WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum

Diep trieste zaak. Int kort : als de kapitein de armband draagt, riskeert hij een gele kaart. Maar er moeten toch genoeg manieren zijn om te protesteren?

Gewoon de hele ploeg zo'n armband laten aandoen, en zien of ze 11 spelers een gele kaart durven te geven.
#saynotodiscrimination

Eigenlijk toch raar, want dat Qatar ziet er een heel inclusief land uit.

Ik bedoel maar, ik heb zelden zoveel mannen in een jurk gezien als bij die openingsmatch gisteren. De dragqueen community moet in haar nopjes zijn!

Maar het draagt toch ook niets bij aan de discussie die we hier hebben? Het gaat over alle wanpraktijken die er zijn omtrent het WK in Qatar. Niet wat er in Saudie Arabië gebeurd of in Myanmar of in China of in Afghanistan of in ... Voel je gerust vrij om daar een apart topic over te openen want er valt zeker iets over te zeggen en daar mag moet ook kritiek op komen.

Oke, maar dan begrijp ik absoluut niet wat de meerwaarde is van deze discussie. We maken toch ook geen discussie over klimaatverandering in België "en voor klimaatverandering in NL maak je maar een andere discussie aan", het gaat toch in het lgmeene over klimaatverandering?

Soit, sorry voor het "vervuilen" van deze discussie dan. Ik heb de insteek duidelijk compleet verkeerd begrepen. Ik trek me terug en mijn excuses voor het ongewild "afleiden" van de discussie.

Sommige topics hangen ook allemaal samen, op de radio dat het goedkoper is om op en af te vliegen tussen Dubai Qatar voor wedstrijden, dan om daar te verblijven... dan niet veel verder dan het land dat steenrijk is geworden van olie, terwijl ze qua mindset nog eerder in het stenen tijdperk thuishoren dan in de 21e eeuw, heeft er in het Midden-Oosten een gefaalde klimaatconferentie plaatsgevonden, waar we niet tot afspraken konden komen om minder van die olie te gaan opbranden... haha, lachen van ellende is ook een vorm van humor?

Maar goed, we hebben bijna een vuist gemaakt, ruim te laat, en dan hebben we die vuist alsnog ingetrokken omdat we niet graag zou hebben dat onze ballentrappende miljonairs al reeds bij de aftrap een gele kaart zouden krijgen. Dan zouden we bij voorbaat al benadeeld zijn, wanneer we het opnemen tegen landen met minder pretenties.

EDIT:

Laatst bewerkt:
Update : de duivels zijn ook gezwicht. Nuja, ik snap het wel dat ze geen sportief nadeel willen pakken, maar ze kunnen wel iets anders verzinnen dan een armband om doen vermoed ik.

Ook heerlijk om te googlen naar oudere artikels in de pers, bv.

Een ander zorgenpunt op vlak van mensenrechten is de situatie in Qatar rond andersgeaardheid. Homoseksualiteit is illegaal in de Golfstaat. De organisatie van het WK beloofde al dat het tolerantie en inclusie zal promoten.

Regenboogvlaggen zijn sowieso niet verboden.
Ja, ze zijn echt wel tolerantie en inclusie aan het promoten daar :unsure:

Gewoon de hele ploeg zo'n armband laten aandoen, en zien of ze 11 spelers een gele kaart durven te geven.
#saynotodiscrimination
Wat FIFA nu doet is pure chantage, niet meer of minder.
De aanvoerder krijgt een gele kaart? Dan verlaat de ganse ploeg het veld. Het zou snel een tornooi worden zonder grote ploegen en Qatar kan dan nog een gooi doen naar de wereldbeker.

De realiteit is echter anders, jammer.

Nooit verstaan waarom opkomen voor seksualiteiten of tegen discriminatie politieke statements zijn maar dat terzijde.
Omdat ge dat moet bekijken volgens de regels van de FIFA hun denkbeeldige wereld, niet in onze realiteit. En die zeggen:

"Slogans, statements, images and advertising.
Equipment must not have any political, religious or personal slogans, statements or images.
[...]
When interpreting whether a slogan, statement or image is permissible, note should be taken of Law 12 (Fouls and Misconduct), which requires the referee to take action against a player who is guilty of:
[...]
acting in a provocative, derisory or inflammatory way.
[...]
Whilst ‘religious’ and ‘personal’ are relatively easily defined, ‘political’ is less clear but slogans, statements or images related to the following are not
permitted:
[...]
any organisation whose aims/actions are likely to offend a notable number of people."

Tja, da's duidelijk. En wat krijgt ge dan als ge zo een evenement met die regels in een achterlijk burkaland organiseert? Precies dit. Nu moeten spelers en ploegen ook niet onnozel doen: voor een geel kaartje stuurt ge toch gewoon iemand met die armband het veld op zeker, da's toch helemaal geen straf. Als dat al niet gaat na zoveel tamtam erover, dan begrijpt ge meteen waarom er nog zoveel voetballers in de kast zitten. Dat is het moment waarop gij als bondscoach/ploeg/land uw 23e veldspeler van de kern laat starten met een regenboogband, die geel laten pakken, en wisselt voor uw normale basisspeler. Dat is hoe ge ergens voor staat, en niet terugkrabbelen omdat er gedreigd wordt dat uw sterspeler een geel kartonnetje zou krijgen.

Dan kom ik terloops even terug op een dwaze post van gisteren op dit forum:

Op zich heeft imo ieder land recht op WK te organiseren. Was het hun keuze om dat in de winter te doen, dacht van niet?
Ieder land heeft het recht om een WK te organiseren, maar niet om het toegewezen te krijgen. Vaticaanstad of Andorra mag zich ook kandidaat stellen hoor, maar daarom moeten ze het nog niet krijgen. Ik heb ook het recht om astronaut te worden of mij daarvoor kandidaat te stellen, maar door die proeven ga ik niet geraken. Net hetzelfde bij een WK: er is een heel committee dat alles in acht moet nemen om te beslissen en als die hun werk zouden doen, dan had Qatar nooit iets gekregen. Maar daar wringt het schoentje nu net: ze hebben hun toewijzing gekocht. In hun gelijkheid kregen ze de kans om een bid voor een WK te maken, zoals elk ander land ter wereld, maar ze hebben miljarden smeergeld moeten gebruiken om ook effectief te winnen. Het gaat niet om rechten of gelijkheid, het gaat om corruptie.

Was het hun keuze om dit in de winter te doen? Ja tuurlijk, ze wisten op voorhand dat het niet ging in de zomer. Het WK wielrennen hebben ze toch ook moeten opschuiven hierdoor? Ze hebben toen wel in hun bid gelogen dat het ging door airconditioning in de stadions om de indruk te wekken dat het ging. Zodra ze het kregen toegewezen, is het naar de winter gegaan. Dat is net hetzelfde met alcohol of nu die regenboogzever: ja zeggen als ze neen bedoelen om de schijn hoog te houden, genoeg geld onder tafel toestoppen aan de juiste personen, en als puntje bij paaltje komt, hun jas of handdoek omdraaien en het geld onder tafel gebruiken om uw zin te krijgen. Want FIFA volgt het geld, niet de rechten of gelijkheden (of gekleurde armbanden) want opnieuw: het draait om corruptie. En nog hebt ge hier volk dat dan moet afkomen met "jamaar, het is wel hun recht he", schei toch uit.

Blijkbaar niemand met de ruggegraat van een Colin Kaepernick.

Die heeft het wel serieus moeten bekopen...

Langs de andere kant zijn er toch echt voetballers die zo incontournable zijn dat het nooit of te nimmer hun carrière zou kosten mochten ze kritiek uiten maar om één of de andere reden zijn ze echt muisstil.

Ik erger me dan ook weer vooral aan de sluwheid en leugens van de FIFA.

Ze wisten MAANDEN op voorhand dat een aantal landen met die band wilden spelen. En dan wachten ze met opzet tot de dag dat het WK effectief begint om te zeggen dat ze het gaan bestraffen.
Net als de emir die last-minute zegt: oeps, toch geen alcohol in het stadion.

Misschien kunnen ze de ochtend van de finale ook zeggen: nieuwe regels, we spelen straks met een rugby-bal en hockey sticks. En je kan alleen chocomelk drinken in het stadion.

Ik erger me dan ook weer vooral aan de sluwheid en leugens van de FIFA.

Ze wisten MAANDEN op voorhand dat een aantal landen met die band wilden spelen. En dan wachten ze met opzet tot de dag dat het WK effectief begint om te zeggen dat ze het gaan bestraffen.
Net als de emir die last-minute zegt: oeps, toch geen alcohol in het stadion.

Misschien kunnen ze de ochtend van de finale ook zeggen: nieuwe regels, we spelen straks met een rugby-bal en hockey sticks. En je kan alleen chocomelk drinken in het stadion.
Is dat echt een last minute wijziging? Ik kan me voorstellen dat spelers en teams een algemeen verbod hebben om politieke boodschappen te verspreiden tijdens een match en dat het eerder omgekeerd is dat er een expliciete uitzondering nodig is om dit toe te laten.

Aan de andere kant lijkt me dit ergens wel goed, dit zorgt ervoor dat er ten minste wat gewicht hangt aan het dragen van zo'n armband, dat ze niet gewoon een armband dragen zonder gevolg om daarna miljoenen in ontvangst te nemen op de kap van die slaven.

Die heeft het wel serieus moeten bekopen...

Langs de andere kant zijn er toch echt voetballers die zo incontournable zijn dat het nooit of te nimmer hun carrière zou kosten mochten ze kritiek uiten maar om één of de andere reden zijn ze echt muisstil.

Omdat ze bij thuiskomst ook spelen voor "stadsclubs" die in handen zijn van allerhande dubieuze belangen. PSG is eigendom van Qatar uiteindeljk. Wij hebben toegestaan dat we onze cultuur en bedrijven uitverkocht hebben aan die landen, dan zijn ook dit gevolgen.
Een Mbappé, Messi of Ramos gaan dan geen opmerkingen maken bij hun nationale ploeg, als ze bij hun eigen club miljoenen met een Qatarees geldbandje binnenrijven.

De kans dat ze er zelf ook effectief om geven is klein, die interesseert in de eerste plaats gewoon sport voetbal geld hoor.
Zelfs al zijn ze incontournable, een miljoen meer of minder versus wat positieve PR tegen foute keuzes waarvoor de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij corrupte FIFA-bonzen en politici ligt, tja...

Kane speelt nu wel met een armband en heeft daar geen geel voor gekregen. Is wel een zwarte armband met 'no discrimination' erop, maar op zich is dat hetzelfde als de regenboog armband.

Is dat geen goed alternatief?

Of de tegenstander ervan overtuigen om dat ook aan te doen en voor dat de match begint doen alle spelers van jouw ploeg hem af en krijgen alle spelers van de andere ploeg geel. :biglaugh:

Is dat echt een last minute wijziging? Ik kan me voorstellen dat spelers en teams een algemeen verbod hebben om politieke boodschappen te verspreiden tijdens een match en dat het eerder omgekeerd is dat er een expliciete uitzondering nodig is om dit toe te laten.

Er stond ergens in die communicatie dat die landen inderdaad in september aan FIFA hadden laten weten dat ze met zulke armbanden gingen spelen. (en dat de FIFA er niet op geantwoord had... tot vandaag dus)

Kane speelt nu wel met een armband en heeft daar geen geel voor gekregen. Is wel een zwarte armband met 'no discrimination' erop, maar op zich is dat hetzelfde als de regenboog armband.

Is dat geen goed alternatief?

Dat is de armband van qatar zelf en die is nu praktisch een toonbeeld van hypocrisie. No discrimination*

*Behalve slaven, vrouwen, joden, homos en zwarten.

Wat wil no discrimination dan in godsnaam nog zeggen?

Terug
Bovenaan