oh wacht, die leuke post heb ik nog niet gezien.In werkelijkheid zijn vakbonden de echte zakkenvullers. Hun imperium is veel groter dan dan de grootste bedrijven in dit land, terwijl ze in tegenstelling tot echte bedrijven een geheime boekhouding hebben en dus volop kunnen sjoemelen., waar ze trouwens goed in zijn.
Daarnaast bezitten ze zelf aandelen van verschillende bedrijven, net zoals ze ook een vastgoedvehikel hebben (en het volk zich maar afvragen waarom vastgoed zo duur is geworden).
Daarnaast krijgen ze ook nog eens miljoenen subsidies van de staat. (Dus ook weer niet toevallig dat alle vakbonden hun politieke evenknie in de Vivaldi regering hebben) En dan zijn er natuurlijk de miljoenen lidgelden die ze ophalen bij hun leden.
En daar is het natuurlijk met elke vakbondsstaking om te doen, reclame maken en zieltjes winnen om hun eigen kapitalisme blijvend te financieren, naast het doel om van werknemers dom kudde vee te maken die ze kunnen opzwepen wanneer zij het wensen.
En voor alle stakers die blijkbaar over maar weinig kennis beschikken, beleggers zijn geen kapitalistische zakkenvullers maar eerlijke investeerders (dikwijls ook kleine investeerders, zoals ik, die hun spaargeld investeren) die bedrijven juist helpen om te ondernemen of te laten groeien. Daarvoor krijgen ze aandelen in ruil die soms dividenden (winst) opleveren, wat maar meer dan normaal is.
Als een bedrijf geen winst kan maken wordt het ook moeilijk beleggers te vinden die hun geld daarin willen investeren. Beleggers nemen dus, net zoals zoveel zelfstandigen, soms grote risico's wanneer hun investering verlieslatend blijkt. Zonder investeerders ook geen werknemers.
Leuk dat jij inzage hebt in de boekhouding van de vakbonden. Kan je dan wel zeggen over wélke vakbond het gaat, want dan gaat het alvast niet over de mijne. Ik heb, per ongeluk, inzage gehad in de volledige boekhouding, dus weet gerust wel wat.
1) ja, er zijn een aantal eigendommen die mijn werkgever heeft. Dat gaat over de gebouwen waar de kantoren in zitten (soms zaten), dat gaat over een aantal cafés (vroegere germinals), die ondertussen quasi allemaal gesloten zijn en over sociaal toerisme (gebouwen die je gewoon héél duidelijk kan zien). Een paar daarvan zijn mooi gelegen (aan de kust bvb) en daardoor wel wat geld waard, maar een deel ervan zijn in de praktijk onverkoopbaar wegens geen bouwgrond, maar sociaal toerisme-grond (en dus niet interessant). Tot je het verkoopt, heb je er echter geen inkomsten van.
2) We bezitten aandelen van verschillende bedrijven. Ja, wij beleggen ons geld ook. Voor zover ik kon zien allemaal op een ethische manier en 100% via Belgische banken (geen shady constructies dus). En wat zeg jij over beleggers: "beleggers zijn geen kapitalistische zakkenvullers maar eerlijke investeerders die bedrijven juist helpen om te ondernemen of te laten groeien". Vakbonden hebben NIKS tegen beleggers, wel tegen beleggers waar winst té sterk voor personeelsbelangen komen.
3) de miljoenen euro's lidgeld die we ophalen via de leden. Yep, dat doen we. We hebben namelijk een werking te financieren, hé. En als je 1,4 miljoen leden met gemiddeld 12 euro lidgeld per maand rekent, dan kom je op 200 miljoen euro uit. Lijkt een groot bedrag, maar daarmee wordt naar ruwe schatting zo'n 4000 personeelsleden + rest van de werking betaald. (in de praktijk is het wat minder, niet elk lid betaalt altijd mooi zijn bijdrage)
4) de miljoen euro's "subsidies". We krijgen idd échte subsidies. Voor sommige vormingsprojecten, voor investeringen (ja, als wij zonnepanelen leggen, krijgen we ook subsidies, ...). Maar wat je wss bedoelt zijn de werkloosheidsdiensten. Wees gerust, die zijn verlieslatend (de "winst" halen we doordat leden gemakkelijker lid blijven daardoor).
Je bent trouwens nog een laatste inkomstenbron vergeten.