Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Een stamboom afwerken tot enkele eeuwen terug is op zich al indrukwekkend, want er is ontzettend veel informatie verloren gegaan door branden, oorlogen, diefstallen, ... In gemeentelijke archieven geraken de meeste mensen wel een eind, maar als je moet beginnen met parochieregisters wordt het moeilijker.

Om hier eventjes op stambomen en afstammingen verder te gaan, som ik feitjes op uit een passage van Bill Bryson zijn "A Short History of Nearly Everything"

• Om 8 generaties terug te keren, heb je 250 personen nodig.
  • Als we nog dieper de tijdslijn afgaan, tot bijvoorbeeld Shakespeare, zitten we al aan 16 384 voorouders.
  • 20 generaties terug -> 1 048 576
  • 25 generaties terug -> 33 554 432
  • 64 generaties terug, de Romeinse periode en we zitten al aan een getal met 18 nullen! 1,000,000,000,000,000,000
Maar dat laatste cijfers is veel groter dan het totaal aantal mensen die ooit geleefd hebben? Hoe kan dat?
Het simpele antwoord daarop is: geen enkele stamboom is puur. Er is veel vermenging onder families. Incest.

Nuja, wat beschouwt ge als incest? Zelfs een relatie/huwelijk tussen neef en nicht is in onze huidige samenleving gewoon toegestaan en is wettelijk gezien geen incest.

Mijn oudste voorouder die ik terug vind op die website is geboren in 1580! 🤯 Ongelofelijk hoeveel info daarop te vinden is.
Je moet wat geluk hebben denk ik, dat er ooit iemand zich ermee bezig gehouden heeft om dat uit te vlooien.

Ik had zo een ver familielid die daar een gigantisch naslagwerk van gemaakt heeft. Als ik op de website kijk, dan zie ik dat die persoon die informatie toegevoegd heeft.

In mijn geval vind ik niet bij iedereen een jaartal terug. Maar wel een voorouder die gestorven is in 1660, met toevoeging van de namen van zijn ouders. Mits een gemiddeld leven moeten die ergens geboren zijn rond 1550.

Bij mij heeft er hem niemand mee bezig gehouden. Ik vind wel mijn ouders terug. En als ik dan kijk is dat ingegeven door iemand die ooit contact genomen heeft met mijn vrouw of schoonmoeder en die info opgevraagd heeft. Die is alle mogelijke varianten van mijn vrouw haar familie naam aan het uitzetten in de hoop ergens tot eenzelfde voorouder te komen voor die varianten.

57893A64-F8F3-416C-AD3B-8CABABC72F24.jpeg

Om hier eventjes op stambomen en afstammingen verder te gaan, som ik feitjes op uit een passage van Bill Bryson zijn "A Short History of Nearly Everything"

• Om 8 generaties terug te keren, heb je 250 personen nodig.
  • Als we nog dieper de tijdslijn afgaan, tot bijvoorbeeld Shakespeare, zitten we al aan 16 384 voorouders.
  • 20 generaties terug -> 1 048 576
  • 25 generaties terug -> 33 554 432
  • 64 generaties terug, de Romeinse periode en we zitten al aan een getal met 18 nullen! 1,000,000,000,000,000,000
Maar dat laatste cijfers is veel groter dan het totaal aantal mensen die ooit geleefd hebben? Hoe kan dat?
Het simpele antwoord daarop is: geen enkele stamboom is puur. Er is veel vermenging onder families. Incest.
het straffe daaraan is dat de Romeinse tijd véél dichter bij onze tijd ligt dan bij het begin van de (geschreven) geschiedenis (ongeveer 12.000 jaar geleden).

het straffe daaraan is dat de Romeinse tijd véél dichter bij onze tijd ligt dan bij het begin van de (geschreven) geschiedenis (ongeveer 12.000 jaar geleden).
Klopt maar de eerste gekende schriften dateren van 3.400-3.000 voor Christus tenzij je tekeningen ook ziet als een vorm van schriftelijke communicatie en de oudste gekende exemplaren zijn meer dan 40.000 jaar oud

Het beroemde vredesteken, de V, zijn oorsprong kent in België? In 1941 werd op de Belgische radio vanuit Londen opgeroepen om overal de letter V ("victoire", "vrijheid") op muren, auto's, ... te kladden als daad van verzet en om de Duitse bezetter te ontmoedigen. Dit werd gretig opgepikt in België en (Noord-)Frankrijk en nog veel verder nadat Churchill het gebruikte in een van zijn speeches.

In de jaren 60 dan overgenomen door de Vredesbeweging.

Ik heb al een heuse stamboom uitgebouwd op My heritage.
Oudste voorouder die ik tot nu toe gevonden heb was geboren in 1604 of zo..
Ik heb dat ook. Alleen jammer dat hun abonnement zo duur is. Ik heb een stamboom van een 200-tal man, maar eigenlijk is het overgrote deel van de boom een kopie van een stamboom die ik op Geneanet (denk ik) vond. Een paar avonden me bezig gehouden met die helemaal over te nemen, want contact met de eigenaar lukte niet.
Alleen heb ik ergens een fout gemaakt in een tak geloof ik.

De makers van huishoudtoestellen (zoals Samsung) hebben voor bepaalde landen een Sabbat instelling voor de koelkast, oven, etc. Op de Sabbat mag niks van display of hete lucht of ping of wat dan ook gebeuren en die setting laat de gebruiker het toestel gebruiken zonder dat deze dingen dus gebeuren, dus geen lichtjes of countdowns. De oven bijvoorbeeld loopt dan continue op een warmhoudsetting, omdat ze niet mogen koken maar voordien gemaakt eten wel mogen opwarmen.

0ABAA513-188D-4E8D-BDC5-48C4E58F4976.jpeg

Laatst bewerkt:
De makers van huishoudtoestellen (zoals Samsung) hebben voor bepaalde landen een Sabbat instelling voor de koelkast, oven, etc. Op de Sabbat mag niks van display of hete lucht of ping of wat dan ook gebeuren en die setting laat de gebruiker het toestel gebruiken zonder dat deze dingen dus gebeuren, dus geen lichtjes of countdowns. De oven bijvoorbeeld loopt dan continue op een warmhoudsetting, omdat ze niet mogen koken maar voordien gemaakt eten wel mogen opwarmen.

Bekijk bijlage 12046
En bestaat er ook een Black Sabbath mode? 🤘

Bekijk bijlage 12046
Ook zo met liften. Die stoppen op alle verdiepen want op het knopje duwen mag niet.

Een echt nutteloos weetje. Chris Anderson heeft 23 keer de annual cheese rolling competition in Cooper's Hill / Gloucestershire gewonnen

Hij heeft in al zijn deelnames ook een hersenschudding, nierbeschadiging, een gebroken enkel en een gescheurde kuitspier overgehouden.

Nog eentje

Peter Jackson wou absoluut Sean Connery als Gandalff in "The Lord of the Rings".
Maar Sean Connery zag het niet 'I read the book. I read the script. I saw the movie. I still don't understand it".

Nog eentje

Peter Jackson wou absoluut Sean Connery als Gandalff in "The Lord of the Rings".
Maar Sean Connery zag het niet 'I read the book. I read the script. I saw the movie. I still don't understand it".
Opvolgweetje: Connery had spijt van het afslaan van die film na het succes dus heeft hij het volgende filmvoorstel dat hij totaal niet snapte wel aanvaard. The League of Extra Ordinary Gentlemen. Gigantische flop en meteen zijn pensioen.

Opvolgweetje: Connery had spijt van het afslaan van die film na het succes dus heeft hij het volgende filmvoorstel dat hij totaal niet snapte wel aanvaard. The League of Extra Ordinary Gentlemen. Gigantische flop en meteen zijn pensioen.
En hij had een aanbod waarbij hij 30 miljoen $ + 15% van alle opbrengsten van de films zou krijgen als ultiem voorstel. Zoals in 15% van 3 miljard $... Ik ben wel tevreden dat Ian McKellen die rol speelt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan