Zelf brood bakken - broodmachine

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Gegroet,

Recent zijn we in het kader van mijn vrouw haar zwangerschaps(pre)diabetes overgeschakeld op enkel volkoren brood. Meestal eindigen we dan met een standaard volkoren brood uit Delhaize, wegens geen zin om apart naar de bakker te gaan en indien we dat toch doen meestal te laat te zijn om veel keuze te hebben.

Dus ik was eens aan het denken of het niet de moeite loont zelf brood te bakken, met zo'n machine, om toch enige afwisseling en versheid te hebben. Zijn hier mensen die dat doen, en zoja, welke machine raden jullie aan? Van waar komt jullie broodmix, of mengen jullie alles zelf?

Enerzijds vereist het misschien enige planning om te zorgen dat er op tijd een brood klaar is, anderzijds is dat nu vaak een brood kopen en een 2de in de diepvries, om dan net te veel of net te weinig te hebben.

Mijn ouders hebben een tijd zo'n machine gebruikt, paar maanden, dan ging die naar de kelder. Dan een paar jaar zelf geen brood meer gemaakt, vervolgens zijn ze weer begonnen met zelf brood te maken maar gewoon in de oven (mix van de Aveve). Kneden is wel met de Kitchen Aid. Toestel staat daar nog altijd in de kelder volgens mij.

Zo'n machine neemt volgens mij minder gemak weg dan je op voorhand denkt.

Als je dit wil proberen, passeer eens bij een grotere kringloop, daar vind je vaak wel een broodbakmachine aan €10-€15 (want zoals hierboven gezegd belandt deze bij velen toch op de zolder na enkele pogingen).

I love my broodmachine. Ik vind het gemakkelijk dat ik voor het slapengaan de machine kan programmeren en dat ik dan wakker kan worden met warm, vers brood voor het ontbijt en voor op het werk.

Zelf heb ik een basic machine van de Lidl (60€ ofzo was die), en die voldoet ruim.

De broodmix koop ik in de Aveve, in het begin van die all in one mixen. Nu koop ik van die 10kg zakken waar je zelf nog margarine en gist in moet doen.

Timer functie moet ik bij die van mij eens nakijken, is wel een goed idee!
Hier ook afgestapt van de all-in-one mixen. Gewoon bloem en water wegen, rest op het zicht erbij en machine opzetten. 5min werk en 3h later hebt ge vers brood.

Hier al jaren een Panasonic machine in gebruik. 's avonds alle ingrediënten erin (geen mix, gewoon zelf alles afwegen), timer instellen en' s ochtends wakker worden met de geur van vers gebakken brood!

Ik haat dagelijks brood kopen en dus de "oplossing" is nu brood invriezen maar dat is het ook niet echt... Vers brood 's morgens klinkt wel zéér verleidelijk alleen vrees ik dat het weer in de kast gaat verdwijnen. Het aanrecht staat al vol met een volautomaat koffiezet, NINJA-airfryer en Thermomix. Nog een broodbakmachine en snijder erbij en het is hier precies een electrozaak :unsure:

Ik haat dagelijks brood kopen en dus de "oplossing" is nu brood invriezen maar dat is het ook niet echt... Vers brood 's morgens klinkt wel zéér verleidelijk alleen vrees ik dat het weer in de kast gaat verdwijnen. Het aanrecht staat al goed vol met een NINJA-airfryer en Thermomix. Als daar nog een broodbakmachine en snijder bijkomt is het hier precies een electrozaak :unsure:
Ik zou nu wel gewoon voor een mes gaan, maar goed punt, dat is eigenlijk niet zo ideaal.

Ik haat dagelijks brood kopen en dus de "oplossing" is nu brood invriezen maar dat is het ook niet echt... Vers brood 's morgens klinkt wel zéér verleidelijk alleen vrees ik dat het weer in de kast gaat verdwijnen. Het aanrecht staat al vol met een volautomaat koffiezet, NINJA-airfryer en Thermomix. Nog een broodbakmachine en snijder erbij en het is hier precies een electrozaak :unsure:
Je kan het ook op de ouderwetse manier doen zonder machines. Ik gebruik de kitchenaid voor het kneden van mijn desembrooddeeg maar al de rest is manueel en rijzing op kamertemperatuur.

De kelder staat idd vol genoeg van blenders tot kroketmachines die nog in hun verpakking steken of eenmalig gebruikt zijn geweest.
Moulinex broodmachine hebben we hier ook nog ergens staan maar ik gebruikte ik enkel voor het kneedwerk van pizzadeeg. Kitchenaid heeft zijn plaats ingenomen op aanrecht.

Je kan het ook op de ouderwetse manier doen zonder machines. Ik gebruik de kitchenaid voor het kneden van mijn desembrooddeeg maar al de rest is manueel en rijzing op kamertemperatuur.

De kelder staat idd vol genoeg van blenders tot kroketmachines die nog in hun verpakking steken of eenmalig gebruikt zijn geweest.
Moulinex broodmachine hebben we hier ook nog ergens staan maar ik gebruikte ik enkel voor het kneedwerk van pizzadeeg. Kitchenaid heeft zijn plaats ingenomen op aanrecht.
Kan je het recept delen? Bedankt!

Als uw oven relatief groot genoeg is kan je daar wel makkelijk 4 langwerpige broden in kwijt. Ik bak zelf altijd per 3 of 4 broden, en dan komen we wel weer langere tijd mee toe. Het extra werk voor 2 of 3 broden te maken is hoe dan ook beperkt dus kan je beter in grotere portie maken. Ik heb eens cheap 4 broodblikken gekocht en bak daar meestal brood in. Op die manier zit de oven het meest optimale gevuld en dat gaat ook makkelijker om met de hand te snijden tov een rond brood.

Het grote voordeel van zelf brood bakken is dat het 1)een pak goedkoper is en 2) je het volledig kan afstellen naar uw eigen 'werk'schema. Spelen met de hoeveelheid gist in functie van wanneer je die dag (of morgen) thuis bent, heerlijk.

Ik ben erg content van mijn broodmachine,ik maak alles klaar in de machine,enkel het bakken doe ik in de oven.
Vind dat zelf lekkerder.

Wij gebruiken dagelijks ons broodmachine van Panasonic. Is ook al een oud ding ondertussen en de menghaak is vervangen onlangs maar voor de rest werkt die nog prima! Wij halen een geweldige broodmix op de lokale maandagmarkt in zakken van 5kg, goed voor 10 broden. Dan is het gewoon gist, vet en water erbij en opzetten maar. Ik wil absoluut niet meer zonder.

Wij gebruiken dagelijks ons broodmachine van Panasonic. Is ook al een oud ding ondertussen en de menghaak is vervangen onlangs maar voor de rest werkt die nog prima! Wij halen een geweldige broodmix op de lokale maandagmarkt in zakken van 5kg, goed voor 10 broden. Dan is het gewoon gist, vet en water erbij en opzetten maar. Ik wil absoluut niet meer zonder.
Vet?

Als uw oven relatief groot genoeg is kan je daar wel makkelijk 4 langwerpige broden in kwijt. Ik bak zelf altijd per 3 of 4 broden, en dan komen we wel weer langere tijd mee toe. Het extra werk voor 2 of 3 broden te maken is hoe dan ook beperkt dus kan je beter in grotere portie maken. Ik heb eens cheap 4 broodblikken gekocht en bak daar meestal brood in. Op die manier zit de oven het meest optimale gevuld en dat gaat ook makkelijker om met de hand te snijden tov een rond brood.

Het grote voordeel van zelf brood bakken is dat het 1)een pak goedkoper is en 2) je het volledig kan afstellen naar uw eigen 'werk'schema. Spelen met de hoeveelheid gist in functie van wanneer je die dag (of morgen) thuis bent, heerlijk.
Ik ben zelf geen voorstander van brood in te vriezen. Er gaat niets boven ovenvers brood met een krakende korst. Dan zou ik ze liever brood per brood bakken in plaats van een resem in één keer en de rest invriezen, want de smaak en textuur is toch helemaal anders na het ontdooien.

OT: op een mooie dag koop ik me wel een broodmachine. Maar dat staat voorlopig nog niet op de planning. Lijkt me wel leuk om zelf brood te bakken. Mijn moeder deed dat vroeger af en toe en dat was toch altijd lekker. We hebben echter een warme bakker in 't dorp en die wordt moeilijk te kloppen als je daar heen gaat voor een versgebakken brood.

we maken sinds een jaar of zo heel vaak brood met een (gekregen) broodmachine.
Super gemakkelijk, als 't rap moet gaan is een brood op 2 uur klaar.

we gebruiken gewoon bloem, vetstof, zout, gist en water. Het enige nadeel is dat het brood dat eruit komt, net iets te klein is voor het gezin.

Een iets groter machien staat op de planning.

Ik bak soms eens zelf een brood, als ik daar goesting in heb, kneden gebeurt dan met de keukenrobot. Nog een extra toestel erbij zie ik niet zitten. De warme bakker zit hier net om de hoek, dus brood is snel gehaald.

Ik ben zelf geen voorstander van brood in te vriezen. Er gaat niets boven ovenvers brood met een krakende korst. Dan zou ik ze liever brood per brood bakken in plaats van een resem in één keer en de rest invriezen, want de smaak en textuur is toch helemaal anders na het ontdooien.

OT: op een mooie dag koop ik me wel een broodmachine. Maar dat staat voorlopig nog niet op de planning. Lijkt me wel leuk om zelf brood te bakken. Mijn moeder deed dat vroeger af en toe en dat was toch altijd lekker. We hebben echter een warme bakker in 't dorp en die wordt moeilijk te kloppen als je daar heen gaat voor een versgebakken brood.
Een deftig brood kan je perfect invriezen zonder smaakverlies. De geur heb je weliswaar niet, maar een korst is nog steeds even krokant als je brood goed gemaakt is hoor. Ik kan hier perfect een vers brood en eentje uit de vriezer aansnijden en je merkt het verschil niet.

Die bagger van een supermarkt daarentegen hou je best uit de vriezer, maar vooral ook uit je huis weg.

Kan je het recept delen? Bedankt!
- 300 gr bloem (pak zo puur mogelijk zoals zuivere witte bloem en niets van broodbak mengelingen uit supermarkt met additieven die het rijzen tegenwerken)
- 3 theelepels zout
- 150 gr desem (50/50 verhouding bloem/water)
- 180 gr water (kamertemperatuur tot lauw)

Ingredienten mengen -> 5 min wachten -> kneden -> 8 uur voorrijs -> opbollen -> 4 uur narijs -> 45minuten In de oven op 220°C

Het grootste werk is een desem opstarten en goed onderhouden en het leren opbollen van uw brood. Zie ook:

Terug
Bovenaan