Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

• Ja (allemaal), bewust

Stemmen: 19 9,0%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

Stemmen: 30 14,2%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

Stemmen: 6 2,8%
  • Nee (allemaal), andere religie

Stemmen: 2 0,9%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

Stemmen: 124 58,8%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Je bent al wat te laat, al 10 jaar geleden is er in Ieper een kerk omgevormd tot fitnesszaal. Een andere kerk is verkocht aan een projectontwikkelaar:

unfurl="true"]https://www.nieuwsbl...r/fitnesskerk-opent-haar-deuren/60458357.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...erk-herbestemming-supermarkt-gent-protest-ve/

In Gent gaan ze een supermarkt openen in de Sint Anna kerk. En dat is ook iets waar al sprake van was toen ik daar nog studeerde intussen al bijna 20 jaar terug.

Ben het eens met wat je zegt. Maar die harde kern is niet zo groot dat ze de (letterlijk) uitstervende populatie kan vervangen. Ik weet dat het in de steden véél meer zal zijn dan hier op het platteland, maar katholieke (dus niet evangelistische, ...) kerken die op een doordeweekse zondag in totaal 173000 mensen aantrekken, dat is toch wel véél. Dat zou neerkomen op een 90-tal kerkgangers per bedienaar van de eredienst (gesteld dat die allemaal op die zondag actief zouden zijn). Als je ziet dat in een toch katholieke regio als Ieper er voor 3 gemeenten maar 8 eucharistievieringen meer zijn voor minimaal 4 bedieners van de eredienst en ik van mijn schoonmoeder (occasionele kerkganger) hoor dat ze soms maar met 10 daar zitten, dan betwijfel ik dat ze aan die cijfers komen (http://www.kerkinieper.be/gelovig-vieren/schema-vieringen#year=2025&month=10&day=29&view=agendaWeek). Ik vermoed dat die cijfers gemanipuleerd worden door overdreven zelfrapportage en het erbij nemen van de TV-uitzendingen waarbij ze dan alle mensen in een rusthuis meetellen, ongeacht of ze effectief kijken.

Is een vast telmoment in oktober (derde zondag). Wordt als een soort van doordeweekse zondag gezien. Ik weet niet of ze zaterdagavondmissen meetellen (worden na zonsondergang gezien als zondagsmissen). In de parochiale zone waar ik woon, geraak je zeker aan die 90 voor die ene bedienaar, en dat alleen al op zondag. Stokoud is de populatie er zeker niet.

Erg lage cijfers komen voor in vakantieperiodes of wanneer het zeer slecht weer is. Een kerk die langdurig 10 kerkgangers heeft zal doorgaans gesloten worden.

Valse of gemanipuleerde cijfers de wereld insturen zou dom zijn (en sowieso boven water komen). Je kan als kerk geen beleid voeren als je artificieel de cijfers oppompt en kerken onnodig open zou houden.

Niet dat ik verwacht dat de kerk in België plots hard zal groeien, maar je ziet echt wel een beweging van jongeren die terugkeren vanuit een behoefte aan zingeving. In sommige bisdommen zie je echt wel serieuze aantallen aan volwassendopen. Dat zijn toch mensen die terug zeer bewust bezig zijn met geloof.

Je bent al wat te laat, al 10 jaar geleden is er in Ieper een kerk omgevormd tot fitnesszaal. Een andere kerk is verkocht aan een projectontwikkelaar:

Te laat? 'k Weet maar al te goed dat er al kerken verkocht zijn in België, alleen nog niet in mijn eigen stad, en voorlopig nog niet op grote schaal in het hele land.
Tegelijk zie ik dat er steeds meer moskeeën worden opgericht, soms in oude feestzalen, waar ooit christenen feest vierden, die dan omgevormd werden tot moskeeën. Voorlopig gebeurt dat onder duidelijke regelgeving, wat voorkomt dat er tientallen tegelijk opduiken in één stad of gemeente.

Toch stel ik me vragen bij de demografische evoluties. De (voormalig) christelijke en seculiere - atheïstische bevolking in België lijkt te krimpen, terwijl andere gemeenschappen groeien. In Israël bijvoorbeeld heeft de overheid bewust ingezet op demografische versterking om hun positie te behouden binnen een veranderende samenleving.

