Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Ik weet wel dat in Nederland soms die nieuwe bankkaarten uit België niet werken op sommige apparaten. Volgens mij met VISA op. Dus ik denk dat het niks te maken heeft met alle Belgische kaarten, maar eerder de combinatie van een bepaalde kaart met een bepaald toestel. Zo is mijn kaart al eens geweigerd bij het ene toestel en aanvaard met het andere toestel in dezelfde winkel.
In Duitsland zijn er ook plaatsen waar de kaarten die via visa lopen niet werken. Met bancontact/Mastercard merk kaarten lukt dit dan wel.

Het woord “helicopter” bestaat niet uit “heli” en “copter”, maar uit “helico” en “pter”.

Helico = spiraal
Pter = vleugel

Ferrari betekent eigenlijk smid en is in Italië een veel voorkomende naam. De Italiaanse tegenhanger van de Engelse naam Smith of het Nederlandse De Smet dus

UHm

Uranus is mogelijks géén gas gigant

Geen flauwe grap, maar slechts 20% zou gas (in ijsvorm) zijn en de rest rots. Veel onderzoek is nog nodig weliswaar.

Het woord “helicopter” bestaat niet uit “heli” en “copter”, maar uit “helico” en “pter”.

Helico = spiraal
Pter = vleugel
die pter is dezelfde pter als in pterodactylus. Komende van Oudgrieks pteron ("vleugel" of "veer") and daktylos (vinger).

In het rijksregisternummer is het driecijferig getal tussen uw geboortedag en de twee cijfers (dus XXX in yy.mm.dd-xxx.zz) oneven bij mannen en even bij vrouwen.

In het rijksregisternummer is het driecijferig getal tussen uw geboortedag en de twee cijfers (dus XXX in yy.mm.dd-xxx.zz) oneven bij mannen en even bij vrouwen.

Nog een weetje daarover is dat er dus een maximum is op het aantal kinderen die kan geboren worden op dezelfde dag.

Namelijk 999

Nog een weetje daarover is dat er dus een maximum is op het aantal kinderen die kan geboren worden op dezelfde dag.

Namelijk 999
Is dat nummer eigenlijk willekeurig of volgens uur van geboorte? Mijn zoon is geboren om 22uxx en dochter om 7uxx, maar dochter heeft hoger nummer.

Namelijk 999
Wel, nee. Het is 2x 500 (dus je kan er al overgaan bij het ene geslacht maar niet bij het andere) en zelfs dan nog klopt het niet. Want daar is een procedure voor.
Dan wordt er (fictief) +1 gedaan bij de dag en start men de dagteller van de volgende dag voor dat geslacht dus vroeger. Of als het de laatste van de maand is, wordt er dus een fictieve dag aangemaakt.

Zie artikel 5 van het Koninklijk besluit van 3 APRIL 1984 betreffende de samenstelling van het identificatienummer van de personen die ingeschreven zijn in het Rijksregister van de natuurlijke personen:
Wanneer de mogelijkheden van het reeksnummer uitgeput zijn, wordt bij een nieuwe inschrijving het zesde cijfer van de geboortedatum met één eenheid verhoogd en wordt terzelfdertijd de inschrijving in het reeksnummer van bij de aanvang hervat.

Net zoals ze een procedure hebben voor iedereen vanaf 2000; dan moet je er een 2 voorzetten in de berekening van het controlegetal. En er zijn ook procedures voor mensen waarbij de exacte geboortedatum niet gekend is (denk vluchtelingen).

Is dat nummer eigenlijk willekeurig of volgens uur van geboorte? Mijn zoon is geboren om 22uxx en dochter om 7uxx, maar dochter heeft hoger nummer.
Dagteller per geslacht. Dus indirect per uur maar dus hoeveel kinderen (van hetzelfde geslacht) er al voor geboren zijn die dag.

Dagteller per geslacht. Dus indirect per uur maar dus hoeveel kinderen (van hetzelfde geslacht) er al voor geboren zijn die dag.
Interessant weetje voor ons persoonlijk. Om 22:54 geboren maar toch het 3e jongentje die dag. :wtf:
Dochter dan weer ergens in de 60 om net na 7u 's morgens.

Interessant weetje voor ons persoonlijk. Om 22:54 geboren maar toch het 3e jongentje die dag. :wtf:
Dochter dan weer ergens in de 60 om net na 7u 's morgens.
Ik denk dat het volgnummer niet te maken heeft met tijdstip van geboorte maar meer bepaald wordt met het moment van registratie. En als het ziekenhuis dat vroeger of later doorstuurt er dus wel degelijk later geborenen een lager of hoger volgnummer hebben.
Dus kort weg: den eerste kan het laatste volgnummer hebben en de laatste geborene het eerste ifv moment van registratie.

Wel, nee. Het is 2x 500 (dus je kan er al overgaan bij het ene geslacht maar niet bij het andere) en zelfs dan nog klopt het niet. Want daar is een procedure voor.
Dan wordt er (fictief) +1 gedaan bij de dag en start men de dagteller van de volgende dag voor dat geslacht dus vroeger. Of als het de laatste van de maand is, wordt er dus een fictieve dag aangemaakt.

Zie artikel 5 van het Koninklijk besluit van 3 APRIL 1984 betreffende de samenstelling van het identificatienummer van de personen die ingeschreven zijn in het Rijksregister van de natuurlijke personen:

Net zoals ze een procedure hebben voor iedereen vanaf 2000; dan moet je er een 2 voorzetten in de berekening van het controlegetal. En er zijn ook procedures voor mensen waarbij de exacte geboortedatum niet gekend is (denk vluchtelingen).

Dus het kan best zijn dat uw rijksregisternummer niet uw geboortedag bevat? Cool!

De release date van bohemian rhapsody verbaasde mij toch. Uitgebracht op 31 oktober 1975. Ik dacht echt dat dit een eighties product was. Dit pareltje is ondertss al 50 plus jaar oud, en still going strong.

Ik zou deze post ook in 'waar ben je nostalgisch naar' thread kunnen gepost hebben, zulke music wordt niet echt meer ge released :(
Die werd ook bijna niet released, iedereen vond dit een bagger nummer in die tijd omdat deze oa geen refrein had

Is dat zo? Nog niet tegengekomen eigenlijk
Lees erboven. Kan, maar ik weet niet of het al voorgevallen is dat er meer dan 500 van 1 geslacht ingeschreven zijn op een bepaalde dag.

Die stelling zorgt voor problemen vandaag de dag
Nee, toch niet. Bij een geslachtsverandering krijg je een nieuw rijksregisternummer. Maar je moet het dan wel officiëel doen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan