Windturbine (third party investment) op eigendom

Fredjeb

Active member
Ik zit met een vraag die wat kadert binnen FIRE en kwestie van niet weer een nieuw topic aan te maken stel ik ze hier.

Wij hebben een voorstel gekregen om een windturbine te ontwikkelen op 300m van onze woning. Dit op een stuk grond dat ook van ons is. Hiervoor zouden wij een vergoeding krijgen van 25k / jaar, jaarlijks geïndexeerd.
Uiteraard is dit een mooi bedrag maar het unieke aan onze woning is net het onbelemmerde zicht op de velden achter ons.
Dit willen we liever niet opgeven.
Wat zouden jullie doen? Iemand toevallig ervaring wat de impact is van een windturbine zo kort bij huis?

Harde cash, dit is toch een no brainer?

Wij hebben er zelf ook1 staan. (Op industriegrond) dan krijg je het dubbel)

Probeer 30K te krijgen, (jaarlijks geindexeerd)
Ze geven normaal een contract voor 20 jaar, met een optie van 10 jaar extra.

Niet nadenken, poen pakken.
Aan 25K + index is dat op 20 jaar tijd een gratis villa voor 1 kind.

Ik zit met een vraag die wat kadert binnen FIRE en kwestie van niet weer een nieuw topic aan te maken stel ik ze hier.

Wij hebben een voorstel gekregen om een windturbine te ontwikkelen op 300m van onze woning. Dit op een stuk grond dat ook van ons is. Hiervoor zouden wij een vergoeding krijgen van 25k / jaar, jaarlijks geïndexeerd.
Uiteraard is dit een mooi bedrag maar het unieke aan onze woning is net het onbelemmerde zicht op de velden achter ons.
Wat zouden jullie doen? Iemand toevallig ervaring wat de impact is van een windturbine zo kort bij huis?
25k per jaar? Hoeveel jaar? Is dat netto?

Klinkt als win for life. Iedere keer je die windturbine ziet denk je toch gewoon 'katching $$'?

Ik kan er hier 6 zien uit de slaapkamer. Op 500m of zo, 1km, 2 km. Ik krijg er 0,0 voor.

Enige nadeel, als er 1 niet draait, roept er een kind "papa, molen draait niet, batterijtjes vervangen".

Op maar 300 meter?
De kans is groot dat je last gaat hebben van slagschaduw. Dat is een soort stroboscopisch effect doordat de bladen van de turbine telkens een flits schaduw maken wanneer ze voor de zon passeren. Best dubbelchecken wat de oriëntatie van die turbine is ten opzichte van je huis en de zon als je wil zeker zijn dat je daar geen last van gaat hebben. Je wil dat absoluut niet want je word daar knettergek van.

Afhankelijk van het type windturbine zit er een gigantische gearbox met bijhorende snerpende oliepompen in die lawaaioverlast zullen veroorzaken als de wind wat slecht zit. Welk type/merk van turbine willen ze installeren? Is het Enercon, die zijn direct drive (geen gearbox) en zijn stiller.

Hoeveel beslaat de voet van de turbine? Waar gaan ze de export hoogspanningskabel in de grond steken? Mag je nog iets doen met strook waar de kabel ligt of moet dat permanent losse aarde blijven?

Aangezien ze je een mooie soms willen geven moet het een turbine met een relatief hoog vermogen zijn (die veel geld/energie genereert).
Dit houdt ook in dat die turbine ook hoog zal zijn, misschien wel 125-140 meter hoog met een bijhorende slagschaduw die zeer ver rijkt.

Op maar 300 meter?
De kans is groot dat je last gaat hebben van slagschaduw. Dat is een soort stroboscopisch effect doordat de bladen van de turbine telkens een flits schaduw maken wanneer ze voor de zon passeren. Best dubbelchecken wat de oriëntatie van die turbine is ten opzichte van je huis en de zon als je wil zeker zijn dat je daar geen last van gaat hebben. Je wil dat absoluut niet want je word daar knettergek van.

Afhankelijk van het type windturbine zit er een gigantische gearbox met bijhorende snerpende oliepompen in die lawaaioverlast zullen veroorzaken als de wind wat slecht zit. Welk type/merk van turbine willen ze installeren? Is het Enercon, die zijn direct drive (geen gearbox) en zijn stiller.

Hoeveel beslaat de voet van de turbine? Waar gaan ze de export hoogspanningskabel in de grond steken? Mag je nog iets doen met strook waar de kabel ligt of moet dat permanent losse aarde blijven?

Aangezien ze je een mooie soms willen geven moet het een turbine met een relatief hoog vermogen zijn (die veel geld/energie genereert).
Dit houdt ook in dat die turbine ook hoog zal zijn, misschien wel 125-140 meter hoog met een bijhorende slagschaduw die zeer ver rijkt.
De regelgeving rond slagschaduw is toch best streng? Althans van wat ik vlug over heb gelezen leek het mij allemaal heel redelijk...

Ik zou in dit geval ook gewoon nog proberen er wat extra uit te krijgen, en vooral alle details zoals anderen al zeiden.

Op maar 300 meter?

Er staan er hier 2 van 100m+ recht voor mijn neus. 113m hoog. 600m volgens google maps.

Mijn bureau kijkt er recht op uit, ik zie ze 8h per dag als ik werk. 0 stroboscopisch effect. Als ik in de tuin zit, 0 lawaai. Wel de provinciale baan die ernaast ligt.

Slagschaduw ook nog nooit iets van gemerkt.

Met dat budget is het makkelijk een plan B, zijnde verhuizen, uit te werken - mss nog wat hogere vergoeding proberen los te pingelen en gaan met die banaan, tenzij je woning ECHT uniek is of je er echt wil blijven wonnen (veronderstellend het slechts mogelijke scenario - dat die turbine echt niet leefbaar is) en er geen alternatieven zijn waar je jezelf ziet wonen in de toekomst. Je hebt ook de luxe om het gewoon te proberen.

Er staan er hier 2 van 100m+ recht voor mijn neus. 113m hoog. 600m volgens google maps.

Mijn bureau kijkt er recht op uit, ik zie ze 8h per dag als ik werk. 0 stroboscopisch effect. Als ik in de tuin zit, 0 lawaai. Wel de provinciale baan die ernaast ligt.

Goed voor u, maar wilt niks maar dan ook niks zeggen voor de situatie van fredjeb...
Daarom de vragen van @Multiboxer i.v.m. oriëntatie & welke windmolen (die mogelijks hoger is en langere bladen) wat beide natuurlijk belangrijke variabelen zijn die de situatie compleet doen verschillen.
En je zit natuurlijk ook dubbel zo ver.

Al een keer het fiscaal aspect bekeken? Ik ben zelf niet meer zeker hoe het zit met de belastbaarheid van vergoedingen voor "recht van opstal."

Als die belast zijn als onroerende inkomsten, gaat er wel een stuk vanaf.

Als hij noordelijk van u staat ga je inderdaad geen slagschaduw hebben.

Goed voor u, maar wilt niks maar dan ook niks zeggen voor de situatie van fredjeb...
Daarom de vragen van @Multiboxer i.v.m. oriëntatie & welke windmolen (die mogelijks hoger is en langere bladen) wat beide natuurlijk belangrijke variabelen zijn die de situatie compleet doen verschillen.
En je zit natuurlijk ook dubbel zo ver.

Dat versta ik wel, maar het staat hier letterlijk vol met molens in het midden van zowel bedrijventerrein als woongebied. Ik heb hier nog nooit 1 flyer of protest of whatever gezien. Moest het zo onleefbaar zijn, had ik er wel al iets van gehoord.

Ik denk dat er in een straal van 5km waarschijnlijk 20 of meer staan. Typisch koppeltjes windmolens die bij grote (tech) bedrijven letterlijk op hun parking staan. En dat op een baan waar het ene grote bedrijf naast het andere zit.

Ik het het eens opgezocht, dat zijn best wel grote exemplaren die hier voor mijn neus staan. 113m mast, 70m diameter, 2.3MW

Ik zie die ook heel vaak niet draaien (zelfs op wind dagen) en de kop roteert (geen idee of die met de wind mee draait of voor de slagschaduw mee roteert). Dus kan zijn dat die de slagschaduw in rekening neemt. In any case, het is leefbaar.

As we speak, de 2 dichtste staan nu stil met wieken naar het O gedraait. Terwijl de 2 middelverre draaien met wieken naar het Z.

Zou me verbazen dat die dramatisch zijn voor de omgeving. @Fredjeb zijn het er van een cooperatie ? Ecopower, Beauvent, WaseWind, ??? Dat is meestal met participatie van lokalen, kan mij niet inbeelden dat die hun eigen in de voet gaan schieten met een klote molen.

Dat laatste is niet waar. 25 à 30k is de normale prijs voor elke windturbine.

Dat laatste is niet waar. 25 à 30k is de normale prijs voor elke windturbine.
Heb je daar enige bron voor?
Heb je soms inzage in de contracten die afgesloten worden tussen de boeren/grondeigenaren en partijen die die turbines bouwen?
Windturbines heb je in alle maten he.
Ik kan met niet inbeelden dat je 25k/jaar krijgt voor zo'n flut turbine die maximum 300kWh produceert.
De grotere produceren 2-3 MWh. Je krijgt daar meer voor dan een klein ding.
Als ik grond bovenop een heuvel heb waar het bijna altijd hard waait en ze willen daar een betonnen sokkel op zetten van 40 meter, op die betonnen sokkel komt dan een turbine van 100 meter hoog en 4.5 MWh vermogen. (voorbeelden hiervan bij de boeren in Luxemburg)
Tja dan reken ik ook door he want ik weet dat je geld schept met dat ding. Dan eis ik simpelweg €40k hoor.

Heb je daar enige bron voor?
Heb je soms inzage in de contracten die afgesloten worden tussen de boeren/grondeigenaren en partijen die die turbines bouwen?
Windturbines heb je in alle maten he.
Ik kan met niet inbeelden dat je 25k/jaar krijgt voor zo'n flut turbine die maximum 300kWh produceert.
De grotere produceren 2-3 MWh. Je krijgt daar meer voor dan een klein ding.
Als ik grond bovenop een heuvel heb waar het bijna altijd hard waait en ze willen daar een betonnen sokkel op zetten van 40 meter, op die betonnen sokkel komt dan een turbine van 100 meter hoog en 4.5 MWh vermogen. (voorbeelden hiervan bij de boeren in Luxemburg)
Tja dan reken ik ook door he want ik weet dat je geld schept met dat ding. Dan eis ik simpelweg €40k hoor.

Er is een groot verschil tussen de verschillende types van domeinen waar de turbine geplaatst wordt. Voor turbines op landbouwgronden hoor ik dat de prijzen tussen de 20.000 en de 25.000 euro liggen, (...) een turbine die geplaatst wordt op het domein van een bedrijf kost wellicht eerder rond de 40.000 euro aan opstalrechten.

En jij, heb jij bron voor je "ik kan me niet inbeelden"?

Ik zou ook in rekening nemen wat de gevolgen zouden zijn als je neen zou zeggen.

Wil dat dan zeggen dat de molen er dan komt 50m verder of korter ?

Lijkt mij toch ook belangrijk... dan liever 25-30k + indexatie krijgen dan het niet krijgen en het op een naburig plot zien gebouwd worden waar het dezelfde nadelen geeft.

Gewoon elk jaar cashen, uw huis verhuren en een nieuwbouw volledig naar uw goesting ergens anders zetten?

Dees is echt een win-for-life. Spijtig dat ik in een centrum woon en zoiets nooit zal meemaken.

Als ik me niet vergis is dit een vergoeding voor het gebruik van uw grond, en geen compensatie voor eventuele hinder van de windmolen in uw huis. Dat jij daar toevallig ook woont heeft er dus niks mee te maken. De uitbater van de windmolen moet dus evenzeer zorgen dat hij aan alle normen qua overlast voldoet voor het huis waar jij (nu nog, maar misschien later iemand anders) in woont.

In de familie ooit ook een voorstel gehad voor een windturbine te plaatsen op hun land.

In de kleine lettertjes stond dat de organisatie dan ook een voorkooprecht kreeg op alle andere onroerende bezittingen van de eigenaar die zijn grond ter beschikking stelt. Dus zeker alles goed nalezen.

Terug
Bovenaan