Wifi speakers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Link
  • Startdatum Startdatum

Link

Active member
Ik ben aan het bekijken om in de living en later badkamer speakers te plaatsen maar vind enkele zaken niet duidelijk, kan iemand hier wat opklaring geven aub?

De zaken die ik graag zou willen luisteren: (internet)radio, youtube/YT music, bestanden op PC, Soundcloud lijkt me ook interessant.

Maar voor de bediening, is dus alles via PC/Smartphone apps die constant aan moeten staan met internet, zelfs voor internetradio? Onderstaande speakers hebben volgens mij geen built in internet radio, als dat al bestaat. Mag die app afgezet worden of gaat het geluid altijd eerst via u PC/gsm? En ik ken Spotify niet zo goed maar die hebben toch ook afspeellijsten, kan je die starten en dan app/internet sluiten zonder dat muziek stopt? gsm is gewoon veel sneller plat als wifi constant aan staat.

Enkele die op het oog heb:
-Harman Kardon Citation 500 bijvoorbeeld, die zijn chromecast built in en alles via google home app. Bij deze is het me onduidelijk of ik makkelijk PC muziek kan afspelen.
-Bluesound heeft geen youtube/chromecast audio.
-Sonos Five heeft dan weer geen bluetooth wat me nochtans wel makkelijk lijkt. En kan niet rechtstreeks geluid van YT afspelen precies.
Die laatste 2 hebben wel 3.5mm aux in die ik aansluiten op gsm denk ik.
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Wat jij nodig hebt zijn 2 componenten:
a) een actieve speaker (= met versterker ingebouwd)
b) een streamer

Die kunnen in 1 device zitten, of in aparte devices.

Er zijn een aantal protocols.

Klassieke Bluetooth speakers moeten een andere streamer gebruiken, bijvoorbeeld een smartphone. Die moet dan in de buurt blijven want de data loopt via Wifi naar het smartdevice en dan geconverteerd via Bluetooth (digitaal) naar de ingebouwde DAC van de speaker, die er dan analoog versterkt geluid van maakt.

Streaming via Google Play / Spotify / Tidal werkt zo dat de app op je smartdevice de controller is, die de locatie van een stream doorstuurt naar het streamer-device, die dan zelf een streaming sessie opzet met de bron. Dus eens je "cast" is er geen data meer via je smartphone of tablet maar enkel van het internet naar de smartspeaker. Die moet dat protocol wel ondersteunen en dat doen ze niet allemaal. Er zijn ook protocollen speciaal voor HiFi die enkel op een LAN werken, en niet via het internet werken maar die laat ik even buiten beschouwing. In deze situatie kan je de gsm stoppen en de muziek blijft spelen.

Je kan ook een "domme" actieve speaker uitrusten met een aparte streamer, via een RPi of zelfs een oude gsm of zo. Je "cast" dan naar de streamer, die stuurt een analoog signaal naar je actieve speaker via een AUX. XLR of jack kabel, of een digitaal signaal als de speaker ook een DAC aan boord heeft, via optische, HDMI of coax kabel is dat dan.

Er zijn ook "multi room audio" systemen. Sonos is de bekendste, en die kan je alleen met Sonos hardware gebruiken. Er zijn er ook andere zoals Roon of BlueOS die je met andere merken kan wisselen. Daarmee kan je verschillende speakers besturen vanuit 1 app op je gsm.

Die HK, daar kan je via Google Chromecast eender welke stream die casting toelaat mee casten, zelfs Youtube. Je kan in chrome het cast icoon kiezen, die gaat de HK dan zien als die mee op het netwerk zit, en je kan die dan kiezen als target. Dat is wel low res audio geloof ik.

Bij bluesound gebruik je de Bluesound app waarin je je favoriete streaming service en/of digitale radio in koppelt (inlogt). Vanuit die interface "cast" je dan je spotify playlists naar de Node of andere speaker van Bluesound. Je kan niet via Android casten, wel via Apple devices.

Bij de sonos is er idd geen bluetooth (gebruik ik nooit), geen cast van Android, maar wel Apple (airplay) en dan en aantal native protocollen voor Spotify e.d. Die eerste zijn lossy, die native protocollen zijn lossless of zelfs highres.

Bedankt, is me allemaal al wat duidelijker nu. De term cast wordt idd heel breed gebruikt, en bij veel van wat ik opzoek kom ik op zo een chromecast toestelletje uit. Vreselijke naamgeving toch imo.

Terug
Bovenaan