Ik heb van mijn 5 jaar tot pakweg 25 jaar gewoon in Opoeteren, deelgemeente van Maaseik. Geen boerendorp in de zin van dat ge op de boerenbuiten woont, maar wel gewoon een dorp dus alles kleinschalig. Alhoewel ik er twintig jaar woonde, heb ik me er nooit écht verbonden mee gevoeld. Mijn lagere school heb ik in regio Genk gedaan aangezien mijn ma leerkracht was. Ook als tiener waren de meeste mensen met wie ik omging, vrienden die ik via het voetbal of via het uitgaan leerde kennen en die kwamen ook telkens van elders. Dus ja dat is voor mij altijd het dorp geweest waar ik gewoond heb, maar daarom niet waar ik geleefd heb en allerlei herinneringen gemaakt heb. Ook mijn ouders hebben die binding nooit echt gehad aangezien die intussen aan de kust wonen, en mijn zus woont dan bv weer in Oost-Vlaanderen. Sowieso houd ik niet van die "onder de kerktoren"-mentaliteit waar iedereen iedereen kent in een dorp.
Op mijn 25e heb ik mijn vriendin ontmoet, zij is afkomstig van een boerendorp in Tienen. Aangezien die afstand relatief groot was, zijn we redelijk snel (na een maand of tien) gaan samenwonen waarbij we voor de gulden middenweg gingen en in Halen zijn beland waar we zo'n twee jaar gewoond hebben op een huurappartement. Met mijn ouderlijk dorp had ik weinig tot geen binding, maar wel met mijn provincie Limburg, dus stiekem was ik wel blij dat we toen een appartement in Halen hadden (en ik mezelf dus Limburger kon blijven noemen) en niet in bv Diest dat slechts paar km verder lag (maar Vlaams-Brabant is). Ik ken ook meerdere mensen die bv omwille van een relatie of werk naar andere provincies gewoond hebben, maar uiteindelijk weer zijn teruggekeerd en achteraf ook zeggen dat er niks boven wonen in Limburg gaat. Dat Limburggevoel bestaat dus echt wel
Na twee jaar samenwonen wilden we ons dan definitief settelen in een eigen huis en hebben we in de ruime regio West-Limburg gezocht (aangezien m'n vriendin intussen een job in Heusden had) en zijn we in Koersel (Beringen) beland.
Koersel is voor mij nu eigenlijk echt wel de perfecte woonplaats. Koersel zelf is gewoon een dorp waar op zich wel alles aanwezig is (drie grote supermarkten op korte afstand van elkaar, grote lagere school, zelfs een dorpscinema, ...). We wonen zelf aan een van de uiterste randen van Koersel waardoor we hier enorm rustig wonen (amper verkeer in de straat/wijk) met immens veel bos in quasi letterlijk onze achtertuin. Ondanks dat rustige wonen hebben we op vijf minuten rijden de bruisende Koolmijnlaan van Heusden, Be-Mine in Beringen-Mijn (dat officieel eigenlijk ook nog grondgebied Koersel is), zijn we in 20min in Genk of Hasselt, en liggen zowel de E313 en 314 vlakbij voor als we elders heen moeten. Voor iemand die graag rustig en ongestoord woont maar toch ook niet op de boerenbuiten woont, is het hier dus echt wel perfect.