Zijn het de Paasklokken of is het de Paashaas?

Paasklokken of Paashaas

• Totaal aantal stemmers
    52

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Een wat luchtiger topic, maar vorige zondag heeft mijn dochter voor de eerste keer paaseieren gezocht in onze tuin. Dat doet me terugdenken aan mijn kindertijd, waar de uitleg die ik kreeg steevast was dat "de klokken" uiteraard uit Rome kwamen (vliegen?) en dan dus eieren dropten in onze tuin.

Wat je volgens mij evenveel of zelfs meer hoort, en wat ook wat makkelijker is naar marketing toe, is dat de Paashaas natuurlijk die eieren komt brengen. Die versie heeft mijn dochter op school bv. gehoord.

Een snelle zoektocht op wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Paashaas en https://nl.wikipedia.org/wiki/Paasklokken) leert me:
Rooms-katholieken vertelden hun kinderen dat de paaseieren door de paasklokken gebracht werden. De kerkklokken gingen na het luiden tijdens de mis op Witte Donderdag naar Rome om er de paaseieren op te halen. Ze kregen vleugeltjes en vlogen zo door de lucht. Omdat dit de protestanten niet aansprak kreeg de paashaas bij hen de rol van eierbrenger.[1]
Volgens de katholieke traditie (in België, Frankrijk en delen van Nederlands Limburg) brengen de paasklokken op Pasen chocolade- en suikereieren die ze tijdens het Paastriduüm gaan halen zijn in Rome.

De klokken zijn immers na het Gloria van de H. Mis op Witte Donderdag vertrokken naar Rome om er de eieren te halen en komen pas terug in de paasnacht. De klokken hebben de vorm van kerkklokken met vleugeltjes en vliegen door de lucht.

De eieren worden gedropt in de tuin of op het balkon tussen de planten. Een enthousiaste speurtocht op paasmorgen hoort dan uiteraard bij deze traditie.

Het thema van de paasklokken wordt ook veelvuldig gebruikt in knutselwerkjes en paasschalen rond de paastijd.

In protestantse regio's (Nederland, Duitsland, Angelsaksische landen,...) brengt de paashaas de paaseieren.

Ik vermoed dat in de huidige tijden, waar iedereen zowat in alles en niets gelooft, het onderscheid niet meer zo duidelijk is, vandaar deze poll.

De paashaas komt bij oma & opa, de paasklokken komen bij ons thuis. Zo hebben wij de verwarring opgelost. Toen ik kind was, bestond die verwarring ook. Ik had ik me altijd ingebeeld dat de paasklokken de eieren dropte en dat de paashaas ze vervolgens verstopte.

Ik ben altijd opgegroeid met de paasklokken, de mama met de paashaas. Bijgevolg spreken mijn ouders over de klokken, schoonmoeder over de paashaas.

Hier bij ons thuis is dat een samenwerkende vennootschap. De klokken en de paashaas werken samen. De paashaas heeft het voordeel hier dat hij door het kattenluik kan, want dat is voor de klokken niet mogelijk. Daarom dat er ook binnen chocolade en speelgoed te vinden was (want hier was het te slecht weer om buiten te rapen).

Ik heb gezegd dat die samenwerken, dus bv de plaatsen waar de paashaas niet aankon, hebben de klokken dan wat eieren op miraculeuze wijze zacht laten landen.
Ze keek eerst bedenkelijk, maar 't was toch ok.

Altijd gedacht dat mijn familie vrome rooms-katholieken waren maar blijkbaar zijn het verdoken ketters.

Valt mij vooral op dat (onze) kinderen daar veel minder mee bezig zijn dan met sinterklaas. Ondertussen al oud genoeg om helemaal mee te zijn maar ook in hun kindertijd nooit echt een blind geloof gezien in hun ogen over paasklokken en paashazen. Volgens mij hebben die altijd wel doorgehad dat mama en papa die eitjes in de tuin/in huis legden (naargelang de weersomstandigheden).

Zelf opgegroeid met "de klokken uit Rome "maar ik merk dat de haas de overhand begint te nemen.

Geen van beiden, hier geven we mee dat alles door ons gelegd wordt.

Sinterklaas doen we wel, Kerstman is voor de kindjes in Amerika

Ik kan bevestigen dat het enkel de paashaas is.

Ooit als jonge snotter van een jaar of 7 de hele nacht opgebleven om de paasklokken te spotten in de tuin. Ik heb mij met m'n sjaarzeke aan het raam geplaceerd en zitten waken. Geen paasklokken gezien. In slaap gevallen rond 5u 's nachts, opgestaan en er lagen eieren.

Dat kan enkel de paashaas geweest zijn.

Edit: true story btw.

Ik kan bevestigen dat het enkel de paashaas is.

Ooit als jonge snotter van een jaar of 7 de hele nacht opgebleven om de paasklokken te spotten in de tuin. Ik heb mij met m'n sjaarzeke aan het raam geplaceerd en zitten waken. Geen paasklokken gezien. In slaap gevallen rond 5u 's nachts, opgestaan en er lagen eieren.

Dat kan enkel de paashaas geweest zijn.

Edit: true story btw.
Die zijn stealth hé

Hier is het gemengd, maar ze heeft het in dat opzicht nog altijd over de sint mét bijhorende liedjes. En ze ging er even vanuit dat die klokken/haas ook met de stoomboot kwamen. Het was ook de 1ste keer met zoeken vorig jaar verstond ze dat precies nog niet.
De sint is ook een figuur die je in de sint-periode veel ziet, waar er liedjes over zijn e.d. en dat is met Pasen (denk ik) toch niet echt duidelijk aanwezig.

Zelf opgegroeid met de "paasklokken", maar hier is het de paashaas geworden.

Mijn vierjarige dochter vond het trouwens leuk om beneden aan het grote raam te gaan staan terwijl mijn vrouw de paaseieren verstopte terwijl ik zelf nog in bed lag te slapen. Gelukkig hebben we er een draai aan gegeven door te zeggen dat mama benieuwd was en dat ze al aan de chocolade zat.

De vrouw vond het heel paasgebeuren maar niets om geheim te houden. Ipv eieren te verstoppen, maakt de vrouw er een spel van met opdrachten.

Mijn moeder wilt zelf buiten nog alles leggen/verstoppen dus zijn we daar nog eieren gaan rapen. De moeder van de vrouw woont op een appartement, die geeft gewoon de eieren.

We gaan ook naar Bokrijk meestal op Paasdag voor de eierenraap en activiteiten

Grappig dat paasklokken katholieker zouden zijn, want ik woon in het toch veel katholiekere Polen en hier is het enkel de Paashaas wat de klok slaat. Maar kan misschien ook regionaal gebonden zijn, hier in het Noorden dus alleen maar de Paashaas.

Gewicht gezakt naar 85.7 kg hoop tegen begin julie 83 te halen en eind dit jaar hopelijk onder de 80 kg. Nu in totaal kleine 50 kg vermagerd sinds half 2022.

Terug
Bovenaan