WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Ah, wist ik niet. Dus er mag geen alcohol in het stadion, afin in de vakken voor het plebs want in de VIP-seats is er wel alcohol toegelaten, en evenmin geen reclame?

Gaat blijkbaar niet over alle reclame, heb ik verkeerd gelezen dan. Maar we zullen het morgen wel zien zeker.

Vorige week raakte al bekend dat op verschillende plaatsen tenten met het Budweiser-logo werden weggehaald.

Vraagje: wat is er eigenlijk veranderd aan Qatar dat het zo'n mensonvriendelijke plek is geworden sinds de laatste drie jaar?
Want als ik me het herinner hebben we in die korte daarvaar een aantal tegenstrijdige dingen gedaan, nml:
-Prinses Astrid, Didier Reynders en Philippe Muyters er op handelsmissie gestuurd
-één van de stadia voor het WK (en vele andere projecten) daar laten neerpoten door onze grootste Belgische bouwfirma, Besix
-De Emir zeer vriendelijk ontvangen op een mooi zakenreisje
-contracten vastgelegd om enorme hopen LNG te importeren

...Dus wat zijn we nu eigenlijk aan het doen? Wij, als burgers, die een paar spaarcentjes van Qatar afpakken door ze minder kijkgeld te gunnen, terwijl onze bedrijven er volop blijven investeren en poen in hun zakken steken? Gaat heel indrukwekkend zijn.
Conclusie: Mensenrechten = iets voor in de media, toch niet als er écht geld mee gemoeid is?

Laatst bewerkt:
Vraagje: wat is er eigenlijk veranderd aan Qatar dat het zo'n mensonvriendelijke plek is geworden sinds de laatste tien jaar?
Want als ik me het herinner hebben we in die korte tijd:
-Prinses Astrid, Didier Reynders en Philippe Muyters er op handelsmissie gestuurd
-Is één van de stadia voor het WK (en vele andere projecten) daar neergepoot door onze grootste Belgische bouwfirma, Besix
-heeft de Emir België bezocht op een mooi zakenreisje
-Importeren we enorme hopen LNG

...Dus wat zijn we nu eigenlijk aan het doen? Wij, als burgers, die een paar spaarcentjes van Qatar afpakken door ze minder kijkgeld te gunnen, terwijl onze bedrijven er volop blijven investeren en poen in hun zakken steken? Gaat heel indrukwekkend zijn.
Het verschil lijkt me eerder dat er voor dit evenement rechtstreeks gebruik gemaakt is van slavernij, het gaat niet (enkel) over wat er verkeerd loopt in het land, de stadia zelf zijn gebouwd door slaven die speciaal in de slavernij terecht gekomen zijn om dat WK te organiseren. En dan is er ook nog eens het feit dat het hier niet om low profile bedrijven gaat maar om organisaties die de laatste tijd regelmatig het hoge woord gevoerd hebben over hoe immoreel anderen zijn, bvb de FIFA en voetballers als het over racisme gaat maar ook bijvoorbeeld de VRT.

Het moment dat Besix zijn klanten gaat beginnen wijzen op hoe racistisch ze zijn (en hoe hard ze daar zelf tegen zijn) om daarna zelf buitenlandse slaven in te zetten gaan die ook heel wat meer commentaar krijgen dan wat ze nu krijgen.

Want als ik me het herinner hebben we in die korte daarvaar een aantal tegenstrijdige dingen gedaan, nml

Je ben K.A.S. Eupen vergeten wat ook in handen is van Qatar

Wij het plebs hebben nu eenmaal een beperkte reikwijdte en slagkracht maar het WK vangt nu eenmaal zoveel wind dat er heel veel mensen wakker geworden zijn. Snoepreisjes van incompetente politici of de zoveelste corrupte bouwpromotor vliegen helaas vaak onder de radar.

Dat het allemaal weinig effect zal hebben is waar maar ik zie niet in waarom het dan niet besproken mag worden? We kunnen maar hopen dat het gemor ook iets losweek bij onze bestuurders, media en bedrijven zeker?

Wat mij aan gans deze zaak stoort is dat er weinig te horen is van de voetballers zelf. Er is geen enkele ploeg die zich tegen het wk keert, laat staan dat ze thuis zouden blijven.

Ook indiviueel is er geen enkele voetballer die thuis blijft omwille van wat er zich daar heeft afgespeeld. Ik lees ook nergens een kritisch interview van hen (of heb ik hierover gelezen?).

