom je je kruipkelder per se wil leegpompen? Het is redelijk normaal dat er water in kruipkelders staat en de kruipkelder zal telkens terug vollopen als het grondwater hoog staat. Wat je doet is dus dweilen met de kraan open. Een veel efficiëntere oplossing is een bodemfolie (bvb die van Tonzon, maar er zijn andere merken ook) voorzien zodat het vocht dat verdampt (tegen een trager tempo gezien het meeste vocht niet onder de folie uit kan komen) je kelder kan verlaten via de verluchtingsgaten. Zo blijft alles boven de bodemfolie droog. Het water onder de bodemfolie trekt weg wanneer het grondwaterpeil terug zakt.

Hier zo toegepast en sindsdien zijn de muren in de kruipkelder, onze vloer (plafond van kruipkelder dus) en de leidingen in de kelder volledig droog.
Ik zou graag mijn vloer isoleren via de kruipkelder. Geen enkele firma zal in die kelder kruipen als daar 10/15cm water in staat.
Probleem is dat ik zelfs met de dompelpomp het niet wegkrijg omdat de kelder zelf vol met stand en wat steentjes ligt. Er blijven overal plassen staan en het werkt als opstoppingen voor de andere kamers. Offertes omdat te laten doen door een ruimingsfirma komen makkelijk rond de 2000 euro..

Dus ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem zonder echte oplossing..

Hier ook sinds dit jaar water in de kelder.
Komt langs 1 kant binnen. Geen idee hoe dit opeens kan. Maar tis wel klote
Is kort bij een kelderraam maar die buitenbak staat wel droog.
Ook geen idee hoe ik het 'lek' kan vinden. Als iemand daar een truckje voor kent..
Ik ben regelmatig in de kruipkelder gekropen (en dan vooral tijdens regenbuien) om te kijken waar het binnenliep. Ik had 1 plaats waar het binnenliep langs een verluchtingsgat en dat heb ik opgelost omdat dat water op de bodemfolie zou lopen in plaats van eronder. Op een andere plaats was het vuil water van de vaatwasser. Dat heb ik vanzelfsprekend ook opgelost door de afvoer aan te sluiten op de afvoer van de gootsteen. De rest was grondwater en is niet tegen te houden, dus is best op te lossen door zo'n bodemfolie.

Ik zou graag mijn vloer isoleren via de kruipkelder. Geen enkele firma zal in die kelder kruipen als daar 10/15cm water in staat.
Probleem is dat ik zelfs met de dompelpomp het niet wegkrijg omdat de kelder zelf vol met stand en wat steentjes ligt. Er blijven overal plassen staan en het werkt als opstoppingen voor de andere kamers. Offertes omdat te laten doen door een ruimingsfirma komen makkelijk rond de 2000 euro..

Dus ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem zonder echte oplossing..
Dan vind je niet de goede firma's, want normaal hebben die mannen speciale pakken om in natte kruipkelders te kruipen. En zij pompen de kelder zelf leeg als het water te hoog staat. Anders kan je ook gewoon wachten tot de zomer, dan trekt het water vanzelf weg.

Puin heb ik zelf geruimd in de zomer wanneer de kelder droogstond. Was een volle remorque hier.

Pas wel op met je vloer te isoleren zonder een bodemfolie. De PUR zal zich vol vocht zuigen en de isolatiewaarde zal een pak minder worden. En er begint schimmel in te groeien. Correcte volgorde is normaal eerst bodemfolie en dan isoleren (liefst met PIR platen ipv gespoten PUR).

Ff ter aanvulling.
Het gaat bij mij niet om een kruipkelder. Maar een volwaardige.
Verwarmingsbuizen liggen ook tot aan een niet-aangesloten collector. Dus ooit zou hier wel een leuke hobbykamer kunnen komen.
Huis is +-10jaar oud. Volgens de vorige eigenaar (4 jaar geleden gekocht) is er ooit aan de heel andere kant water binnen gekomen. Maar toen was zijn oprit nog niet verhard. Daar is nu geen probleem.
Ik ben regelmatig in de kruipkelder gekropen (en dan vooral tijdens regenbuien) om te kijken waar het binnenliep. Ik had 1 plaats waar het binnenliep langs een verluchtingsgat en dat heb ik opgelost omdat dat water op de bodemfolie zou lopen in plaats van eronder. Op een andere plaats was het vuil water van de vaatwasser. Dat heb ik vanzelfsprekend ook opgelost door de afvoer aan te sluiten op de afvoer van de gootsteen. De rest was grondwater en is niet tegen te houden, dus is best op te lossen door zo'n bodemfolie.

Hier ook voor de eerste keer in 10j een vochtige kelder. Heb me laten vertellen dat in onze regio (oost-Limburg) de grondwaterstand het hoogste is in 60j…

Huis gekocht in 2020 en zou geen water in kelder hebben volgens vorige eigenaren.
Mja dus toch wel altijd water als er regen is, zelfs in zomermaanden.
Nog gedacht om als verborgen gebrek te verhalen, maar dat 'gezeik' uiteindelijk allemaal niet gedaan.

Begin deed ik ook gewoon aftrekken door alle kamers op.
Ik heb een garage in de kelder en bij de poort staat wel een pomp aan de buitenkant, daar laat ik het water dan in om zo weg te laten pompen.
Maar het water lekt dus echt aan de volledig andere kant van het huis en dat was echt tijdrovend en last aan de rug van uren te keren.

Ondertussen een waterstofzuiger wat echt wel een gemak is en een elektrische vochtvreter.
Dat werkt wel goed op zich, alleen denk ik ook wel vaker om het probleem op te gaan lossen.

Echter denk ik dat dit niet de moeite gaat zijn en veel geld kost om dan hopelijk droog te blijven.
Mensen die er naar zijn komen kijken garanderen niks en vinden het precies wel 'meevallen'.

Dan vind je niet de goede firma's, want normaal hebben die mannen speciale pakken om in natte kruipkelders te kruipen. En zij pompen de kelder zelf leeg als het water te hoog staat. Anders kan je ook gewoon wachten tot de zomer, dan trekt het water vanzelf weg.
Eventueel suggesties qua firma?

En wegtrekken in de zomer is a no-go. Hier blijft 30+ cm staan. Ik woon ook wel in een vrij nat gebied met vele (grote) waterlopen in de directe omgeving.

Ff ter aanvulling.
Het gaat bij mij niet om een kruipkelder. Maar een volwaardige.
Verwarmingsbuizen liggen ook tot aan een niet-aangesloten collector. Dus ooit zou hier wel een leuke hobbykamer kunnen komen.
Huis is +-10jaar oud. Volgens de vorige eigenaar (4 jaar geleden gekocht) is er ooit aan de heel andere kant water binnen gekomen. Maar toen was zijn oprit nog niet verhard. Daar is nu geen probleem.
In een gewone kelder is het eenvoudiger om tijdens een regenbui eens te gaan kijken vanwaar het water komt. Ik heb ooit eens een tip gelezen om iets van poeder te verspreiden over de oppervlakte waar je denkt dat de lek zit en dat dat poeder dan een spoor gaat vormen waar de lek is. Zelf nooit geprobeerd. Een lek lokaliseren is nooit evident natuurlijk, maar de aanhouder wint.

Eventueel suggesties qua firma?

En wegtrekken in de zomer is a no-go. Hier blijft 30+ cm staan. Ik woon ook wel in een vrij nat gebied met vele (grote) waterlopen in de directe omgeving.
Ik heb uiteindelijk alles zelf gedaan, dus ik heb niet echt ervaringen met bedrijven. Mijn loodgieter deed alleszins een pak aan om iets in de kruipkelder te checken en een firma die onze spouwmuur is komen isoleren zei me dat zij de kelder gewoon leegpompen voor ze de vloer beginnen te isoleren. Zij wilden wel met gespoten PUR werken wat voor mij een no go was.

De mensen van de twee bedrijven in onderstaand artikel lijken alleszins te weten waarover ze praten en lijken me dus een goede optie:

Dan zou je al rondom moeten graven en langs buiten aanpakken.

Kruipkelders waterdicht maken wordt normaal niet gedaan gezien de hoge kostprijs en het ook niet echt nodig is. De regel is dat er in de meeste kruipkelders op z'n minst nu en dan eens water staat en dat hoeft ook geen probleem te zijn, zolang je ervoor zorgt dat het vocht je isolatie en woning niet binnen kunnen dringen. En dat kan je doen door het water af te dekken met een folie en genoeg verluchting te voorzien in de kruipkelder tussen de bodemfolie en de isolatie. Zo kan het vocht dat ontsnapt tussen de muur en de folie eenvoudig afgevoerd worden naar buiten.

Laatst bewerkt:
Is er een bepaalde reden waarom je je kruipkelder per se wil leegpompen? Het is redelijk normaal dat er water in kruipkelders staat en de kruipkelder zal telkens terug vollopen als het grondwater hoog staat. Wat je doet is dus dweilen met de kraan open.
Er zijn al 2 waterpompen in de beide kruipkelder.
Maar voor 1 waterpomp, moet ik elke dag de waterstand zelf gaan bekijken want ik heb deze waterpomp manueel uitgeschakeld. Anders blijft deze non-stop draaien zonder water op te pompen (hoog elektriciteitsverbruik en kan de pomp kapot gaan (zo heb ik al 2 karcher pompen van 160 euro pogen weggooien).
Sinds 2 weken moet ik deze pomp elke dag manueel aandoen, bij de pomp blijven, paar keer stekker in en uit doen zodat hij weer water begint te pompen omdat het water dan ongeveer 20 a 30 cm hoog staat.

Waarom ik zou gaan voor zo een droogbox, dat ik denk dat als ik deze zou gebruiken voor mijn waterpomp, dat mijn waterpomp altijd zal kunnen werken zonder problemen, er is een soort doek rond de box zodat er geen zand in de box kan gaan zodat de pomp zonder problemen water kan wegpompen omdat de onderkant van de pomp zandvrij is)

Ik heb een 7 tal verluchtingsgaten, 1 ervan is 30 op 5 cm.de andere 6 zijn ongeveer 10 op 10 .
Ik heb het hele jaar door (ook vorige zomer) een vochtigheid tussen de 72 a 80%. Je voelt/ruikt echt die vochtigheid als je bovenaan de kelder bent.

Er zijn al 2 waterpompen in de beide kruipkelder.
Maar voor 1 waterpomp, moet ik elke dag de waterstand zelf gaan bekijken want ik heb deze waterpomp manueel uitgeschakeld. Anders blijft deze non-stop draaien zonder water op te pompen (hoog elektriciteitsverbruik en kan de pomp kapot gaan (zo heb ik al 2 karcher pompen van 160 euro pogen weggooien).
Sinds 2 weken moet ik deze pomp elke dag manueel aandoen, bij de pomp blijven, paar keer stekker in en uit doen zodat hij weer water begint te pompen omdat het water dan ongeveer 20 a 30 cm hoog staat.

Waarom ik zou gaan voor zo een droogbox, dat ik denk dat als ik deze zou gebruiken voor mijn waterpomp, dat mijn waterpomp altijd zal kunnen werken zonder problemen, er is een soort doek rond de box zodat er geen zand in de box kan gaan zodat de pomp zonder problemen water kan wegpompen omdat de onderkant van de pomp zandvrij is)

Ik heb een 7 tal verluchtingsgaten, 1 ervan is 30 op 5 cm.de andere 6 zijn ongeveer 10 op 10 .
Ik heb het hele jaar door (ook vorige zomer) een vochtigheid tussen de 72 a 80%. Je voelt/ruikt echt die vochtigheid als je bovenaan de kelder bent.
Het probleem is dat je verluchtingsgaten het vocht in je kelder niet weggevoerd krijgen omdat er te veel tegelijk verdampt. Onze kruipkelder had eerder ook een geur en dan zwijg ik nog over de zwermen muggen en salamanders die in onze kruipkelder leefden. Als je het vocht opsluit onder een bodemfolie, zal er maar een klein beetje ontsnappen en dat beetje zal dan afgevoerd kunnen worden door de verluchtingsgaten. Zo wordt alles boven de bodemfolie kurkdroog, de luchtvochtigheid zal dalen en de geur zal verdwijnen. Het water onder de folie en de folie zelf zullen het grondwaterpeil volgen.

Het nadeel aan pompen is dat je ze in het oog moet blijven houden, ze kostelijk zijn om te vervangen en ze blijven ook elektriciteit gebruiken. Daarnaast moet je opletten dat je geen instabiliteit veroorzaakt door het grondwater telkens maar weg te pompen waardoor er telkens ook zand/grond wegspoelt.

Ik denk dat zo'n bodemfolie voor jou de oplossing kan zijn om het vervangen van die pompen te vermijden.

Hier kan je het principe zien:

Huis gekocht in 2020 en zou geen water in kelder hebben volgens vorige eigenaren.
Mja dus toch wel altijd water als er regen is, zelfs in zomermaanden.
Nog gedacht om als verborgen gebrek te verhalen, maar dat 'gezeik' uiteindelijk allemaal niet gedaan.

Begin deed ik ook gewoon aftrekken door alle kamers op.
Ik heb een garage in de kelder en bij de poort staat wel een pomp aan de buitenkant, daar laat ik het water dan in om zo weg te laten pompen.
Maar het water lekt dus echt aan de volledig andere kant van het huis en dat was echt tijdrovend en last aan de rug van uren te keren.

Ondertussen een waterstofzuiger wat echt wel een gemak is en een elektrische vochtvreter.
Dat werkt wel goed op zich, alleen denk ik ook wel vaker om het probleem op te gaan lossen.

Echter denk ik dat dit niet de moeite gaat zijn en veel geld kost om dan hopelijk droog te blijven.
Mensen die er naar zijn komen kijken garanderen niks en vinden het precies wel 'meevallen'.
In ons huis stond er ook veel water in de kelder (voet stond onder) bij de sleuteloverdracht.
"Het is de eerste keer in 15-20jaar dat de kelder onder water staat" - yeah right.

Toen hebben we kelder (echte kelder, geen kruipkelder) leeggepompt, eerst met stofzuiger en dan een dompelpomp (vlakke) gekocht en de rest opgedweild. Sindsdien werden enkel de voegen wat nat maar geen echt water in de kelder.

Tot vorige week, dan wel terug vocht en water in de kelder, komt via de grond en blijkbaar ook via een zijmuur. Valt uiteraard niet in de verzekering (KBC), enkel een lek in de leiding en stormschade ...

Zondag komt er iemand kijken, die persoon is al eens geweest om het vocht in de muren te behandelen.

Nu was ik aan het denken / kijken of een pompje bestaat dat via een darm afzuigt ipv via de pomp zelf.
Aangezien de kelder niet egaal ligt of niet 1 laag punt heeft, loopt het water overal naartoe ...
Moesten we dit kunnen opzuigen zoals een stofzuiger, met een darm, dan zou het makkelijker zijn om de laatste restjes water op te zuigen.

De persoon dat komt kijken zegt wel dat hij in de laatste 17jaar nooit zoveel vragen/oproepen heeft gekregen als in het laatste jaar nu.
Dus blijkbaar is het echt extreem momenteel.

In ons huis stond er ook veel water in de kelder (voet stond onder) bij de sleuteloverdracht.
"Het is de eerste keer in 15-20jaar dat de kelder onder water staat" - yeah right.

Toen hebben we kelder (echte kelder, geen kruipkelder) leeggepompt, eerst met stofzuiger en dan een dompelpomp (vlakke) gekocht en de rest opgedweild. Sindsdien werden enkel de voegen wat nat maar geen echt water in de kelder.

Tot vorige week, dan wel terug vocht en water in de kelder, komt via de grond en blijkbaar ook via een zijmuur. Valt uiteraard niet in de verzekering (KBC), enkel een lek in de leiding en stormschade ...

Zondag komt er iemand kijken, die persoon is al eens geweest om het vocht in de muren te behandelen.

Nu was ik aan het denken / kijken of een pompje bestaat dat via een darm afzuigt ipv via de pomp zelf.
Aangezien de kelder niet egaal ligt of niet 1 laag punt heeft, loopt het water overal naartoe ...
Moesten we dit kunnen opzuigen zoals een stofzuiger, met een darm, dan zou het makkelijker zijn om de laatste restjes water op te zuigen.

De persoon dat komt kijken zegt wel dat hij in de laatste 17jaar nooit zoveel vragen/oproepen heeft gekregen als in het laatste jaar nu.
Dus blijkbaar is het echt extreem momenteel.
Ge kunt normaal wel een dompelpomp laten plaatsen in de vloer ja.
Die mensen bekijken dan normaal even hoe en waar dat het beste kan en dat kan in principe perfect via een leiding weggepompt normaal ja.

Die waterstofzuiger is echt een top ding, maar hebt dan uiteindelijk wel zelf nog werk.
Maar tegenover water aftrekken door alle kamers is dat toch een zaligheid.
Gewoon een slurf gelijk een standaard stofzuiger maar dan breder, de borstel eraf zodat ge de grote opening enkel overhoudt.
Die steek ik gewoon in de plas waar het meeste ophoopt en dan doet die zijn werk.
Als die vol is, dan ga ik die omkappen bij die pomp aan mijn ingang van de kelder.
Het overblijfsel op de vloer gaat dan via die vochtvreter en dat bakje kap ik ook leeg bij die pomp.

Bij mijn garagepoort (ingang van kelder) heb ik aan de buitenzijde dus die pomp, voor het water dat via de inrit naar beneden naar de kelder garage loopt, dat wordt via een leiding dan verder weg gepompt.

Zo dingen op de muren smeren hebben de vorige eigenaren al gedaan heb ik gehoord van ene die was komen kijken.
Dus ik vrees dat dat voor mij geen oplossing gaat zijn.
Ik denk dat ik echt ga moeten laten opengraven en langs buiten bekijken, maar momenteel met die stofzuiger en vochtvreter valt het werk dat ik ermee heb nog mee.
Laat het misschien toch ooit een open doen, momenteel geen goesting voor haha.

Bij ons is er vandaag iemand langsgeweest. Het water zou via de muur komen, er zijn 4-5 kleine openingen in de muur waar het water druppel per druppel doorkomt.

Hij gaat een offerte maken voor die gaten toe te maken. Het zou niet via de voegen komen volgens hem.

Ik lees hier van verschillende mensen dat ze bij harde regen water in de kelder krijgen via de ventilatiegaten.

Een gemakkelijk iets wat daartegen kan helpen is misschien het systeem van CellR? Dat is wat wij hier hebben op de ventilatiegaten en nooit last gehad van regen die via daar naar binnen kwam (wij wonen hier nu 3,5 jaar in onze nieuwbouw).

Verder geen last van water hier (gegoten kelder met wanden van dikte 40cm), alleen aan de energiesteen waar de afdichting nog niet helemaal goed is. Maar dat is in de technische ruimte en op 2 meter van de energiesteen is een pompput mee gegoten van 60x60x60 met dompelpomp+vlotter. Op tijd met de aftrekker het water daar indoen.

Terug
Bovenaan