Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er stond dit weekend een uitgebreid interview met hem in Het Nieuwsblad. Enkele passages:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211001_96517784
Ik ga er eerlijk in zijn dat ik zijn uitleg volledig kan volgen. Ik ken hem al toen hij nog bij cibel reed bij de beloften en elite zonder contract.
En het klopt volledig wat hij zegt, zelfs toen al trainde hij immense volumes. Fietsen naar de koers, koers rijden en dan naar huis terug fietsen was vrij standaard.

Jammer dat hij dit seizoen de pedalen volledig verloren is. Maar het wreekt zich blijkbaar. Laat ons hopen dat hij zich volgend seizoen kan herpakken. Toch altijd een vaste waarde vooraan de koers, jammer dat hij nog maar weinig koersen heeft kunnen winnen.

Tgoja ik weet niet wat ik moet denken van iemand die bij hoog en laag beweerd dat hij cruciale info betreffende het MTB parcours op de OS niet heeft ontvangen van zijn bondscoach... Nog een geluk van Vader of De Kneght mocht het misschien afbollen als bondscoach. Want Matje zijn woord zal heilig zijn zeker? Triestig dat je zo kan liegen om je eigen falen te camoufleren.
Waarom zou hij daar nu in hemelsnaam over liegen?
Wat zou hij daar bij te winnen hebben? Of denk je echt dat hij die info wel gekregen heeft maar bewust doet alsof hij daar wel ligt zodat hij bewust kan vallen ofzo?

Wat zou hij daar bij te winnen hebben? Of denk je echt dat hij die info wel gekregen heeft maar bewust doet alsof hij daar wel ligt zodat hij bewust kan vallen ofzo?

Als zijn landgenoot en de entourage van andere renners beweren dat hij het wel wist, geloof ik die wel. Matje stond gewoon stijf van de stress en dan maak je fouten. Hij heeft die info wel degelijk gekregen. Dat hij een "black-out" heeft door de stress is zijn eigen schuld.

Hij zal op zijn minst toch de waarheid verdraaien hé. Je weet wel: if it qwacks like duck...

Als De Knegt zegt dat het verschillende keren gezegd is, Vader zegt dat hij het 's morgens nog gezegd heeft en letterlijk elke andere renner wist het... dan hecht ik om eerlijk te zijn héél weinig geloof aan "ik wist het niet/niemand had me iets gezegd".

De waarheid zal eerder zijn: even verstrooid, brainfreeze, kortsluiting... Dat kan iedereen gebeuren, maar je moet dan achteraf ook eerlijk zijn. Kijk naar Van Aert vandaag, hij legt de situatie wel uit maar zegt wel "ik zat gewoon te ver in Wallers, eigen fout".

Ben wel benieuwd hoe Jumbo volgend voorjaar voor de pinnen gaat komen. Laporte en Tosh gaan in een paar koersen toch een nuttige toevoeging zijn denk ik.

Ik ging het palmares van Moscon eens checken op Wikipedia. Blijkt wel een beetje nen asshole te zijn, plots vond ik het minder erg dat hij op deze manier verliest :laugh:

Amai, wat voor krapuul is mij dat...

Voor zij die te lui zijn, bij deze:

Controverses[bewerken | brontekst bewerken]​

Racisme[bewerken | brontekst bewerken]​

Op 28 april 2017 maakte Moscon tijdens een rit in de Ronde van Romandië racistische opmerkingen tegen de donkere Franse renner Kévin Reza. Moscon excuseerde zich daarvoor bij Reza en diens teamgenoten. Desondanks besloot zijn werkgever Team Sky op 1 mei 2017 om de Italiaan voor zes weken te schorsen.[2] De UCI kondigde aan een onderzoek te starten naar de racistische uitingen van Moscon.[3]

Op 20 juni 2017 reageerde Moscon na zijn terugkeer na de schorsing in de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport. “Ik heb niet veel te vertellen. Mijn geweten is zuiver. Ik heb de straf geaccepteerd en een onderbreking genomen. Ik heb niemand vermoord en de beschuldigingen waren niet volledig gefundeerd, maar ik wil er liever niet meer over praten. Ik heb altijd veel steun gehad van mijn collega’s. Zij wisten dat het ridicuul was. Veel mensen hebben voor me gejuicht tijdens de wedstrijden. Ik heb niet het idee dat ik mijn reputatie opnieuw moet opbouwen. Veel mensen begrijpen me en hebben me niet aangevallen”, aldus de Italiaan.[4]

Vermeend opzet bij valpartij[bewerken | brontekst bewerken]​

In 2017 werd Moscon beschuldigd van het opzettelijk ten val brengen van Sébastien Reichenbach tijdens de Ronde van de Drie Valleien in oktober van dat jaar. De UCI seponeerde de zaak in juni 2018 wegens gebrek aan bewijs.[5]

Diskwalificatie tijdens WK 2017[bewerken | brontekst bewerken]​

Tijdens het Wereldkampioenschap op de weg in 2017 werd Moscon na afloop gediskwalificeerd nadat op videobeelden te zien was hoe hij bleef plakken aan een bidon die hem vanuit een volgwagen was toegereikt. Moscon was even daarvoor gevallen en probeerde terug in het peloton te komen.[6]

Uitsluiting na slaan[bewerken | brontekst bewerken]​

In 2018 werd Moscon door Team Sky opgenomen in de selectie voor de Ronde van Frankrijk. Na afloop van de 15e etappe werd hij gediskwalificeerd vanwege het slaan van een andere deelnemer, Élie Gesbert[7] . De UCI sloot Moscon vervolgens voor vijf weken uit van wedstrijden.

Gooien van fiets tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne 2020[bewerken | brontekst bewerken]​

Tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne op 2 maart 2020 kwam Moscon opnieuw in opspraak. Hij gooide een fiets naar Jens Debusschere. Naar aanleiding hiervan werd hij uit de koers genomen.[8] Moscon reageerde hierop door zijn rugnummer van zijn tenue te trekken, door midden te scheuren en vervolgens weg te gooien. Dit leverde hem, net als het gooien van de fiets, een geldboete op.[9]

Als je ziet wat Lampaert van pech heeft gehad om cruciale momenten dan sprint hij altijd mee voor de zege of komt ie alleen aan indien hij geen pech heeft. Hoe sterk kwam die altijd terug zeg

Vermeersch topwedstrijd, zal zich zijn aanval met Eekhoff nog lang beklagen.

Moscon: zal nog wel vloeken op de persoon die zijn banden te hard heeft geblazen

Van Aert: verkeerd gepiekt

Vdp: goed maar geen top, wel gezorgd voor een mooie koers

Colbrelli: subtopper al sinds de Dauphine in de vorm van zijn leven en blijft dit maar doortrekken. Niets af te dingen zijn zege vandaag en bewijst dat hij dus wel kan meestrijden voor de zege in een klassieker. Thx to make me look stupid :bow:

Sep: pechvogel zoals altijd

Voor de rest respect voor alle renners vandaag want de hel was echt wel de hel vandaag

Hij zal op zijn minst toch de waarheid verdraaien hé. Je weet wel: if it qwacks like duck...

Als De Knegt zegt dat het verschillende keren gezegd is, Vader zegt dat hij het 's morgens nog gezegd heeft en letterlijk elke andere renner wist het... dan hecht ik om eerlijk te zijn héél weinig geloof aan "ik wist het niet/niemand had me iets gezegd".

De waarheid zal eerder zijn: even verstrooid, brainfreeze, kortsluiting... Dat kan iedereen gebeuren, maar je moet dan achteraf ook eerlijk zijn. Kijk naar Van Aert vandaag, hij legt de situatie wel uit maar zegt wel "ik zat gewoon te ver in Wallers, eigen fout".

Ben wel benieuwd hoe Jumbo volgend voorjaar voor de pinnen gaat komen. Laporte en Tosh gaan in een paar koersen toch een nuttige toevoeging zijn denk ik.
Ik denk dat ze het hem gezegd zullen hebben maar dat hij het niet gehoord heeft omdat hij in de zone zat.
Dat hij bewust zou liegen om geen gezichtsverlies te lijden dat geloof ik niet. Dat zou op niet veel slaan.
Ik denk dat heel het plank-debacle al uit is geklaard binnen het Nederlands team. De coach zijn job heeft nooit op de helling gestaan hoor.

Precies nogal wat mensen die de koers pas zijn beginnen volgen :D

Moscon is toch wel een vrij unieke coureur. Het aantal gasten in het peloton die mee kunnen doen voor de zege in Roubaix én Lombardije kan je op 1 hand tellen.
Alleen is de vraag of de knop ooit om gaat en hij dat consequent kan tonen. Die zit precies al een eeuwigheid in het peloton en is uiteindelijk nog altijd maar 27.

Iedereen verdient tweede kansen. Moscon is niet de enige "deb" in de koers. En niemand verdient het om op zo een manier te verliezen. Wellicht is het een heethoofd als het wat tegenslaat en dan lopen emoties hoog op en doe je dingen die je beter niet doet.

Nochtans is het gooien van zijn fiets nog maar een jaar geleden hoor :p
Dat was toen het moment van de koers.

Als je spreekt over een niet zo geliefde renner, Moscon is zo een renner. Sommige hebben zelfs al geopperd om hem levenslang te schorsen.

