Wonen op drukke plekken: Hinder of bewuste keuze?

Jozf

Active member
Binnen drie weken start de Brusselse Zuidfoor.

Ieder jaar weer is er discussie over de geluidsnormen en of een kermis wel thuis hoort op die plek:

Bij dit soort nieuws moet ik altijd terugdenken aan de Italiaanse Francesca, die het land ontvluchtte vanwege de beats van de Deca Dance:

Die kermis bestaat reeds bijna 150 jaar. Dat die nieuwe inwoners daar eens wat toleranter zijn, dat weet je als je daar gaat wonen.

Ga in die periode lekker op vakantie en je hebt ipv 4 weken last, amper 1 of 2 weekjes maximum last.

Die kermis bestaat reeds bijna 150 jaar. Dat die nieuwe inwoners daar eens wat toleranter zijn, dat weet je als je daar gaat wonen.

Ga in die periode lekker op vakantie en je hebt ipv 4 weken last, amper 1 of 2 weekjes maximum last.
Het is natuurlijk dubbel. Er is vandaag de dag wel een pak meer bewustwording rond allerhande overlast en de invloed daarvan op (mentaal) welzijn. Het zou me ook niets verbazen dat zo'n expat/migrant helemaal niet weet dat er daar jaarlijks een kermis is. Ik kan me ook inbeelden dat zo'n kermis vroeger hét event was waar iedereen een heel jaar naar uitkeek, terwijl vandaag de dag een groot deel van de bewoners daar niets positief uithaalt. Je moet al maar dit forum lezen om te zien hoe mensen een kermis beschouwen als iets voor marginalen die overlast komen veroorzaken.

Of dat nu wil zeggen dat de kermis moet aangepast worden, is natuurlijk wat anders.

So what? Kermissen zijn zo gedateerd als maar zijn kan, echte anachronismes. Ik mijd ze persoonlijk altijd, maar als ze hun kramen voor je voordeur installeren is er geen ontsnappen meer aan. Voor mij geen probleem als ze dat ergens op een rustige locatie zetten, maar niet in het midden van een druk stadscentrum.

So what? Kermissen zijn zo gedateerd als maar zijn kan, echte anachronismes. Ik mijd ze persoonlijk altijd, maar als ze hun kramen voor je voordeur installeren is er geen ontsnappen meer aan. Voor mij geen probleem als ze dat ergens op een rustige locatie zetten, maar niet in het midden van een druk stadscentrum.

Egoisten zoals jij zouden beter op een rustige plek gaan wonen ipv een druk stadscentrum waar culturele en sociale evenementen georganiseerd worden.

Egoisten zoals jij zouden beter op een rustige plek gaan wonen ipv een druk stadscentrum waar culturele en sociale evenementen georganiseerd worden.
Allé, als je geen voorstander bent van keiharde muziek, krijsende kinderen, hopen afval, suikerspinnen en luna parken uit de jaren 70' ben je een egoïst? Het is net egoïstisch om te eisen dat foorkramers knal in het stadscentrum hun ding moeten komen doen.

Waarom in hartje Brussel gaan wonen als je niet tegen drukte kan vraag ik me af. Er bestaan nog altijd oordoppen als je niet kunt slapen.
Zeker als die kermis daar al 150 jaar plaatsvindt dan weet je dat als je daar gaat wonen.

Mensen die in München wonen moeten toch ook niet komen zagen over het lawaai van Oktoberfest elk jaar :)

Allé, als je geen voorstander bent van keiharde muziek, krijsende kinderen, hopen afval, suikerspinnen en luna parken uit de jaren 70' ben je een egoïst? Het is net egoïstisch om te eisen dat foorkramers knal in het stadscentrum hun ding moeten komen doen.

Neen, als je vindt dar 150 jaar erfgoed dient te verdwijnen voor je eigen goedwil, ben je een egoist.

Jij lijkt me dan zo'n type dat naar de Luchthavenstraat verhuist vlakbij een luchthaven om dan te gaan petitioneren om de luchthaven te sluiten omdat die vliegtuigen toch wel veel lawaai maken. Wil je rust en stilte, dan moet je niet in een bruisend stadscentrum gaan wonen maar op den boerenbuiten. Wel goed checken of daar geen festival is, want dan kan je daar ook nog tegen gaan petitioneren.

Die zuidfoor is geïnstalleerd vlak naast de kleine ring, wat altijd al een luide plek is. Natuurlijk wel een ander geluid, motorgeluid en geen kreisende kinderen.

Op zich vind ik het wel normaal om in de hoogzomer wat entertainment voor kinderen/tieners te organiseren. Niet iedereen kan op vakantie gaan. Is niets voor mij, maar een kermis is toch altijd in een stadscentrum. Als je dat op een bedrijventerrein gaat organiseren verhoog je de barrière om daar naartoe te gaan. En dan kan je evengoed naar Walibi ofzo gaan.

Die zuidfoor is geïnstalleerd vlak naast de kleine ring, wat altijd al een luide plek is. Natuurlijk wel een ander geluid, motorgeluid en geen kreisende kinderen.

Op zich vind ik het wel normaal om in de hoogzomer wat entertainment voor kinderen/tieners te organiseren. Niet iedereen kan op vakantie gaan. Is niets voor mij, maar een kermis is toch altijd in een stadscentrum. Als je dat op een bedrijventerrein gaat organiseren verhoog je de barrière om daar naartoe te gaan. En dan kan je evengoed naar Walibi ofzo gaan.
De Sinksenfoor hebben ze verhuisd naar Park Spoor Oost en dat was ook op basis van klachten van een aantal buurtbewoners. 't Zuid heeft inmiddels wel een forse gentrification ondergaan, dat zal er ook mee te maken hebben. Dat is dan nog jarenlang een gigantische parkeerplaats geweest en hebben ze de Gedempte Zuiderdokken eindelijk een deftige bestemming gegeven door er een park van te maken. Ik vind het eigenlijk fenomenaal wat ze daarvan hebben gemaakt.

Dat er nieuwe regels zijn of inperkingen van de overlast, dat vind ik wel normaal. Maar dat alles moet worden verbannen naar een uithoek van de stad omdat er overlast zou zijn, daar ben ik dan weer tegen. Dan ga je een dode stad krijgen in plaats van een bruisende stad. Want het begint met kermissen en op den duur gaan ze ook nog de terrasjes verbieden omdat mensen na 22u het lef hebben om te praten.

Jij lijkt me dan zo'n type dat naar de Luchthavenstraat verhuist vlakbij een luchthaven om dan te gaan petitioneren om de luchthaven te sluiten omdat die vliegtuigen toch wel veel lawaai maken. Wil je rust en stilte, dan moet je niet in een bruisend stadscentrum gaan wonen maar op den boerenbuiten. Wel goed checken of daar geen festival is, want dan kan je daar ook nog tegen gaan petitioneren.
Luchthavens zijn positief voor de werkgelegenheid, de economie en voor een land in het algemeen. Daar mogen er van mij gerust veel meer van bijkomen (of toch meer vluchten). Dat kan helaas niet gezegd worden van een lawaaierige kermis.

Laatst bewerkt:
Luchthavens zijn positief voor de werkgelegenheid, de economie en voor een land in het algemeen. Daar mogen er van mij gerust veel meer van bijkomen (of toch meer vluchten). Dat kan helaas niet gezegd worden van een lawaaierige kermis.
Dus jij slaapt zoet als je weet dat de overlast goed is voor de economie en slecht als je het maar een marginale bedoening vindt? Dat is speciaal.

Vrij simpel dan, want de Brusselse foor zorgt voor anderhalf miljoen bezoekers. Dus goed voor de economie.
Ergo, volgens zijn eigen woorden kan @Straddle niet anders dan ijveren voor meer kermissen.
Ik vraag me af welke fractie van die inkomsten daar in het zwart wordt afgehandeld, het zou me verbazen als 1 euro op 2 al aangegeven wordt. Langdurige jobs zullen er ook wel niet mee gecreëerd worden.

Ik vraag me af welke fractie van die inkomsten daar in het zwart wordt afgehandeld, het zou me verbazen als 1 euro op 2 al aangegeven wordt. Langdurige jobs zullen er ook wel niet mee gecreëerd worden.

Dat zijn toch een serieus aantal op buikgevoel gebaseerde aannames om te blijven doorzetten in je volharding.

Dat zijn toch een serieus aantal op buikgevoel gebaseerde aannames om te blijven doorzetten in je volharding.
Wat op buikgevoel? Veel mensen betalen daar nog altijd met cash en je gaat mij niet wijsmaken dat die foorkramers elke euro netjes aangeven in hun boekhouding. Op een luchthaven is dat niet haalbaar, daar volgen ze de regels omwille van hun grote omvang en het strenge toezicht.

Wat op buikgevoel? Veel mensen betalen daar nog altijd met cash en je gaat mij niet wijsmaken dat die foorkramers elke euro netjes aangeven in hun boekhouding. Op een luchthaven is dat niet haalbaar, daar volgen ze de regels omwille van hun grote omvang en het strenge toezicht.
Maar dus nogmaals: als er overlast is én er is in jouw ogen economische rentabiliteit, dan is het gebrek aan rust geen probleem. Doe maar op. Als er overlast is en de economische rentabiliteit is bedenkelijk, dan is het gebrek aan rust wél een probleem. Verbieden! Dat is dus ... speciaal.

Terug
Bovenaan