Ziekteverlof - kan dit?

Squidward

Well-known member
Echtgenoot heeft - na infarct vijf jaar terug - voor het eerst ‘echt’ last en wordt onderzocht boven tot onder.
Deze laatste week voor de krokus is hij afwezig van zijn school wegens ziekte. Hij moet kalmeren en ontstressen met gevaarlijk hoge (constant) bloeddruk.
Daarnet telefoon gekregen van de school: ja, ok, uw hart, maar online les kan je toch geven. Je moet echt wel die leerstof zien (hij geeft godsdienst, dat lijkt mij bezwaarlijk leven of dood) dus we zijn akkoord je gaat online les geven. Ik geef u de keuze, achteraf wil ik geen klachten.

Dit klinkt mij helemáál niet als een keuze maar regelrechte dwang. Hij is *ziek*. Kunnen ze dit zomaar maken?
Hij is een interim van een jaar dus natuurlijk heeft hij hiermee ingestemd omdat hij ergens nog de hoop heeft van volgend jaar terug daar te mogen staan. Ik weet al van 2 september bij wijze van spreken dat hij niet zal moeten terugkeren, het is klaar en duidelijk dat ze hem niet moeten. Ik ben erg boos maar ja ik kan moeilijk die school gaan uitschelden. Maar kan men dit maken als je dokters-gewettigd afwezig bent?

Nee dat kan niet

Interim zijn zijn uren sowieso van iemand anders toch? Want interim ben je niet in open uren
Ik dacht het ook maar kennelijk ben ik de enige waar hij nee wil tegen zeggen want voor de school heeft hij dus toegezegd. De persoon die hij vervangt komt sowieso niet meer terug maar hij heeft al een paar keer de schoollijn van ‘tis ons probleem niet’ overtreden en in geen honderd jaar vragen ze hem terug.

Mailtje: mijn dokter verbiedt me om les te geven, ook online. Het ziektebriefje hebben jullie al gekregen, daarmee is behoudens tegenbericht van jullie de ziekte administratief afgehandeld.

Mailtje: mijn dokter verbiedt me om les te geven, ook online. Het ziektebriefje hebben jullie al gekregen, daarmee is behoudens tegenbericht van jullie de ziekte administratief afgehandeld.
Kan een dokter je verbieden te gaan werken? Heeft die dat recht/die macht?

Want in dit geval heeft haar echtgenoot al gezegd dat hij wou gaan werken

Kan een dokter je verbieden te gaan werken? Heeft die dat recht/die macht?

Want in dit geval heeft haar echtgenoot al gezegd dat hij wou gaan werken
De dokter kan dat juridisch niet verbieden, wel aangeven dat je niet arbeidsgeschikt bent. En dat heeft juridische gevolgen, omdat de werkgever je dan niet mag tewerkstellen zonder verzekeringsrisico's te lopen. Online is dat risico natuurlijk klein, maar bvb bij een hartaanval door een stresserende online les kan dan een dure kost zijn.

In jouw geval zou ik zelf de huisarts bellen en hem/haar naar zowel je man als de school laten bellen.
Huisarts van mijn ex heeft ook nog naar zijn werk gebeld om hem ziek te melden na gedrag dat alles behalve correct was van hen uit.
Zeker als je zien bent is het soms moeilijk om assertief te zijn en daar profiteren bullebakken van.
Mijn ex heeft ook alle communicatie met de directie en collega's overgenomen tijdens mijn burn-out want ik 'moest' de klasseraden nog voorbereiden (heb ik wel gedaan uit plichtsbesef dat niemand anders dit idd kon in het BuLo), ik "moest" de overdracht doen naar mijn opvolger, ik "moest"... Hij heeft de directie letterlijk gezegd: "zou ze dat ook allemaal MOETEN als ze in coma in het ziekenhuis zou liggen?!?"

Sjeezes man. Wat is dat nu toch weer.

Ziektebriefje is toch ziektebriefje. Er staat toch op "ongeschikt om arbeid uit te voeren"? Wat een pannenkoek directie als ze je nog opbellen. Nog grotere pannenkoek die telefoon opneemt en akkoord gaat.

Voetjes in de lucht en ontspanning.

Pardon my French, maar leraars zeker? Wat gaat die directie doen? Je buitensmijten omdat je tijdens je ziekte niet wil werken? Zal korte rechtzaak worden denk ik.

Bedrijf waar ik werk. Opbellen van een ziekenhuis tijdens ziekte. 1 richting ticketje naar de uitgang. Daar wordt ons ingepeperd "zoek geen contact als manager, ook niet om beterschap te wensen"...

Dat is echt niet te begrijpen, als de dokter oordeelt dat hij arbeidsongeschikt is dan heeft de school daar niks tegen in te brengen. Ze kunnen hem dan ook niet dwingen om online les te geven.
Gezondheid heeft sowieso voorrang, en met zijn medische voorgeschiedenis moet hij geen risico's nemen.

Kan er eigenlijk geen klacht neergelegd worden bij de arbeidsinspectie ofzo dat die directeur hem probeert te verplichten om te werken? Zo komt het toch over als ik het volgende lees "dus we zijn akkoord...ik geef u de keuze... ik wil geen klachten". Natuurlijk als ge dat telefoongesprek niet opgenomen hebt hebde geen poot om op te staan :scream:

Ik vind het erg dat mensen in deze tijden nog altijd hun gezondheid op spel zetten in ruil voor wat geld. Dat is het helemaal niet waard want ge loopt een korte tijd rond op deze aardkloot en dan bestaat de kans dat dat ingekort wordt in ruil voor een beetje geld.

Kan er eigenlijk geen klacht neergelegd worden bij de arbeidsinspectie ofzo dat die directeur hem probeert te verplichten om te werken? Zo komt het toch over als ik het volgende lees "dus we zijn akkoord...ik geef u de keuze... ik wil geen klachten".
Het gaat hier niet over dwang, hij krijgt gewoon de vraag of hij digitaal de les kan geven.

Ik heb vorige maand knal dezelfde vraag gehad (wel niet in het onderwijs) toen ik Covid had en toen ook van thuis uit gewoon nog aan mijn projecten/meetings heb doorgewerkt tijdens mijn week ziekenverlof. Was geen issue voor mij en denk ook niet dat mijn werkgever er een issue van had gemaakt mocht dat niet gegaan zijn. Lijkt me hier net hetzelfde.

Wat een gedoe ook weer. Je man moet gewoon leren nee zeggen en die directie moet de wetten maar volgen. Wat is dit nou weer.

Aan de andere kant is hij oud en wijs genoeg om zijn leven te bepalen. Daar moet je zijn handje niet voor vasthouden lijkt me, tot je dit soort dingen leest.

Wat een gedoe ook weer. Je man moet gewoon leren nee zeggen en die directie moet de wetten maar volgen. Wat is dit nou weer.

Aan de andere kant is hij oud en wijs genoeg om zijn leven te bepalen. Daar moet je zijn handje niet voor vasthouden lijkt me, tot je dit soort dingen leest.
Er is maar 1 persoon waar hij ooit assertief tegen is of zijn geduld bij verliest/boos wordt en dat ben ik. Ironisch genoeg de enige die áltijd aan zijn kant staat.
Ik stel dan dingen voor die zouden kunnen helpen maar het irriteert hem alleen maar.
In dit geval vind ik het om te beginnen al volslagen idioot van hem dat hij die telefoon opgenomen heeft. Hij wil zelfs volgend jaar daar niet terug gaan maar alles, alles met die man moet een strijd zijn. Ik zie hem doodgraag, é, maar ik word er wel moe van.

Het gaat hier niet over dwang, hij krijgt gewoon de vraag of hij digitaal de les kan geven.

Ik heb vorige maand knal dezelfde vraag gehad (wel niet in het onderwijs) toen ik Covid had en toen ook van thuis uit gewoon nog aan mijn projecten/meetings heb doorgewerkt tijdens mijn week ziekenverlof. Was geen issue voor mij en denk ook niet dat mijn werkgever er een issue van had gemaakt mocht dat niet gegaan zijn. Lijkt me hier net hetzelfde.
Dat doet nu toch helemaal niet terzake? Er zijn veel mensen die met COVID zijn verder blijven werken vanop afstand (ook als is dat dan vaak fraude tov de ziekteverzekering). De man van @Squidward is door de dokter rust voorgeschreven, vanwege zijn aandoening. Hij mag van de dokter niet werken.
Dus neen, dit is iets anders, een schooldirectie die een interim leerkracht onder druk zet om te werken, ook al geeft de dokter aan dat dat schadelijk is voor zijn gezondheid. Dat is illegaal en immoreel, niet meer of niet minder.

Indien hier iemand uitvalt vanwege de stress, en de dokter die thuis zet, dan verbied ik die formeel om te werken of zijn mail open te doen. Wanneer de dokter zegt dat je moet rusten, moet je rusten.

Laatst bewerkt:
Dat doet nu toch helemaal niet terzake? Er zijn veel mensen die met COVID zijn verder blijven werken vanop afstand (ook als is dat dan vaak fraude tov de ziekteverzekering). De man van @Squidward is door de dokter rust voorgeschreven, vanwege zijn aandoening. Hij mag van de dokter niet werken.
Dus neen, dit is iets anders, een schooldirectie die iemand die als interim leerkracht onder druk zet om te werken, ook al geeft de dokter aan dat dat schadelijk is voor zijn gezondheid. Dat is illegaal en immoreel, niet meer of niet minder.
Alles hangt er hier imo van af hoe de vraag gesteld is, als ze gewoon de vraag gesteld hebben dan is er imo niets mis mee (en ik vermoed dat dat ook is wat hier is gebeurd).
Als het gaat om verplichten/dwang/druk zetten dan is het natuurlijk fout, maar ik kan me niet goed inbeelden dat een school dat hier gaat doen. In een familiale KMO tot daar toe nog.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan