Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Het is vandaag de 60ste verjaardag van "het drama van Walfergem", een verkeersongeluk in wat nu een deelgemeente is van Asse dat de aanzet was om met alcoholcontroles te beginnen. Een stomdronken chauffeur reed toen in op een groep lagerschoolkinderen in het midden van de dag.

21 jaar cel en een levenslang rijverbod voor de chauffeur en de cafébazin die enkele maanden haar café moest sluiten en dat was in de jaren 60 toen drinken en rijden als normaal gezien werd. Vandaag de dag kan je keer op keer gepakt worden, voor de rechtbank komen en dan krijg je voor de 20ste keer een levenslang rijverbod dat je toch niet volgt.

21 jaar cel en een levenslang rijverbod voor de chauffeur en de cafébazin die enkele maanden haar café moest sluiten en dat was in de jaren 60 toen drinken en rijden als normaal gezien werd. Vandaag de dag kan je keer op keer gepakt worden, voor de rechtbank komen en dan krijg je voor de 20ste keer een levenslang rijverbod dat je toch niet volgt.
Denk wel dat de strafmaat iets hoger zal zijn als je tien kinderen doodrijdt, ook vandaag

Denk wel dat de strafmaat iets hoger zal zijn als je tien kinderen doodrijdt, ook vandaag
Fout

De rechtbank veroordeelde de beklaagde wegens het veroorzaken van het dodelijk verkeersongeval in graad van beroep tot de maximale effectieve gevangenisstraf van 5 jaar en de maximale effectieve geldboete van 16.000 euro.
https://www.tribunaux-rechtbanken.b...-het-veroorzaken-van-dodelijk-verkeersongeval
Hieronder de ten laste legging in deze zaak:
Veroordeling politierechtbank Oost-Vlaanderen afdeling Gent

De beklaagde moest zich voor de politierechtbank verantwoorden voor:

• onopzettelijke doding van twee personen
  • onopzettelijke slagen en verwondingen ten aanzien van één persoon
  • het besturen van een voertuig onder invloed van alcohol alsook dronken
  • overdreven snelheid
  • het gebruik van een draagbare telefoon terwijl het voertuig niet stilstond of was geparkeerd
  • niet in staat zijn geweest om alle nodige rijbewegingen uit te voeren
  • rijden na een verval van het recht tot sturen zonder de opgelegde proeven met goed gevolg te hebben ondergaan
  • sturen spijts lichamelijke ongeschiktheid

Maximum strafmaat in België:
In België kan de maximumstraf voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval onder invloed van alcohol (dronkenschap) oplopen tot een gevangenisstraf van 5 jaar en een geldboete die, na verhoging met opdeciemen, aanzienlijk kan zijn.

Hier zijn de specifieke details over de mogelijke straffen:
  • Gevangenisstraf: 3 maanden tot 5 jaar.
  • Geldboete: 1.280 euro tot 16.000 euro (bij bewezen dronkenschap).
  • Rijverbod: De rechter kan een rijverbod opleggen van 1 maand tot 5 jaar, of zelfs een levenslang rijverbod.
Verzwarende omstandigheden:
De straf kan nog hoger uitvallen als er sprake is van vluchtmisdrijf, roekeloos rijgedrag, of herhaling (recidive). Bij vluchtmisdrijf onder invloed kan de celstraf oplopen tot wel 10 jaar of meer, afhankelijk van de situatie.
tl;dr Voor het iemand doodrijden onder invloed is de maximum gevangenisstraf 5 jaar, een hogere strafmaat kan alleen bij verzwarende omstandigheden zoals vluchtmisdrijf, etc

Op 2 december 1943 werd de Italiaanse havenstad Bari aangevallen door 105 Duitse bommenwerpers van het type JU-88. De Duitse luchtmaarschalk Von Richthoven overtuigde "smiling Albert" von Kesselring om de in juli (Sicilië) en september (Salerno) gelande Geallieerden te treffen in hun bevoorrading. Logistics win wars. Het werd een succesvolle verrassingsaanval met ca. 27 gezonken schepen, waaronder ook het Libertyschip John Harvey. Wat zat er in dat schip? 2000 mosterdgasbommen. Je leest het goed. Geallieerde agenten hadden aan Washington en Londen doorgeseind dat de Duiters een kwart miljoen ton gifgas hadden verzameld ten oosten van de Rijn. Het Witte Huis gaf na deze berichtgeving opdracht om een lading mosterdgas te stockeren op Bari als mogelijk retaliatiemiddel. Dat verergerde de rampspoed uiteraard, zowel voor de militairen als voor de burgerbevolking in de stad. De haven kon pas in februari 1944 terug in gebruik worden genomen.

Veel van het mosterdgas aan boord van de John Harvey kwam in het water terecht en mengde zich daar met het olie en ander afval. Veel scheepslieden sprongen van boord om hun leven te redden en kwamen op die manier met het mosterdgas in aanraking. Vanwege het grote aantal slachtoffers door het bombardement was er geen specifieke aandacht voor diegenen die met het mosterdgas in aanraking kwamen. Het aantrekken van andere kleren of een douche was wellicht al genoeg geweest voor diegenen die slechts aan een lichte dosis waren blootgesteld, om verdere problemen te voorkomen.

Binnen een dag deden de eerste symptomen zich voor, zoals blindheid en verbranding van de huid. Deze symptomen deden zich zowel bij geallieerde soldaten als bij Italiaanse burgers voor. Tegelijkertijd was er weinig informatie beschikbaar over wat er precies mis was. De geallieerde leiding wilde niet dat de aanwezigheid van chemische wapens zou uitlekken richting de Duitsers en was daarom erg terughoudend met het geven van informatie. Uiteindelijk waren er te veel getuigen, waardoor de Amerikaanse Chiefs of Staff in februari 1944 met een korte verklaring kwam, waarin werd toegegeven dat er sprake was van mosterdgas, maar dat deze alleen in het geval van een Duitse aanval met chemische wapens was ingezet.

Aan het einde van de maand december waren al 83 van de 628 opgenomen militairen overleden aan de gevolgen van mosterdgas. Het aantal burgerdoden lag vermoedelijk hoger, maar kon niet worden vastgesteld omdat veel mensen de stad waren ontvlucht.

Stewart Alexander, een lid van de medische staf van opperbevelhebber Dwight D. Eisenhower, reisde na de aanval naar Bari. Hij kon nergens officiële bevestiging krijgen dat het om mosterdgas ging, maar adviseerde artsen om hun patiënten wel te behandelen als ware er een aanval met mosterdgas geweest.

Kankeronderzoek​

Ironisch genoeg droeg het bombardement bij aan het ontwikkelen van een medicijn tegen kanker. Uit autopsie op lichamen van slachtoffers bleek dat zij bijna geen witte bloedlichaampjes meer hadden en het beenmerg grotendeels was verdwenen. Op dat moment onderzochten artsen al decennia of chemische stoffen bepaalde cellen – de kankercellen – konden bestrijden en gezond cellen intact konden laten. De nieuwe bevindingen wezen uit dat dat zou moeten kunnen en legden de basis voor een hele reeks nieuwe onderzoeken.[1]

Laatst bewerkt:
Sociale media heeft mij getoont hoe gebrainwashed republicans en maga's zijn. Het is echt gevaarlijk dat deze personen mogen stemmen. Alle vorm van kritisch denken ontbreekt bij deze personen.
Gelukkig ben ik gene zoon van MAGA ouders. Ik ben iemand (BG'ing kent mij al) die regelmatig tot in het extreme / absurde toe, zaken in vraag stelt en er over begint te zeiken. En dan houd ik mij eerlijkheidshalve nog zwaar in.

Ik was al lang "ontërft en verstoten uit de gemeenschap". :unsure:

Alsof wij als Belgen niet gebrainwashed zijn :D

Alle Rouseau aanhangers roepen alle dagen dat ze het geld moeten halen bij de rijken.
Alle Filip De Winter aanhangers roepen alle dagen dat de migranten hét probleem zijn.
enzovoort
enzovoort

En hun meningen worden alle dagen versterkt door alles wat ze dagelijks zien op social media.
Daarom ook dat we vandaag kunnen zeggen: "geef me jouw gsm en ik zeg wie je bent"

Alsof wij als Belgen niet gebrainwashed zijn :D

Alle Rouseau aanhangers roepen alle dagen dat ze het geld moeten halen bij de rijken.
Alle Filip De Winter aanhangers roepen alle dagen dat de migranten hét probleem zijn.
enzovoort
enzovoort

En hun meningen worden alle dagen versterkt door alles wat ze dagelijks zien op social media.
Daarom ook dat we vandaag kunnen zeggen: "geef me jouw gsm en ik zeg wie je bent"
Is dat de nieuwste manier om gsm's te stelen?

Van °Celsius naar °Fahrenheit: aantal °C maal twee doen, en dan bij het resultaat nog 30 optellen. Vb. 30°C komt ongeveer overeen met 90°F.

Niet 100% accuraat, maar bij benadering.

Van °Celsius naar °Fahrenheit: aantal °C maal twee doen, en dan bij het resultaat nog 30 optellen. Vb. 30°C komt ongeveer overeen met 90°F.

Niet 100% accuraat, maar bij benadering.
100°C = 212°F, allez dat is een serieuze benadering hoor.

voor kleine getallen, zoals de buitentemperatuur gaat het werken, maar uw afwijking wordt natuurlijk ook steeds groter naarmate uw getallen groter worden

Laatst bewerkt:
Ja da's logisch he. Maar pas het toe en je komt op 230°F. Reken dat exact terug om en je hebt 110°C. Dus de afwijking lijkt in °F ook groter dan hij is.

Ik heb nooit gesnapt hoe het zich verhoudt ten opzichte van elkaar. En dan hoor je het in films aan bod komen en heb je geen idee wat men ongeveer bedoelt. Nu heb ik dat wel.

Om het wiskundig te gaan gebruiken gaat een benadering uiteraard niet werken.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan