Zijn wij mensen tegenwoordig te goed gelovig geworden?

Eendraadsschema

Active member
Zijn wij mensen tegenwoordig te goed gelovig geworden?

Niet omdat de maatschappij zogezegd “faalt”, maar omdat individuen steeds impulsiever zijn geworden. Iedereen wilt alles snel, direct en zonder nadenken. Het resultaat? We slikken alles wat ons wordt voorgeschoteld: nieuws zonder bron, meningen zonder feiten, beloftes zonder inhoud. En dit komt volgens mij door alle berichten die mensen online delen op alle platformen zoals sociale media want daar is geen controle op. Vroeger had je enkel kranten en het nieuws op TV wat duidelijk was voor iedereen en ook geloofwaardig is.

Het probleem ligt niet in de buitenwereld, maar in ons eigen gedrag. Impulsiviteit heeft de plaats ingenomen van gezond verstand. We klikken, liken en delen sneller dan we nadenken. In plaats van te twijfelen of kritisch te kijken, geven we toe aan de drang om onmiddellijk te reageren.

De waarheid is dat goedgelovigheid geen maatschappelijk complot is, maar een persoonlijk tekort. Het is makkelijker om anderen de schuld te geven dan om onszelf te confronteren met ons gebrek aan zelfbeheersing en kritische blik.

Zolang mensen impulsiever blijven handelen, zullen leugens blijven verspreiden en manipulatie altijd zijn publiek vinden.

Dit zie je ook als je gisteren de krant gelezen hebt en heb gezien dat Belgen het eerste halfjaar van dit jaar al 15 miljoen kwijt zijn door beleggingsfraude. Dit komt ook omdat tegenwoordig de mensen deze oplichters die deze oplichtingspraktijken doen gewoon geloven met hun mooie verhaaltjes om rap geld te verdienen.

Bericht wat ik bedoel van gisteren ( Belgen in half jaar 15 miljoen euro kwijt door beleggingsfraude, en dat noopt tot grote campagne

https://www.hln.be/binnenland/belge...ude-en-dat-noopt-tot-grote-campagne~a94ce6c9/ )

Misschien moeten scholen hier al mee beginnen om kinderen te leren wat waar kan zijn en niet waar kan zijn want waar gaat het anders in de toekomst nog naartoe. Nog meer mensen die opgelicht worden door dat mensen niet meer logisch nadenken en alles gaan geloven wat ze beloven.

Ik weet niet of het per se goedgeloviger is, ik denk dat de informatie die ons bereikt ook gewoon minder kwalitatief is. Kranten proberen om alles ter eerste op hun website te krijgen, want dat genereert clicks. Terwijl men vroeger een deadline had, want de krant werd pas 's nachts gedrukt. Of je artikel dan om 11 uur 's ochtends of om 16 uur klaar was had geen impact op het aantal lezers. Journalisten hadden meer tijd om bronnen na te lopen.

Dan heb je nog de sociale media die mensen in een bubbel zetten, en als je van 100 willekeurige mensen hoort dat de klimaatopwarming onzin is, ga je dat vanzelf geloven. De sociale media zorgt er wel voor dat gelijkgestemden dezelfde informatie krijgen, ook al slaat die nergens op. Want ja, dat genereert meer clicks.

Wat die beleggingsfraude betreft is het een combinatie van bovenstaande, de toegankelijkheid en het gemak voor kwaadwillenden om betrouwbaar lijkende advertenties te maken. En vooral ook de hebzucht van mensen. Van iemand die amper rond komt en een mogelijke uitweg ziet voor zijn geldproblemen kan ik nog begrijpen dat je daarin trapt. Maar als je zo pakweg een lokale bakker zijn beklag hoort doen dat ie al zijn spaarcenten kwijt is dan denk ik af en toe toch eens: had ge dan echt nog niet genoeg centen? Moest ge nu echt ne Ferrari hebben in plaats van uwe BWM?

Ik wacht nog op het eerste slachtoffer van belegginsfraude die als reden waarom hij daar alles belegd heeft aangeeft: "jamaar de banken zijn dieven!". Nee de banken zijn geen dieven, die leveren een dienst en willen daarvoor betaald worden. En ze willen daar heel veel voor betaald worden omdat de aandeelhouders (waar vaak ook ne hoop particulieren tussen zitten, al dan niet via hun pensioenfonds) anders gaan zagen dat ze niet genoeg rendement hebben.

mensen zijn altijd goedgelovig geweest, maar nu komt het 'nieuws' in snellere vorm tot ons en van over heel de wereld. Maar je had ook vroeger al genoeg 'broodjes Aap', denk maar aan de roddel dat Marilyn Manson een rib had laten verwijderen zodat hij zichzelf oraal kon bevredigen. Roddels zijn altijd favoriete onderwerpen geweest, alleen was het vroeger gewoon beperkt.

Het oplichten van oude mensen gebeurde ook al in de jaren stillekes, maar toen kwam dat minder in het nieuws. Regionaal nieuws was ook enkel in de regionale krant, terwijl ge nu bijv. op VRT news regionaal nieuws van heel België krijgt gepresenteerd. Nu hebt ge dikwijls ook meer mediacampagnes die ons bewust maken van een probleem, waardoor het lijkt dat een probleem zich meer voordoet, terwijl het juist soms minder is, maar beter gedocumenteerd. Denk bijv. maar ook aan psychische problemen en huiselijk geweld.

Zal een ander voorbeeld geven dan het fraude voorbeeld op hln.

Hier heb je een paar Facebook groepen over de digitale meter:

Dit zijn nu 3 groepen over de digitale meter waar er door verschillende mensen gezegd word en ook beweert wordt dat als je fluvius een aangetekende brief stuurt met dat je een bekabelde meter wilt dat ze u met rust gaan laten.

Zoals ook berichten met heel veel andere leugens die verteld wordt.

Dus dan reageer ik daar op dat hier leugens verspreid worden en mensen in de problemen brengt en ook in extra kosten door boetes die fluvius dan oplegt of voor de rechtbank wordt gedaagd voor de weigering van de digitale meter.

Dan wordt je daar bijna door iedereen uitgescholden dat ik daar zelf leugens vertel en dat het allemaal niet waar is. Dus daaraan zie je hoe een Facebookgroep of berichten op sociale media gewoon door heel veel mensen geloofd worden als waarheden en dus dat berichten door het overgrote publiek gewoon als waarheid aanzien word.

Dan ga je mij niet zeggen dat dit vroeger zonder sociale media dat toch nog niet bestond al zo erg was. Dit is gewoon erger geworden. En zal nog erger worden in de toekomst als er meer AI gaat komen want dan zoekt iedereen gewoon alles op via AI en geloofd direct alles wat AI verteld en het denkvermogen van de mens verdwijnt meer en meer.

Zal een ander voorbeeld geven dan het fraude voorbeeld op hln.

Hier heb je een paar Facebook groepen over de digitale meter:

Dit zijn nu 3 groepen over de digitale meter waar er door verschillende mensen gezegd word en ook beweert wordt dat als je fluvius een aangetekende brief stuurt met dat je een bekabelde meter wilt dat ze u met rust gaan laten.

Zoals ook berichten met heel veel andere leugens die verteld wordt.

Dus dan reageer ik daar op dat hier leugens verspreid worden en mensen in de problemen brengt en ook in extra kosten door boetes die fluvius dan oplegt of voor de rechtbank wordt gedaagd voor de weigering van de digitale meter.

Dan wordt je daar bijna door iedereen uitgescholden dat ik daar zelf leugens vertel en dat het allemaal niet waar is. Dus daaraan zie je hoe een Facebookgroep of berichten op sociale media gewoon door heel veel mensen geloofd worden als waarheden en dus dat berichten door het overgrote publiek gewoon als waarheid aanzien word.

Dan ga je mij niet zeggen dat dit vroeger zonder sociale media dat toch nog niet bestond al zo erg was. Dit is gewoon erger geworden. En zal nog erger worden in de toekomst als er meer AI gaat komen want dan zoekt iedereen gewoon alles op via AI en geloofd direct alles wat AI verteld en het denkvermogen van de mens verdwijnt meer en meer.
Ik vind anders https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_War_of_the_Worlds_(1938_radio_drama)
toch een goed voorbeeld van als het in de media komt het wel zal kloppen.

Idem eigenlijk met propaganda in oorlogen/ verkiezingen en hoe we naar geschiedenis kijken.

Ik analyseer ook data in mijn werk in mijn voordeel, zodat de baas tevreden is.

Sociaal media heeft natuurlijk een veel groter bereik, maar degene die toen echt geloofden dat er een alien invasie is, zijn dezelfde mensen die nog altijd goedgelovig zijn.

Algoritme-gedreven sociale media versterken volgens mij gewoon de natuurlijke "mankementen" van de menselijke geest. En buiten die dan uit. Er bestaan hele lijsten van allerhande fouten tegen o.a. logica die ons brein graag maakt omdat dit sneller/gemakkelijker is.

Dingen willen geloven omdat ze ons goed uitkomen is gewoon van alle tijden.

De wereld verandert ook gewoon heel erg snel. Als je op leeftijd raakt, haak je op een bepaald moment af, en dan word je zelfs als intelligente mens een erg gemakkelijk slachtoffer van wat voor anderen "obvious" oplichting is. Vroeger was dat photoshop, dan waren het de algoritmes, nu is het AI. Dat heeft niet per se met inherente goedgelovigheid te maken imo, eerder met niet meer kunnen of willen bijblijven.

Dat staat wel los van de jeugd, die is ook goedgelovig maar dat is dan weer door een gebrek aan ervaring. Dat is nooit anders geweest. Het onderwijs moet daar zéker ook op inzetten, en het leven doet dan vaak de rest.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat de mensen "te goedgelovig" zijn geworden.

Het is eerder dat iedereen geplatbombardeerd wordt met "info" waardoor mensen overzadigd zijn. Vroeger las je een krant en keek je naar het tv-nieuws om 19u. Nu is het sociale media, klassiek nieuws, online media, youtube, forums, reddit, emails..., de 24/7 newscycle.

Combineer dat met dat alles sneller en eenvoudiger kan uitgevoerd worden. Vergelijk een bankoverschrijving in 1990 met nu...

Een mens kan niet meer mee. Velen hebben de mentale energie niet om daar iedere dag tegen op te boksen. En dat is handig voor oplichters.

Spijtig genoeg vrees ik dat met de opmars van AI dit nog een veel groter probleem gaat worden in de toekomst.
Dan heb ik het niet over fake filmpjes maar bv ook over iemand zijn stem laten nabootsen en de persoon aan de andere kant van de telefoon zou niet eens doorhebben dat ze met iemand totaal anders aan het bellen zijn.

Als je idioten een platform geeft, haken andere idioten daarop in.
Het kost weinig moeite om een Youtube kanaal op te starten, of om een Facebook post te maken. Mensen die vroeger werden uitgelachen in het café met hun conspiracy theories, krijgen nu duizenden volgers.
Dus jah, zijn we goedgeloviger geworden? Ik denk het niet, de wereld is gewoon kleiner geworden.

Als ik zie dat er dagelijks nog mensen worden opgelicht ,ondanks de vele berichten op de radio/krant/sociale media van hoe het te herkennen als oplichting, dan denk ik inderdaad dat de mensen te goedgelovig zijn.

Dit is nog eens een goed voorbeeld van goedgelovig zijn. Zelfs professionele IT'er trap in website in goed nagemaakte website.

Mollenaar voor honderden euro’s opgelicht bij aankoop stookolie: “Dat ik er als ervaren IT’er ben ingetrapt, bewijst hoe professioneel de daders te werk gaan” | GVA https://share.google/iNZi2NduZ6x702mAG

Als ik zie dat er dagelijks nog mensen worden opgelicht ,ondanks de vele berichten op de radio/krant/sociale media van hoe het te herkennen als oplichting, dan denk ik inderdaad dat de mensen te goedgelovig zijn.
Onlyfans en influencers …..snap nog altijd niet waarom mensen daar hun tijd en geld in steken . ;)

Terug
Bovenaan