Wifi bereik

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

We hebben hier mobile vikings laten installeren maar de wifi is echt niet goed.
Komt denk ik omdat het betonnen platen zijn tussen de verdiepen en ook het bereik in de tuin is niet top. Wifi box staat helemaal vooraan en ver van de tuin dus.
Iemand een idee hoe ik boven en in de tuin betere wifi krijg?

Jij hebt een all-in-one device met modem + router + switch + access point (de component die wifi maakt).

Als je met 1 AP (ngebouwd) niet toe komt, heb je er meerdere nodig.

De beste optie is om het AP in je MV toestel uit te schakelen en een systeem aan te schaffen waarin je modulair AP's kan toevoegen.
Er zijn kitjes die vaak verkocht worden als "mesh wifi" waarin 2-4 stations zitten. Deze hebben meestal een stopcontact en ze kunnen draadloos (inferieur) of met een kabel (beste optie) met elkaar verbinden. Voor kleine woningen en appartement is dat vaak voldoende.

De volgende optie is een echt modulair systeem nemen waar je (in theorie onbeperkt) AP's en switchen toevoegt in functie van de noden (bereik, gewenste snelheid, aantal gebruikers). Dat is een systeem dat beter geschikt is voor grotere woningen, en bedrijfspanden. Vanaf een AP of 3 is dat te overwegen omdat het flexibeler en robuuster is dan de "mesh" opties, maar initieel wat duurder.

Jij hebt een all-in-one device met modem + router + switch + access point (de component die wifi maakt).

De beste optie is om het AP in je MV toestel uit te schakelen en een systeem aan te schaffen waarin je modulair AP's kan toevoegen.
Er zijn kitjes die vaak verkocht worden als "mesh wifi" waarin 2-4 stations zitten. Deze hebben meestal een stopcontact en ze kunnen draadloos (inferieur) of met een kabel (beste optie) met elkaar verbinden. Voor kleine woningen en appartement is dat vaak voldoende.

De volgende optie is een echt modulair systeem nemen waar je (in theorie onbeperkt) AP's en switchen toevoegt in functie van de noden (bereik, gewenste snelheid, aantal gebruikers). Dat is een systeem dat beter geschikt is voor grotere woningen, en bedrijfspanden. Vanaf een AP of 3 is dat te overwegen omdat het flexibeler en robuuster is dan de "mesh" opties, maar initieel wat duurder.

Ja tis hier best groot maar kabel trekken gaat geen optie zijn vrees ik.

Als je wireless doorgeeft, gaat elk basisstation de korste weg naar je router kiezen. Dus als je 2 stations hebt, ga je van je toestel naar het eerste station. Dat station geeft draadloos de boodschap door aan het basisstation. Die stap kost je ongeveer 50% snelheid. Als je een 3e station hebt en je signaal moet van A naar B naar C springen, dan verlies je nog eens 25%. Voor mail op te halen is dat geen issue, voor te streamen of te gamen kan dat wel een issue zijn. Die stations hebben vaak de optie om een kabel aan te sluiten. In dat geval gaat het signaal dat van het dichtstbijzijnde AP met een kabel via een switch naar de router. Dat noemen ze de "backhaul." Als je niet overal kabel kan aansluiten, maar op een strategisch plek wel, kan dat al veel doen...

Alternatief voor UTP ("internetkabel") kan je ook systemen kopen die via het lichtnet (powerline) of via de Coax kabel signaal kunnen doorgeven. Dat is niet ideaal maar het kan een optie zijn als UTP echt geen optie is.

Met moderne technologie is het UTP als beste optie, Wireless en Coax op een gedeelde 2e plaats met elk voor- en nadelen specifiek voor elke use case, en powerline als laatste...

Sorry om dit topic te hijacken maar ik heb exact dezelfde vraag. Alleen heb ik Telenet. Ik wil boven internet, maar dus even snel als beneden. Hoe doe ik dat? Gaten boren gaat niet. Zijn er oplossingen bij Telenet of werkt die booster amper?

ik heb gewoon een wifi acces point gezet op mijn achtermuur, maar wel nog net binnen in mijn huis. In de keuken eigenlijk .
Van daar verstuurt hij een nieuw signaal naar mijn tuin, en achterste gedeelte van woning.
Goedkope en erg degelijke oplossing

Sorry om dit topic te hijacken maar ik heb exact dezelfde vraag. Alleen heb ik Telenet. Ik wil boven internet, maar dus even snel als beneden. Hoe doe ik dat? Gaten boren gaat niet. Zijn er oplossingen bij Telenet of werkt die booster amper?
Welke provider je hebt maakt niet uit. Elke technologie wordt uiteindelijk toch een UTP kabel na je modem. Dezelfde dingen spelen als in het antwoord op de OP zijn vraag.