Moet toegeven dat ik de laatste jaren slechts heel sporadisch naar de koers keek tot voor kort. Zelf pas begonnen met wat fietsen en dan krijg je vanzelf meer interesse natuurlijk. Zo gaat dat. :tongue:

:unsure: Ik voel mij niet aangesproken.

Moscon is toch wel een vrij unieke coureur. Het aantal gasten in het peloton die mee kunnen doen voor de zege in Roubaix én Lombardije kan je op 1 hand tellen.
Alleen is de vraag of de knop ooit om gaat en hij dat consequent kan tonen. Die zit precies al een eeuwigheid in het peloton en is uiteindelijk nog altijd maar 27.

Ik begrijp wel wat je hier wilt zeggen mbt zijn talent hoor. Maar sorry, als het zou gaan om zijn mentaliteit en gedragingen zou je eerder kunnen zeggen dat hij "al" 27 is. Dat iemand zich op die leeftijd nog altijd niet professioneel kan gedragen, is eigenlijk intriest. Uiteindelijk is en blijft het een gevaarlijke sport en in de koers hebben zo'n mannetjes echt niets verloren. Wat voor signaal geef je trouwens door zo iemand louter te diskwalificeren of een paar weken te schorsen voor wat het uiteindelijk is: opzettelijke fysieke mishandeling met risico op ernstige letsels. Zie bv wat hij daar in het peloton al rijdend fikte. Zoiets kan serieuze gevolgen hebben, zoals die gasten die een ander in een sprint heel de vangrails in pushen. Mag je van mij gerust het hele seizoen schorsen. Ik weet het, bewijslast en zo...

Als je dan kijkt naar hoe er hier en elders vaak keihard afgegeven wordt op iemand zoals R Evenepoel die - wat mij betreft - vrij softe uitspraken doet... Mensen lijken soms te vergeten dat hij pas 21 is en dat je op zo'n leeftijd wel nog eens vinnig en ondoordachtzaam uit de hoek kan komen. Ik zou m'n dom gelul van zoveel jaren alleszins terug niet uitgebreid in de pers willen zien staan. Fuck, er zijn genoeg (ex-)renners die zich op veel latere leeftijd eindelozer belachelijker maken met bepaalde uitspraken. Veel erger is het dat zo'n lui zoals Moscon blijkbaar niet volwassen kunnen worden en zich überhaupt fysiek agressief gedragen vanuit zo'n bevoorrechte positie. Enfin, ter zijde dit. :smurf:

Iedereen verdient tweede kansen. Moscon is niet de enige "deb" in de koers. En niemand verdient het om op zo een manier te verliezen. Wellicht is het een heethoofd als het wat tegenslaat en dan lopen emoties hoog op en doe je dingen die je beter niet doet.

Hiervan kan je zo het excuus maken voor iemand die z'n vriendin af en toe wat aframmelt. :tongue:

Hoezo moet je zoiets goed praten, het is gewoon een eikel die anderen in gevaar brengt? En dat er nog 10 man rondloopt die hetzelfde doen, maakt weinig uit toch? En net zoals de mishandelende partner kan ie een 3e, 4e, 5e kans verwachten zeker?

Laatst bewerkt:

Hij heeft wel al veel kansen gehad natuurlijk. Je kan dus niet meer spreken van een alleenstaand geval. Dat de emoties hoog oplopen dat begrijp ik, maar dat is geen reden om mensen op basis van hun ras uit te maken of met een fiets naar een renner te gooien.
Riccardo Ricco was nog een gradatie erger wat mij betreft.
Ricco was gewoon een zeer arrogant man die 0,0 respect had voor zijn medecoureurs en daarbij dan nog eens zich dopeerde voor dood.

Niet enkel meermaals agressief geweest tijdens de koers, ook nog eens racistische uitspraken gedaan richting Reza.
Voor mij zijn zijn kansen wel opgebruikt. Langs de andere kant: zolang hij zijn agressie in toom houdt mag hij van mij blijven koersen. Het is toch altijd spannender als je sommige renners liever niet ziet winnen...

Hoezo moet je zoiets goed praten, het is gewoon een eikel die anderen in gevaar brengt? En dat er nog 10 man rondloopt die hetzelfde doen, maakt weinig uit toch? En net zoals de mishandelende partner kan ie een 3e, 4e, 5e kans verwachten zeker?
Wie praat het goed?
Ten opzichte van Theo Bos of Cavendish is Moscon nog een engeltje als het aankomt op het in gevaar brengen van anderen. Moest hij een voetballer zijn dan sprak niemand over zijn gedrag.

Als je de Engelstalige media volgt dan zou Simmons levenslang geschorst moeten worden 🙄

Bij Astana zal Vinokourov hem wel op de juiste manier prepareren om te schitteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan