Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Cabaretier Xander De Rycke wou een boekje opendoen over een business waar veel mee t verdienen valt ... Maar kreeg juridische problemen en liet de zaak vallen - gaat over clickbaitwebsites genre showbizzsite.be (ca va nog deze) en entertainment-today.be/
Wie had verwacht dat je daar in goede tijden 2-3 MEUR per jaar mee kunt verdienen (Showcomm bv in 2023, Media 24 BV in 2022)?
Slimme SEO en volposten met clickbait. Op zich slim gezien, al heb ik wel het vooroordeel dat de zaakvoerders erachter fameuze assholes zullen zijn.

Cabaretier Xander De Rycke wou een boekje opendoen over een business waar veel mee t verdienen valt ... Maar kreeg juridische problemen en liet de zaak vallen - gaat over clickbaitwebsites genre showbizzsite.be (ca va nog deze) en entertainment-today.be/
Wie had verwacht dat je daar in goede tijden 2-3 MEUR per jaar mee kunt verdienen (Showcomm bv in 2023, Media 24 BV in 2022)?

Zoveel mensen die dat probeerden mid-jaren 2010. Dat was de "get easy money" schemes totdat dropshipping dat vervangde. :p
(Nu is het trouwens AI-content verkopen als "designs" :p)

Ik denk dat deze waarschijnlijk slim genoeg waren om zich te richten op de groep (+50er + Nederlandstalig) waardoor ze waarschijnlijk nog een goeie CPM hebben. Die groep surft waarschijnlijk minder met adblockers + extra waardevol voor reclame.

Ik denk dat deze waarschijnlijk slim genoeg waren om zich te richten op de groep (+50er + Nederlandstalig) waardoor ze waarschijnlijk nog een goeie CPM hebben. Die groep surft waarschijnlijk minder met adblockers + extra waardevol voor reclame.
Maar ik zie geen reclames op die websites (bijv. deze pagina), veel CPM kan er dan toch neit zijn?

Paar zaken die opvallen:
Sites lijken te worden onderhouden door een partij in de Fillipijnen maar toch zeer lokaal;
Showcomm /Media 24 hadden een "boom" rond 2022-23 (als in: winst x5 op één jaar), enig idee wat oorzaak zou kunnen zijn? (oorlog in UA?...)
Website worden toegelaten / goedgekeurd door Microsoft blijkbaar, om in de Windows Newsfeed te komen, want hoe trekken die sites anders hun publiek?

Maar ik zie geen reclames op die websites (bijv. deze pagina), veel CPM kan er dan toch neit zijn?

Paar zaken die opvallen:
Sites lijken te worden onderhouden door een partij in de Fillipijnen maar toch zeer lokaal;
Showcomm /Media 24 hadden een "boom" rond 2022-23 (als in: winst x5 op één jaar), enig idee wat oorzaak zou kunnen zijn? (oorlog in UA?...)
Website worden toegelaten / goedgekeurd door Microsoft blijkbaar, om in de Windows Newsfeed te komen, want hoe trekken die sites anders hun publiek?
Die komen bij mij standaard in de newsfeed op mijn Android smartphone ook. Heel veel sport ook met enkel clickbait titels.

Paar zaken die opvallen:

Waarschijnlijk was dat de gouden truc. Windows 11 installaties en al die bejaarden die die nieuwsfeed aan laten staan. Zou de groei kunnen verklaren.
Klassieke media willen misschien niet in die nieuwsfeed want zij zijn benauwd dat dat mensen juist wegtrekt van hun sites (Waarom hln.be nog bezoeken als je al de koppen al gezien hebt in je Windows-feed?) maar andere websites kunnen hierdoor juist groeien.
Ik betwijfel ook of Microsoft ook echt wel controleert of dat het "kwalitatieve" websites zijn. Die willen gewoon content pushen. Zolang dat het reclamevriendelijk is.

- geen advertenties :p? Ik zie 6 ads op een artikel op die site op een browser zonder adblockers.
Het zijn allemaal van die verdoken als een nieuwsartikel-advertenties. 2 ads over meer water drinken, een paspoort voor de VS, reclame voor een Nissan SUV, iets over blaasontsteking , iets over Bru restaurant. Content, Dan weet ik dat ze een verkeerd profiel hebben over mij :p.
- redactie24 toont 18 ads bij een artikel op een browser zonder adblocker. Ook van die gecamoufleerde artikels. Zelfde layout als een gewoon artikel maar met "advertentie" erbij in het klein.
Nuja, iedere website doet dat...

- Filipijnen - toch vrij duidelijk? Filipijnen is juist de bakermat van dit soort zaken. Die hebben een heel industrie daarrond.

Laatst bewerkt:
De Tijd windt er geen doekjes om. Tot zover de pogingen om uit de media te blijven :sneaky:

Hoe lucratieve Kempense clickbaitsites Xander De Rycke en andere BV’s het leven zuur maken​

Als Xander De Rycke de naam van mediaondernemer Peter De Smedt uitspreekt tijdens zijn zaalshows, riskeert hij boetes tot 125.000 euro, oordeelde de rechtbank. De comedian voelt zich gecensureerd. De zaak zet de spotlights op het ecosysteem van bedenkelijke nieuwssites, die vooral in de Kempen lijken te ontspruiten.

Ik heb die show in September in try-out gezien en ik dacht van "die gaat zo weer een rechtzaak aan zijn broek hebben". Ik dacht persoonlijk dat hij dit stuk niet ging brengen voor de grote zaal. Maar ik ben dus mis :D

Ma uiteindelijk zegt hij niets wat je niet gewoon op google kan vinden en op staatsbladwijzer.

Ik persoonlijk vind dat algemene enshittyfication van alles op zijn minst wel beetje aandacht mag verdienen. Als je dat niet aankan, ga dan wenen en schrijf er een artikel over op je platform.

Dan creer je tenminste eens nog wat echte content...

"Wil iets met zijn diploma doen", als dat zo een pipo is uit bio ingenieur optie bos en natuur met de hakken over de sloot na twee bisjaren (afgestudeerd in september is al enig teken) die enkel bosbeheer wil doen, ik speculeer natuurlijk, ik vind niets over de persoon in kwestie terug dus moeilijk te zeggen, maar een diploma zegt niet alles.

Ik ga hier een onpopulaire statement zetten, vooral bij jongere mensen:

"wie wil werken, vindt werk"

Ik heb ook 3 jobs gedaan die eigenlijk "onder mijn diploma" waren. De eerste 2 jaar van mijn loopbaan waren... interessant.

Maar plots, na lang zoeken, vind je iets. Maar vreemd genoeg zou ik die job nooit gevonden hebben zonder eerste even niet in een rechte lijn bezig te zijn.

Mijn tijd als student in de horeca heeft mij geleerd dat ik geen nachtraaf ben...

Mijn tijd als verkoper bij mediamarkt, heeft mij geleerd om met ambetante mensen om te gaan - vooral als mijn sociale batterij plat was. (en alle mensen die kerstmuziek leuk vinden, moeten ze aan het kruis nagelen...)

Mijn tijd als postbode heeft me geleerd dat ik geen ochtendmens ben, maar wel apprecieerde om soms alleen te zijn. 2009 was wel een mooie zomer achteraf bekeken.

Mijn 3 maanden als .NET programmeur (wat ik dacht dat mijn eerste "echt IT-job" zou zijn) heeft mij geleerd dat ik geen programmeur ben. - terecht ontslagen. Het kan ook een mismatch met het bedrijf geweest zijn, maar wat maakt het uit.

En plots, na wat sukkelen kon ik als junior entry netwerk ingenieur beginnen bij cisco. En ik heb mij daar gesmeten tot het absurde - 14 uur per dag in het begin voor de eerste 7 maanden. En ik was gelanceerd.

Mijn eerste 3 jobs waren echt onder mijn diploma, maar... ik heb ze nodig gehad om de kans te pakken eens ze uiteindelijk wel zich voordeed. Had ik die job gehad vlak na mijn afstuderen, ging dat anders gelopen zijn voor een hoop redenen denk ik.

Ik ga hier een onpopulaire statement zetten, vooral bij jongere mensen:

"wie wil werken, vindt werk"

Ik heb ook 3 jobs gedaan die eigenlijk "onder mijn diploma" waren. De eerste 2 jaar van mijn loopbaan waren... interessant.

Maar plots, na lang zoeken, vind je iets. Maar vreemd genoeg zou ik die job nooit gevonden hebben zonder eerste even niet in een rechte lijn bezig te zijn.

Mijn tijd als student in de horeca heeft mij geleerd dat ik geen nachtraaf ben...

Mijn tijd als verkoper bij mediamarkt, heeft mij geleerd om met ambetante mensen om te gaan - vooral als mijn sociale batterij plat was. (en alle mensen die kerstmuziek leuk vinden, moeten ze aan het kruis nagelen...)

Mijn tijd als postbode heeft me geleerd dat ik geen ochtendmens ben, maar wel apprecieerde om soms alleen te zijn. 2009 was wel een mooie zomer achteraf bekeken.

Mijn 3 maanden als .NET programmeur (wat ik dacht dat mijn eerste "echt IT-job" zou zijn) heeft mij geleerd dat ik geen programmeur ben. - terecht ontslagen. Het kan ook een mismatch met het bedrijf geweest zijn, maar wat maakt het uit.

En plots, na wat sukkelen kon ik als junior entry netwerk ingenieur beginnen bij cisco. En ik heb mij daar gesmeten tot het absurde - 14 uur per dag in het begin voor de eerste 7 maanden. En ik was gelanceerd.

Mijn eerste 3 jobs waren echt onder mijn diploma, maar... ik heb ze nodig gehad om de kans te pakken eens ze uiteindelijk wel zich voordeed. Had ik die job gehad vlak na mijn afstuderen, ging dat anders gelopen zijn voor een hoop redenen denk ik.
Anderzijds is het als maatschappij ook geen goede investering als mensen met hogere studies jobs gaan uitvoeren waarvoor dat diploma niet nodig is. De vraag is ook of je daarna wel je droomjob kan vinden als dat niet in een sector zoals de IT is.

Anderzijds is het als maatschappij ook geen goede investering als mensen met hogere studies jobs gaan uitvoeren waarvoor dat diploma niet nodig is. De vraag is ook of je daarna wel je droomjob kan vinden als dat niet in een sector zoals de IT is.
Langs de andere kant kan je je ook afvragen of het dan zo goed voor de maatschapij is dat iemand dan maar 1,5 jaar thuis zit. Ik kan erin komen dat je in het begin een job zoekt die bij je studieveld / interesses ligt. Maar op een gegeven moment ga je ook buiten dat interesseveld moeten kijken.

Langs de andere kant kan je je ook afvragen of het dan zo goed voor de maatschapij is dat iemand dan maar 1,5 jaar thuis zit. Ik kan erin komen dat je in het begin een job zoekt die bij je studieveld / interesses ligt. Maar op een gegeven moment ga je ook buiten dat interesseveld moeten kijken.
Mijn punt was eerder dat we misschien bepaalde diploma's of opties daarvan op aantal moeten limiteren of de subsidies aanpassen aan de vraag. Ik dacht dan aan wat @Valkuil hierboven zegt of een discussie elders rond iemand die met een diploma biomedische wetenschappen niet aan de bak geraakte.

