Wolf aangereden: DNA-onderzoek volgt

Van mij mag je gerust paarden houden. Allemaal geen probleem mee, maar zorg dat ze beschermd zitten of dat er van buitenaf geen beesten aangeraken. Hetzelfde als iemand die schapen of geiten heeft, iemand die kippen of ander gevogelte heeft voor de vos.
Bescherming was er al ruim voldoende, het was gewoon niet voorzien op een herkomst van de wolf (waarvoor speciale bescherming nodig is). Bij mijn broer z'n buren is de wolf op bezoek geweest, 2 lammeren, een geit en een hertje doodgebeten door een wolf die op bezoek kwam. Er was nauwelijks 2% van het vlees van opgegeten, dat beest dringt binnen en moordt gewoon alles uit wat er zit en eet dan een klein beetje ervan. Het is geen goed idee nu wolven los te laten in een drukbevolkte woonregio.

Ik volg je redenatie, maar ik vind de vergelijking niet helemaal eerlijk.
Als we er voor kiezen om de wolf niet toe te laten verandert er praktisch niets aan ons leven, niemand gaat daar een nadeel van ondervinden.
Kiezen we er voor om autogebruik en onze vleesconsumptie te minderen heb je wel een gigantische impact op de samenleving. De nadelen ondergaan we omdat het niet opweegt tov de voordelen.
Soit, als je geen dieren hebt begrijp ik ook dat je geen last hebt van de nadelen van de wolf.

Toen de wolf werd verdreven waar jij naar verwees, was er ook géén auto, en was vleesconsumptie ook héél anders.
We passen ons aan aan veranderende omstandigheden, net zoals we ons autogebruik (elektrificatie) en vleesconsumptie (proteïneshift), ook gaan moeten aanpassen naar de toekomst toe omdat de wereld verandert.

Dat de wolf terugkeert, hangt samen met terug deftig natuurbeheer, meer natuurwaarde, proberen te "redden wat er te redden valt" van versnipperde natuur.

Ik vind het niet helemaal eerlijk dat er massa's ruimte weggegeven wordt aan herkauwers waar bepaalde mensen een zekere (soms zéér verregaande) voorliefde voor hebben, maar dat die dan zelfs géén enkele inspanning willen leveren om hun hobby te laten passen in een veranderende wereld. Nee hoor, knal de wolf maar af zoals in de 19e eeuw...

Ik heb/had overigens wel dieren, maar inderdaad geen dieren die schrik moeten hebben van de wolf.
Ik veronderstel dat jij met je grote dierenliefde dan vegetariër bent?

Waarom is dat egoïsme ?

We hebben de wolf uit onze maatschappij gebannen omdat wij vonden dat er geen plaats is en was voor een roofdier in onze maatschappij.
Wie is "wij"? De mensen 8 generaties terug die de laatste afgeschoten hebben?
"Wij" is in ieder geval al niet jij en ik dan.
Jij stelt je eigenbelang boven dat van andere mensen die vinden dat er wel plaats moet zijn voor de wolf, die hier op natuurlijke wijze teruggekomen is.

Toen de wolf werd verdreven waar jij naar verwees, was er ook géén auto, en was vleesconsumptie ook héél anders.
We passen ons aan aan veranderende omstandigheden, net zoals we ons autogebruik (elektrificatie) en vleesconsumptie (proteïneshift), ook gaan moeten aanpassen naar de toekomst toe omdat de wereld verandert.
Schiet 20 wolven af en we hoeven ons niet aan te passen en de nadelen er bij nemen.
We slachten elke dag miljoenen dieren, die paar wolven gaan het verschil niet maken om het cru te zeggen.
De wolf is geen bedreigde diersoort.

Ik veronderstel dat jij met je grote dierenliefde dan vegetariër bent?
Nee?
Mag ik dan veronderstellen dat elke pro-wolf vegetariër is om zoveel mogelijk natuur te redden in Vlaanderen?

Wie is "wij"? De mensen 8 generaties terug die de laatste afgeschoten hebben?
"Wij" is in ieder geval al niet jij en ik dan.
Jij stelt je eigenbelang boven dat van andere mensen die vinden dat er wel plaats moet zijn voor de wolf, die hier op natuurlijke wijze teruggekomen is.
Onze voorouders die ervaring hadden met wat samenleven met roofdieren effectief inhield ?

Ik heb geen eigenbelang hierin. Ik zie gewoonweg geen enkele reden waarom we de wolf terug zouden invoeren in ons land.

Maar als het allemaal zo evident is dat egoïsme, individualisme, opportunisme en navelstaarderij dan moet je het toch perfect kunnen illustreren met voorbeelden?

Een maatschappij heeft nu eenmaal meer visies als enkel de mensen die vinden dat er plaats moet zijn voor de wolf. Al is het natuurlijk makkelijk om een bepaald punt in te nemen als je nooit door de externaliteiten van die beslissing geïmpacteerd wordt.
Zoals gezegd mij boeit het niet echt, ik heb er voor- noch nadeel aan. ik vind het gewoon een raar gegeven om een wolf toe te laten in onze maatschappij.

Schiet 20 wolven af en we hoeven ons niet aan te passen en de nadelen er bij nemen.
We slachten elke dag miljoenen dieren, die paar wolven gaan het verschil niet maken om het cru te zeggen.
De wolf is geen bedreigde diersoort.

Als dat jouw mentaliteit is kan ik evengoed zeggen dat een paar paarden die omkomen om de wolf op natuurlijke wijze te voeden geen ramp zijn.
Met hier de wolf te gaan afschieten draag je wel bij om van de wolf in Europa er terug één te maken.

Nee? Mag ik dan veronderstellen dat elke pro-wolf vegetariër is om zoveel mogelijk natuur te redden in Vlaanderen?

Ik matig mijn vleesconsumptie wel degelijk, maar neen, niet 100% vegetariër. Ik heb ethisch ook geen probleem met vlees te eten, een wolf mag dus ook een paard oppeuzelen, net zoals ik kip of varken eet. Dat is een kwestie van evenwichten. Ik besef ook wel degelijk de negatieve impact van te veel vleesconsumptie (zowel op milieu als gezondheid). Merk op dat ik ook niet bepleit om paarden te verbieden, maar inderdaad: wél duurder maken, bijvoorbeeld hogere BTW en belastingen op weides die niet als landbouwgrond maar als hobbygrond voor paarden gebruikt worden.

Wat géén evenwicht is, is alle wolven hier terug afschieten, voor wat hobbyisten hun dieren goedkoper te beschermen, terwijl we net meer zouden moeten optreden tegen de negatieve effecten van die hobby.

Laatst bewerkt:
Onze voorouders die ervaring hadden met wat samenleven met roofdieren effectief inhield ?
Zoals onze voorouders ervaring hadden met het samenleven met heksen en die dan ook succesvol op de brandstapel gezet hebben?
Ik heb geen eigenbelang hierin. Ik zie gewoonweg geen enkele reden waarom we de wolf terug zouden invoeren in ons land.
We hebben hem niet ingevoerd. Dat dier is er gewoon. Waarom moet dat actief bejaagd worden?
Maar als het allemaal zo evident is dat egoïsme, individualisme, opportunisme en navelstaarderij dan moet je het toch perfect kunnen illustreren met voorbeelden?

Een maatschappij heeft nu eenmaal meer visies als enkel de mensen die vinden dat er plaats moet zijn voor de wolf. Al is het natuurlijk makkelijk om een bepaald punt in te nemen als je nooit door de externaliteiten van die beslissing geïmpacteerd wordt.
Zever. Ik heb vee in Limburg.
Zoals gezegd mij boeit het niet echt, ik heb er voor- noch nadeel aan. ik vind het gewoon een raar gegeven om een wolf toe te laten in onze maatschappij.
Je boeit het niet, je hebt er niets mee, je weet er waarschijnlijk weinig vanaf af, je vindt het raar. Maar je zou actief de trekker overhalen van een geweer en een wolf gaan afschieten? In wat een wereld leven we als mensen zo in het leven staan.

Voor zij die zich afvragen of er niet te weinig natuur is in Vlaanderen/België voor nog ruimte te hebben voor predatoren als de wolf,
het probleem zit eerder hier:

Uit gegevens van de Confederatie van het Paard blijkt trouwens dat het aantal paardachtigen in Vlaanderen is toegenomen van 77.597 in 2010 tot 190.598 in 2023. Dat is een stijging met maar liefst 145 procent.

Een handvol wolven als problematisch beschouwen, terwijl het aantal paarden (en pony's en ezels) op nog geen 15 jaar verdubbeld is!
Toename met honderdduidzend stuks, for crying out loud.

Minder paarden- of ponyweides graag denk ik dan, op dat vlak kunnen we nog wél gemakkelijk ingrijpen in de ruimtelijke wanorde, desnoods gewoon een paar paarden slachten of afschieten.

Dat zijn dezelfde voorouders qua generatie die kinderarbeid gebruikten, waar de visie op natuurbeheer uit "jacht" en weinig anders bestond (zoals ik eerder zei: het woord "ecologie" bestond nog niet eens, laat staan dat die wetenschap goed was uitgebouwd), waarbij afval ook gewoon maar gedumpt werd buiten de stads/dorpsrand (gelukkig bestond de chemische industrie toen nog niet).

Je kan echt niet die generatie aanroepen op het vlak van "wijsheid" over hoe men moest samenleven met roofdieren in de natuur.

Je hebt hier een aantal luide roepers die net door oude regels de externaliteiten van hun hobby ook niet betalen, dezelfde mensen die met oudjaar overigens massaal op Facebook posten om bijvoorbeeld ook vuurwerk te verbieden want daar hebben hun dieren ook last van, en de wolf ook maar afschieten? Paardeneigenaars blinken uit in egoïsme op meerdere vlakken.

Als hier nu tientallen wolven zouden rondlopen met een grotere dreiging, zou dit een andere discussie zijn, quod non. De wolf zal hier net door de veranderde wereld (en aanrijdingen in het verkeer inbegrepen) nooit terug de populaties van weleer halen. Zoals ik zei: redden wat er te redden valt qua natuur.

Voor zij die zich afvragen of er niet te weinig natuur is in Vlaanderen/België voor nog ruimte te hebben voor predatoren als de wolf,
het probleem zit eerder hier:

Een handvol wolven als problematisch beschouwen, terwijl het aantal paarden (en pony's en ezels) op nog geen 15 jaar verdubbeld is!
Toename met honderdduidzend stuks, for crying out loud.

Minder paarden- of ponyweides graag denk ik dan, op dat vlak kunnen we nog wél gemakkelijk ingrijpen in de ruimtelijke wanorde, desnoods gewoon een paar paarden slachten of afschieten.
Maar dat zijn niet allemaal hobbypaarden, en zelfs als het hobbypaarden zijn zit daar ook vaak een economische activiteit achter. Paarden houden is net zowel een tak van de landbouw.

Bescherming was er al ruim voldoende, het was gewoon niet voorzien op een herkomst van de wolf (waarvoor speciale bescherming nodig is). Bij mijn broer z'n buren is de wolf op bezoek geweest, 2 lammeren, een geit en een hertje doodgebeten door een wolf die op bezoek kwam. Er was nauwelijks 2% van het vlees van opgegeten, dat beest dringt binnen en moordt gewoon alles uit wat er zit en eet dan een klein beetje ervan. Het is geen goed idee nu wolven los te laten in een drukbevolkte woonregio.
Dat er een draad rond de weide staat betekent niet dat het dier beschermd is. Het overgrote deel van de omheiningen in België zijn gezet om de beesten die erin zitten erin te houden. Niet om dieren van buiten af buiten te houden. De wolf is er nu, maak dat hij niet bij uw beesten kan als je ze wil beschermen. Er zijn wel degelijk manieren om ervoor te zorgen dat de wolf buitengehouden wordt. Maar de meeste diereneigenaars willen die kosten blijkbaar niet maken, maar dan wel zagen dat hun dieren doodgebeten worden. Zo is het Van der Leye zelf geweest die ervoor gezorgd heeft dat de bescherming van de wolf in EU verlaagd is, omwille dat ze een paardenliefhebber is en ook al een doodgebeten dier heeft gehad. Zo rijk als de zee diep, maar haar eigen beesten niet beschermen.

Absurde situatie maar als er morgen door import, trekken van de dieren of om het even welke reden duizenden olifanten in Vlaanderen leven dan gaan we ons bescherming ook moeten aanpassen zodat ze niet in onze tuin staan of ons dieren vertrappelen.

Maar dat zijn niet allemaal hobbypaarden, en zelfs als het hobbypaarden zijn zit daar ook vaak een economische activiteit achter. Paarden houden is net zowel een tak van de landbouw.

Fair enough, maar dan moet men het onderscheid maar duidelijker maken. De economische activiteit van rondjes te gaan wandelen met je paard, of je pony of ezel als buiten-huisdier te houden is overigens zéér beperkt, buiten extra inkomsten voor de lokale dierenartsen.

Dat er een groter verdienmodel zit achter wedstrijdpaarden, fair enough (ook een sector waar genoeg geld in omgaat dat ze kunnen investeren in voldoende beveiliging overigens, op z'n minst).

Ik pas voor een "natuurvisie" waarbij een bos hooguit nog een veredeld park mag zijn mag zijn, waarbij alles wat mensen niet aanstaat gemillimeterd of afgemaakt wordt.

Als paardenliefhebbers erin slagen om wolven terug te mogen afschieten, zou ik op z'n minst ook graag het recht krijgen om gevaarlijke loslopende honden wanneer ik ga lopen af te schieten als zelfverdediging, en misschien zelfs ook eens te schieten op die paarden die hun **** onopgeruimd achterlaten op de openbare weg als we dan toch bezig zijn?

Fair enough, maar dan moet men het onderscheid maar duidelijker maken. De economische activiteit van rondjes te gaan wandelen met je paard, of je pony of ezel als buiten-huisdier te houden is overigens zéér beperkt, buiten extra inkomsten voor de lokale dierenartsen.

Dat er een groter verdienmodel zit achter wedstrijdpaarden, fair enough (ook een sector waar genoeg geld in omgaat dat ze kunnen investeren in voldoende beveiliging overigens, op z'n minst).

Ik pas voor een "natuurvisie" waarbij een bos hooguit nog een veredeld park mag zijn mag zijn, waarbij alles wat mensen niet aanstaat gemillimeterd of afgemaakt wordt.

Als paardenliefhebbers erin slagen om wolven terug te mogen afschieten, zou ik op z'n minst ook graag het recht krijgen om gevaarlijke loslopende honden wanneer ik ga lopen af te schieten als zelfverdediging, en misschien zelfs ook eens te schieten op die paarden die hun **** onopgeruimd achterlaten op de openbare weg als we dan toch bezig zijn?

Het gaat natuurlijk wel over meer dan over enkel paarden he.
Schapen, geiten, kalven, reeën,...
Soms als hobby, soms als economische activiteit.

Waarom altijd dat stemming makend woordgebruik. We voeren helemaal niets in of zetten ook geen wolven uit. De wolf is gewoon terug na verdreven te zijn. De wolf is een soort die hier van nature voorkomt en doordat men de laatste decennia inzet op natuurherstel is het ook logisch dat ook de wolf mogelijk terug in die natuur komt.

Absurde situatie maar als er morgen door import, trekken van de dieren of om het even welke reden duizenden olifanten in Vlaanderen leven dan gaan we ons bescherming ook moeten aanpassen zodat ze niet in onze tuin staan of ons dieren vertrappelen.
Terug bruine beren uitzetten in west-europa dan maar? Wat zijn een paar doden of zwaargewonden per jaar nu.

Overigens weer veel van dezelfde onzin die een maand geleden al gespouwd werd. Iedereen die van oordeel is dat de wolf hier geen plaats meer heeft is een gierige paardenhouder met een paar miljoen op de bank. Vermoeiend.

Terug bruine beren uitzetten in west-europa dan maar? Wat zijn een paar doden of zwaargewonden per jaar nu.

Overigens weer veel van dezelfde onzin die een maand geleden al gespouwd werd. Iedereen die van oordeel is dat de wolf hier geen plaats meer heeft is een gierige paardenhouder met een paar miljoen op de bank. Vermoeiend.
Wederom, wolven zijn niet uitgezet.
Als de bruine beer hier op natuurlijke wijze terug komt dan zou men volgens mij er ook maar mee moeten leren leven.
Het verschil is dat een terugkeer op natuurlijke wijze ook wil zeggen dat het leefgebied geschikt is terwijl uitzetting niet wil zeggen dat de omgeving daarvoor geschikt is.

Wederom, wolven zijn niet uitgezet.
Als de bruine beer hier op natuurlijke wijze terug komt dan zou men volgens mij er ook maar mee moeten leren leven.
Het verschil is dat een terugkeer op natuurlijke wijze ook wil zeggen dat het leefgebied geschikt is terwijl uitzetting niet wil zeggen dat de omgeving daarvoor geschikt is.
Dat zeg ik ook nergens. Ik reageer op een post die letterlijk 'import' vermeldt.
Daarbij moeten we helemaal niets. Dat zijn keuzes die gemaakt worden. Keuzes waarbij meer factoren spelen dan enkel de ecologische.

Het gaat natuurlijk wel over meer dan over enkel paarden he.
Schapen, geiten, kalven, reeën,...
Soms als hobby, soms als economische activiteit.

Reageer jij nu serieus op een artikel over de stijging van paardachtigen met 145% (nadat je schampte dat de wolvenpopulatie met 60% in Europa toegenomen zou zijn) dat we ook naar schapen en geiten moeten kijken?

Alles wat jij opsomt zijn overigens met uitzondering van misschien af en toe geitjes of reeën voornamelijk landbouwdieren.
Geen probleem als men paarden wilt kweken voor paardenbiefstuk, maar als een hele weide aan voordeeltarief mag worden verkocht of verpacht om daarop een paard te stallen waarmee men niet meer doet dan tourtjes gaan rijden, dan mag dat aan een stevige meerprijs komen anno 2025, als we dan toch moeten vergelijken met de 19E eeuw (toen hadden we immers nog geen ruimte tekort).

Maar blijkbaar kan er bij dezelfde mensen die tienduizenden euro's betalen voor hun paard, geen paar duizend euro vanaf voor een correct geplaatste schrikdraad?

Sorry maar ik geloof echt niet dat je meent wat je hier nu schrijft.

Slovakije geeft toestemming om 350 beren te doden omdat ze gevaar vormen voor mensen

Moeilijk/niet te vergelijken natuurlijk. België, laat staan Vlaanderen zal nooit nog de prachtige natuur van Slovakije krijgen, dus voor bruine beren zal hier nooit (terug) ruimte zijn. Maar merk op dat zelfs deze verregaande ingreep in Slovakije een terugdringen van de berenpopulatie inhoudt en niet het volledig uitmoorden van de wolf wat jij hier bepleitte.

Het zou zinvoller zijn hier het aantal paardachtigen met minstens een vergelijkbare fractie terug te dringen dan, te beginnen bij eigenaars die te gierig zijn voor een correcte stroomdraad rond hun weide te spannen.

Terug
Bovenaan