Winstmarges supermarkten België

't Was zijn eerste en enige levering, soort van mexican standoff, achteraf naar dat depot het tegendeel proberen te bewijzen kan niet in die sector, dit waren de cowboyjaren waarin vanalles kon dat nu onmogelijk is. Zelf ook geen al te zuivere gast met vier cvba's waarvan er één alleen maar verlies maakte en dan overkop ging.

Al enkele malen mee gemaakt in de Colruyt en vandaag terug hetzelfde gezien. Grotere verpakkingen die duurder uitkomen prijs per kilo dan kleine. Voorbeeld.
Graindor koffie allemaal zelfde type.

1kg bonen 10.99€kg
0.5kg gemalen 8.22€kg actie rode prijs!
0.25kg gemalen 7.16€kg
Daar kun je als supermarkt toch geen rechtvaardige uitleg voor geven dan pure afzetterij en misleiding van de klant.

Al enkele malen mee gemaakt in de Colruyt en vandaag terug hetzelfde gezien. Grotere verpakkingen die duurder uitkomen prijs per kilo dan kleine. Voorbeeld.

1kg bonen 10.99€kg
0.25kg gemalen 7.16€kg
Daar kun je als supermarkt toch geen rechtvaardige uitleg voor geven dan pure afzetterij en misleiding van de klant.
Concurrenten die actie's hebben op de kleinere verpakkingen?

Zelf ook al gelijkaardige zaken meegemaakt, dan koop je gewoon de kleinere verpakking, niet?

1kg bonen 10.99€kg
0.25kg gemalen 7.16€kg
Hoe is de grote verpakking (1kg) hier duurder dan de kleine als je prijs per kg telt?

1kg bonen 10.99€kg
0.25kg gemalen 7.16€kg
Het zijn dan ook andere producten :P

Je vergelijkt bonen met gemalen in een blikken doos met gemalen in een zak (als ik vlug eens op graindor zoek op collect&go). Daar bovenop is de rode prijs op die van 500gr vanaf 4 stuks, wat dus kwantiteitskorting is, net zoals de grotere zakken bonen ook maar €8.32/kg zijn.
Prijsverschil tussen gemalen en bonen is dat de gemalen meestal van den "overschot" gemaakt wordt, waar de bonen de mooie volledige bonen zijn.

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Ik drink heel regelmatig thee, dus dat vliegt er thuis nogal door. Ik drink het liefst Earl Grey, m'n vrouw totaal niet, dus daar koop ik andere voor.
Meestal kopen we ons grief in de Carrefour. Zij hebben voornamelijk Lipton en Twinnings. Ik koop dan ook altijd de Liptop Earl Grey, dat zijn dan ook ineens de meeste zakjes in een doos (50), meestal geprijs rond €3,8.
Andere smaken, zoals camille of muntthee zijn per 20 verpakt en kosten tussen €2 en €2,5.
Bij Delhaize vergelijkbare prijzen.
Soms kom ik ook in de Jumbo in Nederland, net over de grens. Daar hebben ze een uitgebreider aanbod aan thee, ook Pickwick enzovoorts.
De dozen met 20 zakjes thee van Lipton zijn daar vergelijkbaar van prijs met België, maar de Earl Grey per 50 is bijna de helft goedkoper. €2,3 voor 50 zakjes o_O
Nochtans dus van hetzelfde merk, Lipton.
Maken supermarkten dan afspraken per 'soort' van elk merk of hoe gaat dat z'n gang?

Ik drink heel regelmatig thee, dus dat vliegt er thuis nogal door. Ik drink het liefst Earl Grey, m'n vrouw totaal niet, dus daar koop ik andere voor.
Meestal kopen we ons grief in de Carrefour. Zij hebben voornamelijk Lipton en Twinnings. Ik koop dan ook altijd de Liptop Earl Grey, dat zijn dan ook ineens de meeste zakjes in een doos (50), meestal geprijs rond €3,8.
Andere smaken, zoals camille of muntthee zijn per 20 verpakt en kosten tussen €2 en €2,5.
Soms kom ik ook in de Jumbo in Nederland, net over de grens. Daar hebben ze een uitgebreider aanbod aan thee, ook Pickwick enzovoorts.
De dozen met 20 zakjes thee van Lipton zijn daar vergelijkbaar van prijs met België, maar de Earl Grey per 50 is bijna de helft goedkoper. €2,3 voor 50 zakjes o_O
Maken supermarkten dan afspraken per 'soort' van elk merk of hoe gaat dat z'n gang?
Geen idee, maar als er nu 1 thee is waar je het kwaliteitsverschil proeft tussen de echte commerciële merken en de kwalitatief betere merken, is het Earl Grey wel. Die van Twinning is al 100x beter dan die van Lipton en de echte goede (=dure) is nog veel beter.
Maar het is inderdaad wel opvallend hoe de Lipton Yellow Label 100st goedkoper is bij Colruyt dan bij Jumbo, maar de Earl Grey 50st bijna dubbel zo duur is.

Geen idee, maar als er nu 1 thee is waar je het kwaliteitsverschil proeft tussen de echte commerciële merken en de kwalitatief betere merken, is het Earl Grey wel. Die van Twinning is al 100x beter dan die van Lipton en de echte goede (=dure) is nog veel beter.
Maar het is inderdaad wel opvallend hoe de Lipton Yellow Label 100st goedkoper is bij Colruyt dan bij Jumbo, maar de Earl Grey 50st bijna dubbel zo duur is.
Ik heb ook andere Earl Grey hoor :sneaky: maar aan het tempo dat ik thee drink, kost me echt goeie thee fortuinen. Dus die bewaar ik voor 's avonds in de zetel. Overdag drink ik dan wel gewone Lipton ;)

Afspraken/contracten zijn inderdaad per product.
Het kan zijn dat Earl Grey een populaire theesoort is (ken er niks van) waardoor Lipton hiervoor een lijn 24/7 kan laten draaien. Een andere lijn zal regelmatig moeten wisselen van product waardoor je met changeover stilstanden zit en meer personeel nodig hebt om de lijnen in te stellen. Dit kan veel schelen qua kostprijs.
Hetzelfde met grote verpakkingen, als dit minder populair is kan het zijn dat je veel moet wisselen op een lijn waardoor kleinere populairdere verpakkingen goedkoper zijn per kg. Dit gaat niet altijd over het product zelf maar ook over de verpakkingsmaterialen, hoe groter de aantallen hoe goedkoper je deze kan aankopen van de leverancier.

Gisteren bijna omver gevallen in de Carrefour: camillethee (20 piramidezakjes) van Lipton kost plots 3,45 euro!! (komende van 2,45 denk ik)
In de Delhaize 3,15 euro.

Ze zeggen wel altijd: Delhaize is duur. Maar Carrefour is hier in de buurt nog duurder precies.

Ze zeggen wel altijd: Delhaize is duur. Maar Carrefour is hier in de buurt nog duurder precies.
Er kan dus ook nog verschil zitten tussen winkels van dezelfde keten he. Van Colruyt is dit geweten maar dat is niet alleen bij Colruyt het geval.

Ga eens naar de Delhaize in Itegem en noteer daar de prijzen.
Ga nu naar de Delhaize in Heist (Op Den Berg), identiek 100% dezelfde artikels.
1x raden of je even veel betaalt. ;)

Het antwoord is neen, gemiddeld genomen is deze van Itegem goedkoper

Er kan dus ook nog verschil zitten tussen winkels van dezelfde keten he. Van Colruyt is dit geweten maar dat is niet alleen bij Colruyt het geval.

Ga eens naar de Delhaize in Itegem en noteer daar de prijzen.
Ga nu naar de Delhaize in Heist (Op Den Berg), identiek 100% dezelfde artikels.
1x raden of je even veel betaalt. ;)

Het antwoord is neen, gemiddeld genomen is deze van Itegem goedkoper
Delhaize <> AD Delhaize. De zelfstandige delhaizes (AD) zijn meestal duurder dan de andere Delhaizes. Bij mijn weten heeft Delhaize (dus niet AD Delhaize) nog altijd een nationale prijzenpolitiek. De Delhaize in Ieper zal dus exact dezelfde prijs als die in Itegem hebben. De AD Delhaize in Poperinge en Heist niet noodzakelijk.

Delhaize <> AD Delhaize. De zelfstandige delhaizes (AD) zijn meestal duurder dan de andere Delhaizes. Bij mijn weten heeft Delhaize (dus niet AD Delhaize) nog altijd een nationale prijzenpolitiek. De Delhaize in Ieper zal dus exact dezelfde prijs als die in Itegem hebben. De AD Delhaize in Poperinge en Heist niet noodzakelijk.
Heu neen want de Delhaize in Itegem is ook een AD Delhaize ;)
Maar I get your point.

Dat deze in Itegem dus goedkoper is dan die in Heist kan, want beiden worden uitgebaat door zelfstandigen.

Prijzen zijn ook serieus regio gebonden he... Het kan zijn dat die thee van jou een heel andere prijs heeft aan de kust dan in Brussel (ik zeg nu maar iets). Prijzen variëren ook heel hard of de supermarkt in een regio zit veel of minder concurrentie, prijzenslag, enz. En dat gaat niet over 5 cent. Iedere supermarktketen heeft dan nog eens eigen prijsafspraken met de leveranciers.

ACV wil precies de prijzen nog meer doen stijgen van supermarkten :p

Er zijn teveel supermarkten. Prijzen zijn al hoger hier dan in het buitenland.

=> ACV: "verbied extra supermarkten"
Gevolg: Supermarkten krijgen nog minder concurrentie dus prijzen gaan meer stijgen.
De grap later: ACV zal klagen "Koopkracht in gevaar"

Waarom zijn er in België meer supermarkten per inwoner dan het buitenland?
Omwille van slechte ruimtelijke ordening => slechtere economies of scale => hogere kosten => hogere prijzen

ACV met volledig de verkeerde analyse hier.

ACV wil precies de prijzen nog meer doen stijgen van supermarkten :p

Er zijn teveel supermarkten. Prijzen zijn al hoger hier dan in het buitenland.

=> ACV: "verbied extra supermarkten"
Gevolg: Supermarkten krijgen nog minder concurrentie dus prijzen gaan meer stijgen.
De grap later: ACV zal klagen "Koopkracht in gevaar"

Waarom zijn er in België meer supermarkten per inwoner dan het buitenland?
Omwille van slechte ruimtelijke ordening => slechtere economies of scale => hogere kosten => hogere prijzen

ACV met volledig de verkeerde analyse hier.
Onlangs een vergelijking gezien tussen AH Nederland en België waar België beter uitkomt over het algemeen. Ook naar de Auchan in Frankrijk ga je niet ALLE boodschappen kopen. Duitsland kan ik niet zeggen, geen ervaring mee.

Dat er teveel supermarkten zijn is iets wat voldoende experten zeggen. Je kan niet zeggen dat het aan de slechte ruimtelijke ordening ligt als je ziet hoeveel er quasi naast elkaar in steden liggen. Het is gewoon de intrede van de Nederlanders (AH/Jumbo) die voor de sterke stijging zorgden. Vlaanderen telt 2,53 supermarkten per 10.000 inwoners. In Nederland is dat 1,79. Dat is niet enkel door een andere ruimtelijke ordening, daarvoor is het verschil véél te groot.

Onlangs een vergelijking gezien tussen AH Nederland en België waar België beter uitkomt over het algemeen. Ook naar de Auchan in Frankrijk ga je niet ALLE boodschappen kopen. Duitsland kan ik niet zeggen, geen ervaring mee.

Dat er teveel supermarkten zijn is iets wat voldoende experten zeggen. Je kan niet zeggen dat het aan de slechte ruimtelijke ordening ligt als je ziet hoeveel er quasi naast elkaar in steden liggen. Het is gewoon de intrede van de Nederlanders (AH/Jumbo) die voor de sterke stijging zorgden. Vlaanderen telt 2,53 supermarkten per 10.000 inwoners. In Nederland is dat 1,79. Dat is niet enkel door een andere ruimtelijke ordening, daarvoor is het verschil véél te groot.

AH + Jumbo samen vertegenwoordigen ongeveer 2% van de Belgische supermarkten, dus dat verklaart maar een klein deel van het verschil per aantal inwoners. Als die 1,79 effectief klopt, er wordt vaak gesproken over 6400 supermarkten in Nederland wat overeenkomt met 3,7 per 10.000 inwoners?

Wat maakt het uit dat er ''veel'' supermarkten per inwoners zijn? Dat is toch gewoon de vrije markt dat hier speelt. Absurd van het ACV alweer.

Terug
Bovenaan