Ik vraag me af hoelang het duurt voor een kerk in mijn buurt wordt omgevormd tot een moskee, misschien is dat zelfs al ergens in België gebeurd.
Dan nog liever een fitness of een horecazaak dan een of ander geloof om de mensen verder te brainwashen.

Te laat? 'k Weet maar al te goed dat er al kerken verkocht zijn in België, alleen nog niet in mijn eigen stad, en voorlopig nog niet op grote schaal in het hele land.
Goh, er zijn al honderden kerken omgevormd. je zal ze gewoon niet allemaal kunnen omvormen, omdat ze té beschermd zijn. Maar elke gemeente moet er over nadenken en doet dat ook, omdat de kosten hoog zijn.

Een katholieke kerk naar een andere christelijke kerk kan, naar een moskee mag niet (vanuit de Kerk).

De kerk in Terjoden bij ons is nu een feestzaal. Werkt best goed.

Onze dochter is gedoopt maar vooral uit traditie. Ook omdat mijn vrouw van Zuid-Amerika is en het is echt nog een ding daar. Ze is dan ook gedoopt in het thuisland van mijn vrouw.

Niet dat ik verwacht dat de kerk in België plots hard zal groeien, maar je ziet echt wel een beweging van jongeren die terugkeren vanuit een behoefte aan zingeving. In sommige bisdommen zie je echt wel serieuze aantallen aan volwassendopen. Dat zijn toch mensen die terug zeer bewust bezig zijn met geloof.
Dit zie ik ook. Geloof is terug populair bij jongeren. Kijk maar naar https://sint-michielsbeweging.be of de wekelijkse mis aan Flagey. Dit zullen nooit meer de aantallen zijn van 30-40j terug, toen was het iedereen

jongeren die terugkeren vanuit een behoefte aan zingeving
Dit zie ik ook. Geloof is terug populair bij jongeren. Kijk maar naar https://sint-michielsbeweging.be of de wekelijkse mis aan Flagey. Dit zullen nooit meer de aantallen zijn van 30-40j terug, toen was het iedereen
Oh ja, is dat dan niet iets wat je ook in een jeugdbeweging kunt ervaren? In jeugdbewegingen of sportverenigingen wordt vaak dezelfde behoefte aan zingeving en verbondenheid ingevuld als in geloofsgemeenschappen. Die sociale dynamiek, het gevoel ergens bij te horen, samen te groeien, idealen te delen, is universeel.

Toch zie je dat religieuze gemeenschappen, ongeacht de stroming, daar strategisch op inspelen. Ze trekken mensen aan, jongeren, maar ook volwassenen die op latere leeftijd religieus ontwaken, en zuigen hen mee in een wereldbeeld dat vaak weinig kritisch bevraagd wordt.

Soms vraag ik me af: waarom blijft religie zo’n dominante rol spelen? Waarom blijven we vasthouden aan het geloof in bovennatuurlijke entiteiten en historische figuren van duizenden jaren geleden, alsof ze vandaag nog richting zouden geven?

Zou het niet tijd zijn om zingeving los te koppelen van religie? Om kritisch te durven kijken naar de impact van geloofssystemen op onze samenleving, en te erkennen dat er ook seculiere manieren zijn om betekenis, gemeenschap en ethiek te beleven?

Goh, er zijn al honderden kerken omgevormd. je zal ze gewoon niet allemaal kunnen omvormen, omdat ze té beschermd zijn. Maar elke gemeente moet er over nadenken en doet dat ook, omdat de kosten hoog zijn.

Hier hebben ze daar ook een werkgroep over. Een paar jaar geleden ben ik eens naar de vergadering geweest (omdat ik dus naast de kerk woon).

Vanuit de kerkfabriek leken ze de realiteit onder ogen te zien, namelijk herbestemming voor de meeste kerken in de gemeente. Of duale functies waarbij ze ook tentoonstellingen, optredens, etc laten doorgaan en de kerkelijke activiteiten beperken.
Echter was het de geloofsgemeenschap die aan het morren was en precies ex ante alles al afschoot. Wel, tijd voor een reality check denk ik dan. Je kan als kerkfabriek ook niet rode cijfers blijven aaneenrijgen en verwachten dat de gemeente de gaten blijft dichtrijden. Dan moet je maar als geloofsgemeenschap die gaten beginnen dichtrijden.

Ben zelf ook totaal niet gelovig. Dochter is geboren tijdens corona en ook niet gedoopt (mss dat ze anders wel gedoopt was, de vrouw zou dat wss wel gewild hebben. Hoewel ze ook niet persé gelovig is.)

Nu ze haar eerste communie kan doen, wouden we haar eigenlijk zelf laten beslissen of ze die wilt doen of niet. Natuurlijk is het wel moeilijk uit te leggen wat dat precies allemaal betekend vind ik.
Enigste reden waarom ze haar communie wilt doen is omdat haar vriendinnetje het ook gaat doen natuurlijk 🤦‍♂️

Nuja, op zich maakt het allemaal niet zoveel uit. Kans is groot dat die plechtige communie er toch niet meer van komt.
Ik had gehoopt door ze eens naar de mis te sturen dat haar goesting ging over zijn, maar dat is (nog) niet het geval. Hoeveel ze er niet veel van verstaan en gezien heeft :laugh:

De kerk in Terjoden bij ons is nu een feestzaal. Werkt best goed.

Onze dochter is gedoopt maar vooral uit traditie. Ook omdat mijn vrouw van Zuid-Amerika is en het is echt nog een ding daar. Ze is dan ook gedoopt in het thuisland van mijn vrouw.
Wij hebben dit in België gedaan en dat werd samen georganiseerd met een ander koppel (dat we niet kenden), waarvan de vrouw ook Zuid-Amerikaans was.

Hier hebben ze daar ook een werkgroep over. Een paar jaar geleden ben ik eens naar de vergadering geweest (omdat ik dus naast de kerk woon).

Vanuit de kerkfabriek leken ze de realiteit onder ogen te zien, namelijk herbestemming voor de meeste kerken in de gemeente. Of duale functies waarbij ze ook tentoonstellingen, optredens, etc laten doorgaan en de kerkelijke activiteiten beperken.
Echter was het de geloofsgemeenschap die aan het morren was en precies ex ante alles al afschoot. Wel, tijd voor een reality check denk ik dan. Je kan als kerkfabriek ook niet rode cijfers blijven aaneenrijgen en verwachten dat de gemeente de gaten blijft dichtrijden. Dan moet je maar als geloofsgemeenschap die gaten beginnen dichtrijden.
Hier in de gemeente denkt men ook aan een herbestemming voor de kleine kerk van een gehucht. Kerken genoeg verder (die ook voornamelijk leegstaan), maar net zoals bij jou komt er dan van een kleine groep mensen protest. Ook al komt de beslissing van het kerkbestuur zelf, omdat er amper nog mensen naar de mis gingen daar.

Wij hebben dit in België gedaan en dat werd samen georganiseerd met een ander koppel (dat we niet kenden), waarvan de vrouw ook Zuid-Amerikaans was.

Hier in de gemeente denkt men ook aan een herbestemming voor de kleine kerk van een gehucht. Kerken genoeg verder (die ook voornamelijk leegstaan), maar net zoals bij jou komt er dan van een kleine groep mensen protest. Ook al komt de beslissing van het kerkbestuur zelf, omdat er amper nog mensen naar de mis gingen daar.
En vooral omdat ze er meer dan genoeg geld voor krijgen :)
Regelmatig contact met kerkfabrieken, op het einde van de rit draait alles om geld i.p.v. het geloof.

Mensen moeten ook beseffen dat tijden veranderen en de maatschappij eigenlijk kiest wat wel of niet belangrijk is. En er is gewoon steeds minder nood aan religie in (België toch). Vaak gaat het gewoon over traditie ipv religie. In het dorp is er ook altijd discussie over zoiets als de processie. Een hoop vrienden, die meestal niet eens gelovig zijn, vinden het dan schandalig dat de kinderen daar niet meer aan meedoen en zo een traditie gaat verdwijnen. Dat is toch net hoe het gaat, mensen hebben er geen nood meer aan en zodoende verdwijnt het. De middernacht mis met kerstmis is er ook niet meer. Waarom niet? Omdat nauwelijks nog iemand ging. We moeten toch geen dingen in stand houden omdat 5 man en een paardenkop het wel nog willen vieren?

Oh ja, is dat dan niet iets wat je ook in een jeugdbeweging kunt ervaren? In jeugdbewegingen of sportverenigingen wordt vaak dezelfde behoefte aan zingeving en verbondenheid ingevuld als in geloofsgemeenschappen. Die sociale dynamiek, het gevoel ergens bij te horen, samen te groeien, idealen te delen, is universeel.

Toch zie je dat religieuze gemeenschappen, ongeacht de stroming, daar strategisch op inspelen. Ze trekken mensen aan, jongeren, maar ook volwassenen die op latere leeftijd religieus ontwaken, en zuigen hen mee in een wereldbeeld dat vaak weinig kritisch bevraagd wordt.

Soms vraag ik me af: waarom blijft religie zo’n dominante rol spelen? Waarom blijven we vasthouden aan het geloof in bovennatuurlijke entiteiten en historische figuren van duizenden jaren geleden, alsof ze vandaag nog richting zouden geven?

Zou het niet tijd zijn om zingeving los te koppelen van religie? Om kritisch te durven kijken naar de impact van geloofssystemen op onze samenleving, en te erkennen dat er ook seculiere manieren zijn om betekenis, gemeenschap en ethiek te beleven?
Hoe je het ook draait of keert, de katholieke kerk heeft nog steeds veel kapitaal en dus ook nog steeds veel slagkracht. Locaal is dat stelselmatig aan het vergaan omwille van lagere opkomsten naar de kerk zelf. Technologisch zijn we wel al verder vooruit gegaan dat er vanuit de kerk meer daarop wordt ingezet. Door daar meer op in te zetten trek je ook meer jongeren aan. Het is niet meer zo ouwbollig als het vroeger was dat je naar de kerk "moest".

Er zijn meerdere plaatsen waar er katholieke bijeenkomsten zijn buiten de kerk om. Men richt zich nu gewoon meer op jeugdbewegingen, jeugdhuizen, cultuurcentrums, etc...en uiteraard trekt dat meer jongeren aan. Ook de huidige maatschappij, wereldproblemen, etc... zorgen op zich al dat mensen een zekere "zin" in het leven willen zien wat iedere relgie overigens aanbiedt. De westerse wereld is hoofdzakelijk katholiek dus er is op zich meer aanbod aan katholiek geloof.

Persoonlijk heb ik nooit de nood gevoeld om mij ergens te verbinden met een of andere religie. Mijn idee op heel jonge leeftijd al was dat religie niks meer is dan het aanbidden van een boek die duizenden jaar geleden is geschreven en men het zo goed vond dat men het gaat aannemen als waargebeurde feiten. De kerk op zich is dus naar mijn mening niks anders dan enig welk ander bedrijf die probeert winst te maken door hun boek zodanig te promoten dat men het aanneemt als waarheid.

In ieder geval ging ik mijn kinderen nooit laten dopen omwille van een of ander boek/verhaal. Als je daarbij nog eens de geschiedenis erbij neemt welke dingen er gebeurt zijn in naam van een boek of hoe men mensen zodanig manipuleert dat kinderverkrachting zelfs goedgekeurd wordt weet je het wel.

Zonder het belang van sportclubs te willen minimaliseren: op de voetbal krijg je geen antwoorden op de grote levensvragen.
Probleem hierbij is dat veel kerken (niet allemaal) beschermd zijn. Modernere kerken zijn vaak nuttig voor duaal gebruik omdat ze groter/praktischer zijn.

Hoewel ik godsdiensten al sinds mijn 14 jaar enkel becommentarieer met totale ridiculisering, is onze dochter toch gedoopt.

Voor mij hetzelfde alsof ik ze het Kabouter Plop ritueel zou laten doen in Plopsa-land. Betekenis nul.
Maar de (gelovige) schoonouders zijn doodgelukkig, en een reden om met de familie gezellig iets te gaan eten.
Easy win.
Dan nog liever Plopsaland en gezellig iets gaan eten, dan 1 seconde van m'n tijd te geven aan eender welke imaginaire religie.

Maar ik kan geloven dat het voor vele (groot)ouders nog enige betekenis kan hebben. Hier is die tijd gelukkig voorbij. Mochten m'n opa en oma langs vaderskant nog leven ging er zeker een polemiek over zijn.

Hoewel ik godsdiensten al sinds mijn 14 jaar enkel becommentarieer met totale ridiculisering, is onze dochter toch gedoopt.

Voor mij hetzelfde alsof ik ze het Kabouter Plop ritueel zou laten doen in Plopsa-land. Betekenis nul.
Maar de (gelovige) schoonouders zijn doodgelukkig, en een reden om met de familie gezellig iets te gaan eten.
Easy win.
Dat kan toch niet anders dan dat jullie een bepaalde druk voelen vanuit die hoek om jullie kind te laten dopen he? Dan bedoel ik de druk dat er misschien wel eens een discussie/ruzie van kan komen.

Ik vind dat zelf nog vreemder dan het te doen uit "traditie".

Dat kan toch niet anders dan dat jullie een bepaalde druk voelen vanuit die hoek om jullie kind te laten dopen he? Dan bedoel ik de druk dat er misschien wel eens een discussie/ruzie van kan komen.

Ik vind dat zelf nog vreemder dan het te doen uit "traditie".
Goh, uiteindelijk zijn mensen met onze instelling/mening rond religie internationaal de uitzondering. Mijn schoonfamilie zit om het simplistisch te zeggen een generatie achter als je ons als standaard neemt. De ouders van mijn vrouw zijn nog zo een beetje gelovig, maar vooral gevoelig aan dat thema, terwijl mijn schoonzussen een beetje zoals mijn ouders destijds zoiets hebben van "gohja iedereen doet het, traditie, baat het niet dan schaadt het niet" (op de crazy-MAGA-schoonzus na dan, die van haar zoon een brave katholiek wil maken).

Binnen die context heb ik dan ook mijn principes opzij geschoven, omdat ik uiteindelijk ook gedoopt ben en dat me niet heeft tegengehouden om de katholieke kerk vooral als een sekte te zien.

Laatst bewerkt:
Zonder het belang van sportclubs te willen minimaliseren: op de voetbal krijg je geen antwoorden op de grote levensvragen.
Absoluut, je gaat om te sporten, maar wie weet kom je daar nieuwe vrienden tegen waarmee je dan wel zo'n gesprekken kunt hebben.
In zo'n religieuze gemeenschappen teer je verder op de religie en krijg je het door je strot geduwd. Neen danku.

Probleem hierbij is dat veel kerken (niet allemaal) beschermd zijn. Modernere kerken zijn vaak nuttig voor duaal gebruik omdat ze groter/praktischer zijn.
En ook beter geïsoleerd zijn... Ze zouden eens de renovatieplicht moeten doortrekken naar kerken en andere religieuze gebouwen, 't zal nog sneller gedaan zijn... Ik kan me niet inbeelden dat er daarvoor plots wel geld in overvloed zou zijn.

Goh, uiteindelijk zijn mensen met onze instelling/mening rond religie internationaal de uitzondering. Mijn schoonfamilie zit om het simplistisch te zeggen een generatie achter als je ons als standaard neemt. De ouders van mijn vrouw zijn nog zo een beetje gelovig, maar vooral gevoelig aan dat thema, terwijl mijn schoonzussen een beetje zoals mijn ouders destijds zoiets hebben van "gohja iedereen doet het, traditie, baat het niet dan schaadt het niet" (op de crazy-MAGA-schoonzus na dan, die van haar zoon een brave katholiek wil maken).

Binnen die context heb ik dan ook mijn principes opzij geschoven, omdat ik uiteindelijk ook gedoopt ben en dat me niet heeft tegengehouden om de katholieke kerk vooral als een sekte te zien.
Dat begrijp ik, maar daarom dat er ook een bepaalde, al dan niet bewust, druk bij komt kijken.

Dat begrijp ik, maar daarom dat er ook een bepaalde, al dan niet bewust, druk bij komt kijken.
We zijn allemaal het product van onze omgeving natuurlijk, dat kan je druk noemen. Voor mijn vrouw was het idee om niet te dopen iets zeer vreemd, dopen is de standaard, zoals het hier ook was toen wij klein waren. Ik vind wel dat men in Latijns-Amerika een positievere invulling geeft aan het geloof dan hier, waar de nadruk toch vooral ligt op lijden en schaamte, wat misschien ook verklaart waarom het daar nog meer de standaard is (want misbruikschandalen zijn er overal).

Terug
Bovenaan