Zelf brood bakken - broodmachine

Ik heb een brood machine gekregen. Voor de thuis bakkers, kopen jullie een all in mix of hebben jullie een eigen mengsel? En hoe bewaar je best het gebakken brood? Linnen zak, broodtrommel, papieren brood zak,…?

Ik haal mijn bloem bij maalderij Evers in Zonhoven. Patentbloem en dan een bloem naar keuze. Gist, bloem, water, suiker en zout mengen en de rest wordt gedaan :).

Hier ook al een jarenlange Panasonic broodbakker. Een all-in mix heb ik nooit gekocht, kies de verhoudingen liever zelf, gewoon Aveve bloem/meel naar keuze en eventueel een keer verschillende soorten mengen en proberen. Als je alles bij de hand hebt staan 3 minuten werk. Mijn brood rijst wel niet meer goed dus ik denk dat ik mijn toestel op pensioen mag sturen.
Ik gebruik de broodzakken van Aveve, 1 zak voor 5 broden ofzo en dan een nieuwe.
Enige nadeel vind ik het snijden, heb ik 's morgens niet altijd zin in.

Ik heb een brood machine gekregen. Voor de thuis bakkers, kopen jullie een all in mix of hebben jullie een eigen mengsel? En hoe bewaar je best het gebakken brood? Linnen zak, broodtrommel, papieren brood zak,…?
Ik koop van die 5KG zakken bloem in de Colruyt. Op de zijkant van die zakken staat meestal een simpel recept.

Maar mijn standaard recept is:
  • 300ml water (of soms melk)
  • 500gr bloem (eender welk type)
  • 8gr zout
  • 22gr boter
  • 6gr droge gist
Al dat in de machine om te kneden + 1e rijs.
Daarna op de bakplaat, mooi bolletje maken en nog 45-60 min laten rijzen.
Dan 10 min op 230 bakken, dan nog 25 min op 200 bakken.

Om het brood te bewaren gebruik ik een stolp.

Wij maken ook vaak zelf brood. Geen machine hier, het kneden gebeurt door de KitchenAid, daarna nog even met de hand verder. We kopen vezelrijk wit en/of 10 granen als bloem. Rest zelf aanvullen, en ik doe er meestal nog extra pitten en zaden of nootjes in. Dus je maakt dan een uniek brood naar eigen smaak en goesting. Als we het niet zelf maken is het gewoon vers uit de colruyt.

Een tijd geleden waren hier nog 3 warme bakkers in de buurt en die zijn allemaal op 4 maanden tijd gestopt. 😭

Pensioen, ziekte en pensioen.

Pfffff.

Wij bakken sinds kort met de Panasonic YR2540 die we gekocht hebben tijdens black friday.
Lekker en vers brood in de ochtend. Zalig. Gevalletje hadden we eerder moeten doen...

Avond ervoor letterlijk 5 minuutjes werk. We gebruiken onderstaand recept.
Zakken van 10kg haal ik bij de Aveve. Natte vinger berekening: 70 cent per brood.

200 gram tarwebloem
200 gram volkorenmeel
4 gram instant gist
6 gram zout
16 gram olijfolie
260 gram water

Snijden hebben we ook een oplossing voor gevonden. Een mes en een houten plankje, geniaal.

Interesante thread. Ik zit de laatste weken ook te denken om meer zelf brood te bakken. Het is hier Aernoudt of Colruyt brood, want we hebben GEEN warme bakker meer in Merelbeke. Hier wat verder zijn er 2 maar da's omrijden en daar denk ik eigenlijk ook nooit aan. En zelf bakken heb ik vroeger nog gedaan. Da's ook leuk want je kiest zelf wat je er in doet.

Plankje hierboven van @Vierkant ziet er ook wel handig uit. Al lukt sneden snijden me nog vrij goed.

Hier ook nen panasonic 2540, zalig toestel en eigenlijk zelfs handiger voor zelf brood te maken dan altijd naar winkel/automaat te moeten.
Hier wel ook een snijmachine van graef gekocht, is wel wa makkelijker.
Broodmixen van zelfbakker.be, veel keuze en voor mij dichtbij dus ga ze zelf afhalen.

Wij bakken 90% van ons brood zelf. We hebben al 15jaar dezelfde gekende Panasonic die blijft maar meegaan.
Vandaag nog eens foccacia gemaakt met pizzameel. Dit niet in de Panasonic maar met de keukenrobot en in een bakplaat. Eigenlijk zo simpel en goed. 20u rijstijd aangehouden. Enig nadeel zelfs met zoveel olijfolie blijft dat gigantisch plakken.

Wij kregen dik anderhalf jaar geleden een broodbakmachine (Panasonic) van een tante die het niet meer gebruikte. Eigenlijk waren we geen vragende partij, maar als het dan toch weg moest, konden we het maar proberen. Mijn ouders bakten vroeger zelf in de oven, en nu ook al met broodbakmachine.

Resultaat? Ik heb op anderhalf jaar tijd misschien nog één keer een brood bij de bakker gekocht. We mengen zelf, veel lekkerder dan all in mixen (één keer geprobeerd en zeer teleurstellend van smaak en structuur). Mengeling van witte bloem, zwarte woud, rogge, soms wat havermout er bij onder. Het is lekker, goedkoop, ik heb het idee dat mijn buik minder opblaast van zelfgebakken brood, kleiner formaat is goed omdat we maar met twee zijn. En ik vind zelf bakken ook handiger dan naar de bakker rijden. Je moet een beetje plannen, minstens paar uurtjes op voorhand, maar dat kost eigenlijk geen moeite. De lekkere geur van vers brood in huis krijg je er gratis bij, heel gezellig.

We mengen er ook wel eens pizzadeeg in, of gewoon deeg laten kneden en dan in de oven bakken voor een groter platenbrood als je bezoek krijgt voor een kaas-en wijnavond of als er brood nodig is voor een vriendenweekend ofzo.

En snijden: eerst gewoon met een mes op houten plank, maar sinds kort een Berkel in huis, en da's toch ook wel een gemak. Mooie gelijkmatige sneetjes.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan