Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Ik vind deze eigenlijk niet zo nutteloos, en eigenlijk best wel interessant.

Tulpen zijn voorjaarsbloeiende bloemen die in de bergen groeien. Hun bloemvorm heeft een nut, ze zorgen ervoor dat de bestuivers 's winters beschutting hebben tegen de koude nachten.

Tulpen zijn voorjaarsbloeiende bloemen die in de bergen groeien. Hun bloemvorm heeft een nut, ze zorgen ervoor dat de bestuivers 's winters beschutting hebben tegen de koude nachten.
Ook interessant om te weten dat die eigenlijk uit de bergen komen gezien dat Nederland bekend is voor zijn tulpen.

Nog een weetje over tulpen:

In de zeventiende eeuw heerste er in Nederland een tulpenmanie waarbij exorbitante bedragen werden betaald voor bloemen en bollen. Deze gekte duurde drie jaar tot de prijzen abrupt instortten.
Wordt vaak gezien als de eerste economische 'bubble', te vergelijken met de latere South Sea Bubble en de recentere Dot-Com Bubble.

TIL dat caveat niet als caviet (zoals in heat) wordt uitgesproken, maar als caviat. Ik had dat al regelmatig ergens zien staan, maar nog nooit horen uitspreken, dus ik las dat altijd als kaviet. Gelukkig het nooit in het openbaar moeten uitspreken:unsure:

TIL dat caveat niet als caviet (zoals in heat) wordt uitgesproken, maar als caviat. Ik had dat al regelmatig ergens zien staan, maar nog nooit horen uitspreken, dus ik las dat altijd als kaviet. Gelukkig het nooit in het openbaar moeten uitspreken:unsure:
Meandering is nog zo eentje ;)

Komt omdat het een Latijnse term is. Komt van cavere dacht ik, wat oppassen, behoedzaam zijn betekent.

Tot 1987 was er in IJsland op donderdag geen televisie. Het was de bedoeling om op donderdag ‘sociaal’ te zijn.
Maar eikes, verplicht sociaal doen ofzo? :sick:

Wist je dat men in Zweden tot op 3 september 1967 aan de linkerkant van de weg reed?
Om 04:50 moest al het verkeer tot stilstand komen om dan vanaf 05:00 verder te rijden als rechts rijdend verkeer.

90% van de Zweden reed toen al met een wagen waar het stuur aan de linkerkant stond.

Wist je dat men in Zweden tot op 3 september 1967 aan de linkerkant van de weg reed?
Om 04:50 moest al het verkeer tot stilstand komen om dan vanaf 05:00 verder te rijden als rechts rijdend verkeer.

90% van de Zweden reed toen al met een wagen waar het stuur aan de linkerkant stond.
Ja, stel u voor: elke donderdag al die BGerkes met knipperende oogjes in de zon…

In IJsland (weer) was er in oktober 1975 een dag dat 90% van de vrouwen in staking gingen. Kvennafrídagurinn, niet naar hun betaalde jobs of ook maar iets in het huishouden. Een jaar later was er wettelijk gegarandeerde gelijkheid van loon.

Leuke wikipagina met de borden en een foto van de chaos op dat moment:

636777.jpg

Wist je dat volledig werklozen tot 1991 nog verplicht elke dag hun stempel moesten gaan halen (doppen) bij hun plaatselijk sociaal kantoor of gemeentehuis om te kunnen blijven genieten van een werkloosheidsuitkering?

Deze stempelplicht werd ingevoerd in 1936 als men een tegemoetkoming wou.

Dit was enerzijds controle om zwartwerk tegen te gaan (want de tijd die je versleet om je stempel te gaan halen kon je niet zwartwerken) en om mensen aan te moedigen om terug aan het werk te gaan.

Een volledige afschaffing kwam er pas in 2005.

^Ik zou dit waarschijnlijk nooit zelf geweten hebben moest ik als kind geen Urbanus strips gelezen hebben waar Urbanus en Cesar samen moesten gaan stempelen.

Voor wie zicht afvraagt waar de term doppen/den dop vandaan komt.

/EDIT: funny story toen ik opzoekingswerk deed -> als je Googlet op 'doppen' staan de sites van de RVA en Werkloosheidsuitkering Vlaanderen bovenaan in de hits

Wist je dat volledig werklozen tot 1991 nog verplicht elke dag hun stempel moesten gaan halen (doppen) bij hun plaatselijk sociaal kantoor of gemeentehuis om te kunnen blijven genieten van een werkloosheidsuitkering?

Dit was enerzijds controle om zwartwerk tegen te gaan (want de tijd die je versleet om je stempel te gaan halen kon je niet zwartwerken) en om mensen aan te moedigen om terug aan het werk te gaan.

^Ik zou dit waarschijnlijk nooit zelf geweten hebben moest ik als kind geen Urbanus strips gelezen hebben waar Urbanus en Cesar samen moesten gaan stempelen.

/EDIT: funny story toen ik opzoekingswerk deed -> als je Googlet op 'doppen' staan de sites van de RVA en Werkloosheidsuitkering Vlaanderen bovenaan in de hits

Ik herinner me dat alleszins nog wel uit m'n kindertijd dat ge toen idd mensen buiten zag aanschuiven, en m'n ouders dan zeiden dat dat "om te stempelen" was. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat voor mensen van onze generatie eerder "algemeen geweten" dan een "wist-je-dat"-je was.

Laatst bewerkt:
Ik herinner me dat alleszins nog wel uit m'n kindertijd dat ge toen idd mensen buiten zag aanschuiven, en men ouders dan zeiden dat dat "om te stempelen" was. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat voor mensen van onze generatie eerder "algemeen geweten" dan een "wist-je-dat"-je was.
Idem, geregeld hoor je uit iets oudere hoek ook dat ze dat beter terug invoeren "tegen de de profiteurs".

Heb vroeger nog met de mama mogen aanschuiven. En dan mocht ik het kaartje afgeven.

Ik heb vroeger als jobstudent aan de gemeente nog stempelkes gezet.
Er waren er bij die beschaamd waren, maar de meerderheid ging erna pinten pakken in het café ernaast. :laugh:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan