Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Als dit zo erg is, mag er dan ook worden gevraagd aan de mensen die keihard gekwetst zijn door dit anti-blanke racisme om aub te uitspraken van Rogan te veroordelen waarbij hij een zwarte buurt met Planet of The Apes vergeleek en zei dat a white brain and a black body the best of both worlds' was?

Wat een enorm slachtoffer complex hebben jullie toch altijd, bij het allerminste razen en wenen maar telkens wel racistische uitspraken minimaliseren en vergoelijken. En dan ook nog eens de andere kant beschuldigen van polarisering? Dat is enkel nemen, niets toegeven, altijd in de aanval, nooit empathie. Echt zielig.
Maar waarom moeten jullie zelf toch ook steeds met whataboutism afkomen?

Het is toch niet omdat we dit als bagger en racisme veroordelen, dat we dat in de andere richting niet zouden doen?

Het probleem zit hem voor mij vnl in uw laatste quote, en dan vnl in die "voor het allerminste". Ok, in deze richting is voor u blijkbaar nogal minnetjes en much ado about nothing. Benieuwd naar uw reactie nochtans mocht pakweg Dries Van Langenhove een filmpje maken met daarin quotes als "wat mij het meest ergert aan bruine mensen...". Zou jij dat veroordelen als ongehoord en racisme? Of moeten we daar dan ook zeggen dat je "toch niet voor het allerminste moet gaan klagen hé zeg"? Ik ben er van overtuigd dat het merendeel hier dat zou veroordelen als ongehoord, racistisch en bagger. En geheel terecht. Maar in deze context gaan jullie ons dan wel gaan veroordelen alsof we ons in een slachtofferrol wentelen, geen empathie, zielig, niks toegeven,...

Ja, jullie polariseren zelf. Absoluut. Want als je dit filmpje veroordeelt ben je blijkbaar meteen rechts/conservatief/donkerbruin én minimaliseer en vergoelijk je blijkbaar meteen racistische uitspraken van blank naar gekleurd.

Goh ik herinner mij nog discussies van 2014-2016 hier. Waarover men het had over 'ah die SJW zever dat is een fringe op youtube & reddit'.
Dat is dus van hetzelfde niveau als de sloganeske post van Mini...
Welke "onzin" is in de laatste vijf jaar overgewaaid van de VS naar hier op gebied van wokeness, en dan ook echt in de realiteit hier (en niet die social media outrage)? Want Mini had het over mainstream geworden, ipv "in de marge".

Dat jij een quote fout citeert en daarmee gaat schermen, doet daar absoluut niks aan af, hoor. Qua veralgemening kan dat wel tellen, en ook onmogelijk te weerleggen natuurlijk. Want het is maar een gok naar wat er echt is gezegd.

Je eerste stukje is toch het tegenovergestelde van wat @derp zegt? Er staat helemaal niet dat het "de schuld" is van zij die dit soort bagger aankaarten als zijnde polariserend.

Het ìs polariserend en het zìjn racistische uitspraken. Maar het is onvergelijkbaar met Joe Rogan, terwijl die vergelijking rechtstreeks wordt gemaakt: "Rogan zijn podcast afleveringen liggen onder vuur omdat hij een fout woordje gebruikte in een quote 15 jaar geleden en anno 2022 kan dit soort racistische bagger dan wel gemaakt worden." Het verschil is wel groot tussen beiden, en Rogan ligt niet onder vuur door één fout woordje in een quote van 15 jaar geleden.

Welke onzin is naar hier overgewaaid op vijf jaar tijd? Want da's natuurlijk makkelijk gezegd.
Yes but no but yes but no....

Ze zijn in geval van JR wel een brede campagne (vooral in US media) aan het opzetten om hem in diskrediet te brengen. De "oude media" vs de "nieuwe media" is daar wel aan een serieus gevecht bezig.

Yes but no but yes but no....

Ze zijn in geval van JR wel een brede campagne (vooral in US media) aan het opzetten om hem in diskrediet te brengen. De "oude media" vs de "nieuwe media" is daar wel aan een serieus gevecht bezig.
Een brede campagne dan nog wel... dat klinkt alsof Neil Young en de "oude media" samenspannen tegen die arme Joe Rogan.
Misschien is het gewoon: What goes around, comes around. Je kunt maar zo lang je beroep maken van twijfelachtige uitspraken doen/gedogen voordat blijkt dat je veel twijfelachtige uitspraken doet en gedoogt.

Als dit zo erg is, mag er dan ook worden gevraagd aan de mensen die keihard gekwetst zijn door dit anti-blanke racisme om aub te uitspraken van Rogan te veroordelen waarbij hij een zwarte buurt met Planet of The Apes vergeleek en zei dat a white brain and a black body the best of both worlds' was?

Wat een enorm slachtoffer complex hebben jullie toch altijd, bij het allerminste razen en wenen maar telkens wel racistische uitspraken minimaliseren en vergoelijken. En dan ook nog eens de andere kant beschuldigen van polarisering? Dat is enkel nemen, niets toegeven, altijd in de aanval, nooit empathie. Echt zielig.
Ik volg JR niet genoeg om te weten over welke uitspraken het precies ging. Ik dacht dat hij dat uitgebreid al is verklaard had. Maar in amerika zijn ze wel serieus hem aan het opjagen en willen ze hem eigenlijk gewoon als mediafiguur kapotmaken. Heel dat ivermectine verhaal is daar een perfect voorbeeld van. Dus ik vertrouw op zich eigenlijk al die losstaande quotes niet.

Een brede campagne dan nog wel... dat klinkt alsof Neil Young en de "oude media" samenspannen tegen die arme Joe Rogan.
Misschien is het gewoon: What goes around, comes around. Je kunt maar zo lang je beroep maken van twijfelachtige uitspraken doen/gedogen voordat blijkt dat je veel twijfelachtige uitspraken doet en gedoogt.
Whatever gast.

Als andere youtubers van het totaal andere kant van het politiek spectrum het ook voor hem opnemen, dan weet je het wel hoor.... Gij zat ook heel lang mee te gaan in het "horse dewormer" verhaal.

wat gewoon heel storend is, is dat (nogmaals, sommigen) hier precies enkel aanstoot nemen aan racisme waar ze zich zelf het slachtoffer van voelen. Ik zie veel van de posters hierboven niet direct met even veel verve in de bres springen voor de moeilijkheden die immigranten hebben op de huurmarkt, of voor het feit dat ze vaker het slachtoffer zijn van politiegeweld. Maar vanaf dat ik hier met de term 'witte man' smijt of beweer dat racisme van zwart naar wit in termen van maatschappelijke impact een randfenomeen is ten opzichte van het klassieke racisme dan is het kot te klein.

Als het over verkrachting gaan:
- ja maar mannen kunnen ook het slachtoffer zijn van verkrachting

Als het over racisme gaat
- ja maar witte mensen kunnen ook het slachtoffer zijn van racisme

En dan waarschijnlijk denken dat ge een mindblowing punt hebt gemaakt ofzo. Het enige dat ge (voor mij) bewijst wanneer ge dat soort statements maakt is dat ge in essentie niet in staat zijn om verder te denken dan uzelf.

Voor mij goed als ge aanstoot neemt aan die docu op showtime, maar dan moet ge wel aanstoot nemen aan racisme over de hele lijn, ook wanneer ge er niet het slachtoffer van zijt, en ook open ogen hebben voor racisme dat structureel, moeilijk op te lossen, en heel vaak verborgen zit in kleine dingen die velen van jullie hier onnozel vinden. Dus ook taalgebruik, representatie, standbeelden, de namen van straten, de hele reutemeteut. Ge moet ook aanvaarden dat ge zélf niet in de cockpit zult kunnen zitten van het debat en dat uw primaire rol zal zijn om te luisteren. Erkennen dat racisme bestaat, is erkennen dat de weegschaal in uw voordeel getilt staat, en als ge wilt dat de weegschaal in balans komt betekent het dat ge concessies moet doen.

Ik vind dat je vooral heel sterk bent in aannames maken over anderen, enkel omdat men dit veroordeelt als ongehoord racisme.

Ik heb hier echt nog niemand meteen het punt zien maken bij pakweg een bericht over aanranding dat mannen ook slachtoffer kunnen zijn, als vergoelijking voor verkrachting. Noch ivm racisme.

Je laatste paragraaf ben ik overigens niet helemaal mee akkoord. Nee, het is niet omdat je dit ongehoord vindt, dat je automatisch alles maar moet aanvaarden wat wordt aangekaart als racisme. Je mag daar imo best je eigen lijn in trekken en oordeel over vellen. Het is niet omdat iemand vindt dat het verwijderen van straatnamen van bepaalde figuren niet nodig is, dat Zwarte Piet niet mag verdwijnen, dat Hank Azaria wel een gekleurde flik mag inspreken,... dat deze racisme vergoelijkt. Noch omdat men het racisme in dit filmpje veroordeelt. Maar voor jou, blijkt uit je aannames van degenen die nu dit filmpje veroordelen, is dat wellicht wel zo. Want meteen rechts/conservatief/donkerbruin.

Uiteraard zijn gekleurde mensen in onze maatschappij meer slachtoffer van racisme. Zelfs met grote, nooit in te halen voorsprong. Als je denkt dat dat het punt is dat men hier zou betwisten maak je opnieuw een heel foute aanname. En daarmee doe je uiteindelijk helemaal zelf wat je in het begin van je bovenstaande post anderen verwijt.

Als het over racisme van gekleurd naar blank gaat:
- ja maar zwarten zijn groter slachtoffer van racisme...

Het is echt niet omdat het in het ene geval over een minderheid gaat, dat we het niet moeten of mogen verwerpen, toch?

. Erkennen dat racisme bestaat, is erkennen dat de weegschaal in uw voordeel getilt staat, en als ge wilt dat de weegschaal in balans komt betekent het dat ge concessies moet doen.
Allemaal goed en wel, maar dan wel naar europese normen en geen BLM-fuckery invoeren.

Whatever gast.

Als andere youtubers van het totaal andere kant van het politiek spectrum het ook voor hem opnemen, dan weet je het wel hoor.... Gij zat ook heel lang mee te gaan in het "horse dewormer" verhaal.
Niet 'zat', maar 'zit'. Joe Rogan raadt nog altijd ivermectine aan in zijn podcast (ook preventief!), en dat is medisch gezien nog altijd fout. Hij legt daar nog altijd onderzoeken fout uit en laat gasten aan het woord die aantoonbaar foute informatie komen verspreiden zonder daarbij de melding te geven dat het om aantoonbaar foute informatie gaat.
Als je dat doet met een achterban van miljoenen, en consequent, dan kan het toch niet anders dan dat dat uiteindelijk je in de kuiten komt bijten terug?

Niet 'zat', maar 'zit'. Joe Rogan raadt nog altijd ivermectine aan in zijn podcast (ook preventief!), en dat is medisch gezien nog altijd fout. Hij legt daar nog altijd onderzoeken fout uit en laat gasten aan het woord die aantoonbaar foute informatie komen verspreiden zonder daarbij de melding te geven dat het om aantoonbaar foute informatie gaat.
Als je dat doet met een achterban van miljoenen, en consequent, dan kan het toch niet anders dan dat dat uiteindelijk je in de kuiten komt bijten terug?
horse dewormer verhaal.. niet proberen eruit te glippen hé sloeberke.... want nu heb ik u vast hoor, vuil biggetje :p

Voor mij goed als ge aanstoot neemt aan die docu op showtime, maar dan moet ge wel aanstoot nemen aan racisme over de hele lijn, ook wanneer ge er niet het slachtoffer van zijt, en ook open ogen hebben voor racisme dat structureel, moeilijk op te lossen, en heel vaak verborgen zit in kleine dingen die velen van jullie hier onnozel vinden. Dus ook taalgebruik, representatie, standbeelden, de namen van straten, de hele reutemeteut. Ge moet ook aanvaarden dat ge zélf niet in de cockpit zult kunnen zitten van het debat en dat uw primaire rol zal zijn om te luisteren. Erkennen dat racisme bestaat, is erkennen dat de weegschaal in uw voordeel getilt staat, en als ge wilt dat de weegschaal in balans komt betekent het dat ge concessies moet doen.

En heb je ook enige voorbeelden dat we hier racisme niet veroordelen wanneer het onszelf niet treft? Want het is natuurlijk wel eenvoudig om kritiek weg te wuiven als zijnde hypocriet zonder dit ook aan te tonen.
Dat vette is ook een mooi voorbeeld van racisme: de witte man moet niet spreken, enkel luisteren...

Ik vind dat je vooral heel sterk bent in aannames maken over anderen, enkel omdat men dit veroordeelt als ongehoord racisme.

Ik heb hier echt nog niemand meteen het punt zien maken bij pakweg een bericht over aanranding dat mannen ook slachtoffer kunnen zijn, als vergoelijking voor verkrachting. Noch ivm racisme.
Natuurlijk niet als vergoeilijking. Maar dat is ook niet wat derp zegt. Maar op de één of andere manier wordt het er telkens wel bij betrokken. Waarom is dat? Bliksemafleider, de nood om aan te geven dat er op andere plaatsen ook nog problemen zijn... Niet altijd (ik zou zelfs zeggen: bijna nooit) vanuit een fout opzet, maar het doet wel afbreuk aan de boodschap.

Twee los uit de mouw:

Als we 't dan toch over 't vrouwelijk lijden hebben kunnen we het misschien ook eens over de problemen hebben die mannen hebben en die levensbedreigend zijn.

De zelfmoord cijfers bij mannen liggen 1.8 keer hoger dan bij vrouwen. Als 't leven als vrouw dan toch zo zwaar is door 't gedrag van mannen die de touwtjes in hadden hebben. Dan kunnen we misschien ook eens praten over deze cijfers die aantonen dat mannen 't duidelijk moeilijker hebben in deze maatschappij dan vrouwen.

Of we kunnen het hebben over feit dat 90-95% van de doden op de werkvloer mannen zijn.
Kunnen daar misschien ook eens over beginnen dat vrouwen beter beschermd worden op de werkvloer.
Kunnen misschien ook eens quota voor vrouwen opleggen bij risico beroepen?

Maarja... je mag niet spreken van de witte man zeker? Die heeft al teveel privileges.

horse dewormer verhaal.. niet proberen eruit te glippen hé sloeberke.... want nu heb ik u vast hoor, vuil biggetje :p
Dit is nu toch geen manier van discussiëren, zeker. Jij hebt het over een discussie op Discord. Sorry, maar daar zei ik hetzelfde. Of je dat nu horse dewormer wilt noemen of niet, dat verandert er niets aan voor mij. Zeker niet in het geval van Joe Rogan, die zich net met opzet positioneert in die middens van YouTube-filmpjes met cassante verwoordingen. Boehoe als ze het dan tegen hem gebruiken, zeker?

Hij had dan toch meteen door dat zijn uitspraak racistisch was.

En heb je ook enige voorbeelden dat we hier racisme niet veroordelen wanneer het onszelf niet treft? Want het is natuurlijk wel eenvoudig om kritiek weg te wuiven als zijnde hypocriet zonder dit ook aan te tonen.
Dat vette is ook een mooi voorbeeld van racisme: de witte man moet niet spreken, enkel luisteren...
Vind jij dat de witte man het gesprek moet leiden als het gaat om racisme tov zwarte mensen? Moet bepalen wat wel en niet relevant is?

Maar waarom moeten jullie zelf toch ook steeds met whataboutism afkomen?

Ik gebruik geen whataboutism, is klaag de hypocrisie aan. Dat is niet hetzelfde. Whataboutism zou zijn als ik iets anders aanbracht om de aandacht van het originele punt af te leiden in plaats van erop in te gaan. Ik ging helemaal niet in tegen het standpunt dat het racistisch was want ik zei letterlijk in mijn post dat het anti-blank racisme was.

Mijn eigen standpunt is dat ik het enorm vervelend vind dat er enorm zwaar wordt getild aan alles wat met een zweem van niet kleurenblindheid (en dan heb ik het dus niet over dit filmpje) en dat dat radicaal wordt afgedaan als racisme, maar dat klachten die vanuit een, laten we het anti-racisme kamp, komen telkenmale worden geminimaliseerd. In een discussie waar er beschuldigingen over polarisatie wordt gedaan vind ik dat enorm frustrarend want dit soort videos wordt unaniem veroordeeld, door iedereen. Maar als er dan aandacht wordt gevraagd voor racisme naar minderheden wordt dat altijd geminimaliseerd.

Extra frappant omdat @kay-gell in de post met de video zelf hypocrisie wilde aanhalen door de situatie met Rogan te framen als 'een woordje gebruikt' terwijl het wel meer was als dat. Dat is een tweevoudige illustratie van het probleem:

1. Het ging echt over meer dan dat en ik link de videos hieronder
2. Het feit dat voor veel zwarten dat woord écht kwetsend is nooit van belang. Het wordt altijd maar geminimaliseerd. Er wordt nooit gekeken met empathie voor de andere kant: waarom zijn mensen kwaad, waarom is het een probleem? Moet Rogan van spotify geboycott worden? Nee natuurlijk niet, maar het is wel straf dat er beschuldiging van polarising van de andere kant komen als velen hier heel duidelijk niet eens de moeite nemen om te begrijpen wat het probleem is.

Het is toch niet omdat we dit als bagger en racisme veroordelen, dat we dat in de andere richting niet zouden doen?

Maar dat is het juist, dat wordt vaak erg weinig gedaan. Enkel bij de meest extreme en overduidelijke zaken, wanneer iemand rechtstreeks racistische beledigingen zit te roepen en daarbij een genotarieerde verklaring aflegde dat hij het écht racistisch bedoelde, dat wordt het veroordeeld. Maar alle vele zaken worden geminimaliseerd of simpelweg van de hand gewezen.

Het gaat ook niet om deze video alleen hé. Want opnieuw: er is hier niemand die dit verdedigd hier. We zijn allemaal in overeenstemming dat dit racistische outrage bait is. Maar er wordt dan gevraagd voor introspectie van een zijde die daar, in mijn inziens, zelf niet toe bereid is.

Het probleem zit hem voor mij vnl in uw laatste quote, en dan vnl in die "voor het allerminste".

Ja ok, was overdreven.

Ok, in deze richting is voor u blijkbaar nogal minnetjes en much ado about nothing.
Benieuwd naar uw reactie nochtans mocht pakweg Dries Van Langenhove een filmpje maken met daarin quotes als "wat mij het meest ergert aan bruine mensen...". Zou jij dat veroordelen als ongehoord en racisme?

Of moeten we daar dan ook zeggen dat je "toch niet voor het allerminste moet gaan klagen hé zeg"? Ik ben er van overtuigd dat het merendeel hier dat zou veroordelen als ongehoord, racistisch en bagger. En geheel terecht. Maar in deze context gaan jullie ons dan wel gaan veroordelen alsof we ons in een slachtofferrol wentelen, geen empathie, zielig, niks toegeven,...

Ik zeg niet dat het much ado about nothing is. Ik haat dit soort polariserende anti-blanke zever. Maar ja, ik zou dat van Dries gevaarlijker vinden want de ene groep heeft veel meer te zeggen over de andere dan omgekeerd. Zwarten die een filmpje maken met 'Wat annoys me about white people' is problematisch maar het is vooral ergerlijk. In de omgekeerde richting is dat al veel gevaarlijker wanneer een groep die zowel in de meerderheid is als sociaal, economische en politiek de macht heeft dat doet naar een minderheid.

Die meerderheid ondervind ook dagdagelijks weinig last van dat soort racisme, voor een minderheid is dat iets wat invloed heeft op hun levensverloop.

Maar dit is nu net één van die zaken waar er al jaren over geroepen wordt en totaal niet naar geluisterd: racisme is meer dan gewoon gemene dingen zeggen over iemand van een ander ras. Maar daar wordt door velen niet eens naar geluisterd en erger nog: het hele concept wordt belachelijk gemaakt, ook hier op BG. En dat is ook enorm polariserend, maar daarbij wordt niet in eigen boezem gekeken. Enkel als na jaren die klachten op dovemansoren vallen en de andere zijde zich extremer begint op te stellen, dan pas is polarisering een probleem.

Ik volg JR niet genoeg om te weten over welke uitspraken het precies ging. Ik dacht dat hij dat uitgebreid al is verklaard had. Maar in amerika zijn ze wel serieus hem aan het opjagen en willen ze hem eigenlijk gewoon als mediafiguur kapotmaken. Heel dat ivermectine verhaal is daar een perfect voorbeeld van. Dus ik vertrouw op zich eigenlijk al die losstaande quotes niet.

“We walked in to Planet of the Apes. We walked into Africa, dude. We walked in the door and there was no white people.”

"Powerful combination genetic wise, you get the brain of the white mand and the body of the black man"

Hij had dan toch meteen door dat zijn uitspraak racistisch was.

Right, dus zolang je toegeeft dat je racistische dingen zegt is het ok. Kijk dit is dus wat ik bedoel he, het is onmogelijk om gewoon even te zeggen: "Hé, dat was fucked up van Rogan". Nope, altijd minimaliseren.

Geen idee waarom je het weer patriarchaal moet maken hoor.
Allee, wat draagt dit nu weer bij?
Oldschool Chemist zegt: "de witte man moet niet spreken, enkel luisteren..."

Dus: Vind jij dat de witte man het gesprek moet leiden als het gaat om racisme tov zwarte mensen?

Dit is nu toch geen manier van discussiëren, zeker. Jij hebt het over een discussie op Discord. Sorry, maar daar zei ik hetzelfde. Of je dat nu horse dewormer wilt noemen of niet, dat verandert er niets aan voor mij. Zeker niet in het geval van Joe Rogan, die zich net met opzet positioneert in die middens van YouTube-filmpjes met cassante verwoordingen. Boehoe als ze het dan tegen hem gebruiken, zeker?
Oh sorry, dat een professioneel media bedrijf de leugen - dat het dus daadwerkelijk om horse dewormer zou gaan - blijft herhalen. "cassante verwoordingen". De tijd heeft het onlangs gewoon losweg overgepakt.

Allee, dien Joe rogan: daar scheelt iets aan hé. Maar pakt hem dan op wat hij daadwerkelijk fout doet ipv misinterpretaties en god weet wat te doen.

Dat is precies weer Dries vs Martine Tanghe all over again

Vind jij dat de witte man het gesprek moet leiden als het gaat om racisme tov zwarte mensen? Moet bepalen wat wel en niet relevant is?
Vind jij het ok dat ras/afkomst een factor mag zijn in een beslissing? Ergo, de mening van een zwarte is meer waard dan dat van een blanke, want ...
Alsook, zijn uitspraak was dat de primaire rol was om te luisteren (en dus niet meespreken), niet dat we het gesprek niet dienen te leiden.

Terug
Bovenaan