Wij kregen dik anderhalf jaar geleden een broodbakmachine (Panasonic) van een tante die het niet meer gebruikte. Eigenlijk waren we geen vragende partij, maar als het dan toch weg moest, konden we het maar proberen. Mijn ouders bakten vroeger zelf in de oven, en nu ook al met broodbakmachine.
Resultaat? Ik heb op anderhalf jaar tijd misschien nog één keer een brood bij de bakker gekocht. We mengen zelf, veel lekkerder dan all in mixen (één keer geprobeerd en zeer teleurstellend van smaak en structuur). Mengeling van witte bloem, zwarte woud, rogge, soms wat havermout er bij onder. Het is lekker, goedkoop, ik heb het idee dat mijn buik minder opblaast van zelfgebakken brood, kleiner formaat is goed omdat we maar met twee zijn. En ik vind zelf bakken ook handiger dan naar de bakker rijden. Je moet een beetje plannen, minstens paar uurtjes op voorhand, maar dat kost eigenlijk geen moeite. De lekkere geur van vers brood in huis krijg je er gratis bij, heel gezellig.
We mengen er ook wel eens pizzadeeg in, of gewoon deeg laten kneden en dan in de oven bakken voor een groter platenbrood als je bezoek krijgt voor een kaas-en wijnavond of als er brood nodig is voor een vriendenweekend ofzo.
En snijden: eerst gewoon met een mes op houten plank, maar sinds kort een Berkel in huis, en da's toch ook wel een gemak. Mooie gelijkmatige sneetjes.