Postbode is nu wel meer dan uit het interesseveld voor een informaticus of bio-ingenieur (erboven). Als je als maatschappij 5 jaar (minstens) de kosten daar van draagt hoop je toch op wat ROI.
Verder is de conjunctuur ook wat ze is natuurlijk.

Probleem is ook vaak dat iemand moet opgeleid worden, dat kost tijd en geld. Bedrijven gaan dan ook niet iemand aannemen waarbij ze het gevoel hebben dat het maar tijdelijk is tot ze iets vinden dat 100% hun ding is.

Probleem is ook vaak dat iemand moet opgeleid worden, dat kost tijd en geld. Bedrijven gaan dan ook niet iemand aannemen waarbij ze het gevoel hebben dat het maar tijdelijk is tot ze iets vinden dat 100% hun ding is.
hangt er vanaf in welke sector, denk ik dan. Veel bedrijven starten u met interimcontracten of contracten van 6 maanden. Tja, dan geef je ook niet de indruk dat je mensen permanent wil. Zeker als arbeider rekenen bedrijven op tijdelijke contracten die ze kunnen inzetten naargelang de verkoop (bijv. Volvo Cars, waar je bijna 2 jaar interim moet zijn voor ze af komen met een vast contract en je geluk moet hebben dat de verkoop goed gaat). Er zijn veel bedrijven die sowieso een groot verloop hebben: industriële kuisbedrijven, bpost, mediamarkt (en vermoed wel meeste winkelketens).

Nu ja, ik kan ook wel begrijpen dat iemand die bio-ingenieur studies heeft gedaan niet wil gaan poetsen in een bedrijf of ergens braindead jobs wil gaan doen. Ik heb beide gedaan en ben blij dat ik op een bepaald punt mij toch omgeschoold heb naar hetgeen dat ik nu doe. (ik had het alleen 20 jaar eerder moeten doen :p). Niet dat ik nu een job heb die erg schoon geld verdiend ondanks dat het een knelpuntberoep is.

hangt er vanaf in welke sector, denk ik dan. Veel bedrijven starten u met interimcontracten of contracten van 6 maanden. Tja, dan geef je ook niet de indruk dat je mensen permanent wil. Zeker als arbeider rekenen bedrijven op tijdelijke contracten die ze kunnen inzetten naargelang de verkoop (bijv. Volvo Cars, waar je bijna 2 jaar interim moet zijn voor ze af komen met een vast contract en je geluk moet hebben dat de verkoop goed gaat). Er zijn veel bedrijven die sowieso een groot verloop hebben: industriële kuisbedrijven, bpost, mediamarkt (en vermoed wel meeste winkelketens).

Nu ja, ik kan ook wel begrijpen dat iemand die bio-ingenieur studies heeft gedaan niet wil gaan poetsen in een bedrijf of ergens braindead jobs wil gaan doen. Ik heb beide gedaan en ben blij dat ik op een bepaald punt mij toch omgeschoold heb naar hetgeen dat ik nu doe. (ik had het alleen 20 jaar eerder moeten doen :p). Niet dat ik nu een job heb die erg schoon geld verdiend ondanks dat het een knelpuntberoep is.
Je zegt het zelf, omscholing... De Bio-ingenieur moet zich dan maar omscholen naar iets waar wel werkvolk in gezocht wordt. Als ik het goed begrijp is dat niet gebeurd en is hij al anderhalf jaar werk aan het zoeken...

Zal zeer pijnlijk zijn voor die persoon maar na een half jaar onderneem je toch effectief stappen om wél interessanter in de arbeidsmarkt te liggen? Of dat nu is om een job uit te oefenen waarvoor je niet gestudeerd hebt of studies op te nemen in een ander vakgebied dat je interesseert en werkvolk zoekt, of zelfs te verhuizen indien het probleem je locatie is (wat in België minder van toepassing zal zijn), íets doe je toch? Neen, liever naar de gazet stappen omdat niemand je een job wil geven waarvoor je gestudeerd hebt...

Terug
Bovenaan