Even snel => kabel tussen de verdiepen en 2x een degelijk wifi AP.
Snel => coax of high end wifi bridge op strategische plaatsen
Aanvaardbaar, goed genoeg voor wat streamen en zo: basic wifi bridge of powerlines

Iemand een deftig alternatief voor de wifipod die we huren aan 3€ per maand bij Telenet?
Wat zijn de noden? Met pakweg 2 gsm’s een beetje surfen, of met 10 apparaten streamen en werken?

Waarom wil je de pod vervangen? Puur voor de 3 euro per maand per maand te besparen (wat prima is hoor), of omdat er problemen mee zijn?

Wat zijn de noden? Met pakweg 2 gsm’s een beetje surfen, of met 10 apparaten streamen en werken?

Waarom wil je de pod vervangen? Puur voor de 3 euro per maand per maand te besparen (wat prima is hoor), of omdat er problemen mee zijn?
3 gsm's en de zoon die thuiswerkt..
Puur voor de 3 € , bereik is nu niet zo denderend in de tuin.
Thx

Thx
Dan zou een redelijk basis AP (access point) voldoende moeten zijn. Als die wifipod bekabeld is aangesloten zou je met één AP moeten toekomen, als die draadloos verbinding maakt heb je er mogelijk 2 nodig, maar daar kunnen anderen misschien beter advies geven.

Voor jou geldt dit principe ook, alleen heb jij al 2 AP's i.p.v. 1:

Ik zit toevallig met hetzelfde probleem de laatste maanden. Heb 2 wifi powerlines van Telenet. En tot nu toe werkte dit goed om overal in huis te kunnen streamen. Maar de laatste weken valt mijn internet achteraan het huis in een tweede huisdeel , via 1 van de powerlines, constant uit. Deze avond zelfs quasi niets kunnen bekijken achteraan.

Een kabel trekken geen optie, maar vroeg mij af of het een oplossing kan zijn om de wifi powerlines te vervangen door die wifi pods van Telenet.

En zijn er nog goeie alternatieven zonder per se bij Telenet hardware te gaan huren die dit probleem kunnen verhelpen. Maar dus ook via een powerline of mesh systeem.

Toen ik Telenet een paar jaar geleden contacteerde zeiden ze dat er heel weinig signaal door de powerlines ging, ondanks we toch konden streamen.

De powerlines zitten bv niet op dezelfde zekering, wat dat mss wel kan verklaren, net als de niet volledig nieuw aangelegde elektriciteit.

Laatst bewerkt:
Powerlines zijn heel gevoelig voor storing. Het is echt belangrijk bij gebruik dat je onderstaand advies volgt. Vanaf je een PowerLine gebruikt is het belangrijk dat je op de stopcontacten er naast niets aansluit, of de bandbreedte keldert vaak snel.

1753854583922.png

Ik zit toevallig met hetzelfde probleem de laatste maanden. Heb 2 wifi powerlines van Telenet. En tot nu toe werkte dit goed om overal in huis te kunnen streamen. Maar de laatste weken valt mijn internet achteraan het huis in een tweede huisdeel , via 1 van de powerlines, constant uit. Deze avond zelfs quasi niets kunnen bekijken achteraan.

Een kabel trekken geen optie, maar vroeg mij af of het een oplossing kan zijn om de wifi powerlines te vervangen door die wifi pods van Telenet.

En zijn er nog goeie alternatieven zonder per se bij Telenet hardware te gaan huren die dit probleem kunnen verhelpen. Maar dus ook via een powerline of mesh systeem.

Toen ik Telenet een paar jaar geleden contacteerde zeiden ze dat er heel weinig signaal door de powerlines ging, ondanks we toch konden streamen.

De powerlines zitten bv niet op dezelfde zekering, wat dat mss wel kan verklaren, net als de niet volledig nieuw aangelegde elektriciteit.
Zie de post van Cerv voor hoe je het beste werkt met powerlines. Dat is belangrijk. Als je huis op 3-fasen is aangesloten is het soms ook wat moeilijker dan bij een monofasige aansluiting.

Wifi pods kan, maar ik ben er zelf geen fan van. Je kan imo beter een systeem kiezen waarop je kan inloggen om te zien hoe elke component zich gedraagt zodat je kan troubleshooten waar het mis gaat en je systeem zo beter maken.

Denk dat het probleem met de powerlines hier ook wel is dat die 2de powerline op een oud deel van het huis achteraan zit. Waar de elektriciteit nog niet vernieuwd is.

Het zijn steeds korte periodes, van een paar uur dat het moeilijk doet met die powerlines, bizar genoeg ook lange periodes op exact hetzelfde uur, de rest van de dag werken ze voldoende om tv te kijken. Maar heel frustrerend natuurlijk, als je tv zit te kijken.

Maar als ik het goed begrijp zijn wifi pods niet per se een oplossing hiervoor. Al kan ik het wel gratis 3 maanden proberen bij Telenet. Dus misschien dat ik dat eens probeer. Alvast bedankt voor de hulp en tips.

Denk dat het probleem met de powerlines hier ook wel is dat die 2de powerline op een oud deel van het huis achteraan zit. Waar de elektriciteit nog niet vernieuwd is.

Het zijn steeds korte periodes, van een paar uur dat het moeilijk doet met die powerlines, bizar genoeg ook lange periodes op exact hetzelfde uur, de rest van de dag werken ze voldoende om tv te kijken. Maar heel frustrerend natuurlijk, als je tv zit te kijken.

Maar als ik het goed begrijp zijn wifi pods niet per se een oplossing hiervoor. Al kan ik het wel gratis 3 maanden proberen bij Telenet. Dus misschien dat ik dat eens probeer. Alvast bedankt voor de hulp en tips.

Je kan een netwerksignaal doorgeven op meerdere manieren. UTP kabel, vaak "internetkabel" genoemd is het meest voorkomende en is snel en goed voor de meeste situaties onder 100m lengte. Fiber is een andere optie, dat zie je zelden in huizen, meer voor ISP's en bedrijven die hogere snelheden of langere afstanden nodig hebben, maar je kan het ook thuis gebruiken. Dan is er nog Coax, de vroegere "TV kabel", Powerlines over hetzelfde koper als waar je lichtnet op zit, en WiFi.

Je hebt altijd een toestelletje nodig aan beide kanten van de verbinding, ongeacht de soort, om het te doen lukken.

Als powerline niet goed werkt, zijn de alternatieven Coax of Wifi gebruiken, of een nieuwe kabel trekken. Dat laatste is altijd beter, maar niet altijd evident. Heb je een (kruip)kelder waar je door kan? Of een zolder of zo? Dat kan vaak een oplossing zijn.

Als er Coax ligt in de buurt van waar je slechte verbinding hebt kan je een MoCa adapter kopen. Dat lijkt op een powerline, maar heeft andere aansluitingen voor Coax en UTP + een stekker. Je steekt de UTP van je router aan 1 kant en dan een switch en/of een WiFi Access Point (AP) aan de andere kant. Er zijn er ongetwijfeld ook met ingebouwde Wifi. In dat laatste geval maak je een 2e WiFi naam voor de MoCa+WiFi adapters.

Als je via Wifi gaat, kan je in volgeorde van gemak, maar ook in volgorde van betrouwbaarheid deze opties doorlopen:
- Wifi pods huren van Telenet om je bestaande netwerk en SSID (WiFi naam) uit te breiden
- Een "Mesh" wireless systeem kopen met een aantal basisstations, en dat als vervanging van je Telenet WiFi instellen. Er is veel verschil in prijs, functies, aantal basistations, configuratiemogelijkheden...
- Een modulair systeem kopen waarbij je per locatie en de situatie, gewenste snelheid, aantal gebruikers, waterdicht of niet, etc... Aparte AP's installeert die je laat meshen waar nodig, en met de kabel aansluit waar dat kan.

Dat zijn je opties...

Als je niet naar de investering moet kijken, overschakelen naar een beter systeem zoals bv. ubiquiti. Deze hebben sterkere zenders alsook antennes…. Alles wat onze telecomoperatoren aanbieden zijn lapmiddelen.

Terug
Bovenaan