Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Keukenstoel

Member
Wat een frustrerende boel is het om een huis te verkopen zeg.

we hebben nu al ~12 bezoeken denk ik achter de rug, en de helft daarvan valt al af omdat ze 2+ kinderen hebben en komen kijken naar een huis met 2 slaapkamers. of mensen die een budget hebben dat 50k onder de vraagprijs zit. :wallbash:

Breekt mijn avond altijd zo af om de avond ervoor heel het huis weer te moeten kuisen (De hond maakt de vloer altijd mooi vuil met zijn poten), en de avond zelf kan ik niet gewoon men ding doen omdat die van de immo hier dan zijn.

Hopelijk is het snel verkocht en ben ik er van af want ben het beu

Misschien niet de juiste thread hiervoor - maar wat een frustrerende boel is het om een huis te verkopen zeg.

we hebben nu al ~12 bezoeken denk ik achter de rug, en de helft daarvan valt al af omdat ze 2+ kinderen hebben en komen kijken naar een huis met 2 slaapkamers. of mensen die een budget hebben dat 50k onder de vraagprijs zit. :wallbash:

Breekt mijn avond altijd zo af om de avond ervoor heel het huis weer te moeten kuisen (De hond maakt de vloer altijd mooi vuil met zijn poten), en de avond zelf kan ik niet gewoon men ding doen omdat die van de immo hier dan zijn.

Hopelijk is het snel verkocht en ben ik er van af want ben het beu
Kan je niet met een bezoekweekend werken?

Wij hadden dat bij ons (2j geleden) zo gedaan.
Het weekend zelf was hectisch (34 bezoeken), maar we waren er wel in 1 keer vanaf.
De honden en kinderen waren dat weekend bij de schoonouders, dus alles bleef hier netjes :)

Kan je niet met een bezoekweekend werken?

Wij hadden dat bij ons (2j geleden) zo gedaan.
Het weekend zelf was hectisch (34 bezoeken), maar we waren er wel in 1 keer vanaf.
De honden en kinderen waren dat weekend bij de schoonouders, dus alles bleef hier netjes :)
We werken samen met een makelaar en ik denk niet dat zij zo werken. Zou anders inderdaad wel een goed idee zijn.

Dit is misschien niet helemaal het juiste topic maar sluit misschien toch aan.

Wij gaan binnenkort onze woning uit 2019 verkopen. De living is momenteel nog niet geschilderd. Ik twijfel nu om dat nog te doen voor de verkoop, zodat het geheel er toch wat frisser uitziet. Zouden jullie dat doen?

Wij gaan binnenkort onze woning uit 2019 verkopen. De living is momenteel nog niet geschilderd. Ik twijfel nu om dat nog te doen voor de verkoop, zodat het geheel er toch wat frisser uitziet. Zouden jullie dat doen?
ja, gewoon alles wit verven en zien dat de verfgeur uit het huis is.

Laatst bewerkt:

Ik zou dat verdacht vinden omdat het dan kan lijken of je vochtproblemen ofzo wilt verbergen. Zolang je muur niet vol strepen hangt lijkt mij dat ok.

Ik zou het ook niet doen om bovenstaande + kopers hebben misschien een totaal andere smaak.

Ik zou het alleen doen als het het echt onaantrekkelijk maakt op dit moment.

Ja maar wel wit. Dat is over algemeen iets goedkoper en oogt meest fris en modern. Onze recente woning staat ook te koop maar ik heb ergens wel spijt dat niet alles wit is. Het zijn geen felle kleuren maar ik dnek dat wit toch de norm is. Het is sowieso beter dan in stuc te laten staan natuurlijk, heeft weinig met verdoezelen te maken denk ik?
Ik ben dus niet meteen akkoord met de comments hierboven of ik begrijp het verkeerd. Staat het nog gewoon ongeschilderd of al primer op? Het is nog nooit geschilderd?

Ik heb dat vorig jaar ook gedaan. Na 7 jaar enkel primer gewoon nog een eindlaag wit gedaan een paar weken voor verkoop.
Heb 1 muur een week voor de akte zelfs opnieuw geschilderd omdat mijn vrouw het nodig vond om een pot spaghettisaus te laten vallen…

Zorg vooral ook voor zo leeg mogelijke ruimtes, haal bijv de handdoekenkast uit de badkamer om ze groter te laten lijken.

Veel kopers hebben geen doorzicht/inzicht in een woning.

Hoeveel commentaar ik gekregen heb van familie die kwamen zien naar een woning die ik had gekocht met een ferrari rode trap in, en bijpassende donker rood behang.

3 potten verf later was het opeens een pracht huis….

Raar dat je met een makelaar werkt en dat die geen bezoekdag organiseert, als je elke avond ook aanwezig moet zijn zie ik helemaal niet de meerwaarde van een makelaar. Maar goed, je hangt er waarschijnlijk 3 tot 6 maand aan vast.

Wij gaan ons huis via de notaris verkopen, eind januari te koop zetten.

Vorig jaar eens een lokale makelaar een schatting laten maken en intussen zijn er ook al andere gelijkaardigde huizen uit de buurt verkocht dus we hebben een goed zicht op de prijs. Een makelaar die 3%+btw vraagt vind ik toch te duur.

Ik ga ook een paar kijkdagen inplannen zoals makelaars dat ook doen, aangezien we er zelf wonen. Als koper zou ik zelf ook liever rondleiding van eigenaar kijken dan een makelaar. Alleen ga ik me mentaal moeten voorbereiden op irrelevante opmerkingen over het huis en onrealistische boden.

Wij gaan ons huis via de notaris verkopen, eind januari te koop zetten.

Vorig jaar eens een lokale makelaar een schatting laten maken en intussen zijn er ook al andere gelijkaardigde huizen uit de buurt verkocht dus we hebben een goed zicht op de prijs. Een makelaar die 3%+btw vraagt vind ik toch te duur.

Ik ga ook een paar kijkdagen inplannen zoals makelaars dat ook doen, aangezien we er zelf wonen. Als koper zou ik zelf ook liever rondleiding van eigenaar kijken dan een makelaar. Alleen ga ik me mentaal moeten voorbereiden op irrelevante opmerkingen over het huis en onrealistische boden.
Hier is geen enkele makelaar meer die 3% vraagt hoor. Wij hebben afgetekend voor 2% + btw, waarbij zij alle kosten doen voor epc, asbest, keuring elektriciteit etc etc. Daarvoor wou ik het zelf niet doen. Wel even overwogen, maar zelf bezoekdagen inplannen etc zag ik écht niet zitten.

Daarnaast wel een extra percent voor alles boven de vraagprijs om ze gemotiveerd te houden :) dat zou uiteindelijk een win-win moeten zijn als ze die halen.

Wij hadden in 2019 ons huis verkocht via een makelaar.

Toch een pak geld kwijt, wetend dat het na 12h verkocht was na een facebook post van mijn vrouw.

Heb het huis van vriendin zelf verkocht want wou geld besparen.
Alle nodige documenten van stedenbouw deed mn notaris. K moest enkel zorgen voor asbest en epc attest.

K vond de bezichtigingen van t huis echt wel leuk. Had wel redelijk wat bezoeken gepland op 2 dagen in 1 week en dan waren er nog 2 dagen in week 2. (Elke keer 3 bezoeken)
Op de eerste bezoeken wou er iemand al de vraagprijs geven. Heb het kunnen verkopen aan de vraagprijs + 5k.
De bezoeken van week 1 heb ik laten doorgaan, de 2de week heb ik geannuleerd maar ook wel de kans gegeven om nog te komen maar dan moesten ze wel onmiddellijk een bod doen. De meesten wouden dit niet.

Laatst bewerkt:
Het is zover hier. De woning staat te koop sinds maandag en zaterdag heb ik de bezoeken ingepland.

Net zoals fabke via de notaris maar dan moet je de bezoeken dus wel zelf inplannen en organiseren.

Heb een half uur voorzien per bezoek. Het is geen groot huis dus hoop dan rond te zijn. Ik dacht nog een foldertje met wat foto's en info mee te geven, bv gasverbruik enzo.

Als er nog tips zijn om die bezoeken af te handelen hoor ik ze graag. Wat laat je bijvoorbeeld eerst zien enzo.

Laatst bewerkt:
Het is zover hier. De woning staat te koop sinds maandag en zaterdag heb ik de bezoeken ingepland.

Net zoals fabke via de notaris maar dan moet je de bezoeken dus wel zelf inplannen en organiseren.

Heb een half uur voorzien per bezoek. Het is groot huis dus hoop dan rond te zijn. Ik dacht nog een foldertje met wat foto's en info mee te geven, bv gasverbruik enzo.

Als er nog tips zijn om die bezoeken af te handelen hoor ik ze graag. Wat laat je bijvoorbeeld eerst zien enzo.
Succes ! En wees voorbereid op vragen van mensen die vragen hoe het loopt als ze een bod willen doen (is er een deadline waartegen iedereen kan bieden? Eerste aan vraagprijs is verkocht? ...? )

Veel succes! Altijd een stresserend moment. Ik zou persoonlijk (te zien hoe de indeling van uw woning is) beginnen bij de leefruimte en keuken, de slaapkamers en badkamer, zolder en bergruimtes. Als laatste de tuin zodat de mensen niet met vuile schoenen terug binnen alles belopen.

Ons huis was dezelfde dag nog verkocht voor 15K boven de vraagprijs. We hadden een onderhandelingsmarge reeds in onze vraagprijs gerekend.
De kopers wouden uiteindelijk nog meer bieden (hun eerste vraag aan de telefoon na de bezoekdag was: "moeten we ons bod aanpassen?") Maar we waren tevreden met hun eerste bod. En we zouden er ons gewoon niet goed bij gevoeld hebben om het onderste uit de kan te halen. Waren ook gewoon super vriendelijke en oprechte mensen. We hadden er een heel goed gevoel bij.

Laatst bewerkt:
Na een rondleiding onthouden de bezoekers doorgaans vooral het begin en het einde ervan. Dus het is aan te raden om te beginnen en te eindigen met de troeven van het huis.

Het is ook aan te raden dat je ook nadrukkelijk wijst op een negatief aspect, maar dan wel iets dat eenvoudig op te lossen is (bv. lelijk behangpapier ofzo). Bezoekers hebben dan het gevoel dat je ook eerlijk bent over de nadelen van de woning.

Terug
Bovenaan