CanadeseITer
Member
Nog een interessant artikel deze week:
www.vrt.be
En wat als de winkel een vergissing maakt aan de kassa en een prijs aanrekent die verschilt van die op het rek? Of 5 tomaten aanrekent terwijl we er maar 4 gekocht hebben? Is dit dan ook diefstal? Krijgt de klant dan ook 250 eur schadevergoeding?
Het is niet zozeer de regel van 'beboet dieven' die me hier irriteert, maar alweer de eenzijdigheid: klant maakt een fout = betalen. winkel maakt een fout = allez, 't is niets.
Aha, het kost geld om dieven te klissen. Ok, fair. Trekken we dan wel de kost van de kassierster er af die we hebben ontslagen omdat we nu allemaal zelf scannen?
Het lijkt me meer een voorbeeld van een winkel die een extra bron van inkomsten heeft gevonden.
Ik vraag me ook af of de gemiddelde winkeldief (iemand die meerdere producten doelbewust verbergt in de kleren bvb) zomaar 250 eur bij heeft. Deze regel treft toch enkel de eerlijke burger die oprecht een fout maakt? Iemand die uit noodzaak steelt, kan die bedragen toch niet betalen?
"250 euro omdat ik zakje mosselgroentjes vergat te scannen": mogen winkels zomaar vergoedingen opleggen aan 'winkeldieven'? | VRT NWS Nieuws
Winkeldieven of klanten die een product vergeten te scannen aan de zelfscankassa krijgen soms meteen een 'boete' voorgeschoteld. Maar een winkeluitbater kan zo'n vergoeding niet zomaar afdwingen. Wie weigert te betalen, riskeert wel dat de politie erbij gehaald wordt. Bovendien mag het bedrag...
Ok. Je wil winkeldieven bestraffen en doen betalen. Op zich niet vreemd.Winkeldieven of klanten die een product vergeten te scannen aan de zelfscankassa krijgen soms meteen een 'boete' voorgeschoteld. Maar een winkeluitbater kan zo'n vergoeding niet zomaar afdwingen. Wie weigert te betalen, riskeert wel dat de politie erbij gehaald wordt. Bovendien mag het bedrag alleen dienen om de werkelijke schade die een winkel ondervindt, te vergoeden.
Wat men doet afvragen: is een vergissing automatisch diefstal?Zo brak een bezoekje aan een lokale Delhaize WinWin-luisteraar Hanne zuur op. "Ik had grote aankopen gedaan, want we wilden voor verschillende mensen mosselen maken. Blijkbaar was ik 1 zakje mosselgroentjes van nog geen 2 euro vergeten te scannen. Bij het wegzetten van de winkelkar sprak een beveiliger ons aan. Hij zei: 'Ofwel geef je nu toe dat je gestolen hebt en betaal je hier meteen 250 euro, ofwel halen we de politie erbij'."
Volgens de verschillende supermarkten is de schade veel groter dan enkel de waarde van het gestolen product. Het Nederlandse bedrijf SODA haalt onder andere het observeren, aanspreken en staande houden van de verdachte, de assistentie van de winkelmedewerker, administratie en het overdragen van de verdachte aan de politie aan als voornaamste kosten.
En wat als de winkel een vergissing maakt aan de kassa en een prijs aanrekent die verschilt van die op het rek? Of 5 tomaten aanrekent terwijl we er maar 4 gekocht hebben? Is dit dan ook diefstal? Krijgt de klant dan ook 250 eur schadevergoeding?
Het is niet zozeer de regel van 'beboet dieven' die me hier irriteert, maar alweer de eenzijdigheid: klant maakt een fout = betalen. winkel maakt een fout = allez, 't is niets.
"Om zo'n diefstal af te handelen, moet je natuurlijk administratieve kosten maken of personeel inzetten", erkent Samoy. "Ook de concrete kost van de winkelinspecteur die dieven moet betrappen, mag je mee verrekenen in die vergoeding. Maar je algemene preventiebeleid, bijvoorbeeld je dure camera-installatie, gaan verhalen op die ene dief, dat mag dan weer niet."
Aha, het kost geld om dieven te klissen. Ok, fair. Trekken we dan wel de kost van de kassierster er af die we hebben ontslagen omdat we nu allemaal zelf scannen?
Het lijkt me meer een voorbeeld van een winkel die een extra bron van inkomsten heeft gevonden.
Ik vraag me ook af of de gemiddelde winkeldief (iemand die meerdere producten doelbewust verbergt in de kleren bvb) zomaar 250 eur bij heeft. Deze regel treft toch enkel de eerlijke burger die oprecht een fout maakt? Iemand die uit noodzaak steelt, kan die bedragen toch niet betalen?