Het is allemaal makkelijk om te knielen tegen rascisme, of de vuist op te steken, maar nu ze een verschil kunnen maken blijft het wel erg stil.

Ik ben benieuwd of we iets gaan zien tijdens de matchen. Misschien links en rechts een regenboogkleurtje? Maar dat zijn vijgen na Pasen natuurlijk.

Vraagje: wat is er eigenlijk veranderd aan Qatar dat het zo'n mensonvriendelijke plek is geworden sinds de laatste drie jaar?
Want als ik me het herinner hebben we in die korte daarvaar een aantal tegenstrijdige dingen gedaan, nml:
-één van de stadia voor het WK (en vele andere projecten) daar laten neerpoten door onze grootste Belgische bouwfirma, Besix

Conclusie: Mensenrechten = iets voor in de media, toch niet als er écht geld mee gemoeid is?

Gij hebt ook dat artikel van De Standaard gelezen precies :p (ik vind het niet direct meer terug)
Ons land verdient inderdaad ook geld aan Qatar, op verschillende manieren. Dat was zo voor het WK, en zal ook zo blijven na het WK.
Qatar zelf is al langer een consistent vreselijk land. Helaas met een grote voorraad aan fossiele brandstoffen, en heel veel geld.

Naar mijn mening moet de media het gebrek aan mensenrechten ginder gewoon onder de aandacht brengen. Dat verbiedt niemand om zaken te doen met Qatar (op eigen risico), maar kan hopelijk op termijn toch een klein beetje verandering teweeg brengen. Je gaat helaas echter niet veranderen hoe de wereld werkt (money talks, bullshit walks).

Wat mij aan gans deze zaak stoort is dat er weinig te horen is van de voetballers zelf. Er is geen enkele ploeg die zich tegen het wk keert, laat staan dat ze thuis zouden blijven.

Ook indiviueel is er geen enkele voetballer die thuis blijft omwille van wat er zich daar heeft afgespeeld. Ik lees ook nergens een kritisch interview van hen (of heb ik hierover gelezen?).

Het is allemaal makkelijk om te knielen tegen rascisme, of de vuist op te steken, maar nu ze een verschil kunnen maken blijft het wel erg stil.

Ik ben benieuwd of we iets gaan zien tijdens de matchen. Misschien links en rechts een regenboogkleurtje? Maar dat zijn vijgen na Pasen natuurlijk.
De Denen zouden bepaalde acties aan het overwegen zijn.

Langs de andere kant is de doorsnee prof-voetballer ook gewoon een miljonair die met de glimlach een hoop geld ontvangt, zonder interesse in waar dat geld vandaan komt. Bv. PSG (en een hoop andere clubs) is eigendom van Qatar, dus al die spelers gaan al niks zeggen. Man City is eigendom van een sjeik uit Saoedi-Arabië, dus die spelers (o.a. KDB) gaan ook zwijgen. Toby Alderweireld heeft al een jaartje geld geschept in Qatar, dus die kan ook beter niks zeggen. Enz. enz.

Laatst bewerkt:
Het is die hypocrisie dat ik ook al aangekaart heb. Met name dat het allemaal plots zeer geforceerd komt, maar dat er de periode daarvoor geen haan naar kraaide. De media leidt ook wel een beetje het narratief, dus plots is dit voer voor de media, maar waar de slechte omstandigheden al langer dan vandaag gekend waren, werd er toen nauwelijks iets gedaan. Het is niet iets dat we van vandaag op morgen te weten gekomen zijn, we hebben ook collectief ons kop in het zand gestoken.

Het is iets dat ik bij veel zaken merk. Controverses die gecreëerd worden, maar op het einde van de dag weinig inhoud hebben, door de slechte timing en doordat het niet gekoppeld wordt aan daden. We zien het bij veel andere zaken, zoals milieu- en klimaatproblemen ook. Opnieuw heel veel blabla en woorden, maar op het einde van de dag doen we niets op een druppel water op een hete plaat-beleid. Daarmee dat ik het ook frustrerend vind om dergelijke dingen in de media terug te zien komen, omdat er toch niets verandert. Veel controverses over "identiteit" zijn ook zaken die eigenlijk nooit de kern van een probleem zullen aanpakken, omdat het eerder over symptomen aanpakken of symbolische zaken gaat.

Nu kan er niet veel gedaan worden, voor een boycot moest het veel eerder gebeuren dat dit aandacht kreeg in de media. De stadions zijn allang gebouwd. De gastarbeiders die door slechte werkomstandigheden bij het bouwen v/d stadions overleden zijn, zijn al lang overleden. Vijgen na pasen dus. En na het WK zijn we allemaal weg, en kan Qatar hun beleid voorzetten, omdat we daar geen belangen meer hebben, en als we wel belangen daar hebben dan zullen we zwijgen omdat ze een strategische partner van ons dan zijn.

Als we Aspire Academy ook bekritiseren, mogen we niet vergeten dat veel Europese ploegen en landen een soortgelijk project hadden in Afrika, denk maar aan de Ivorianen van Beveren nog (Jean Marc Guillou academy).

Laatst bewerkt:
Het is die hypocrisie dat ik ook al aangekaart heb. Met name dat het allemaal plots zeer geforceerd komt, maar dat er de periode daarvoor geen haan naar kraaide. De media leidt ook wel een beetje het narratief, dus plots is dit voer voor de media, maar waar de slechte omstandigheden al langer dan vandaag gekend waren, werd er toen nauwelijks iets gedaan. Het is niet iets dat we van vandaag op morgen te weten gekomen zijn, we hebben ook collectief ons kop in het zand gestoken.

Het is iets dat ik bij veel zaken merk. Controverses die gecreëerd worden, maar op het einde van de dag weinig inhoud hebben, door de slechte timing en doordat het niet gekoppeld wordt aan daden. We zien het bij veel andere zaken, zoals milieu- en klimaatproblemen ook. Opnieuw heel veel blabla en woorden, maar op het einde van de dag doen we niets op een druppel water op een hete plaat-beleid. Daarmee dat ik het ook frustrerend vind om dergelijke dingen in de media terug te zien komen, omdat er toch niets verandert. Veel controverses over "identiteit" zijn ook zaken die eigenlijk nooit de kern van een probleem zullen aanpakken, omdat het eerder over symptomen aanpakken of symbolische zaken gaat.

Nu kan er niet veel gedaan worden, voor een boycot moest het veel eerder gebeuren dat dit aandacht kreeg in de media. De stadions zijn allang gebouwd. De gastarbeiders die door slechte werkomstandigheden bij het bouwen v/d stadions overleden zijn, zijn al lang overleden. Vijgen na pasen dus. En na het WK zijn we allemaal weg, en kan Qatar hun beleid voorzetten, omdat we daar geen belangen meer hebben, en als we wel belangen daar hebben dan zullen we zwijgen omdat ze een strategische partner van ons dan zijn.

Als we Aspire Academy ook bekritiseren, mogen we niet vergeten dat veel Europese ploegen en landen een soortgelijk project hadden in Afrika, denk maar aan de Ivorianen van Beveren nog (Jean Marc Guillou academy).
Akkoord, maar hoe meer er vandaag om te doen is, hoe meer men zal nadenken over de kandidatuur van een land waar men onder soortgelijke omstandigheden dient te "werken".

Intussen nog meer negatief nieuws over het wk :

Ik kan mij niet herinneren dat er ooit zo'n controverse is geweest op een wk. MISSCHIEN dat het in de toekomst iets teweeg brengt.

Laatst bewerkt:
Waar was de selectieve verontwaardiging tijdens de F1 van Abu Dhabi? Virtue signalling van de bovenste plank.
F1 is bijlange niet zo populair als voetbal. F1 racet elk jaar in verschillende landen, dus het is niet alsof het hele kampioenschap in Abu Dhabi is. Hitte maakt en droogte maakt minder uit voor F1 dan voor voetbal. De F1 rijdt elk jaar, het WK is eens om de vier jaar (en dus specialer). En dan is er nog het feit dat er binnen de F1 wereld wel degelijk commentaar komt op dat soort races.

Beetje een slechte vergelijking.

Laatst bewerkt:
InfantiLo

Het antwoord is simpel
Geld

Per gewonnen match (zeker naar kwart en halve finales toe), kassa.
En goed presteren op een EK doet spelers ook opvallen voor mogelijke transfers naar top clubs, kassa.

Trek dat door naar gans het WK, FIFAS houding? Geld.
Hypocrisie dat we wel anders goed zaken doen met Qatar? Geld.

Akkoord, maar hoe meer er vandaag om te doen is, hoe meer men zal nadenken over de kandidatuur van een land waar men onder soortgelijke omstandigheden dient te "werken".

Intussen nog meer negatief nieuws over het wk :

Ik kan mij niet herinneren dat er ooit zo'n controverse is geweest op een wk. MISSCHIEN dat het in de toekomst iets teweeg brengt.

Ha, ik moest nog denken aan de Europese fans die als cadeau van Qatar gratis naar daar mochten gaan. Dat volgt gewoon de modus operandi van de sjeiks die ze ook bij Nepalese arbeiders gebruikt hebben:

- buitenlanders naar Qatar halen met allerlei beloftes (gratis onderdak, een bepaald leefloon enz.) en een soort contract (bv. niks negatief op social media over Qatar schrijven of toelaten)

- wanneer puntje bij paaltje komt veel van die beloftes niet naleven (bv. bij de fans toch plots geen dagelijks budget voorzien, het gratis onderdak is armzalig...)

Het is al bijna straf dat die fans hun paspoort niet hebben moeten afgeven bij aankomst. Zodat ze dat enkel terugkrijgen als ze niks verkeerd gedaan hebben. Zo niet: je mag niet naar huis, eerst wat slavenarbeid (ja iemand moet de opkuis doen he jongens) :unsure:

Het probleem lijkt me hier niet zozeer dat een heleboel mensen en organisaties door de mand aan het aan het vallen zijn wat betreft hun idee over slavernij en racisme, het probleem is hun idee over slavernij en racisme.

Laatst bewerkt:
Waar was de selectieve verontwaardiging tijdens de F1 van Abu Dhabi? Virtue signalling van de bovenste plank.

Is die F1 racebaan gebouwd door slaven? Liggen de fundamenten van de tribunes daar bezaaid met lijken van doodgewerkte slaven?

Die verontwaardiging is er echt niet alleen omdat we het een Moslimland niet gunnen hoor.

Ja, en nee. Ik heb het duidelijk in media zien passeren de afgelopen jaren. Het is gewoon heel normaal dat dit des te meer naar voren komt des te meer het event zelf naar voren komt. Dat is toch moeilijk vreemd te vinden?

Vraag is natuurlijk wel : Welke stappen had men moeten zetten. En wie is "men".
Ik vind het zelf ook zeer frustrerend en hier had inderdaad nooit in meegegaan mogen worden, maar ik vraag me af : Wie had welke stappen moeten zetten? (Buiten de FIFA om te beginnen.)

Ik snap de frustratie. Maar ben dus vooral benieuwd op wie dit nu concreet gericht is.

Is die F1 racebaan gebouwd door slaven? Liggen de fundamenten van de tribunes daar bezaaid met lijken van doodgewerkte slaven?

Die verontwaardiging is er echt niet alleen omdat we het een Moslimland niet gunnen hoor.
Ik denk dat hij ook niet goed opgelet heeft want er is weldegelijk kritiek in de F1, sterker nog daar is er zelfs kritiek door de piloten. Vorig jaar met die raket inslag in SA was het kot te klein, helaas gaat de show altijd verder, net zoals het WK maar voor het geld danst de beer nu eenmaal.

sebastian-vettel-aston-martin-2021-planetf1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij ook niet goed opgelet heeft want er is weldegelijk kritiek in de F1, sterker nog daar is er zelfs kritiek door de piloten. Vorig jaar met die raket inslag in SA was het kot te klein, helaas gaat de show altijd verder, net zoals het WK maar voor het geld danst de beer nu eenmaal.
Maar die kritiek is een beetje in het zelfde bedje ziek als bij voetbal. Ook daar is het zo dat de taken zo verdeeld worden dat de bobo's de wind vangen om de spelers de ruimte te geven om als sympathiek over te komen. Die kunnen hun handen wassen in onschuld, naar de organisatie en het gastland wijzen, zeggen hoe erg ze het vinden voor die slaven om dan tegelijk geld te verdienen aan die races (geld dat eigenlijk deels naar die slaven zou moeten gaan).

Bedoel je dat dezelfde ethische regels zouden moeten geld voor wij arme pummels enerzijds en Belgische bedrijven en ondernemingen anderzijds? Wat een radicaal idee zeg. /s

Terug
Bovenaan