WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Paar dagen geleden nog via Qatar airport moeten passeren. 7€ voor een flesje water van 250cl. Alle kranen waar je drinkwater uit zou kunnen halen ook afgesloten en afgeplakt met lint.
Stoorde mij vooral op de non-optional promotiefilmpjes op het einde van de vlucht. Tis niet alsof ik met Ryanair vlieg he, met onze ticketprijs zou ik denken dat ik het recht heb verkregen om niet lastig gevallen te worden met WK-zever…

De WK-touch bij de desserts (die chocoladen bal op de chocomousse…) was dan weer wel gewoon lekker.

Stoorde mij vooral op de non-optional promotiefilmpjes op het einde van de vlucht. Tis niet alsof ik met Ryanair vlieg he, met onze ticketprijs zou ik denken dat ik het recht heb verkregen om niet lastig gevallen te worden met WK-zever…

De WK-touch bij de desserts (die chocoladen bal op de chocomousse…) was dan weer wel gewoon lekker.
Vliegt gij first class ofzo ? Ik had maar een simpel yughurtje :D Die safety video in die kleedkamer met Lewandowski was ook tenenkrullend haha.

Is die F1 racebaan gebouwd door slaven? Liggen de fundamenten van de tribunes daar bezaaid met lijken van doodgewerkte slaven?

Die verontwaardiging is er echt niet alleen omdat we het een Moslimland niet gunnen hoor.

Het gaat er niet veel beter aan toe daar ivm Qatar, nee.

Ik denk dat hij ook niet goed opgelet heeft want er is weldegelijk kritiek in de F1, sterker nog daar is er zelfs kritiek door de piloten. Vorig jaar met die raket inslag in SA was het kot te klein, helaas gaat de show altijd verder, net zoals het WK maar voor het geld danst de beer nu eenmaal.

Goed van de F1, maar die kritieken zijn niet doorgedrongen tot de reguliere media die het enkel maar kunnen hebben over het WK en Qatar.

F1 is bijlange niet zo populair als voetbal. F1 racet elk jaar in verschillende landen, dus het is niet alsof het hele kampioenschap in Abu Dhabi is. Hitte maakt en droogte maakt minder uit voor F1 dan voor voetbal. De F1 rijdt elk jaar, het WK is eens om de vier jaar (en dus specialer). En dan is er nog het feit dat er binnen de F1 wereld wel degelijk commentaar komt op dat soort races.

Beetje een slechte vergelijking.

Wat lees ik hier nu feitelijk? Het is niet erg dat alle problemen in Abu Dhabi niet bekritiseerd zijn want het weer en het wordt minder bekeken, en... ? Bizar

Wat lees ik hier nu feitelijk? Het is niet erg dat alle problemen in Abu Dhabi niet bekritiseerd zijn want het weer en het wordt minder bekeken, en... ? Bizar
Nee, je leest dat die races in F1 wel degelijk bekritiseerd worden (nota bene door piloten zelf) maar dat dat niet van dezelfde orde is als wat er nu in Qatar heeft plaatsgevonden om dit groteske WK op poten te zetten.

Dat jij hier afkomt met onnozele vergelijkingen die er niet toe doen (want andere sporten, en dat whataboutisme vervuilt threads constant) EN niet kan lezen is mijn probleem niet, maar als je F1 een beetje volgt weet je gewoon dat je post zever was. Kritiek hebben op Qatar is helemaal geen virtue signalling; het is nu uiteraard veel meer in het nieuws (niet in het minst omdat voetbal veel populairder is dan F1) en uiteraard wordt er nu meer over gepraat. Dat is de logica zelve.

Maar ik verdoe mijn tijd niet verder aan posts zoals de jouwe waarbij je ofwel mijn punt bewust verdraait ofwel zo hard verkeerd interpreteert dat het onmogelijk is om met jou een fatsoenlijke discussie te hebben, dus geniet nog van je avond.

Laatst bewerkt:
ff een vraagje, als gastarbeiders zelf uit verre landen willen reizen naar Qatar om daar te gaan werken, al tientallen jaren, wat maakt dat dan meer "moderne slavernij" als Turken naar hier laten komen om in de mijnen te gaan werken wat uberhaupt levenslange gezondheidsissues kan opleveren en gevaarlijke omstandigheden waren. In de Limburg alleen al zijn naar schatting ook 1000 mensen omgekomen in de mijnen. Bij de laatste ramp in Charleroi in de jaren 70 vielen 261 doden waarvan >65% buitenlanders. Wat is eigenlijk het verschil?

Die Infantino spreekt van het verleden van het Westen van de laatste duizenden jaren, daar voel ik me niet meteen door aangesproken, maar gastarbeiders die uit eigen beweging naar een land reizen om daar in barre omstandigheden te gaan werken, dat was hier vrij recent toch ook nog.

ff een vraagje, als gastarbeiders zelf uit verre landen willen reizen naar Qatar om daar te gaan werken, al tientallen jaren, wat maakt dat dan meer "moderne slavernij" als Turken naar hier laten komen om in de mijnen te gaan werken wat uberhaupt levenslange gezondheidsissues kan opleveren en gevaarlijke omstandigheden waren. In de Limburg alleen al zijn naar schatting ook 1000 mensen omgekomen in de mijnen. Bij de laatste ramp in Charleroi in de jaren 70 vielen 261 doden waarvan >65% buitenlanders. Wat is eigenlijk het verschil?

Die Infantino spreekt van het verleden van het Westen van de laatste duizenden jaren, daar voel ik me niet meteen door aangesproken, maar gastarbeiders die uit eigen beweging naar een land reizen om daar in barre omstandigheden te gaan werken, dat was hier vrij recent toch ook nog.

Als de arbeider niet vrij is om te vertrekken als het werk hem niet aanstaat of als hij terug naar zijn familie wil, dan is het slavernij.

Correct me if I'm wrong, maar naar mijn weten waren de Turken die in de mijnen kwamen werken wel vrij om het af te bollen als ze dat wilden.

Wij (net als vele andere landen) hebben trouwens nog altijd gastarbeiders, bv. Polen (bouwsector, transport) of sikhs (fruitpluk). Ik heb daar ook een dubbel gevoel bij, maar het is wel een cruciaal verschil dat a) je die hun beloofde loon uitbetaalt en b) je die mensen niet 'gevangen' houdt door ze hun paspoort/ID af te pakken

Beetje zoals Oost-Europese meisjes jobs beloven als goedbetaalde danseressen en hostessen, om dan eenmaal bij aankomst in Belgie hun paspoort af te pakken en hun in de prostitutie te dwingen.

Eigenlijk Matroesjka's op grote schaal, gesponsord en/of georganiseerd door de overheid.

Wel ik las er even een "schrijnende getuigenis van de slaven van Qatar" "dwangcontracten" "dwangarbeid" enz op na https://verhalen.trouw.nl/qatar-bangladesh/

Eerst ondertekent hij in Bangladesch een contract van 210€ per maand, in plaats van de 350€ dat hij zich had laten wijsmaken door een lokale ronselaar. Als hij dat niet ondertekende, dan had hij zijn 4000€ gespaarde centen voor de vliegreis mogen bijhouden. Ik zie hier nog niet echt slavernij, dwang of dwangarbeid.

De eerste 3 maand krijgt hij een maandloon van 39€ gestort.
De volgende 3 maand krijgt hij 175€ per maand.
Vanaf dan krijgt hij 192€ per maand.
OK, dat is 8% minder dan wat in zijn contract staat, en de eerste 6 maand heeft hij minder gekregen.

De werkomstandigheden zijn heel hard en zwaar, overgeven in de hitte, weinig begrip van de werkgever, zeer lange werkdagen enz.
Hij ziet er 5 mensen sterven die onder een glazen vloer terecht komen, en 2 mensen sterven door een gaslek. Not good.

Dan na 2.5 jaar werken waarin hij berekend 5250€ verdiend heeft en 1800€ van overgehouden, maakt hij ergens een administratieve fout en gaat hij 3 maand de gevangenis in
"Hij heeft een eigen cel, kan normale uren slapen, kijkt televisie en krijgt goed te eten. Als ontbijt eieren met roti, in de middag en avond curry. “Ik werd in de gevangenis beter behandeld dan op de bouwplaatsen. Alleen jammer dat ik niet werd betaald.”
Daarna werd hij gedeporteerd terug naar zijn thuisland, waar hij voor dit hele verhaal begon ook niet bepaald een fijn leven leidde
Hier rapen alle 600 dorpelingen hun eten van de zandweggetjes als het moet. Langs de weg staan koeien met touw vastgebonden aan palen, zo bang zijn de mensen dat hun enige overlevingskans verdwijnt.

De helft van dit dorp is voor voedsel afhankelijk van voorbijgangers. Op blote voeten, gewikkeld in doeken of halfnaakt zitten ze uitgeput langs de zandwegen. Ze tikken op autoramen, smekend om een stukje fruit of om geld. Een vermagerde bejaarde poetst zijn tanden met zijn wijsvinger.
Dus dat is een context van deze moderne slavernij/dwangarbeid/dwangcontracten.

Niet goed uiteraard.

Laatst bewerkt:
Wel ik las er even een "schrijnende getuigenis van de slaven van Qatar" "dwangcontracten" "dwangarbeid" enz op na https://verhalen.trouw.nl/qatar-bangladesh/

Eerst ondertekent hij in Bangladesch een contract van 210€ per maand, in plaats van de 350€ dat hij zich had laten wijsmaken door een lokale ronselaar. Als hij dat niet ondertekende, dan had hij zijn 4000€ gespaarde centen voor de vliegreis mogen bijhouden. Ik zie hier nog niet echt slavernij, dwang of dwangarbeid.

De eerste 3 maand krijgt hij een maandloon van 39€ gestort.
De volgende 3 maand krijgt hij 175€ per maand.
Vanaf dan krijgt hij 192€ per maand.
OK, dat is 8% minder dan wat in zijn contract staat, en de eerste 6 maand heeft hij minder gekregen.

De werkomstandigheden zijn heel hard en zwaar, overgeven in de hitte, weinig begrip van de werkgever, zeer lange werkdagen enz.
Hij ziet er 5 mensen sterven die onder een glazen vloer terecht komen, en 2 mensen sterven door een gaslek. Not good.

Dan na 2.5 jaar werken waarin hij berekend 5250€ verdiend heeft en 1800€ van overgehouden, maakt hij ergens een administratieve fout en gaat hij 3 maand de gevangenis in

Daarna werd hij gedeporteerd terug naar zijn thuisland, waar hij voor dit hele verhaal begon ook niet bepaald een fijn leven leidde

Dus dat is een context van deze moderne slavernij/dwangarbeid/dwangcontracten.

Niet goed uiteraard.
Er is ook niet gewoon één systeem, er is een range van uitbuiting tot slavernij. Sommigen krijgen geen pasport zodat ze niet kunnen vluchten of worden maanden loon ingehouden die ze kwijt zijn als ze weglopen. Het land heeft ook een systeem waarbij buiternlandse arbeiders niet van werkgever mogen veranderen zodat ze ook niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden.

Tot 2 jaar geleden hadden ze zelf nog een systeem waarbij de werknemer een vergunning moest krijgen van het land om het land te mogen verlaten, een vergunning waar ook de werkgever akkoord voor moest zijn. Veel meer slavernij dan dat wordt het niet.

Vliegt gij first class ofzo ? Ik had maar een simpel yughurtje :D Die safety video in die kleedkamer met Lewandowski was ook tenenkrullend haha.

Die video is er al jaren, niet speciaal voor het WK. Maakt het wel niet minder tenenkrullend (zit nu helaas met het deuntje in mijn hoofd).

Vanaf de helft vh filmpje gaat het echt over de forced labor. Wel mooi journalistiek werk.
Nog een reden om van fossiele brandstoffen te willen afstappen. Decadent gewoon, stadions met airco en zelfs wandelpaden buiten met airco voor de inwoners van Qatar, die een luxeleven leiden, terwijl de gastarbeiders daar sterven in de hitte. Het filmpje legt het goed uit hoe er daar moderne slavernij wordt toegepast.

Er is ook niet gewoon één systeem, er is een range van uitbuiting tot slavernij. Sommigen krijgen geen pasport zodat ze niet kunnen vluchten of worden maanden loon ingehouden die ze kwijt zijn als ze weglopen. Het land heeft ook een systeem waarbij buiternlandse arbeiders niet van werkgever mogen veranderen zodat ze ook niet tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden.

Tot 2 jaar geleden hadden ze zelf nog een systeem waarbij de werknemer een vergunning moest krijgen van het land om het land te mogen verlaten, een vergunning waar ook de werkgever akkoord voor moest zijn. Veel meer slavernij dan dat wordt het niet.
Slavernij kan jammergenoeg wel meer zijn dan zelf je wurgcontract ondertekenen, zelf je aanreis betalen, zwaar lang gevaarlijk werk, slecht betaald loon, gevangenisstraf met eigen cel TV en deportatie naar je thuisland als je weigert te werken. Daarom het woord "moderne" zeker. Het is idd erg ja.

Laatst bewerkt:
Nee, je leest dat die races in F1 wel degelijk bekritiseerd worden (nota bene door piloten zelf) maar dat dat niet van dezelfde orde is als wat er nu in Qatar heeft plaatsgevonden om dit groteske WK op poten te zetten.

Dat jij hier afkomt met onnozele vergelijkingen die er niet toe doen (want andere sporten, en dat whataboutisme vervuilt threads constant) EN niet kan lezen is mijn probleem niet, maar als je F1 een beetje volgt weet je gewoon dat je post zever was. Kritiek hebben op Qatar is helemaal geen virtue signalling; het is nu uiteraard veel meer in het nieuws (niet in het minst omdat voetbal veel populairder is dan F1) en uiteraard wordt er nu meer over gepraat. Dat is de logica zelve.

Maar ik verdoe mijn tijd niet verder aan posts zoals de jouwe waarbij je ofwel mijn punt bewust verdraait ofwel zo hard verkeerd interpreteert dat het onmogelijk is om met jou een fatsoenlijke discussie te hebben, dus geniet nog van je avond.

- Kritiek van de piloten is niet doorgedrongen in de reguliere media. Geen woord erover op sporza.be bv.

- de vergelijking slaat duidelijk op landenniveau, geen vorm van whataboutism. Iets anders er bij betrekken is niet per definitie een vorm van whataboutism he. Misschien eens opzoeken, een mens kan altijd iets bijleren.

- ik beschreef gewoon letterlijk wat jij zei. Ik weet nog steeds niet wat jij bedoelt. Ik maak geen intentieproces op, iets wat jij wel doet. Dus wees gewoon eens duidelijk in wat je punt is ipv zeer uitgebreid niets te zeggen.

- wat jij de logica zelve vindt is helemaal niet de logica zelve per se. 12jaar geleden is het WK aan Qatar gegeven en sindsdien was het zoeken naar de kritische stukken. Nu zitten ze zelfs in Villa Sporza de voetbalanalisten hun mening te vragen over de toestand daar terwijl zij weinig weten van arbeidwetgeving, migratiewetgeving e.d. Waarom doen ze dat? Toch niet om het volk te informeren, slaat gewoon nergens op. Het is gewoon een verplicht nummer om zeker aan te geven dat ze het er niet mee eens zijn en voor de rest gewoon door te gaan met de show waar het allemaal om draait. Virtue signalling maw.
NB: cumulatief bereikt de F1 jaarlijks meer dan een miljard mensen. Misschien minder populair dan een WK voetbal, maar de reikwijdte lijkt me toch nog steeds de moeite. Niet dat die reikwijdte er toe doet, maar ach.

- Hooghartig aandraven dat je geen moeite meer gaat doen om te discussiëren met een user getuigt echt van weinig stijl, laat staan fatsoen. Wil je niet met me discussiëren, prima, maar wat is de meerwaarde van de aankondiging? Niets.

Diep trieste zaak. Int kort : als de kapitein de armband draagt, riskeert hij een gele kaart. Maar er moeten toch genoeg manieren zijn om te protesteren?

- de vergelijking slaat duidelijk op landenniveau, geen vorm van whataboutism. Iets anders er bij betrekken is niet per definitie een vorm van whataboutism he. Misschien eens opzoeken, een mens kan altijd iets bijleren.

Maar het draagt toch ook niets bij aan de discussie die we hier hebben? Het gaat over alle wanpraktijken die er zijn omtrent het WK in Qatar. Niet wat er in Saudie Arabië gebeurd of in Myanmar of in China of in Afghanistan of in ... Voel je gerust vrij om daar een apart topic over te openen want er valt zeker iets over te zeggen en daar mag moet ook kritiek op komen.

En over wanpraktijken gesproken komt het volgende ook naar boven, zal het ooit stoppen?

Qatar won't allow any cooked Kosher food or public Jewish prayer

Terug
Bovenaan