CanadeseITer
Member
Ik las zonet dit artikel op vrt:
www.vrt.be
Ik wil het hier niet hebben over Gaza, daar zijn al genoeg topics over, maar ik las deze quote:
Mijn eerste reactie is iets als 'ja, en dan?'.
Wisselmeerderheden lijken een taboe in de Belgische politiek. Terwijl het eigenlijk een erg democratisch iets is. Waarom kan dit niet wat meer ingeburgerd raken? Als je met je regeringspartners 90% van je beslissingen neemt, en met een wisselmeerderheid de andere 10%, dan is dat toch puur democratie? Vooral in een land met heel wat kleine(re) partijen gaat dit toch een noodzaak worden?
MR-voorzitter Bouchez blijft onverzettelijk: "Wisselmeerderheid over Gaza betekent einde van regering" | VRT NWS Nieuws
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez is niet onder de indruk van het dreigement van Vooruit-voorzitter Conner Rousseau dat Gaza desnoods een regeringscrisis waard is. Hij blijft op de rem staan voor sancties tegen Israël of een mogelijke erkenning van Palestina. En als Vooruit zich aansluit bij...
Ik wil het hier niet hebben over Gaza, daar zijn al genoeg topics over, maar ik las deze quote:
Over een eventuele wisselmeerderheid over sancties is hij glashelder: "Dat zal het einde van de regering betekenen. Als je in een regering zit, moet je de gevoeligheden van je partners respecteren." Daarop volgt dreigende taal: "We zouden bijvoorbeeld ook een wisselmeerderheid rond abortus kunnen zoeken, of rond het statuut van de vakbonden of de ziekenfondsen."
Mijn eerste reactie is iets als 'ja, en dan?'.
Wisselmeerderheden lijken een taboe in de Belgische politiek. Terwijl het eigenlijk een erg democratisch iets is. Waarom kan dit niet wat meer ingeburgerd raken? Als je met je regeringspartners 90% van je beslissingen neemt, en met een wisselmeerderheid de andere 10%, dan is dat toch puur democratie? Vooral in een land met heel wat kleine(re) partijen gaat dit toch een noodzaak worden?