WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Da's weeral direct zo'n complot redenatie, alsof "activistische LGBT bewegingen" de headlines voor hln schrijven of ervoor gezorgd hebben dat qatar in een kramp schoot over wat kleurtjes en dat nu allemaal wil bannen. Als qatar slim was geweest hadden ze zichzelf niet gestreissand en gewoon gezwegen dan had er nu geen haai naar gekraaid.

Op zulke artikels wordt nu eenmaal meer geklikt. Daaom zet HLN die daar. Zeker nu dit momenteel een hot topic is. Is er zelfs wel iets nieuws naar buiten gekomen rond qatar's economische uitbuiting? Nee toch? Waar was je destijds om te klagen over het gebrek aan LGBT belangstelling toen de kranten volstonden over Qatar's economische uitbuiting? Toen canvas er raportages over bracht?

In de threads over klimaat opwarming hoor je ook vaak dat er wel dringendere problemen zijn om ons mee bezig te houden als men al uberhaupt er in gelooft en vindt dat er iets aan gedaan moet worden. Voor sommigen, zelfs hier, is dat immers nog altijd "klimaathysterie" en verdient het geen aandacht.

Nu goed je zegt dat je het aanmoedigt. Ik geloof je bijna. ;p

Laatst bewerkt:
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik gewoon dat heel het WK lijkt gekaapt te worden door de activistische LGTBQ beweging. Het gaat al een tijdje niet meer over de slavernij en de lgbtq rechten en het klimaat.
De enige beweging die hier aan kaping doet is de extremistische gelovige beweging. Had Qatar gewoon die armbanden toegelaten dan had er geen haan naar gekraaid. Nee, correctie, dan hadden er hier enkelen komen posten dat het deugdpronken is (BG heeft een nieuw woord geleerd blijkbaar) en had er voor de rest niemand naar gekraaid. Maar Qatar kan het niet laten om te laten zien hoe machtig ze wel niet zijn en hoe zij de FIFA (en bij uitbreiding heel de wereld, op voetballend vlak) kunnen doen plooien naar al hun (soms echt wel belachelijke) eisen. Eisen die ze tergend laat stellen, vermoedelijk ook om te laten zien hoe machtig ze wel niet zijn. Is daar een woord voor? Kapen misschien?

En voorts overdrijf je gewoon een pak. Het WK is aan dag drie bezig. Het heeft maanden over die slavenarbeid gegaan, de waanzin van die airco's in open lucht heeft maanden in de pers gestaan, bij het begin van het WK ging het nog over het verbod op bier, ... Dat het verbannen van die armband nu een hot topic is, tja, dat heet gewoon nieuws. Je komt hier dan af met een screenshot van een rioolgazet om een of ander bizar punt te maken, maar wat voor punt eigenlijk?

Mogen we geen aandacht hebben voor LGBTQ (die armband gaat trouwens niet enkel over LGBTQ rechten) tenzij we ook in een klap slavernij en het klimaat er bij vermelden? Is dat een package deal? Al die dingen samen vermelden mag dan ook weer niet want dan kom jij af dat je het 'jammer vindt dat de maatschappij zo activistisch is geworden'. Het zal voor sommigen nooit goed zijn. Wil men een klein gebaar maken dat de matchen niet verstoort? Deugdpronken! Een grote sponsor voegt eindelijk daad bij het woord en haakt af? Hypocriet/activistisch! Wat is het nu eigenlijk?

Ik kan begrip opbrengen voor de mening dat politiek uit het voetbal moet blijven, en ik moest gisteren ook eens zuchten toen ze in Villa Sporza met een beteuterd gezichtje die armband bovenhaalden, maar zeggen dat het WK gekaapt wordt door de LGBTQ beweging vind ik er toch wel echt ver over.

Laatst bewerkt:
Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik gewoon dat heel het WK lijkt gekaapt te worden door de activistische LGTBQ beweging. Het gaat al een tijdje niet meer over de slavernij en de lgbtq rechten en het klimaat.
Stom voorbeeld. Ik doe zonet het nieuwsblad open en zie 7 artikels van het wk staan.
-Geven vertongen en hazard elkaar een kusje?
-Welke manieren kunnen de duivels een statement maken zonder dat fifa en qatar iets kan doen? (voor wie het niet kan lezen. Kusjes geven en allemaal hartjes maken met de handjes als ze scoren.. Dat kan de regisseur er niet uitknippen. Dixit Rémy Bonny van de de LGBTQI-vereniging Forbidden Colours)
-Jan vertongen doet straffe uitspraak over regenboogband.
-Rewe trekt sponsordeal terug na hetze over regenboogband.
-Gewerkt vandaag? Heisa rond armbanden en ander nieuws...
-Als we artikel Voetballen en zwijgen van vertongen openklikken gaat het gelukkig over statements wat betreft discriminatie.
Dat lijkt me iets teveel van het goeie, ondersneeuwt de andere problematieken en negeert de liefhebbers van het sportieve gedeelte. Het enigste artikel dat geen verwijzing is naar de regenboogband is een artikel over de vrouw van roberto martinez...:unsure: maar goed... We moedigen het aan!
Knipsel.png

Klimaat en voetbal hebben toch historisch gezien weinig relatie als thema.

Voetbal en discriminatie daarentegen is een quasi wekelijks thema.
Ik snap dan ook weer niet dat je je "stoort" aan een momentopname in het Nieuwsblad over regenbogen wat normaal is na de persconferentie van Vertongen, Qatar die op laatste moment regenbogen verbiedt en op gemaakte afspraken terugkeert,...
Lijkt mij dus vrij logisch dat het de regenboogkwestie nu "meer klikbaar" is dan "slavernij". Slavernij waar men al over schrijft sinds 2013. (Dus dat is al meer dan 9 jaar lang dat men frequent bericht over "moderne slavernij" bij het WK.)

1 dag geleden een stuk van Jon Olliver waar hij de situatie van de migranten uitlegt op prime time Amerikaanse TV.
<> Zwarten "Het gaat al een tijdje niet meer over slavernij"
24h news cycle slaat wel stevig toe bij jou.

"Negeert de liefhebbers van het sportieve gedeelte".
Als je zo'n voetbalfan bent, ga je niet het Nieuwsblad lezen. :D

Dus in de landen waar het niet mag mogen we het niet dragen van de gastheer, in de landen waar het wel mag mogen we het niet dragen van de fans? Eigenlijk steun je gewoon qatar en is elk teken van aanvaarding "hol", nutteloos, deugdpronken, bla bla bla... Hebben jullie niets beters te doen dan zo af te geven op een regenboog vlag? Er zijn echt wel betere gevechten te kiezen dan proberen elk teken van samenhorigheid uit stadions te weren. Het is nu niet dat de voetbalwereld zelf ze niet kan gebruiken of dat ze daar niet meer nodig zijn.

Ik snap echt niet waarom velen ook hier zo hard tegen LGBT gekeerd zijn en dit allemaal uit misplaate anti woke gevoelens. Rusland en co lacht in hun vuistje. Ze zijn er aardig in aan het slagen om ons sociaal weefsel volledig uit elkaar te slaan.
Een stroman van jewelste, argumenten afdoen alsof ze door NSB gestuurd worden en in je post daarna nog eens een ongepaste en tactloze beschuldiging van racisme en seksisme, ben je zeker dat het niet eerder dit soort meningen zijn die ons sociaal weefsel kapot maken?

Het gaat er mij om dat de hypocrisie echt wel hoge toppen scoort in het voetbal. Als het gaat om anderen te beschuldigen van onaanvaardbaar gedrag, zelfs als het terecht is, zijn ze heel luid en open maar als ze zelf in een situatie zitten waar het hen beter uitkomt eerder bij de daders aan te schurken kunnen ze zonder veel problemen hun rechtvaardigheidsgevoel even parkeren. Ik vermoed dat wat er nu aan het gebeuren is ze het volgend WK ook niet zal tegenhouden om zonder gêne opnieuw de rol op zich te nemen van ons aller moreel kompas .

Laatst bewerkt:
Daar komt je betoog nochtans wel op neer. Er lijkt altijd wel een excuus te zijn en over die post erna... ongepast en tactloos? die opmerking waarop ik reageer, die is ongepast en tactloos. Als je dat al niet meer inziet of onder de mat wil vegen...

Het gaat er mij om dat de hypocrisie echt wel hoge toppen scoort in het voetbal. Als het gaat om anderen te beschuldigen van onaanvaardbaar gedrag, zelfs als het terecht is, zijn ze heel luid en open maar als ze zelf in een situatie zitten waar het hen beter uitkomt eerder bij de daders aan te schurken kunnen ze zonder veel problemen hun rechtvaardigheidsgevoel even parkeren. Ik vermoed dat wat er nu aan het gebeuren is ze het volgend WK ook niet zal tegenhouden om zonder gêne opnieuw de rol op zich te nemen van ons aller moreel kompas .
Natuurlijk niet en het zou maar erg zijn als alle campagnes voor inclusie tegen racisme en homofobie in voetbal en daar buiten door één slecht wk in qatar zouden worden afgevoerd om nooit meer terug te komen. Ik had ook liever gezien dat alle ploegen gewoon niet waren komen opdagen en we het hele wk geboycot hadden maar dat wil niet zeggen dat we ook volgende wks naar qatar en co hun pijpen moeten blijven dansen.

Het is niet omdat het makkelijker is in westerse landen dat we campagnes tegen racisme en fobie en voor inclusie, liefde, tolerantie, diversiteit, ... ineens moeten gaan veroordelen als zijnde betekenisloos en hol. Racisme en homofobie zijn geen exclusief qatarese problemen. Dat speelt evengoed in de westerse wereld en zeker in het voetbal.

Nu, ik zou je eigen en al zeker niet ons "aller" moreel kompas afstellen op dat van voetballers. Die hebben zo te zien nog wel wat meer werk voor de boeg dan de gemiddelde vlaming.

Laatst bewerkt:
Waar denken jullie dat de huidige evolutie in het voetbal naar zal leiden?

De tendens is groter/meer/globaler. De bedragen die in het voetbal omgaan nemen stilaan astronomische proporties aan en lijken enkel nog toe te nemen, economische crisis of niet. Voetbal wordt het instrument van de happy few om meer geld te verdienen, om invloed te verwerven en ook gewoon om zich ergens mee bezig te houden.
Qatar is gewoon een symptoom van een bredere evolutie waarbij geld de bovenhand neemt over sport. Campagnes over racisme en inclusiviteit zijn een stuk sociale greenwashing, leuk voor het imago zolang ze niet te veel in conflict komen met het hogere doel: geld en macht.

Zeggen dat je genoeg hebt van de discussies die over het WK in Qatar gevoerd worden, maar tegelijkertijd klagen over dure ticketprijzen of het opstarten van nog meer supercompetities komt mij dan ook vreemd over, aangezien het in mijn ogen gewoon gaat over twee kanten van dezelfde munt.

Wat is uiteindelijk het echte voetbal? De wereld van de miljoenen, van de galabals, van de loges met champagne en van enkele hypergetalenteerde spelers? Of de volkse sport van de mindere goden die op zondagmiddag net iets minder kilometers afleggen maar na de match gewoon in de kantine een pint komen drinken met de supporters?
Ik vrees dat, zolang het eerste de bovenhand heeft, het topvoetbal enkel maar zieker en zieker zal worden.

Wat is uiteindelijk het echte voetbal? De wereld van de miljoenen, van de galabals, van de loges met champagne en van enkele hypergetalenteerde spelers? Of de volkse sport van de mindere goden die op zondagmiddag net iets minder kilometers afleggen maar na de match gewoon in de kantine een pint komen drinken met de supporters?
Ik vrees dat, zolang het eerste de bovenhand heeft, het topvoetbal enkel maar zieker en zieker zal worden.
Ik denk nu wel dat elke sport die voldoende aandacht weet te trekken, wat dan weer leidt tot inkomsten, op dezelfde manier evolueert?

Denk als ge met al die cinema gaat afkomen bij de gewone voetbal clubjes om daar u statement wekelijks door te drammen dat het ook niet lang gaat duren voor ze u over de de balustrade smijten met heel uwe regenboog, love, hartjes en weet ik nog wat voor prularia.

Ik wil hier wel nog even duiden, ik erger mij aan de steeds wederkerende debatten tijdens de sportprogramma's en bij de persconferenties/interviews met spelers en coaches. Waar het imo gewoon over voetbal moet gaan.

Ik ben uiteraard helemaal pro de debatten hier en in andere duidingsprogramma's. Hoe meer het onder de aandacht komt, hoe beter.

Maar voetballers, coaches en de sportjournalisten die beslissen om daar te spelen en verslag van de wedstrijden te brengen mogen gerust één keer duidelijk hun standpunt brengen, maar tot vervelens toe steeds maar weer op diezelfde knop duwen vind ik nogal ergerlijk en hypocriet. Zeker om dan nadien enthousiast te doen over de fantastische wedstrijd van Saoedi-Arabië of de 2 doelpunten van Iran, 2 landen waar het er nog erger aan toe gaat dan in Qatar.

Waren er tijdens diezelfde sportuitzendingen debatten over de sloppenwijken, gigantische loonkloof en verschil in mogelijkheden of massale ontbossing tijdens het WK in Brazilië? Of over de sloppenwijken en de nog steeds gaande uitbuiting van zwarten tijdens het WK in Zuid-Afrika? Of over zowat dezelfde problemen tijdens het WK in Rusland, waar vrijheid van meningsuiting en LGBTQ+ rechten zowat een even groot probleem zijn als in Qatar? Nee dus. Werden die zaken besproken in het nieuws, Terzake of andere De Afspraken? Wellicht wel, en gelukkig maar.

Daarnaast, hoeveel spelers en coaches werden/worden niet betaald met geld van Qatarese clubeigenaars of sponsors? Of vergelijkbare landen met dezelfde of vergelijkbare problematiek? Er zijn er zelfs die gewoon rechtstreeks in dergelijke landen gaan voetballen, zonder schroom, omwille van de vele miljoenen die ze er kunnen verdienen. Hou dan toch aub je mond over die landen tijdens dit WK, het komt heel erg idioot over. Concentreer je op wat je goed kan, voetballen, en laat dergelijke debatten aan de mensen die er wel objectef naar kunnen kijken.

Bedoel, er is in ons land zelfs een club die gewoon in handen is van een Qatarese organisatie hoofdzakelijk gesteund door de Qatarese overheid. Moeten we dan tijdens Extra Time of bij elke wedstrijd van Eupen de mensenrechten en LGBTQ+ ter sprake brengen?

Als die tafelgasten tijdens de wedstrijden daar zo gedegouteerd zijn door dit WK, dan is daar volgens mij 1 oplossing voor: ga daar niet aan tafel zitten (en kijk mss gewoon niet naar de wedstrijden). En ga je zegje doen in De Afspraak, Terzake of De Zevende Dag, graag zelfs, waar het hoort.

Of hier op BG natuurlijk. Want het feit dat het over de problematiek gaat in deze thread op Pol en Actua en niet op het sportforum, bevestigt eigenlijk gewoon mijn punt.

Laatst bewerkt:
Ik ben het grotendeels eens met je post, maar ik wil wel even dit beantwoorden:
Waren er tijdens diezelfde sportuitzendingen debatten over de sloppenwijken, gigantische loonkloof en verschil in mogelijkheden of massale ontbossing tijdens het WK in Brazilië? Of over de sloppenwijken en de nog steeds gaande uitbuiting van zwarten tijdens het WK in Zuid-Afrika? Of over zowat dezelfde problemen tijdens het WK in Rusland, waar vrijheid van meningsuiting en LGBTQ+ rechten zowat een even groot probleem zijn als in Qatar? Nee dus. Werden die zaken besproken in het nieuws, Terzake of andere De Afspraken? Wellicht wel, en gelukkig maar.

Ik denk dat er daar wel verschillen zijn. Ten eerste waren dat allemaal landen die al iets of wat een voetbalcultuur hadden, ten tweede is heel het gevecht voor gelijke rechten en tolerantie (in deze vorm) iets relatief recent en ten derde is er een gigantisch verschil tussen hoe brutaal Qatar hier nu met de kloten van de FIFA en de fans speelt en die andere landen. Uiteraard hadden die andere landen hun eigen problemen (maar dat kan je wel over elk land zeggen natuurlijk) maar ik vind dat de schaal en de brutaliteit eigenlijk niet te vergelijken valt met Qatar.

Hoe ze twee dagen op voorhand toch geen bier gingen verkopen en zo een grote sponsor goed liggen hebben, hoe ze eerst aankondigden om wel tolerant te zijn voor regenboogvlaggen etc. en dat nu plots niet meer zijn, het aantal mensen dat is overleden om voetbaltempels te bouwen in een land waar niemand maalt om voetbal, het feit dat het WK in de winter moet doorgaan en ze daar met belachelijke dingen als openlucht airco bezig moeten zijn om het iets of wat draaglijk te houden, ...

Ik vind dat toch allemaal van een heel andere orde als wat er de voorbije WK's allemaal gebeurd is. Ik volg het voetbal op de voet (ook dit WK) en ik heb toch ook persoonlijk een veel wranger gevoel bij dit WK dan bij eender welk voorgaand tornooi. Die vorige WK's voelden als landen die hun beste beentje hebben voorgezet om er een mondiaal feest van te maken (bij Rusland had ik dat gevoel al wel iets minder) ondanks hun gebreken, hier het ik echt het gevoel alsof we onder valse voorwendselen naar ginder zijn gelokt om allemaal de billetjes te spreiden voor Qatar.

Maar goed: wel akkoord dat het in de sportuitzendingen zelf wel over het voetbal mag gaan ondertussen (of toch tot het volgende Qatar schandaal), en dat er best wel wat hypocrisie tentoon gesteld wordt ook.

Laatst bewerkt:
Denk als ge met al die cinema gaat afkomen bij de gewone voetbal clubjes om daar u statement wekelijks door te drammen dat het ook niet lang gaat duren voor ze u over de de balustrade smijten met heel uwe regenboog, love, hartjes en weet ik nog wat voor prularia.
Hier snap ik geen letter van. Dat is toch niet waar? Bij de "gewone voetbalclubjes" waar Lukaku dan speelt, bedoel je? Of alle Nederlandse ploegen die de One Love-campagne hebben opgezet? Of de UEFA die ze ondersteunt? Dat is heel Europa. Over welke "gewone voetbalclubjes" heb je het die mensen zouden ontslaan omdat ze een

Want misschien moet je eens bekijken waar dat eigenlijk over gaat, die One Love-campagne:

Verschillen doen er niet toe omdat alle voetballers en voetballiefhebbers minimaal één ding gemeen hebben: de liefde voor het voetbal. Met de OneLove-campagne draagt het voetbal uit dat we vóór verbinding en dus tegen alle vormen van discriminatie zijn.

Lijkt me een vrij politiek-neutraal statement. One Love, de liefde voor het voetbal. Alle andere zever telt niet mee. Of je nu bruin bent, paars, knielt, zwarte piet viert... telt allemaal niet mee in de liefde voor het voetbal. Maak je het dan net niet politiek door het te verbieden?

@stungunner daar ben ik het helemaal niet mee eens. Echt totaal niet :D Ik zou nog kunnen kijken als er bij elke wedstrijd een duiding kwam, de scheidsrechters in regenboogkleuren op het veld stonden en er 6 bonden en politieke delegaties waren die weigerden te komen (waaronder de Belgische). Of op een andere manier ernstig zouden protesteren. Eerste wedstrijd niet bewegen en 0-38 verliezen, bijvoorbeeld. Dàn zou ik er geen probleem mee hebben.

Zodra het maar om "gewoon voetbal" gaat, laat je Qatar wegkomen met hun gekocht festival, met hun sportswashing. De enige manier om sportwashing tegen te gaan, of zelfs te gebruiken voor een betere situatie voor heel wat mensen ginds, is constant protest. Maar van mij hoeft dat missionarissen niet. Ik hoef daar geen betere situatie te gaan maken, zij hoeven geen staat te maken zoals wij of toe te laten wat wij toelaten. Maar dat gaan we ook geen platform geven hier, zonder daarbij telkens publiekelijk te kotsen.

Ruben Van Gucht die een interview komt doen op de VRT dat de Deense reporter vast zelf iets fout had gedaan, dat hij geen problemen heeft gekend en dat het allemaal overroepen is, is een schande. Dat is niet aan hem. En zo doe je mee aan het hele circus.

En het is niet omdat er in andere WK's minder protesten zijn, die protesten nu niet terecht zouden zijn, toch? De Romeinen hebben ook niet geprotesteerd tegen de mensonwaardige spelen met slaven, dus moeten we nu zwijgen? Ik vind het énorm verzwarend dat de FIFA hier zijn broek aftrekt voor Qatar, publiekelijk en herhaaldelijk. Dààrtegen protesteer ik. Niet tegen Qatar, maar tegen het platform dat FIFA hen biedt zonder enige tegenwind, alleen voor eigen gewin.

Ik denk dat er daar wel verschillen zijn. Ten eerste waren dat allemaal landen die al iets of wat een voetbalcultuur hadden, ten tweede is heel het gevecht voor gelijke rechten en tolerantie (in deze vorm) iets relatief recent en ten derde is er een gigantisch verschil tussen hoe brutaal Qatar hier nu met de kloten van de FIFA en de fans speelt en die andere landen. Uiteraard hadden die andere landen hun eigen problemen (maar dat kan je wel over elk land zeggen natuurlijk) maar ik vind dat de schaal en de brutaliteit eigenlijk niet te vergelijken valt met Qatar.

Hoe ze twee dagen op voorhand toch geen bier gingen verkopen en zo een grote sponsor goed liggen hebben, hoe ze eerst aankondigden om wel tolerant te zijn voor regenboogvlaggen etc. en dat nu plots niet meer zijn, het aantal mensen dat is overleden om voetbaltempels te bouwen in een land waar niemand maalt om voetbal, het feit dat het WK in de winter moet doorgaan en ze daar met belachelijke dingen als openlucht airco bezig moeten zijn om het iets of wat draaglijk te houden, ...

Ik vind dat toch allemaal van een heel andere orde als wat er de voorbije WK's allemaal gebeurd is. Ik volg het voetbal op de voet (ook dit WK) en ik heb toch ook persoonlijk een veel wranger gevoel bij dit WK dan bij eender welk voorgaand tornooi. Die vorige WK's voelden als landen die hun beste beentje hebben voorgezet om er een mondiaal feest van te maken (bij Rusland had ik dat gevoel al wel iets minder) ondanks hun gebreken, hier het ik echt het gevoel alsof we onder valse voorwendselen naar ginder zijn gelokt om allemaal de billetjes te spreiden voor Qatar.

Maar goed: wel akkoord dat het in de sportuitzendingen zelf wel over het voetbal mag gaan ondertussen (of toch tot het volgende Qatar schandaal), en dat er best wel wat hypocrisie tentoon gesteld wordt ook.

Voor de goede orde, ik vind het WK in Qatar, in de winter, ook een gedrocht hé. Het had nooit mogen doorgaan. Maar het is nu éénmaal zo, de landen hebben beslist eraan deel te nemen, de VRT heeft beslist de wedstrijden uit te zenden, laat het daarbij dan ook over voetbal gaan.

Ik ga straks naar de match van de Duivels kijken in de voetbalkantine van de ploeg van mijn zoontje, ik ga daar echt niet tijdens de wedstrijd beginnen debatteren of discussiëren over de LGBTQ+ rechten in Qatar of eender welk land.

Uiteraard is het ergerlijk dat ze valse beloften hebben gedaan, absoluut. Maar wat hadden de mensen nu verwacht? Dat in een land waar alcohol en al zeker openbaar gebruik ervan quasi verboden is en homofilie bijna een doodzonde is, de mensen plots bier gingen mogen hijsen openbaar en met duidelijke LGBTQ+ kenmerken op straat zouden mogen komen? Dat is toch ronduit naiëf en veel te goedgelovig? Het tornooi vindt nu eenmaal plaats, hoe idioot ook, in dat land. Je gaat nu tijdens dat tornooi echt niet plots de gehele cultuur van dat land gaan omgooien hé. Dat is ook zo een typisch Westers soort superioriteitsgevoel. "Ik ga daar gaan rondlopen met een regenboog T-shirt aan, om wel eens duidelijk te stellen dat we het niet eens zijn met de discriminatie van LGBTQ+". En wanneer je dat T-shirt dan moet uitdoen wordt er schande van gesproken, want "duidelijk bewijs hoe onverdraagzaam ze wel niet zijn". Alsof je met dat ene T-shirt plots die ganse Islamitische, vrouw- en LGBTQ+ onvriendelijke cultuur gaat beïnvloeden of veranderen.

Daarom vind ik het nogal onnozel van velen om daar nu zo verbolgen over te doen. De cultuur in dat land is gewoon averechts op onze cultuur. Die zaken waren voordien ook al geweten. Daar nu zo verontwaardigd over doen alsof we dat niet verwacht hadden, beetje vreemd imo.

Wat uiteraard nog maar eens bevestigt dat het WK daar houden geen goed idee was, maar dat wisten we ook al langer dan vandaag.

@stungunner daar ben ik het helemaal niet mee eens. Echt totaal niet :D Ik zou nog kunnen kijken als er bij elke wedstrijd een duiding kwam, de scheidsrechters in regenboogkleuren op het veld stonden en er 6 bonden en politieke delegaties waren die weigerden te komen (waaronder de Belgische). Of op een andere manier ernstig zouden protesteren. Eerste wedstrijd niet bewegen en 0-38 verliezen, bijvoorbeeld. Dàn zou ik er geen probleem mee hebben.

Zodra het maar om "gewoon voetbal" gaat, laat je Qatar wegkomen met hun gekocht festival, met hun sportswashing. De enige manier om sportwashing tegen te gaan, of zelfs te gebruiken voor een betere situatie voor heel wat mensen ginds, is constant protest. Maar van mij hoeft dat missionarissen niet. Ik hoef daar geen betere situatie te gaan maken, zij hoeven geen staat te maken zoals wij of toe te laten wat wij toelaten. Maar dat gaan we ook geen platform geven hier, zonder daarbij telkens publiekelijk te kotsen.

Ruben Van Gucht die een interview komt doen op de VRT dat de Deense reporter vast zelf iets fout had gedaan, dat hij geen problemen heeft gekend en dat het allemaal overroepen is, is een schande. Dat is niet aan hem. En zo doe je mee aan het hele circus.

En het is niet omdat er in andere WK's minder protesten zijn, die protesten nu niet terecht zouden zijn, toch? De Romeinen hebben ook niet geprotesteerd tegen de mensonwaardige spelen met slaven, dus moeten we nu zwijgen? Ik vind het énorm verzwarend dat de FIFA hier zijn broek aftrekt voor Qatar, publiekelijk en herhaaldelijk. Dààrtegen protesteer ik. Niet tegen Qatar, maar tegen het platform dat FIFA hen biedt zonder enige tegenwind, alleen voor eigen gewin.

Zie hierboven. En nogmaals, je gaat de cultuur in dat land niet veranderen door daar nu met regenboogjes rond te lopen. Je bent er nu als gast, je hebt toegestemd met het WK door er aan deel te nemen of er verslag van uit te brengen, gedraag je dan ook tijdens dat WK als gast in hun cultuur. En probeer het daarbuiten of daarna aan te kaarten en te veranderen.

In dat opzicht ben ik het dus wel met je eens dat niet deelnemen of acties ondernemen die wel degelijke harde gevolgen zouden hebben een groter statement zouden zijn én imo wel verdedigbaar zouden zijn. Maar verontwaardigd doen als journalist omdat je jouw regenbooghoedje niet mag ophouden vind ik onnozele aandachtstrekkerij die geen enkele positieve invloed gaat hebben op de cultuur in dat land.

Onsvoetbalisvaniedereen net de site eens uitvoerig bekeken

Mooi concept maar iedere voetballer op het Wk smijt zijn principes toch gewoon overboord, ook pijnlijk om te zien voor de gekleurde voetballers en nog pijnlijker dat ze het gewoon ondergaan, er is nog een zeer lange weg te gaan zo te zien.

Maar eerlijk verder boeit het me niet en laat ik er ook geen match voor, waarom zou ik ook, allemaal leuk en wel dat : Samen zetten we racisme en discriminatie buitenspel, maar over de doelgroep waar het dan voornamelijk om draait die spreken hun er toch ook niet over uit tijdens dit Wk en spelen het spel in Qatar gewoon mee.

Er is ook vooral veel discussie geweest de voorbije dagen omdat de FIFA plots allerlei last-minute beslissingen heeft genomen (geen alcohol in het stadion, geen 'one love' band toelaten, absurde persconferentie Infantino) onder druk van Qatar.
Als dat niet gebeurd was, zou er al meer gefocust zijn op voetbal i.p.v. politiek.

Akkoord dat het wat vermoeiend wordt om elke dag te gaan discussiëren over holebirechten in Qatar enz., maar als de FIFA ginder dagelijks dat soort fratsen uithaalt dan nodig je natuurlijk de pers uit om er ook elke dag over te berichten.

Ik kan me ook voorstellen dat de doorsnee holebi in België niet erg bezig is met holebirechten in Qatar, maar eerder met niet uitgescholden of in elkaar geslagen worden op straat in België.

Ik heb geen toegang tot het artikel dus ik kan geen context nakijken. Maar de headline spreekt wel tot de verbeelding.

Bondscoach Roberto Martinez wil niet weten van een alternatief regenboogstatement van de Rode Duivels tijdens de Wereldbeker in Qatar. ‘Het gepraat is voorbij, we moeten ons nu concentreren op voetbal’, gebiedt de Spanjaard.

Kortom. Stop nu maar allemaal met zagen over die mensenrechten. Er staat geld op het spel.

Zie hierboven. En nogmaals, je gaat de cultuur in dat land niet veranderen door daar nu met regenboogjes rond te lopen. Je bent er nu als gast, je hebt toegestemd met het WK door er aan deel te nemen of er verslag van uit te brengen, gedraag je dan ook tijdens dat WK als gast in hun cultuur. En probeer het daarbuiten of daarna aan te kaarten en te veranderen.

In dat opzicht ben ik het dus wel met je eens dat niet deelnemen of acties ondernemen die wel degelijke harde gevolgen zouden hebben een groter statement zouden zijn én imo wel verdedigbaar zouden zijn. Maar verontwaardigd doen als journalist omdat je jouw regenbooghoedje niet mag ophouden vind ik onnozele aandachtstrekkerij die geen enkele positieve invloed gaat hebben op de cultuur in dat land.
Ja, kan ik in volgen. Ik snap ook dat je niet voor het WK bent daar, hoor. En al zeker niet voor slavernij :D .
Maar zoals ik zeg, het gaat me ook niet om hun cultuur te veranderen. Ik protesteer niet tegen Qatar, maar tegen de FIFA.

Ik zou nog kunnen volgen in het idee van: je bent te gast, gedraag je dan ook als gast. Maar als ze eerst zeggen dat homo's welkomge gasten zijn, en zodra je binnen bent, zeggen ze "maar dan arresterren we je wel". Of dat alle gasten bier zullen mogen drinken, en zodra het feest start "maar alleen in die ene straat en je sponsor kan ontploffen". Dan zijn de regels gaandeweg veranderd, dan houden de gasten zich nog aan de regels die waren afgesproken.

"Regenbogen zijn welkom"... "maar dan word je wel aangevallen op straat, je had me moeten laten uitpraten!"

Onsvoetbalisvaniedereen net de site eens uitvoerig bekeken

Mooi concept maar iedere voetballer op het Wk smijt zijn principes toch gewoon overboord, ook pijnlijk om te zien voor de gekleurde voetballers en nog pijnlijker dat ze het gewoon ondergaan, er is nog een zeer lange weg te gaan zo te zien.

Maar eerlijk verder boeit het me niet en laat ik er ook geen match voor, waarom zou ik ook, allemaal leuk en wel dat : Samen zetten we racisme en discriminatie buitenspel, maar over de doelgroep waar het dan voornamelijk om draait die spreken hun er toch ook niet over uit tijdens dit Wk en spelen het spel in Qatar gewoon mee.
Exact, daar benoem je precies de reden waarom ik het sommige spelers wel persoonlijk aanwrijf. En bijvoorbeeld de Belgische bond en de KNVB. En de reden waarom ik dus niet ga kijken.

Ik heb geen toegang tot het artikel dus ik kan geen context nakijken. Maar de headline spreekt wel tot de verbeelding.

Bondscoach Roberto Martinez wil niet weten van een alternatief regenboogstatement van de Rode Duivels tijdens de Wereldbeker in Qatar. ‘Het gepraat is voorbij, we moeten ons nu concentreren op voetbal’, gebiedt de Spanjaard.

Kortom. Stop nu maar allemaal met zagen over die mensenrechten. Er staat geld op het spel.
Tgoh, langs de ene kant ook niet abnormaal dat een bondscoach zich op matchdag effectief met de match wilt bezig houden. Of moeten ze elke dag opnieuw hetzelfde gaan zeggen tijdens die persconferenties? Uiteindelijk gaat dat niets veranderen.

Helemaal mee eens. Dit WK is een deel van een groter maatschappelijk probleem. Maar het is wel een ultieme uiting ervan.
Ik stoor me ook enorm aan de hele opzet, de laatste week is dat exponentieel toegenomen en het is zover gekomen dat ik moeite heb om naar die matchen te kijken. Het enthousiasme is er helemaal niet. Ben de laatste avonden in plaats van matchen te bezien - iets dat ik normaal altijd doe - afleveringen aan 't bekijken van Fifa Uncovered op Netflix en je hele opsomming opgeteld met wat je daar dan allemaal nog eens te zien krijgt over hoe dat tornooi tot in Qatar geraakt is, dat maakt dat het voor mij dit keer allemaal niet hoeft. Ik betwijfel zelfs of ik de Rode Duivels nog ga bekijken vanavond.

Jarenlang kritiek op Qatar afdoen als "we gaan daar campagne voeren en signalen uitzenden" en dan plat op de buik gaan en argumenten hanteren als "we hadden eerder iets moeten zeggen, nu gaan we gewoon voetballen", dat is behoorlijk laf allemaal. Niet enkel van de Fifa, ook van de voetbalbond en voetballers. En van de media. Mijn respect zou eeuwig geweest zijn als die paar landen die er nog iets van wilden maken (Engeland, België, Duitsland, Nederland,...) dit weekend op de vlieger gestapt zouden zijn en gezegd hadden "stik erin". Wij richten voortaan ons eigen Europees tornooi op en eens kijken hoe populair uw WK dan nog gaat zijn de komende decennia. Maar die kans is gemist. Men kabbelt voort.

Des mensen wellicht maar ik heb steeds meer moeite met zulke systemen.

Tgoh, langs de ene kant ook niet abnormaal dat een bondscoach zich op matchdag effectief met de match wilt bezig houden. Of moeten ze elke dag opnieuw hetzelfde gaan zeggen tijdens die persconferenties? Uiteindelijk gaat dat niets veranderen.

Stel je voor dat ze rechtlijnigheid zouden tonen in de uiting van hun zogezegde basisprincipes.

Hoe zoiets bij mij over komt is als wanneer je met een klein kind een klus in huis moet doen. Je faciliteert dat een beetje en de mini mag met een meetlat of een schroevendraaier wat rondlopen. Maar als het even ernstig wordt zeg je er tegen ga nu maar bij de mama zitten.

Ik vind dat betuttelend en hypocriet. En het neemt voor mij ook veel weg van het effectieve sportevenement. Maar dat ben ik hé.

Terug
Bovenaan