Woon jij nog in je ouderlijk dorp?

Woon jij nog in je ouderlijke dorp/gemeente/stad?

• Totaal aantal stemmers
    198
Zaterdag nog eens naar het ouderlijke dorp, Boechout. Het is maar even voor notariële zaken, maar het gaat een fijne trip down memory lane worden. Ik hoop dat mijn dochter hier in Mol even mooie herinneringen kan opbouwen als ik heb mogen doen in Boechout, al wil ik haar zeker niet aan een kerktoren vastbinden. Ik heb al verhalen gehoord van mensen die pissig worden wanneer hun kinderen naar een ander dorp trekken.

Ik ben van Roeselare en woon nu in Kortrijk (huur hier een appartementje) maar mijn vriendin is van Lichtervelde. Ik zie mezelf wel binnen 4 of 5 jaar nog permanent terugkeren naar Roeselare, Lichtervelde of centraal WVL in het algemeen . Kortrijk is wel leuk, maar ik vind het soms wat "fake". RSL heeft dat minder. Het is wat marginaler, misschien ook wat armer, maar het voelt "echter" dan Kortrijk. Ik ben hier oorspronkelijk beland door mijn ex, die was van een deelgemeente. Mbt de mensen: het viel zowel mij als mijn vriendin toen we hier net woonden ook op dat ze hier precies viezer/onvriendelijker waren dan in RSL 😂 maar dat beterde wel, ik weet niet waarom. Maar da's precies vanzelf goed gekomen.
Heeft niet iedere stad zo zijn buurten waar dat enorm kan verschillen? Ik heb op verschillende plaatsen gewoond in Kortrijk en dat had toch redelijk wat verschil.

Opgegroeid in de Kempen ( Herentals) en nu sinds een jaar of 6 Limburger ( Heusden-Zolder). Heeft te maken met vrouw die werk had gevonden in Heusden-Zolder. Ik kan het overal aarden. Dus ook nooit het gevoel gehad dat ik zou blijven waar ik ben opgegroeid

Opgegroeid in de Kempen ( Herentals) en nu sinds een jaar of 6 Limburger ( Heusden-Zolder). Heeft te maken met vrouw die werk had gevonden in Heusden-Zolder. Ik kan het overal aarden. Dus ook nooit het gevoel gehad dat ik zou blijven waar ik ben opgegroeid
Idem! Opgegroeid in Aarschot, en hoewel ik daar veel mensen ken, en leuke tijden heb beleefd, nooit iets "gevoeld" dat me zei, daar wil ik blijven. Ondertussen in Leuven, Scherpenheuvel, Peer en nu Bertem gewoond, een "thuis" creëer je vooral door je huis, niet door de omgeving waar het staat. Dat is voor mij alleszins zo. Ben wel blij nu niet meer langs een steenweg te wonen, die rust is zeker een voordeel dat ik als eis zou hebben moest het nodig zijn nog eens te verhuizen.

Ik heb van mijn 5 jaar tot pakweg 25 jaar gewoon in Opoeteren, deelgemeente van Maaseik. Geen boerendorp in de zin van dat ge op de boerenbuiten woont, maar wel gewoon een dorp dus alles kleinschalig. Alhoewel ik er twintig jaar woonde, heb ik me er nooit écht verbonden mee gevoeld. Mijn lagere school heb ik in regio Genk gedaan aangezien mijn ma leerkracht was. Ook als tiener waren de meeste mensen met wie ik omging, vrienden die ik via het voetbal of via het uitgaan leerde kennen en die kwamen ook telkens van elders. Dus ja dat is voor mij altijd het dorp geweest waar ik gewoond heb, maar daarom niet waar ik geleefd heb en allerlei herinneringen gemaakt heb. Ook mijn ouders hebben die binding nooit echt gehad aangezien die intussen aan de kust wonen, en mijn zus woont dan bv weer in Oost-Vlaanderen. Sowieso houd ik niet van die "onder de kerktoren"-mentaliteit waar iedereen iedereen kent in een dorp.

Op mijn 25e heb ik mijn vriendin ontmoet, zij is afkomstig van een boerendorp in Tienen. Aangezien die afstand relatief groot was, zijn we redelijk snel (na een maand of tien) gaan samenwonen waarbij we voor de gulden middenweg gingen en in Halen zijn beland waar we zo'n twee jaar gewoond hebben op een huurappartement. Met mijn ouderlijk dorp had ik weinig tot geen binding, maar wel met mijn provincie Limburg, dus stiekem was ik wel blij dat we toen een appartement in Halen hadden (en ik mezelf dus Limburger kon blijven noemen) en niet in bv Diest dat slechts paar km verder lag (maar Vlaams-Brabant is). Ik ken ook meerdere mensen die bv omwille van een relatie of werk naar andere provincies gewoond hebben, maar uiteindelijk weer zijn teruggekeerd en achteraf ook zeggen dat er niks boven wonen in Limburg gaat. Dat Limburggevoel bestaat dus echt wel ;)

Na twee jaar samenwonen wilden we ons dan definitief settelen in een eigen huis en hebben we in de ruime regio West-Limburg gezocht (aangezien m'n vriendin intussen een job in Heusden had) en zijn we in Koersel (Beringen) beland.

Koersel is voor mij nu eigenlijk echt wel de perfecte woonplaats. Koersel zelf is gewoon een dorp waar op zich wel alles aanwezig is (drie grote supermarkten op korte afstand van elkaar, grote lagere school, zelfs een dorpscinema, ...). We wonen zelf aan een van de uiterste randen van Koersel waardoor we hier enorm rustig wonen (amper verkeer in de straat/wijk) met immens veel bos in quasi letterlijk onze achtertuin. Ondanks dat rustige wonen hebben we op vijf minuten rijden de bruisende Koolmijnlaan van Heusden, Be-Mine in Beringen-Mijn (dat officieel eigenlijk ook nog grondgebied Koersel is), zijn we in 20min in Genk of Hasselt, en liggen zowel de E313 en 314 vlakbij voor als we elders heen moeten. Voor iemand die graag rustig en ongestoord woont maar toch ook niet op de boerenbuiten woont, is het hier dus echt wel perfect.
Ik woon in Heusden-Zolder net over de grens met Koersel ;-)

De Poll had misschien beter geweest als
Ja
Nee
Nee maar wel in dat van mijn partner.

ik heb nog nooit ergens gewoond waar ik de kerktoren niet kon zien; ik zou ook echt met tegenzin verhuizen.
De meeste van mijn kameraden komen te voet of te fiets naar het cafe, je spreekt gemakkelijk spontaan af.
De familie woont allemaal dichtbij.
Ik vind dat absolute meerwaarde.

Ik woon nog steeds in hetzelfde boerengat in de Kempen als waar ik vandaan kom, al is het momenteel wel net over de grens in de deelgemeente ernaast. Bereid zijn om in een straat van 3km rond deze kerktoren te komen wonen is de enige eis die ik stel in een relatie.

Vanaf mijn jeugd reeds betrokken geraakt bij verschillende verenigingen en projecten hier, waar ik momenteel bij 2 zaken ook in het bestuur zit wat maakt dat een groot deel van mijn sociaal leven zich hier situeert. Ik zen hie geire en ik zou nooit ergens anders willen wonen, ook al is hier geen hol te zien. 😍

Familie woont hier ook allemaal in de buurt, dus dat is ook wel handig.
Mede-Kempenaar, welk Kempisch boeregat?
No way dat de Chinees daar even goed is als in Noorderwijk :unsure:

Mede-Kempenaar, welk Kempisch boeregat?

No way dat de Chinees daar even goed is als in Noorderwijk :unsure:
De specifieke deelgemeente ga ik niet noemen, maar ik woon in één van de 3 Hulshoutse gemeenten. :)

Chinees uit noorderwijk nog niet getest, net iets te ver maar merci voor de tip. 😀

Wij zijn thuis bij 3 kinderen en wonen alle 3 nog in de stad (al kan je dat moeilijk een stad noemen) waar we zijn opgegroeid.
Mijn ouders zijn gescheiden en ook zij wonen alle twee nog in dezelfde stad.
Ik denk dat wij dus met z'n 5 op een straal van 10 minuten van mekaar wonen.

Bewust teruggekeerd naar het geboortedorp na 4 jaar elders gewoond te hebben.
Wonen in de stad was toch niks voor mij achteraf bekeken.

Na studies meteen naar Brussel verhuisd waar ik gestuurd had. Nooit meer teruggekeerd en zou nergens anders willen wonen voorlopig. Gent voelt voor mij nu ook als een klein stadje aan waar er niet zoveel te doen is.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan