Windows ziet meer de helft van mijn fysiek geheugen

Beste forumleden,

Sinds gisteren heb ik een PC opnieuw geïnstalleerd en nu ziet Windows maar de helft van mijn geheugen meer. Er zit 64GB in maar er wordt maar 32 gezien.
Specs van de PC.
  • Ryzen 7 2700
  • 64GB RAM (4 keer 16)
  • 500GB 2.5" samsing EVO (weet nr niet) SSD
  • Radeon pro WX3100
  • Corsair 550W voeding
  • X570 AORUS elite moederbord

Ik zal eerst even wat voorgeschiedenis geven en zeggen wat ik zelf al het gedaan. Ik had de PC origineel verkocht via 2de hands en verzonden via BPOST. Na aankomst bij de bestemmeling bleek de case in frieten vaneen te zijn en zou hij niet opstarten, enkel de voeding zou werken en er zouden zelfs geen fans enzo draaien. Ik heb de PC dan terug gekregen en zelf eens geprobeerd.
Na in de originele case proberen van opstarten bleken de FANS van de CPU en deze van de chipset van het moederbord wel te draaien. maar daar bleef het ook bij. Ik had nog een reserve case liggen en heb deze daar dan in gemonteerd (met alle RAM stiks geïnstalleerd). Zelfde probleem, de fans draaiden maar de PC deed verder niets.
Ik heb dan alle RAM eruit gehaald en geprobeerd met 1. Dan wou de PC wel opstarten. Daarna heb ik geprobeerd met 2 RAM stiks, terug zelfde probleem, PC deed niets. Daarna alle verschillende RAM stiks apart geprobeerd. Met 1 RAM lat wilde hij wel opstarten. Zodra er 2 inzaten deed hij niets.
Dan met 1 opgestart en de BIOS van het moederbord geüpdatet naar de laatste versie. Daarna heb ik Windows geïnstalleerd. Windows zag dan de 16GB zonder problemen.
Dan heb ik opnieuw geprobeerd voor een 2de RAM lat erin te steken. Wonder boven wonder starten de PC op met 2 RAM latten. Echter toen ik in Windows kwam zag ik ook maar 16GB in plaats van 32.
Daarna heb ik terug alle RAM latten op het moederbord gestoken en starten de PC ook terug op. Echter toen ik in Windows keek zag ik maar 32GB in plaats van de geïnstalleerde 64.
Onderstaande is een foto van de BIOS:
dcxlkrT.jpeg

Daar kan je ziet dat in de BIOS alle ram latten correct worden uitgelezen.

Via msinfo32 zie je wel dat er 64GB geheugen wordt uitgelezen:
Uc2IQEo.jpeg

Echter via de systeem instellingen zie je ook maar 32Gb bruikbaar:
Uc2IQEo.jpeg

Screenshot van taakbeheer:
TcZYtix.jpeg

Via CPU-Z kan je ook de 64GB zien:
5tq31zD.jpeg

Als ik via CPU-Z op de volgende tab "SPD" ga zie ik alle 4 de geheugen stiks.

Ik heb zelf al wat zitten rondzoeken en ben op volgende zaken uitgekomen, via deze url heb ik alles al geprobeerd tot de sleutels in het register aan te passen.
Deze post die ik vond heeft ongeveer hetzelfde probleem. De zaken zoals msconfig aan te passen en het vinkje aan te passen naar het maximum heb ik ook al geprobeerd maar dit wordt telkens terug aangepast bij het opnieuw opstarten van de PC. Standaard stond het vinkje uit.

Ik heb zojuist Windows opnieuw proberen te installeren deze keer met de 64GB geheugen maar probleem blijft hetzelfde. Ik heb er nu eens server 2019 opgezet, wat er voordien 4 jaar op draaide en waar er voordien wel 64GB werd gedetecteerd, en nu is er ook maar 32GB zichtbaar.

Moest iemand nog iets weten of een idee hebben hoe ik dit kan oplossen zou ik enorm dankbaar zijn.

Mvg,
M-H

CPU al eens uit je systeem gehaald? Kan zijn dat er misschien een aantal pinnen gebogen/afgebroken of slecht contact maken. Daardoor kan er waarschijnlijk ook niet alle RAM gelezen worden.

Ja dit heb ik gedaan toen ik het moederbord in een andere case heb gestoken.
Ik heb de CPU nagekeken en niet direct een pin gezien die scheef zat.

Kan ook zijn dat de DIMM sloten geraakt zijn tijdens transport en dat deze de data niet meer correct kan doorsturen.

Of de problemen zitten bij de RAM zelf.

Een PC opsturen kan soms meer kwaad doen dan goed.

Zie of je eventueel die RAM in een andere PC kan testen.

lijkt mij idd ergens een hardware probleem, aangezien je het ook hebt met een compleet andere windows.

wat ik zou doen is alle ram uithalen en 1 lat erin steken en dat testen in alle sloten individueel. zo kan je zien of alle sloten werken.
Indien alle sloten werken, dan met 2 latten proberen, en zien wat dat doet in welke combinatie.

Volgende heb ik intussen gedaan. Alle 4 de ram sloten uitgeprobeerd met 1 geheugenstik en bij de A1 & A2 sloten starte de PC op.
Bij de B1 & B2 sloten niet. Ik weet niet of dit normaal is?

Ik heb heb geheugen geprobeerd met een ander AM4 toestel, eerst 2 stiks en daarna 4. Dit wordt op het ander toestel zonder problemen herkent.
Daanra heb ik de CPU verstoken naar het andere moederbord. De CPU en ook de 64GB worden zonder problemen herkent.

Daaruit kan ik dan bijna concluderen dat er toch iets moet mis zijn met de "B geheugen sloten" op het moederbord.
Wel raar dat hij ze in de BIOS dan wel herkent en ook in Windows bij de msinfo32 de 64GB ziet.

Wat ik straks nog eens ga doen is de andere CPU in het moederbord steken met ander ram geheugen maar ik vermoed dat het hetzelfde probleem zal zijn.

Nog even een update:
Ik heb de andere CPU en het RAM geheugen op het AORUS moederbord geplaatst en dit heeft hetzelfde probleem. De CPU wordt zonder problemen herkent maar Windows ziet terug maar de helft van het ram geheugen.

Laatst bewerkt:
Dan zullen de dimms nog wel herkent worden maar de data kan niet gelezen/herkent worden, dus er kan niet op geschreven worden.
In de BIOS wordt er geen data op het RAM gezet, mits dit nog voor de POST is.

Maw die 2 dimm sloten zullen kapot zijn.

Enigste paar oplossingen dat er nog mogelijk zijn is 2x 32GB DIMMS kopen of een ander bord. Een ander 2de hands bord zal wel goedkoper zijn.

idd, zal ergens een probleem zijn met die 2 B-sloten. moet zijn dat er ergens tussen cpu en dat slot traces/pinnen gebroken zijn. Klote wel.

Terug
Bovenaan