Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Je maakt mij bang, maar tegelijk ook gefascineerd. Ik vermoed dat dat Darwin aan het werk is.
Die draait overuren vandaag

Nachtkijkers, op de manier waarop mensen denken dat deze werken, bestaan niet echt.

Nachtkijkers zijn eigenlijk restlichtversterkers.
In volledige duisternis zouden deze niet werken.

Bij de minste schemering kunnen deze wel optimaal werken omdat het 'restlicht' vele malen versterkt wordt om een helder beeld te vormen.

De enige reden waarom deze beelden groen zien is omdat voor langer gebruik deze kleur het zachtst is voor de ogen.

Thermische camera's werken via warmteversterking en kunnen dus wel in volledige duisternis gebruikt worden.

En in tegenstelling tot wat elke film en spel je wil doen geloven maakt de kijker geen geluid bij het aanzetten.

Nachtkijkers, op de manier waarop mensen denken dat deze werken, bestaan niet echt.

Bij de minste schemering kunnen deze wel optimaal werken omdat het 'restlicht' vele malen versterkt wordt om een helder beeld te vormen.

De enige reden waarom deze beelden groen zien is omdat voor langer gebruik deze kleur het zachtst is voor de ogen.

Thermische camera's werken via warmteversterking en kunnen dus wel in volledige duisternis gebruikt worden.

En in tegenstelling tot wat elke film en spel je wil doen geloven maakt de kijker geen geluid bij het aanzetten.

Nee! Ik blijf erin geloven dat een nachtkijker zo'n lawaai maakt zoals Sam Fisher zijne nachtkijker als je die selecteert. En dat is ook zo, altijd. Punt.

Nee! Ik blijf erin geloven dat een nachtkijker zo'n lawaai maakt zoals Sam Fisher zijne nachtkijker als je die selecteert. En dat is ook zo, altijd. Punt.
En een geluidsdemper dempt maar 30-40 dB

Een gemiddeld aanvalswapen zal dus nog steeds 140dB produceren wat meer dan genoeg is om u gehoorschade te bezorgen.

Spelletjes en Hollywood liegen!

En hoe zit dat dan met nachtkijkers/restlichtversterkers met IR module? Ik heb een Russische kijker die inderdaad restlicht versterkt, maar daar kan ik een extensie op klikken en als je dan op dat knopje duwt, stuurt die een korte puls uit zodat je door de kijker ook in de duisternis kan zien of er iets beweegt.

Ik heb die nog niet nagemeten op radioactieve straling 🤓

Een gemiddeld aanvalswapen zal dus nog steeds 140dB produceren wat meer dan genoeg is om u gehoorschade te bezorgen.

Nooooo.
En hoe zit dat dan met nachtkijkers/restlichtversterkers met IR module? Ik heb een Russische kijker die inderdaad restlicht versterkt, maar daar kan ik een extensie op klikken en als je dan op dat knopje duwt, stuurt die een korte puls uit zodat je door de kijker ook in de duisternis kan zien of er iets beweegt.

@Coolguy ja! Hoe zit dat dan met zo'n IR module? é?

Er zijn nog kijkers die dit hebben. Weet wel als je zoiets gebruikt dat het voor andere mensen met een kijker plots heel makkelijk is om je te vinden. Vooral in militaire settingen ben je dan een schietschijf.

Er zijn nog kijkers die dit hebben. Weet wel als je zoiets gebruikt dat het voor andere mensen met een kijker plots heel makkelijk is om je te vinden. Vooral in militaire settingen ben je dan een schietschijf.
De militaire setting lijkt me in mijn geval eerder uitzonderlijk, hoewel je weet nooit hoe dat daar afloopt in Oekraïne :unsure: .

De kleur groen is de kleur waar we het meest schakeringen of verschillende frequenties in zien. Men weet niet waarom maar vermoedelijk omdat we vroeger vooral tussen het groen leefden.

Daarbij aansluitend. De kleuren die we zien zijn een vorm van straling, grofweg gesitueerd tussen radioactieve straling en radiostraling.

En nu het toch over licht gaat. Als de levensduur van een lamp 1000 uren is wil dat zeggen dat 37% van de geteste lampen 1000u branden

In de staat Georgia, in Effingham, is het ''normaal'' om 5 jaar cel te krijgen voor rijden met 0,9 promille alcohol. :eek:

Laatst bewerkt:

Ik speel geen spelletjes, maar sommige night visions hebben extra opties waardoor sommige wel geluid maken. Niet voor hun core functionaliteit maar door de andere shit die erop zit.

Denk bvb aan recording, foto's, afstand bepaling target,...

Dacht trouwens uit een studie dat de commerciële dempers eigenlijk nog veel minder dempen dan dat ze adverteren. Meeste maar tussen 17-24db op beetje deftig caliber doe dit eigenlijk niet zoveel.

Laatst bewerkt:
Ik speel geen spelletjes, maar sommige night visions hebben extra opties waardoor sommige wel geluid maken. Niet voor hun core functionaliteit maar door de andere shit die erop zit.

Denk bvb aan recording, foto's, afstand bepaling target,...

Dacht trouwens uit een studie dat de commerciële demoers
Het gaat om dit stereotype “piepgeluid” die ze in games laten horen als je nightvision aan zet.

hangt wellicht ook van het wapen en het type demper af.

1 reden waarom er minder geluid geproduceerd wordt, is omdat de kogel vertraagd wordt.

Het gaat om dit stereotype “piepgeluid” die ze in games laten horen als je nightvision aan zet.
Dat maakt ook effectief zo'n geluid. Die night vision van onze vriend Sam is dan ook een exclusief model gemaakt door de overheid. Hoe kunnen jullie nu weten welk geluid dat maakt? Leave Sam Fisher aloooone!

Daarover gesproken, ik vind dat altijd grappig in actie films wanneer een team die wapens in de hand heeft plots overgaat naar het mikken op de tegenstand. Alle wapens die ze omhoog heffen maken een klikkend lawaai.

Tenzij dat de veiligheid ofzo is die ze uitschakelen?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan