Wiskunde bijschaven

Spark

New member
Ik ben een leerling economie-moderne talen zit in het 6de middelbaar en zou graag door interesse volgend jaar Industriële wetenschappen informatica willen doen (Ugent). Mijn vraag is hoe ik de aanwezige wiskunde achterstand het best kan bijwerken. Meeste leerkrachten raadde mij dit af om te doen maar ik weet dat met de gedrevenheid die ik heb in de zomervakantie vast en zeker mijn achterstand kan wegwerken. Ik heb 3-uur wiskunde in de week en er wordt vereist minstens 4 uur wiskunde te hebben gehad. Ik heb economie-wiskunde met 6 uur wiskunde volgehouden tot het 5de middelbaar en ben dan in dat jaar in de helft overgestapt omdat het mij even teveel werd. Ik ben er wel van overtuigd moest ik meer motivatie gehad hebben op dat moment ( wat ik nu wel heb) dat ik hogere wiskunde zeker aan zou kunnen. Zijn er sommige die ook mij iets meer zouden kunnen vertellen over de richting Industriële wetenschappen informatica ?

Waarom wachten tot de zomervakantie? In de paasvakantie heb je 16 dagen om je achterstand al deels in te halen.

Het zal niet enkel wiskunde zijn, ook je wetenschappen zal je moeten bijschaven. Je kan ook gewoon kiezen voor een professionele bacheloropleiding?

Het zal niet enkel wiskunde zijn, ook je wetenschappen zal je moeten bijschaven. Je kan ook gewoon kiezen voor een professionele bacheloropleiding
Er wordt enkel voorkennis verwacht van wiskunde niet bepaald wetenschapsvakken hoor, maar mezelf bijschaven in de chemie en fysica daar ben ik al mee bezig. :)

Waarom wachten tot de zomervakantie? In de paasvakantie heb je 16 dagen om je achterstand al deels in te halen.
klopt maar ik ben nog op zoek naar manieren hoe ik het best mijn achterstand inhaal. Heb jij een paar voorstellen ?

Ik volg nu het schakelprogramma naar Industrieel Ingenieur: Informatica. Ik was voor alle vakken geslaagd in het eerste semester. Ervoor heb ik de professionele bachelor Toegepaste Informatica gevolgd, wat ook een zeer goede opleiding is die je misschien best ook eens overweegt. In die opleiding heb ik quasi niks van wiskunde gezien. Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik veel voorkennis miste, ook al was het al zo lang geleden dat ik nog eens een integraal had berekend. Ze beginnen imho quasi vanaf nul bij Wiskunde 1.

Normaliter biedt de UGent een voorbereidingscursus aan aan startende studenten industrieel ingenieur. Dit zou samen met de wiskunde die je hebt gekregen in economie-moderne talen een voldoende basis moeten zijn. Verder dan dat is het gewoon voldoende leren en wiskundig inzicht, en je geraakt er wel.

Laat je vooral niet beïnvloeden door "de wiskunde begint van nul".
Je gaat al niet vanaf de eerste les kunnen volgen als je van een 3u richting komt. Goed voorbereiden is de boodschap, nu doorheen het jaar.
Volg je deze richting? Want meerdere mensen hebben tegen mij gezegd dat je vooral wiskundig inzicht moet hebben en dat je voorkennis niet uitmaakt

Volg je deze richting? Want meerdere mensen hebben tegen mij gezegd dat je vooral wiskundig inzicht moet hebben en dat je voorkennis niet uitmaakt
Wat was de wiskundige voorkennis van deze mensen? Zit daar effectief iemand bij die bijvoorbeeld 3 of 4 uur heeft gehad in het middelbaar en het zonder bijscholing heeft geflikt? Ik had pas toen ik de specifieke lerarenopleiding wiskunde volgde na een master wiskunde effectief door dat het niet zo evident was om sommige studies aan te vatten met een beperkte wiskundige voorkennis.

Nu moet ik wel zeggen dat inderdaad wiskundig inzicht veel goedmaakt. Echter kan het volgens mij geen kwaad om op voorhand je abstract denken reeds te triggeren. Als je ineens een definitie over continuïteit of limieten op je bord krijgt zonder hier op voorhand iets over gehoord te hebben, mag je nog zoveel inzicht hebben als je wilt, dan komt het volgens mij neer op het begrijpen van (de verbanden tussen) deze abstracte symbolen.

Het kan volgens mij nooit kwaad om op voorhand bijvoorbeeld jezelf wegwijs te maken in het leren begrijpen van epsilon-delta definities. Dat zullen zowat de meest abstracte zaken zijn die je tegenkomt in je opleiding. De meeste andere abstracte zaken (vectoren om iets te noemen) zullen je tijdens de opleiding zelf wel aangereikt worden.

Daarbij komt ook dat een basiskennis van calculus en dan meer bepaald integralen voor sommige vakken noodzakelijk zal zijn. Een basis integralen vind je wel online. Hierover bestaan honderden filmpjes waarin de basics worden uitgelegd. Waarschijnlijk heb je dat nu nog niet gezien in het middelbaar, dus daar moet je je op dit moment zeker nog niet druk over maken, maar probeer wel om als je dit ziet, hier voldoende aandacht aan te besteden en in de zomer je kennis bij te schaven. Hiervoor moet je volgens mij niet per se alle integralen kunnen oplossen, maar wel eens naar technieken en basisformules (bv voor goniometrische en rationale functies) kijken en hier enkele voorbeelden en bewijzen van bepaalde technieken bekijken. Snap je deze bewijzen en heb je door hoe je de basisformules kan toepassen, dan kan je met iets meer (terecht) vertrouwen aan de opleiding beginnen.

Wat was de wiskundige voorkennis van deze mensen? Zit daar effectief iemand bij die bijvoorbeeld 3 of 4 uur heeft gehad in het middelbaar en het zonder bijscholing heeft geflikt? Ik had pas toen ik de specifieke lerarenopleiding wiskunde volgde na een master wiskunde effectief door dat het niet zo evident was om sommige studies aan te vatten met een beperkte wiskundige voorkennis.

Nu moet ik wel zeggen dat inderdaad wiskundig inzicht veel goedmaakt. Echter kan het volgens mij geen kwaad om op voorhand je abstract denken reeds te triggeren. Als je ineens een definitie over continuïteit of limieten op je bord krijgt zonder hier op voorhand iets over gehoord te hebben, mag je nog zoveel inzicht hebben als je wilt, dan komt het volgens mij neer op het begrijpen van (de verbanden tussen) deze abstracte symbolen.

Het kan volgens mij nooit kwaad om op voorhand bijvoorbeeld jezelf wegwijs te maken in het leren begrijpen van epsilon-delta definities. Dat zullen zowat de meest abstracte zaken zijn die je tegenkomt in je opleiding. De meeste andere abstracte zaken (vectoren om iets te noemen) zullen je tijdens de opleiding zelf wel aangereikt worden.

Daarbij komt ook dat een basiskennis van calculus en dan meer bepaald integralen voor sommige vakken noodzakelijk zal zijn. Een basis integralen vind je wel online. Hierover bestaan honderden filmpjes waarin de basics worden uitgelegd. Waarschijnlijk heb je dat nu nog niet gezien in het middelbaar, dus daar moet je je op dit moment zeker nog niet druk over maken, maar probeer wel om als je dit ziet, hier voldoende aandacht aan te besteden en in de zomer je kennis bij te schaven. Hiervoor moet je volgens mij niet per se alle integralen kunnen oplossen, maar wel eens naar technieken en basisformules (bv voor goniometrische en rationale functies) kijken en hier enkele voorbeelden en bewijzen van bepaalde technieken bekijken. Snap je deze bewijzen en heb je door hoe je de basisformules kan toepassen, dan kan je met iets meer (terecht) vertrouwen aan de opleiding beginnen.
Ik zit in het 5e jaar ASO moderne talen (3 uur wiskunde) en leer nu al over limieten en continuïteit. Dat we de wiskunde boeken van de 4uurs gebruiken kan er mee te maken hebben. We leren ongeveer hetzelfde als dat de 4uurs zien op 1 hoofdstuk en een paar subthema's na. Zou ik voldoende voorkennis hebben. Zo niet hoe moeilijk is de schakelprogramma van toegepaste informatica naar Industrieel ingenieur informatica?

In een 3u wiskunde richting zien ze bijna geen of geen integralen. Vaak is dit een uitbreiding voor die dat eco-mod doen met 4u wiskunde. Inhoudelijk wat ze van alle functies moeten kennen is ook niet uitgebreid. TS zal dus niet enkel het hoofdstuk integralen onder de loep moeten nemen, maar ook alle uitbreidingen van de voorgaande 2-4 jaren wiskunde.

Inderdaad is een basiskennis van Calculus minimaal voor eender welke bèta-richting.

@JaimeLannister @Spark
Een goede site voor een calculus introductie te krijgen is Khan Academy. Daar heb je de onderverdeling Calculus I (Differentiaalcalculus), Calculus II (Integraalcalculus) en Calculus III (multivariabele Calculus). Met Calculus I en Calculus II zou je toch zeker comfortabel moeten zijn alvorens je start aan zo'n richting. Lineaire algebra is zeker en vast goed meegenomen voor semester 2, vaak zien studenten uit een wiskunde richting 6u een groot deel hiervan. Een 3u richting ziet hier zo goed als niets van buiten een paar basisbewerkingen met matrices.

Nu wil ik wel nog zeggen dat er 5 maanden zijn voor het volgende academiejaar start en dus tijd genoeg is om een groot stuk leerstof van Calc 1 + 2 gezien te krijgen. Normaal zou dit wel realistisch moeten zijn als je er hard genoeg voor werkt. Bekijk zeker ook eens de ijkingstoetsen die worden gegeven in juli, je kan je er nu voor inschrijven. De ijkingstoetsen zullen je slaagkansen heel goed inschatten en dan krijg je ook een idee van wat je al kan en nog niet kan (om dan evt in zomer doelgerichter voor te bereiden).
bedankt voor al de nodige tips dit heeft me zeer zeker geholpen nu ligt het nog alleen aan mij om mijn wiskunde bij te schaven en dan komt het hopelijk goed. Bedankt!!!

Nu weet ik niet hoe het zit met je fysica, de wiskunde voorkennis is enorm belangrijk voor dit vak. Je begint namelijk met gelijkaardige hoofdstukken als in het middelbaar. Alleen is dit niet meer algebra-gebaseerde fysica dat je nu ziet in het middelbaar maar calculus-gebaseerde fysica, wat dus een ramp zal worden als je de voorkennis wiskunde niet hebt voor je aan de richting start.
bedankt voor al deze informatie. Ik ga eerst een professionele bachelor toegepaste informatica proberen halen en dan via een schakelprogramma de master industriële wetenschappen informatica nemen.

Ik volg nu het schakelprogramma naar Industrieel Ingenieur: Informatica. Ik was voor alle vakken geslaagd in het eerste semester. Ervoor heb ik de professionele bachelor Toegepaste Informatica gevolgd, wat ook een zeer goede opleiding is die je misschien best ook eens overweegt. In die opleiding heb ik quasi niks van wiskunde gezien. Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik veel voorkennis miste, ook al was het al zo lang geleden dat ik nog eens een integraal had berekend. Ze beginnen imho quasi vanaf nul bij Wiskunde 1.

Normaliter biedt de UGent een voorbereidingscursus aan aan startende studenten industrieel ingenieur. Dit zou samen met de wiskunde die je hebt gekregen in economie-moderne talen een voldoende basis moeten zijn. Verder dan dat is het gewoon voldoende leren en wiskundig inzicht, en je geraakt er wel.
Is het schakelprogramma moeilijk?

bedankt voor al deze informatie. Ik ga eerst een professionele bachelor toegepaste informatica proberen halen en dan via een schakelprogramma de master industriële wetenschappen informatica nemen.
ooh hier had ik nog niet over nagedacht. Je kan dus Toegepaste informatica doen en dan schakeljaar + masterjaar industriële wetenschappen informatica doen ?

Mijn - totaal onwetenschappelijk - advies. Motivatie en inzet zijn ook belangrijk.
Als je echt informatica wilt studeren, zou ik absoluut de mouwen even oprollen en die online cursussen eens doorgaan.
Als dat niet lukt, weet je dat die master waarschijnlijk te hoog gegrepen is.

Is het schakelprogramma moeilijk?
Voor de ene niet, voor de ander wel. Als je de professionele bachelor Toegepaste informatica haalt zonder veel moeite en met goede resultaten, lijkt me het zeker mogelijk. Ik heb nooit een herexamen gehad tijdens mijn bachelor terwijl ik mijn cursussen pas voor de eerste keer opende tijdens de inhaalweek (13de week vh semester). Ik heb wel altijd de discipline gehad om tijdens de examens effectief te studeren. Nu heb ik ook goede punten gehaald in het eerste semester van het schakelprogramma (laagste examenresultaat 13 en hoogste 16). Je moet natuurlijk wel een beetje wiskundige aanleg hebben, maar dat gegeven gaat meestal hand in hand met iemand die een degelijk logisch redeneervermogen heeft.

ja, maar dan moet je 5 jaar studeren i.p.v 4 jaar
Ik heb hier bijvoorbeeld bewust voor gekozen, grotendeels wegens faalangst. Moest het niet lukken om de master te halen, kan ik nog steeds terugvallen op mijn Pba. Onderschat ook niet de waarde van de combinatie van een praktisch gerichte professionele bachelor en daarbij de theoretische achtergrond van een schakelprogramma en master.

Terug
Bovenaan