Woon jij nog in je ouderlijk dorp?

Woon jij nog in je ouderlijke dorp/gemeente/stad?

• Totaal aantal stemmers
    198

KingNine

Active member
Woon jij nog in het dorp waar je bent opgegroeid? En wat zijn de redenen. Ben eens benieuwd!

Ikzelf ben opgegroeid in een van de grootste boerendorpen ten noorden van Antwerpen, en ik wist al van jongsaf (16j) dat ik hier zeker niet zou blijven. Ik ben toen beginnen uitgaan in de Koekenstad en er ging een hele wereld open. Wij waren sowieso wel alternatief en vonden onze draai niet in een dorpje, de stad was veel ruimer, opener, alles bij elkaar, veel soorten mensen, interessante mensen, vanalles te doen, mensen judgen minder imo... Ik keer wel graag naar terug naar m'n ouderlijke dorp als ik m'n moeder ga bezoeken voor even maar zou er toch voorlopig niet terug willen wonen.

Ik ben afkomstig van Lommel maar woon daar helaas niet meer, na scheiding en verkoop van woning ben ik met mijn nieuwe partner (afkomstig van Geel) op zoek gegaan naar een huurwoning in die streek (Geel - Lommel en alles daarrond), maar al bij al weinig aanbod en veel gegadigden en dus uiteindelijk gegaan voor het eerste huis waar we effectief werden gekozen te Geel.

Geboren in Oudenaarde (niet echt een dorp meer) maar wat noordelijker gaan wonen. Locatie is beter mbt m'n beroep, en mijn vrouw is wel van hier afkomstig en nogal honkvast :)

Ik ben van geboorte van Sint-Niklaas, en heb daar gewoond tot 2009. Dan een 8tal jaar in West-Vlaanderen. Na mijn scheiding terug in Sint-Niklaas komen wonen.

Van een klein dorpje waar zowel vader als moeder heel wat familie hebben, verhuisd 25km verderop waar de woningprijzen lager liggen. Weinig spijt van, voel me hier prima thuis en ècht wel vervreemd van het dorp waar ik 23j lang gewoond heb.
Vrienden, studiegenoten en familie (behalve de 60+ers) zijn ook verspreid dus weinig meerwaarde om terug te keren.

Ik ben bijna letterlijk rond de kerktoren blijven plakken. :unsure: Ik woon ergens in het Schotense.

Toen we een huis aan het zoeken waren, hadden we afgesproken om niet te dicht bij beide ouders te wonen. Maar dan kwam er een huis in de straat naast mijn ouderlijk huis te koop en zei mijn vrouw "Hé, zou dat niets voor ons zijn?" :sop:

Getogen in Bevel, 1 van de typische kempische boerengaten. Na 18 jaar voor een paar jaar naar Leuven verhuisd, daarna nog 4 jaar naar Antwerpen en toen gebouwd in Heist-op-den-Berg. Dus we wonen nu een dikke 7km van mijn ouderlijk huis, maar wel minder landelijk.

Toen we een huis aan het zoeken waren, hadden we afgesproken om niet te dicht bij beide ouders te wonen. Maar dan kwam er een huis in de straat naast mijn ouderlijk huis te koop en zei mijn vrouw "Hé, zou dat niets voor ons zijn?" :sop:
Ik verhuis deze maand naar een huis 1 straat verder dan mijn ouders het hunne.
Hun reactie: "oef, lekker dicht nog! Da's handig!" (😈 babysit vlakbij, da's zeker dat dat handig is! 😈)
Mijn zus haar reactie (die 45km verder woont) : "yes, dit ontslaat me officieel van de plicht om later voor de oudjes te zorgen!" 😂

Opgegroeid in Ekeren.
Vriendin leren kennen op het Zilvermeer in Mol. Zij was van Heers.

Zij wou niet verhuizen naar Antwerpen (te druk)
Ik niet naar een Limburgs dorpje van enkele straten. (niets te beleven)

Dus het werd Mol. Geen bruisende stad, maar ook geen boerengat.
Perfecte mix voor ons beiden.

Ik woon 1700 km verderop.. nee dus. Wonen ook 2.5 uur rijden ( en een ferry) van mijn vriendin haar ouders

De mijn broer en zussen wonen wel allemaal binnen een straal van 10km van mijn ouders en grootouders.

Ik ben opgegroeid in een kleine gemeente in de Vlaamse ardennen.
Het huis dat ik gekocht heb is hier ook en zowel mijn broer als mijn zus hebben ook een huis hier in de gemeente.

Ook (bijna) mijn volledige vriendenkring woont hier of in een naburige gemeente.
Ik ben dus wel redelijk honkvast ja :unsure: .

Ik verhuis deze maand naar een huis 1 straat verder dan mijn ouders het hunne.
Hun reactie: "oef, lekker dicht nog! Da's handig!" (😈 babysit vlakbij, da's zeker dat dat handig is! 😈)
Mijn zus haar reactie (die 45km verder woont) : "yes, dit ontslaat me officieel van de plicht om later voor de oudjes te zorgen!" 😂
Het is wel handig ja :tongue:
Nu toen onze dochter geboren is hebben we wel afspraken gemaakt dat ze altijd welkom zijn, maar dan liefst even een seintje geven. Mijn vrouw had al doemscenario's dat mijn moeder voor het minste zou langskomen om zich met alles te moeien goedbedoeld advies te geven. Het helpt ook dat we in een rijhuis wonen en ze dus niet zomaar langs de achterdeur -want goede vrienden komen altijd binnen langs de achterdeur- kunnen binnenkomen. En die regeling werkt heel goed. :)

Opgegroeid in Boechout, eerst daar school gelopen en nadien in Lier. Gaan studereren in Antwerpen en daar uiteindelijk ook 5 jaar gewoond op een appartement. Nu verhuisd naar Mol.

Wel heel warme herinneringen aan Boechout, waar je nog een dorpsgevoel hebt. Aan Lier heb ik ook grotendeels goede herinneringen en mijn ouders zijn inmiddels kleiner gaan wonen op een appartement in die stad, dus ik kom daar regelmatig (en graag). Heel mooie historische kleine stad.

Toch wel een aanpassing. Boechout is op een boogscheut van Antwerpen en Lier, dus dat stedelijke was altijd wel binnen handbereik. Voor Antwerpen vond ik boeiend: je had daar geen auto en eigenlijk zelfs geen fiets nodig om overal te geraken. De supermarkt was elke dag open tot 20u (zelfs op feestdagen) en tal van boeiende dingen te doen in de buurt. Mol is véél landelijker, dus dat is wel inboeten op vlak van cultuur en eetmogelijkheden. Anderzijds is de natuur hier ongelofelijk mooi. Als ik naar een bos wil hoef ik de straat maar over te steken. In mijn huidige gezinssituatie is Mol dus ideaal, al ben ik altijd wel blij wanneer ik terug in Antwerpen ben.

Het enige waar ik soms mee worstel, maar dat is ook samengevallen met de covid-periode, is het wegvallen van mijn sociaal leven. De meeste vrienden wonen in de buurt van Antwerpen Het enige uit mijn jeugd wat me met Mol bindt is Pennenzakkenrock aan het Zilvermeer. Mijn schoonzus woont wel twee straten verder en in de omgeving hebben we wel een handvol vrienden wonen, maar ik reken er wel op dat als mijn dochter school begint te lopen ons sociaal leven wel wat zal uitbreiden in deze omgeving.

Laatst bewerkt:
ik ben veruisd van de Brusselse rand naar Mechelen.
Beste beslissing ooit.
Al begin ik nu wel meer uit te kijken naar iets meer landelijk gelegen.

U noden veranderen met u leeftijd hé

Woon nog altijd thuis in m'n boerendorp Veldwezelt, naast Maastricht nog in België en Bilzen.
Ben het leven hier kotsbeu gezien 't zo'n typisch ons-kent-ons dorp is: als Jean van Jeanine van de bakker z'n vriend een scheet laat, weet alleman het. Opeens ook multiculti aan het worden en het straatbeeld verloedert doordat die lui gewoon schijt hebben aan onderhoud. Naast de influx van Hollanders die hier wonen en zich niet mengen met 't dorpsleven.

Enige wat hier is, zijn rommelmarkten om de 2 à 3 weken.

Laatst bewerkt:
Ik heb van mijn 5 jaar tot pakweg 25 jaar gewoon in Opoeteren, deelgemeente van Maaseik. Geen boerendorp in de zin van dat ge op de boerenbuiten woont, maar wel gewoon een dorp dus alles kleinschalig. Alhoewel ik er twintig jaar woonde, heb ik me er nooit écht verbonden mee gevoeld. Mijn lagere school heb ik in regio Genk gedaan aangezien mijn ma leerkracht was. Ook als tiener waren de meeste mensen met wie ik omging, vrienden die ik via het voetbal of via het uitgaan leerde kennen en die kwamen ook telkens van elders. Dus ja dat is voor mij altijd het dorp geweest waar ik gewoond heb, maar daarom niet waar ik geleefd heb en allerlei herinneringen gemaakt heb. Ook mijn ouders hebben die binding nooit echt gehad aangezien die intussen aan de kust wonen, en mijn zus woont dan bv weer in Oost-Vlaanderen. Sowieso houd ik niet van die "onder de kerktoren"-mentaliteit waar iedereen iedereen kent in een dorp.

Op mijn 25e heb ik mijn vriendin ontmoet, zij is afkomstig van een boerendorp in Tienen. Aangezien die afstand relatief groot was, zijn we redelijk snel (na een maand of tien) gaan samenwonen waarbij we voor de gulden middenweg gingen en in Halen zijn beland waar we zo'n twee jaar gewoond hebben op een huurappartement. Met mijn ouderlijk dorp had ik weinig tot geen binding, maar wel met mijn provincie Limburg, dus stiekem was ik wel blij dat we toen een appartement in Halen hadden (en ik mezelf dus Limburger kon blijven noemen) en niet in bv Diest dat slechts paar km verder lag (maar Vlaams-Brabant is). Ik ken ook meerdere mensen die bv omwille van een relatie of werk naar andere provincies gewoond hebben, maar uiteindelijk weer zijn teruggekeerd en achteraf ook zeggen dat er niks boven wonen in Limburg gaat. Dat Limburggevoel bestaat dus echt wel ;)

Na twee jaar samenwonen wilden we ons dan definitief settelen in een eigen huis en hebben we in de ruime regio West-Limburg gezocht (aangezien m'n vriendin intussen een job in Heusden had) en zijn we in Koersel (Beringen) beland.

Koersel is voor mij nu eigenlijk echt wel de perfecte woonplaats. Koersel zelf is gewoon een dorp waar op zich wel alles aanwezig is (drie grote supermarkten op korte afstand van elkaar, grote lagere school, zelfs een dorpscinema, ...). We wonen zelf aan een van de uiterste randen van Koersel waardoor we hier enorm rustig wonen (amper verkeer in de straat/wijk) met immens veel bos in quasi letterlijk onze achtertuin. Ondanks dat rustige wonen hebben we op vijf minuten rijden de bruisende Koolmijnlaan van Heusden, Be-Mine in Beringen-Mijn (dat officieel eigenlijk ook nog grondgebied Koersel is), zijn we in 20min in Genk of Hasselt, en liggen zowel de E313 en 314 vlakbij voor als we elders heen moeten. Voor iemand die graag rustig en ongestoord woont maar toch ook niet op de boerenbuiten woont, is het hier dus echt wel perfect.

Nope. Ik ben opgegroeid in Izegem en in wezen vond ik het daar niet slecht. Ik ben van nature heel rustig en Izegem (al ben ik er 15 jaar weg dus kan anders zijn nu) had al wat je ‘nodig’ had plus een trein naar Roeselare waar je dan meer winkels had. Ik zou er op zich wel gebleven zijn, als slaapstad en iedereen-laat-mekaar-gerust-stad. Maar mijn Kortrijkzaan moest in Kortrijk wonen. Ik heb nooit een klik gemaakt met Kortrijk, ik vind de mensen hier echt niet leuk.

Yep. Uiteindelijk veel dichter bij het ouderlijk huis geland dan ooit verwacht :)
Mijn vriendin komt uit Mechelen, ik uit de Antwerpse rand. Een paar jaar samen gewoond op een één slaapkamerappartement in Mechelen. Onze eerste dochter gekregen op zoek gegaan naar iets groters, iets van ons zelf. De hele as Antwerpen - Mechelen afgegaan. En niks dat ons aan stond of binnen budget viel. M'n vriendin kwam toen onze huidige woning tegen, in vogelvlucht een paar honderd meter van het ouderlijk huis af.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan