Wolf aangereden: DNA-onderzoek volgt

Voor zij die zich afvragen of er niet te weinig natuur is in Vlaanderen/België voor nog ruimte te hebben voor predatoren als de wolf,
het probleem zit eerder hier:

Een handvol wolven als problematisch beschouwen, terwijl het aantal paarden (en pony's en ezels) op nog geen 15 jaar verdubbeld is!
Toename met honderdduidzend stuks, for crying out loud.

Minder paarden- of ponyweides graag denk ik dan, op dat vlak kunnen we nog wél gemakkelijk ingrijpen in de ruimtelijke wanorde, desnoods gewoon een paar paarden slachten of afschieten.
Toch liever paardenweides in plaats van een verkaveling... .

Toch liever paardenweides in plaats van een verkaveling... .

Ik vermoed niet dat KoC het ook volgebouwd wil zien. We zouden ze kunnen ombouwen tot zaken die onze inheemse dierenpopulatie ondersteunen want zij zijn het grootste slachtoffer van de landbouw geweest. Dat hoeft niet eens heel complex te zijn.

Terug bruine beren uitzetten in west-europa dan maar? Wat zijn een paar doden of zwaargewonden per jaar nu.

Overigens weer veel van dezelfde onzin die een maand geleden al gespouwd werd. Iedereen die van oordeel is dat de wolf hier geen plaats meer heeft is een gierige paardenhouder met een paar miljoen op de bank. Vermoeiend.
Als er wetenschappelijk bewijs is dat hij bijdraagt tot een beter ecosysteem dan heeft de beer hier een plaats. Van de wolf is dat bewijs er, dus in het geval van de wolf zeg ik dan ook aanpassen en mee leren leven.
Dat zeg ik ook nergens. Ik reageer op een post die letterlijk 'import' vermeldt.
Daarbij moeten we helemaal niets. Dat zijn keuzes die gemaakt worden. Keuzes waarbij meer factoren spelen dan enkel de ecologische.
Er bestaat ook iets als ongewilde accidentele import waar ik op doelde. Goed voor een dier als de wolf is de kans dat het ooit gebeurt zeer klein. Hoe verzeilen veel exoten als boomkikkers en Aziatische Hoornaard hier?

Laatst bewerkt:
Als er wetenschappelijk bewijs is dat hij bijdraagt tot een beter ecosysteem dan heeft de beer hier een plaats. Van de wolf is dat bewijs er, dus in het geval van de wolf zeg ik dan ook aanpassen en mee leren leven.
Wat zou dat dan willen zeggen, wetenschappelijk bewijs dat een dier bijdraagt tot een beter ecosysteem. Van welke dieren, behalve exoten, die hier nu zitten is het niet bewezen dat ze bijdragen?

Dat mag jij zeggen. Net zoals mag gezegd worden dat de wolf geen plaats heeft in landschap waar verstedelijking en fragmentantie de norm is.

Er zijn bijzonder veel zaken die bijdragen tot een beter ecosysteem, maar die we bewust niet doen wegens economische of andere redenen. Het is maar waar je de prioriteit/balans legt.
Er bestaat ook iets als natuurlijke accidentele import waar ik op doelde. Goed voor een dier als de wolf is de kans dat het ooit gebeurt zeer klein. Hoe verzeilen veel exoten als boomkikkers en Aziatische Hoornaard hier?
Dan moet je dat erbij schrijven. En ik zie een wolf inderdaad niet zo snel tussen de bananen de haven binnenkomen.

Laatst bewerkt:
Dat er een draad rond de weide staat betekent niet dat het dier beschermd is. Het overgrote deel van de omheiningen in België zijn gezet om de beesten die erin zitten erin te houden. Niet om dieren van buiten af buiten te houden. De wolf is er nu, maak dat hij niet bij uw beesten kan als je ze wil beschermen. Er zijn wel degelijk manieren om ervoor te zorgen dat de wolf buitengehouden wordt. Maar de meeste diereneigenaars willen die kosten blijkbaar niet maken, maar dan wel zagen dat hun dieren doodgebeten worden.
In het voorbeeld dat ik hierboven aanhaalde ging het om enkele dieren die bij een bejaard koppel om de wei in de achtertuin staan. Die zijn echt niet voorzien om van de ene dag op de andere financieel of fysiek te investeren in een zware omheining om een handvol wolven buiten te houden.

Zo is het Van der Leye zelf geweest die ervoor gezorgd heeft dat de bescherming van de wolf in EU verlaagd is, omwille dat ze een paardenliefhebber is en ook al een doodgebeten dier heeft gehad. Zo rijk als de zee diep, maar haar eigen beesten niet beschermen.

Absurde situatie maar als er morgen door import, trekken van de dieren of om het even welke reden duizenden olifanten in Vlaanderen leven dan gaan we ons bescherming ook moeten aanpassen zodat ze niet in onze tuin staan of ons dieren vertrappelen.
Het lijkt me meer opportuun om geen wilde olifanten te gaan importeren in Vlaanderen (of als er toch aankomen om ze terug naar Afrika te begeleiden).

't is ook nogal gemakkelijk om te zeggen dat ge het zo'n wolf gerust gunt om een paard te doden, als het niet uw eigen paard is.

er moet toch een manier zijn om er voor te zorgen dat de wolf hier kan leven, waarbij de vee- andere dierenhouders geen scrhik moeten hebben dat ze hun beesten doodgebeten gaan terug vinden?
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen emotie en ratio. Je kan mits de juiste investering dat volgens mij bijna garanderen, maar zo lang er ooit eens een wolf een gat kan maken of over een zwakke plek kan springen dan zullen mensen "bang" zijn.

Maar de oplossing bestaat volgens mij al: investeren. Het probleem is dat mensen willen dat de wolf weg blijft uit Vlaanderen want zij hebben nooit anders geweten en dus mag de wereld niet "veranderen". Waar dat veranderen infeite gewoon teruggaan is naar vroeger.
Dat mag jij zeggen. Net zoals mag gezegd worden dat de wolf geen plaats heeft in landschap waar verstedelijking en fragmentantie de norm is.

Er zijn bijzonder veel zaken die bijdragen tot een beter ecosysteem, maar die we bewust niet doen wegens economische of andere redenen. Het is maar waar je de prioriteit/balans legt.
De prioriteit/balans lijkt me in deze redelijk duidelijk pro-wolf te zijn, vermits mensen die dieren houden voor economische of vrijtijdsredenen gewoon zelf voor de verantwoordelijkheid en kosten kunnen opdraaien om wat prooidieren in een afgesloten stuk weide te presenteren aan roofdieren.

En mensen mogen alles zeggen zowat, maar dat wil niet zeggen dat die mening enige waarde heeft. Hebben lappen grond met hobbydieren een plaats in een landschap waar verstedelijking en fragmentantie de norm is, eigenlijk?

Ik vind het vreemd dat bij zowat alles op dit forum dat draait rond mensen een groot deel posters altijd heel vocaal is over eigen keuzes en verantwoordelijkheid, maar wanneer het gaat over hobbydieren dan moet de wereld anders draaien.

In het voorbeeld dat ik hierboven aanhaalde ging het om enkele dieren die bij een bejaard koppel om de wei in de achtertuin staan. Die zijn echt niet voorzien om van de ene dag op de andere financieel of fysiek te investeren in een zware omheining om een handvol wolven buiten te houden.
Wat een onzin op een hoop zeg.

"van de ene dag op de andere" -> die mensen hebben de afgelopen 6 jaar met hun hoofd in hun reet geleefd? Er zijn al wolven terug sinds 2018.
"echt niet voorzien" -> niet voorzien als bejaarde om voor enkele dieren te zorgen wil je zeggen? Dat ze dan ermee stoppen.
"financieel" -> je krijgt 90% van de investering terugbetaald en kan beroep doen op vrijwilligers om het te plaatsen. En je krijgt dan nog eens een vergoeding voor het onderhoud ervan. Een particulier kan blijkbaar zelfs geld verdienen door dit te plaatsen.
"fysiek" -> ze moeten hun huidige omheining toch ook onderhouden en herstellingen aanbrengen? Ze kunnen beroep doen op vrijwilligers voor de plaatsing. En ofwel doen ze hun dieren maar weg als ze fysiek het niet aankunnen.
"zware omheining" -> weer maar eens beroep doen op emoties door belachelijk overdreven adjectieven te gebruiken.

Wat een onzin op een hoop zeg.

"van de ene dag op de andere" -> die mensen hebben de afgelopen 6 jaar met hun hoofd in hun reet geleefd? Er zijn al wolven terug sinds 2018.
"echt niet voorzien" -> niet voorzien als bejaarde om voor enkele dieren te zorgen wil je zeggen? Dat ze dan ermee stoppen.
"financieel" -> je krijgt 90% van de investering terugbetaald en kan beroep doen op vrijwilligers om het te plaatsen. En je krijgt dan nog eens een vergoeding voor het onderhoud ervan. Een particulier kan blijkbaar zelfs geld verdienen door dit te plaatsen.
"fysiek" -> ze moeten hun huidige omheining toch ook onderhouden en herstellingen aanbrengen? Ze kunnen beroep doen op vrijwilligers voor de plaatsing. En ofwel doen ze hun dieren maar weg als ze fysiek het niet aankunnen.
"zware omheining" -> weer maar eens beroep doen op emoties door belachelijk overdreven adjectieven te gebruiken.
Bloembak is blijkbaar kandidaat om alle percelen waar weidedieren worden gestald om de twee weken te gaan bosmaaien. Wanneer kom je hier? Oh ja, ook nog even 2 keer per dag passeren om de takken van de draad te halen. De weide ligt langs een bos. Of anders overal betonplaten 40 cm ingraven, kwestie van ook zeker aan het milieu te denken.

Als je gaat doen alsof het onderhoud van zo'n omheining hetzelfde is als een standaard dubbele prikkeldraad, zoals nu vaak het geval is, dan ben je zelf toch wel degene met de onzin. Laat staan dat je er geld mee verdient, belachelijk gewoon.

Bloembak is blijkbaar kandidaat om alle percelen waar weidedieren worden gestald om de twee weken te gaan bosmaaien. Wanneer kom je hier? Oh ja, ook nog even 2 keer per dag passeren om de takken van de draad te halen. De weide ligt langs een bos. Of anders overal betonplaten 40 cm ingraven, kwestie van ook zeker aan het milieu te denken.

Als je gaat doen alsof het onderhoud van zo'n omheining hetzelfde is als een standaard dubbele prikkeldraad, zoals nu vaak het geval is, dan ben je zelf toch wel degene met de onzin. Laat staan dat je er geld mee verdient, belachelijk gewoon.
Je kan ook gewoon je dieren op stal zetten 's avonds. Of als je toch zo nood hebt aan een therapiedier, een kleiner dier nemen dat je in huis kan nemen.
Stop gewoon met dieren te vermenselijken.

Welke maatregelen neem jij om bijvoorbeeld blauwtong te vermijden of in te perken?
Is er al een actiegroep tegen de knijten?

Je kan ook gewoon je dieren op stal zetten 's avonds. Of als je toch zo nood hebt aan een therapiedier, een kleiner dier nemen dat je in huis kan nemen.
Stop gewoon met dieren te vermenselijken.
Alle dieren in Vlaanderen op stal omdat er een paar wolven rondlopen? :laugh: Dat is pas erg voor die dieren.
En dat gaat ook niet bij natuurlijke begrazing.

Alle dieren in Vlaanderen op stal omdat er een paar wolven rondlopen? :laugh: Dat is pas erg voor die dieren.
En dat gaat ook niet bij natuurlijke begrazing.
Dat zeg ik helemaal niet. Beter opletten.

Naast een paar wolven lopen er nog enkele paardenbeulen rond ook (https://www.hln.be/binnenland/paardenbeul-slaat-toe-in-gingelom-veulen-bloedt-dood~aa4cffe8/). Iedereen afschieten dan maar? Want jouw diertjes moeten ten allen koste beschermd worden blijkbaar, maar je wil er zelf niks voor doen.

Ik volg @Bloembak in deze. Als je niet in staat bent of niet bereid bent om uw dieren op een adequate en veilige manier te stallen en te verzorgen, dan moet je je afvragen of je ze wel moet houden. En veranderende omstandigheden (zeker als dat natuurlijke omstandigheden zijn, zoals de herintrede van de wolf in onze contreien) horen daar ook bij.

Ik volg @Bloembak in deze. Als je niet in staat bent of niet bereid bent om uw dieren op een adequate en veilige manier te stallen en te verzorgen, dan moet je je afvragen of je ze wel moet houden. En veranderende omstandigheden (zeker als dat natuurlijke omstandigheden zijn, zoals de herintrede van de wolf in onze contreien) horen daar ook bij.
Of we hier wolven tolereren is een puur politieke keuze.
Beheer van fauna en flora is praktisch volledig in beheer van de mens (uitgezonderd enkele dingen we niet onder controle krijgen).
Als we een andere exoot willen verdelgen kraait er geen haan naar. Daar kan je ook zeggen dat de wereld verandert en ze hun plaats hebben.

Meer aandacht voor natuur en dieren betekent nog niet dat we wolven hoeven te tolereren.

Sorry maar ik geloof echt niet dat je meent wat je hier nu schrijft.

Slovakije geeft toestemming om 350 beren te doden omdat ze gevaar vormen voor mensen
Sinds wanneer ga jij bepalen wat ik meen en wat ik niet meen. Ik ben nog altijd het land Slovakije niet. Alsof dat land echt het toonbeeld is van rationaliteit, moeten we dan ook maar een wet invoeren zoals hun waarbij ouders toestemming moeten geven aan scholen om het te hebben over zaken als het homohuwelijk?
Dat zeg ik ook nergens. Ik reageer op een post die letterlijk 'import' vermeldt.
Daarbij moeten we helemaal niets. Dat zijn keuzes die gemaakt worden. Keuzes waarbij meer factoren spelen dan enkel de ecologische.
Daarom dat ik ook zeg volgens mij, zo'n persoonlijke mening, iets wat hier nogal gemakkelijk aanzien wordt alsof deze zou gelden voor de ganse bevolking.

Beheer van fauna en flora is praktisch volledig in beheer van de mens (uitgezonderd enkele dingen we niet onder controle krijgen).
Als we een andere exoot willen verdelgen kraait er geen haan naar. Daar kan je ook zeggen dat de wereld verandert en ze hun plaats hebben.

Meer aandacht voor natuur en dieren betekent nog niet dat we wolven hoeven te tolereren.
Alsof de overheid de wolf heeft “gekozen”, terwijl het gewoon een natuurlijke verspreiding is (lees: ecologisch feit). Zwak argument denk ik dan...
De natuur werkt helaas niet volgens menselijke grenzen... Het feit dat de wolf teruggekeerd is, toont toch net aan dat de natuur zichzelf hestelt?

Is de wolf dan een exoot?

Het probleem ligt mij eerlijk gezegd veel minder bij de wolven, en veel meer bij de hobby-paarden-houders die afkomen met emotionele argumenten. Er bestaan genoeg middelen en subsidies om alles beter te beveiligen... Kost misschien wat moeite...

Dat is ook framing hé, er is in zowat elk land aandacht voor het herstel van het ecosysteem. Alsof het politiek zou zijn om de boshyacint te beschermen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal absurd dat je zou voorstellen dat wij als politieke keuze wolven "tolereren", terwijl dat gewoon een inheemse soort is die terugkeert omdat doorheen Europa er de laatste decennia meer aandacht is geweest voor ecologie.

Terug
Bovenaan