Winstmarges supermarkten België

Bovendien hebben ze de online trein ook gemist. Online wordt speelgoed bij Bol.com besteld en niet bij Dreamland.
Ik heb bij Colruyt Group gewerkt en ze hebben daar ZEER zwaar geïnvesteerd om een Belgische Bol.com uit de grond te stampen. Uiteindelijk hebben ze toch ingezien dat het véél te laat was en hebben ze die plannen volledig laten varen.

Ik heb bij Colruyt Group gewerkt en ze hebben daar ZEER zwaar geïnvesteerd om een Belgische Bol.com uit de grond te stampen. Uiteindelijk hebben ze toch ingezien dat het véél te laat was en hebben ze die plannen volledig laten varen.
Te laat? Zelfs waren ze op tijd, ze kunnen toch niet op tegen de regels omtrent nachtwerk in Nederland? Dus gingen ze sowieso het onderspit delven.

ACV wil precies de prijzen nog meer doen stijgen van supermarkten :p

Er zijn teveel supermarkten. Prijzen zijn al hoger hier dan in het buitenland.

=> ACV: "verbied extra supermarkten"
Gevolg: Supermarkten krijgen nog minder concurrentie dus prijzen gaan meer stijgen.
De grap later: ACV zal klagen "Koopkracht in gevaar"

Waarom zijn er in België meer supermarkten per inwoner dan het buitenland?
Omwille van slechte ruimtelijke ordening => slechtere economies of scale => hogere kosten => hogere prijzen

ACV met volledig de verkeerde analyse hier.
Dit is duidelijk een mening gebaseerd op een economisch principe dat klopt om een antwoord te geven op een vraag dat niet klopt:
#supermarkten in belgie > buitenland

België is verzadigd met verschillende warenhuizen (Duitse, Franse, Nederlandse en Belgische ketens).
Marges zijn klein dus omzet is belangrijk (stond hier al in het topic)
België is een klein land met hogere prijzen.
Bv. Aldi koopt Schultenbrau in grote oplagen in Duitsland en exporteert dit zelf naar België ipv hier hun lokaal magazijn te laten beleveren met kleine hoeveelheid bier via 3e partij.

Dus een supermarktenstop kan aanleiding geven tot een meerverkoop per supermarkt, er vanuit gaan dat er nog steeds voldoende concurrentie is voor de laagste prijs, maar dat de inkomsten per personeelslid toenemen, waardoor

Wat maakt het uit dat er ''veel'' supermarkten per inwoners zijn? Dat is toch gewoon de vrije markt dat hier speelt. Absurd van het ACV alweer.
Als er te veel supermarkten zijn --> Indien het echt de spuitgaten uitloopt gaan er veel ketens gewoon failliet.
Dan gaan er niet meer TE veel supermarkten zijn he. Probleem opgelost!

En blijven er toch te veel supermarkten bestaan? Ook geen probleem, dat wil zeggen dat ze nog kunnen overleven. Probleem opgelost!

MAAR het grootste probleem = wat ivm de werknemers? De werknemers zijn of gaan de dupe zijn. En daar zit ik wel mee in de maag. Het is zoals altijd de 'gewone burger' die de pineut is of zal zijn.

MAAR het grootste probleem = wat ivm de werknemers? De werknemers zijn of gaan de dupe zijn. En daar zit ik wel mee in de maag. Het is zoals altijd de 'gewone burger' die de pineut is of zal zijn.

Men beweert toch steeds dat er een war on talent is, schaarste etc.

Maar telkens tonen zulke herstructureringen (zo mag ik het toch noemen), dat die war on talent niet telt voor de meeste Belgen.
Beetje rekken vullen en kassa doen. Die mensen gaan inderdaad niet elders werken.

War for talent impliceert wel talent...

Met alle respect, maar al eens in een AH of jumbo geweest? Dat is het afvalputje van de arbeidsmarkt, flexijobbers, jobstudenten. En alles draait daar ook vlot.

Dan kun je toch niet verwonderd zijn dat niet rendabele geintegreerde winkels gedumpt worden? Een geintegreerde delhaize, dat zijn 50 jarigen met 30y ancienniteit. Kosten veel en 0 meerwaarde...

Blijkbaar is een zondag toeslag 300 400% in de geintegreerde winkels en 40% in de zelfstandige winkels. Tjah, dan is het rap gedaan e.

En alles draait daar ook vlot

Wat allesbehalve zo is.
Ik heb nu een eerstelijns ervaring daarmee en het model van de goedkope werkkrachten zorgt dat er een hele hoop fouten gebeuren en er heel veel klachten komen.
Probeer ook maar eens een planning te maken als je vandaag Pietje hebt en morgen Marieke.

Het is heel raar dat we in ons eigen voordeel altijd maar zeer sterke CAO’s willen, maximaal beschermd willen worden en zoveel mogelijk geld willen verdienen. Maar als dit voor iemand anders is en wij hebben daar een nadeel van want onze winkelervaring wordt duurder, hohoho nee flikker die mensen buiten, zet massaal in op wegwerp arbeidskrachten en druk de kosten maximaal!
Ze hebben daar een term voor, handelen uit eigenbelang en egoïstisch zijn.

Wat allesbehalve zo is.
Ik heb nu een eerstelijns ervaring daarmee en het model van de goedkope werkkrachten zorgt dat er een hele hoop fouten gebeuren en er heel veel klachten komen.
Probeer ook maar eens een planning te maken als je vandaag Pietje hebt en morgen Marieke.

Het is heel raar dat we in ons eigen voordeel altijd maar zeer sterke CAO’s willen, maximaal beschermd willen worden en zoveel mogelijk geld willen verdienen. Maar als dit voor iemand anders is en wij hebben daar een nadeel van want onze winkelervaring wordt duurder, hohoho nee flikker die mensen buiten, zet massaal in op wegwerp arbeidskrachten en druk de kosten maximaal!
Bedrijven en dus winkels hebben geen gevoelens. Het management in de retail moet zich aanpassen aan de concurrentiestrijd van de vrije markt. Change or lose. Ze moeten zich houden aan het wettelijk kader maar de realiteit is dat de winstgevendheid omhoog gaat door de limieten daarvan op te zoeken. De conclusie is dat het loon van werknemers en hun foutenratio blijkbaar niet evenredig is met het potentieel omzetverlies.

90+% van Jan Modaal is gewoon zo. Ikke ikke ikke en de rest? De pot op!
Dat klinkt hard, en ik had het graag anders gewillen, maar het is helaas wel zo.
En de hoge piefen? --> Dat is dan nog een gradatie erger.

We leven ook gewoon in een consumptie en wegwerpmaatschappij he. :frown:

Bedrijven en dus winkels hebben geen gevoelens. Het management in de retail moet zich aanpassen aan de concurrentiestrijd van de vrije markt. Change or lose. Ze moeten zich houden aan het wettelijk kader maar de realiteit is dat de winstgevendheid omhoog gaat door de limieten daarvan op te zoeken. De conclusie is dat het loon van werknemers en hun foutenratio blijkbaar niet evenredig is met het potentieel omzetverlies.
Bij veel bedrijven word je jammer genoeg aanzien, als een nummerke, en geen echt mens.

Laatst bewerkt:
War for talent impliceert wel talent...

Met alle respect, maar al eens in een AH of jumbo geweest? Dat is het afvalputje van de arbeidsmarkt, flexijobbers, jobstudenten. En alles draait daar ook vlot.
Hoezo is dat het afvalputje van de arbeidsmarkt? Ik ben al in een Jumbo geweest en die Jumbo was vroeger gewoon de lokale supermarkt. De eigenaars en de werknemers zijn hetzelfde gebleven. Niets aan op te merken.

In kom ook regelmatig in verschillende AH's. Geen idee wat er daar anders aan zou zijn dan een Delhaize of een Colruyt qua personeel.

90+% van Jan Modaal is gewoon zo. Ikke ikke ikke en de rest? De pot op!
Dat klinkt hard, en ik had het graag anders gewillen, maar het is helaas wel zo.
En de hoge piefen? --> Dat is dan nog een gradatie erger.

We leven ook gewoon in een consumptie en wegwerpmaatschappij he. :frown:

Bij veel bedrijven word je jammer genoeg aanzien, als een nummerke, en geen echt mens.

Waar waart gij wanneer winkels het concept introduceerden waar consumenten zelf hun boodschappen uit de rekken haalden in plaats van door personeel? :p
Hoeveel jobs zou dat gekost hebben indertijd?
Was 1950 al "consumptiemaatschappij"?

Ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de vakbond regels van de Delhaize. Heeft iemand daar een lijstje van?
(zogezgd geen rekken mogen vullen tijdens een rustige kassa dienst)

Hoezo is dat het afvalputje van de arbeidsmarkt? Ik ben al in een Jumbo geweest en die Jumbo was vroeger gewoon de lokale supermarkt. De eigenaars en de werknemers zijn hetzelfde gebleven. Niets aan op te merken.

In kom ook regelmatig in verschillende AH's. Geen idee wat er daar anders aan zou zijn dan een Delhaize of een Colruyt qua personeel.

Dat Delhaize voltijds personeel in de winkels rondlopen heeft met 30y ancienniteit. En de AH en Jumbo en franchise houders allemaal goedkope flexijobbers, jobstudenten, ... hebben. In de AH waar ik kom kan den helft die de selfscans bewaakt met moeite Nederlands.

In Nederland is er de "Jumbo job". 15 jarigen die aan 3 of 4 euro per uur rekken vullen. Edit: opgezocht. De minimumlonen per uur in Jumbo Nederland 1 jan 2022. Is Nederland, maar ze gaan niet naar Belgie komen met een volledig ander business model...

Denk je dat een Delhaize met 50 jarige madammekes daar tegenop kan ?

Leeftijd36 uur38 uur40 uur
22 jaar en ouder€ 11,06€ 10,48€ 9,96
21 jaar€ 11,06€ 10,48€ 9,96
20 jaar€ 8,85€ 8,39€ 7,97
19 jaar€ 6,64€ 6,29€ 5,98
18 jaar€ 5,53€ 5,24€ 4,98
17 jaar€ 4,37€ 4,14€ 3,94
16 jaar€ 3,82€ 3,62€ 3,44
15 jaar€ 3,32€ 3,15€ 2,99

Is dit eigenlijk geen verdoken kinderarbeid?
Misbruik maken van 'studentenjobs'?
Of bekijk ik dit ergens verkeerd?
Met zo'n lonen is het niet 'je kinderen leren wat werken is' maar 'je kinderen leren wat uitbuiting is'.

Je kunt de winkels niet verwijten dat ze gebruiken wat ze kunnen gebruiken qua personeel aan bradeerprijzen.

Je kunt je ook de vraag stellen, als iemand voor 3 of 5 of 10 euro per uur rekken wil vullen (daar is nu niks moeilijk aan), waarom zouden ze dan 50jarig personeel in dienst houden dat waarschijnlijk 2 3 4x zoveel kost. En het is niet dat die de volledige job van een oudje overnemen (die mogen vb nooit de kassa doen), maar als je 10 of 20% van de taken door kinderarbeid kan laten doen, dan heb je 20% oudjes minder nodig...

Ik heb nog een ex-vriendin uit Nederland gehad. De 15 en 16 jarigen staan te springen om in Jumbo of AH te werken. Ze vinden nergens anders werk behalve in die winkels. Als ze daar een weekendje werken, kunnen ze een computerspelletje kopen. En het werk is chill, niet vuil, altijd warm, geen regen, ...

Kun je je inbeelden dat je als 15 jarige gewoon na school 7 tot 8 een uurtje in een winkel werkt en een zaterdag voormiddag, een zondag namiddag. En op het einde van de maand heb je 200 euro...

Ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de vakbond regels van de Delhaize. Heeft iemand daar een lijstje van?
(zogezgd geen rekken mogen vullen tijdens een rustige kassa dienst)
Geen lijstje van Delhaize, maar ik kan bevestigen dat dit bij sommige retailers wel de realiteit is. Kassamedewerkers doen kassa en niets anders. Dit gaat natuurlijk ten koste van de flexibiliteit. Meer en meer retailers gaan naar een systeem waar iedereen in de winkel werkt en iedereen ook kassa kan/ doet.

Ook dat verschilt toch sterk van supermarkt tot supermarkt.

Vroeger kwam ik vaak in de AH in Lokeren (de eerste AH, voor ze die gesloten hebben omdat hij 200m van een Delhaize lag) en daar was ik over het algemeen toch zeer te spreken over de kwaliteit van het personeel. Een tijd nadien is dan de AH in Sint-Niklaas open gegaan en dat was huilen met de pet op hoor... marginaal personeel tot en met, echt onderkant van de maatschappij zonder ook maar een klein beetje gezond verstand.
Ik vind dat je bv toch ook een verschil ziet tussen het personeel van Aldi & dat van Colruyt (globaal genomen). Bij Aldi zie je vaak op het zicht dat toch lagere sociale klasse is. Ik wil daar niks mee zeggen, ik stel dat alleen vast of zo interpreteer ik dat toch.

De referentie afvalputje was ook vooral gericht op flexijobs en jobstudenten VS personeel met ancienniteit. Daar kan je heel moeilijk tegen op.

Geen lijstje van Delhaize, maar ik kan bevestigen dat dit bij sommige retailers wel de realiteit is. Kassamedewerkers doen kassa en niets anders. Dit gaat natuurlijk ten koste van de flexibiliteit. Meer en meer retailers gaan naar een systeem waar iedereen in de winkel werkt en iedereen ook kassa kan/ doet.
Bij Colruyt móet iedereen beiden doen (rekken en kassa) voor zover ik weet. Ik heb daar als 16-jarige vakantiewerk gedaan en ik mocht enkel rekken vullen maar ik was een uitzondering. Was deels de leeftijd en deels omdat het maar over 10 dagen ging en ze daarvoor wrs niet de moeite deden van u een opleiding voor kassa te laten volgen.

Tja, dan moet je er ook niet verschieten dat je wordt losgelaten. Dat is niet meer van deze tijd.

Volgens mij schieten sommige ook in hun eigen voet door te staken. Als zelfstandige zou ik geen filiaal overnemen waar ze staken op dit moment. Sommige onder eigen beheer zijn wel nog open en daarvoor zal snel een overnemer gevonden worden. Duidt toch een zekere werkwilligheid aan.

Terug
Bovenaan