Wonen op drukke plekken: Hinder of bewuste keuze?

Maar dus nogmaals: als er overlast is én er is in jouw ogen economische rentabiliteit, dan is het gebrek aan rust geen probleem. Doe maar op.
Neen, dat is een veel te simplistische voostelling. Mijn punt is dat je een luchthaven niet met een (gedateerde) foor kan vergelijken, een luchthaven is economisch enorm belangrijk omdat het duizenden jobs en massa's inkomsten genereerd, iedereen is daarbij gebaat. Mensen die langs een vlucthhaven gaan wonen moeten niet klagen, die hadden daar maar aan moeten denken voordat ze er gingen wonen.

Dat kan je niet vergelijken met een lawaaierige, vervelende kermis die economisch geen enkel voordeel heeft en dan ook nog eens voor een hoop herrie en overlast zorgt voor de gemiddelde bewoner. Van mij mogen die kermissen gerust blijven, maar het is zoals met padelvelden: zet het ergens ver weg waar mensen er geen last van hebben.

Van een luchthaven ga je bovendien een heel jaar lang last hebben, van zo'n kermis maar een paar weken per jaar. Deal with it, je weet dat als je daar gaat wonen. Net zoals je in Gent weet dat er elk jaar de Gentse feesten zijn en dat het in Aalst elk jaar carnaval is. Als je daar niet tegen kunt dan moet je daar niet gaan wonen.

Neen, dat is een veel te simplistische voostelling. Mijn punt is dat je een luchthaven niet met een (gedateerde) foor kan vergelijken, een luchthaven is economisch enorm belangrijk omdat het duizenden jobs en massa's inkomsten genereerd, iedereen is daarbij gebaat. Mensen die langs een vlucthhaven gaan wonen moeten niet klagen, die hadden daar maar aan moeten denken voordat ze er gingen wonen.

Dat kan je niet vergelijken met een lawaaierige, vervelende kermis die economisch geen enkel voordeel heeft en dan ook nog eens voor een hoop herrie en overlast zorgt voor de gemiddelde bewoner. Van mij mogen die kermissen gerust blijven, maar het is zoals met padelvelden: zet het ergens ver weg waar mensen er geen last van hebben.
... of ga gewoon ergens wonen waar ge geen kermissen hebt als dat toch zo storend is? Als je dan toch een appartement of huis koopt waar elk jaar een kermis staat, dan moet je niet gaan klagen dat er een foor staat hé.

Dat zijn toch een serieus aantal op buikgevoel gebaseerde aannames om te blijven doorzetten in je volharding.

Ik ken wel wat mensen in het wereldje.

Ticketjes, jetons worden nog heel vaak cash betaalt en men moet die bij de meeste attracties terug inleveren (botsauto's, reuzenrad, rups, draaimolen,..)

Gene mens weet hoe vaak dat ticket op een avond buiten gaat en dus hoeveel cash er binnen komt

Die kermis bestaat reeds bijna 150 jaar. Dat die nieuwe inwoners daar eens wat toleranter zijn, dat weet je als je daar gaat wonen.

Ga in die periode lekker op vakantie en je hebt ipv 4 weken last, amper 1 of 2 weekjes maximum last.
Je woont in Brussel, ik zou denken dat de kermis dan het minste van je zorgen is :oi22:

... of ga gewoon ergens wonen waar ge geen kermissen hebt als dat toch zo storend is? Als je dan toch een appartement of huis koopt waar elk jaar een kermis staat, dan moet je niet gaan klagen dat er een foor staat hé.
@Straddle kom dan ook maar niet in Gent wonen! Klagers genoeg die een huis kopen in het centrum en dan gaan klagen over de Gentse Feesten.

Van een luchthaven ga je bovendien een heel jaar lang last hebben, van zo'n kermis maar een paar weken per jaar. Deal with it, je weet dat als je daar gaat wonen. Net zoals je in Gent weet dat er elk jaar de Gentse feesten zijn en dat het in Aalst elk jaar carnaval is. Als je daar niet tegen kunt dan moet je daar niet gaan wonen.
goh ja, maar dan zijn het 2 weken na de Gentse Feesten nog eens Patersholfeesten, en zitten er nog ergens dokfeesten tussen ook.
dan heb je nog de marathon, het lichtfestival, bike parade, etc. die ook allemaal hun parkours net door ùw wijk zien getrokken worden.
en dan maken ze van de gemeenteloods achter uw appartement nog een jeugdcentrum met optredens etc. (en vooral veel overlast van jeugd die zich er niks van aantrekt dat ze in een woonwijk zitten)

allez ja, allemaal gezellig (de Gentse Feesten is door de overbevolking nog het minst aangename, tbh), maar je moet soms nog wel goed geinformeerd zijn, en in de toekomst kunnen kijken ook. het stukje groen aan de dokken dampoort waar ik regelmatig ga wandelen gaan ze zo bvb ook al omtoveren tot een campus met koten voor de Hogent.

/rant omdat je nu eenmaal over Gent begon :p

Ik moet zeggen dat ik me recent nog bedacht dat Temu toch echt veel reclame lijkt te maken.
en dan nog cringe reclame ook.

goh ja, maar dan zijn het 2 weken na de Gentse Feesten nog eens Patersholfeesten, en zitten er nog ergens dokfeesten tussen ook.
dan heb je nog de marathon, het lichtfestival, bike parade, etc. die ook allemaal hun parkours net door ùw wijk zien getrokken worden.
en dan maken ze van de gemeenteloods achter uw appartement nog een jeugdcentrum met optredens etc. (en vooral veel overlast van jeugd die zich er niks van aantrekt dat ze in een woonwijk zitten)

allez ja, allemaal gezellig (de Gentse Feesten is door de overbevolking nog het minst aangename, tbh), maar je moet soms nog wel goed geinformeerd zijn, en in de toekomst kunnen kijken ook. het stukje groen aan de dokken dampoort waar ik regelmatig ga wandelen gaan ze zo bvb ook al omtoveren tot een campus met koten voor de Hogent.

Even dit vetgedrukte stukje eruit pikken, maar we mogen ervan uitgaan dat als mensen iets kopen, ze zich toch een beetje informeren over wat er allemaal gebeurt in de nabije omgeving doorheen het jaar zeker als je in zo'n steden gaat wonen die bekend staan om hun uitgebreid cultureel aanbod?

mogen we daarvan uitgaan? ik denk niet dat de helft van de mensen die zo ver verhuizen (want laat ons wel zijn, mensen die in hun eigen gemeente blijven, hebben dit niet voor) echt goed geinformeerd zijn over àlles wat er zich in deze gemeente afspeelt.

van bepaalde dingen die ik opnoem in mijn wijk was er zelfs nog geen sprake als ik er kwam wonen, bvb.

mogen we daarvan uitgaan? ik denk niet dat de helft van de mensen die zo ver verhuizen (want laat ons wel zijn, mensen die in hun eigen gemeente blijven, hebben dit niet voor) echt goed geinformeerd zijn over àlles wat er zich in deze gemeente afspeelt.

van bepaalde dingen die ik opnoem in mijn wijk was er zelfs nog geen sprake als ik er kwam wonen, bvb.

We hebben het hier wel over de overlast die reeds decennialang bestaat zoals de Brusselse foor of een luchthaven.

Wat initiatieven betreft die achteraf komen, dat is wel een discussie waard waarbij je culturele en economische meerwaarde dient af te wegen tegen algemeen welzijn.

We hebben het hier wel over de overlast die reeds decennialang bestaat zoals de Brusselse foor of een luchthaven.

Wat initiatieven betreft die achteraf komen, dat is wel een discussie waard waarbij je culturele en economische meerwaarde dient af te wegen tegen algemeen welzijn.
Nieuwe initiatieven die misschien een grotere toegevoegde waarde hebben zomaar afschieten omdat er al zoveel gaande is, dat is toch ook gewoon wat kort door de bocht?

Alles is ooit wel eens nieuw geweest. Dus zowel oude als nieuwe initiatieven mag ter discussie staan.
Dat wil niet zeggen dat het daarom niet onderbouwde kritiek mag zijn.

De luchthaven en de Brusselse foor. Ook al bestaan ze zolang, daar mag gerust gekeken worden hoe de overlast die bestaat beperkt kan worden.
Met alle respect maar in het kleine land die we zijn ligt onze belangrijkste luchthaven gewoon zeer slecht. Ik ken persoonlijk weinig andere landen die het zodanig slecht ingetekend hebben. Ik zou zelfs durven zeggen kijk naar andere landen, je kan ook een goeddraaiende luchthaven hebben zonder daarom heel veel last aan omwonende te veroorzaken, er zijn daar gewoon geen omwonende.

De luchthaven en de Brusselse foor. Ook al bestaan ze zolang, daar mag gerust gekeken worden hoe de overlast die bestaat beperkt kan worden.
Met alle respect maar in het kleine land die we zijn ligt onze belangrijkste luchthaven gewoon zeer slecht.
mja, de luchthaven is gebouwd door den Duits in 1940 he, toen was daar nog quasi niks. de omgeving is wel gegroeid door de aanwezigheid van de luchthaven.
hetzelfde voor Brussel zelf.

in dit dichtbevolkte land ga je nergens echt een luchthaven met zo'n capaciteit kunnen neerplanten op een centrale locatie

Ik ken persoonlijk weinig andere landen die het zodanig slecht ingetekend hebben. Ik zou zelfs durven zeggen kijk naar andere landen, je kan ook een goeddraaiende luchthaven hebben zonder daarom heel veel last aan omwonende te veroorzaken, er zijn daar gewoon geen omwonende.
ik ben nochtans al dichter bij omwonenden geland als op Brussels airport, tbh.

mja, de luchthaven is gebouwd door den Duits in 1940 he, toen was daar nog quasi niks. de omgeving is wel gegroeid door de aanwezigheid van de luchthaven.
hetzelfde voor Brussel zelf.

in dit dichtbevolkte land ga je nergens echt een luchthaven met zo'n capaciteit kunnen neerplanten op een centrale locatie

ik ben nochtans al dichter bij omwonenden geland als op Brussels airport, tbh.

We hebben het toegestaan dat het daar zich ontwikkeld heeft. En sindsdien enkel nog maar toegenomen is.
Dat is beleid, niet meer of minder dan dat.

En waarschijnlijk ga je nog slechtere voorbeelden kunnen geven, dat klopt volledig.
Maar het ging over de talloze voorbeelden waar het wel goed geregeld is. Je moet u niet vergelijken met de slechte leerlingen van de klas maar met de beste.

Ik ken wel wat mensen in het wereldje.

Ticketjes, jetons worden nog heel vaak cash betaalt en men moet die bij de meeste attracties terug inleveren (botsauto's, reuzenrad, rups, draaimolen,..)

Gene mens weet hoe vaak dat ticket op een avond buiten gaat en dus hoeveel cash er binnen komt

Dat de kermissector veel zwarte inkomsten heeft, is een volledig andere kwestie dan het organiseren van evenementen op stadspleinen. Als je niets organiseert, is de boel ook dood voor alle horeca daarrond.

Als je in Gent woont, ga je toch ook niet strijden tegen de Gentse Feesten. Dat duurt ook 10 dagen lang en ook serieus wat overlast. Alhoewel ik het nog vind "meevallen". Ergste lawaai zijn de zatlappen van de Vlasmarkt die tussen 3 en 6u naar huis trekken die hun paringslokroep in alle straten communiceren. En de cokegebruikers die veel te aggressief staan.

Nieuwe initiatieven die misschien een grotere toegevoegde waarde hebben zomaar afschieten omdat er al zoveel gaande is, dat is toch ook gewoon wat kort door de bocht?

Alles is ooit wel eens nieuw geweest. Dus zowel oude als nieuwe initiatieven mag ter discussie staan.
Dat wil niet zeggen dat het daarom niet onderbouwde kritiek mag zijn.

Met alle respect maar in het kleine land die we zijn ligt onze belangrijkste luchthaven gewoon zeer slecht. Ik ken persoonlijk weinig andere landen die het zodanig slecht ingetekend hebben. Ik zou zelfs durven zeggen kijk naar andere landen, je kan ook een goeddraaiende luchthaven hebben zonder daarom heel veel last aan omwonende te veroorzaken, er zijn daar gewoon geen omwonende.

Je doet precies ook alsof Zaventem de enigste is die dat probleem heeft. :p

Heathrow krijgt ook klachten (Check "Hounslow" eens, ligt gewoon onder het vliegpad. Om de 5 minuten heb je een landende vliegtuig boven je. Toegegeven landen is minder erg dan opstijgen maar daar woont 100.000 man in die buurt.)
Charles de gaulle krijgt ook klachten,... Dat zijn allemaal luchthavens die serieus uitgebreid in de decennia maar waar tegelijkertijd de stad zelf ook heletijd uitbreidde.

Laguardia ligt gewoon in een New Yorkse wijk. https://nypost.com/2024/07/25/us-ne...tures-locals-for-over-a-decade-residents-say/

en dan nog cringe reclame ook.

Patersholfeesten is toch niks qua overlast? Dat is kleinschalig.
Lichtfestival is wat onderbroken straten en 4 avonden volk. (Lastigste zijn de plakkers die aan je voorraam blijven kletsen maar voor de rest..)
Marathon is s'morgens en dat is niks van lawaai. Dat is enkel overlast voor mensen met een auto.

Een doodnormale weekend in Gent heeft meer overlast dan die evenementen. Wat ik wel nog zou willen is dat sommige populaire uitgaansplekken en nachtwinkels wat meer verantwoordelijkheid nemen voor afval en dergelijke. Zeker als er te gedrogeerd volk in hun establissement zitten. (Op de Oude Beestenmarkt. Ik zag afgelopen zondagochtend nog mensen luidop te praten waarom ze iemand in elkaar hebben geslagen. Ik hoop dat de flikken daar een paar keer binnenvallen om 3u voor al de cokedealers weg te halen en die clubs te sluiten.)

Terug
Bovenaan