cege
Well-known member
Onlangs mijn eerste evaluatie gehad in twee jaar tijd. Mijn baas zegt dat ik wel een looncorrectie verdien, maar wil eerst nog de indexatie van januari afwachten. Ook zegt hij dat buurlanden aan het stoppen zijn met loonsverhogingen, doordat de economie steeds verder onder druk begint te staan. Is dit nog merkbaar in andere Vlaamse bedrijven? Of eerder een licht excuus?
Excuus excuus. Wat is het verschil tussen een excuus, uitleg, verklaring, stok om mee te slaan? Op het einde van de rit krijg je je opslag niet.
Het zou dapperder zijn langs beide kanten (jouw kant en de werkgever) om het gewoon te benoemen waar het op staat. "ik wil opslag of ik ben weg", "ik wil opslag want ik wil meer geld", "ik wil opslag want ik heb X Y Z gedaan en dat is niet meer in lijn met mijn initiele takenpakket" vs "de business draait slecht", "we kunnen maar proberen om je geen opslag te geven", "we hebben nu 20% marge en willen naar 25%".
"Wil de indexatie van januari afwachten", de getallen zijn toch al lang gekend, op wat cijfers na de komma na? En de budgetten voor 2025 zijn al lang gemaakt. Dus dat lijkt me eerder prime bullshit om de discussie niet te moeten aangaan. Misschien kun je hem eens vragen naar het "opslag framework". Is er jaarlijks een budget, zijn er evaluaties, zijn de opslagen discretionair en moet je er achter zagen, zijn er nooit opslagen, zijn de opslagen gekoppeld aan omzet/winst/xxx. Dan weet je dat tenminste al en kun je je vragen focussen voor wanneer er ruimte is (vb in mijn geval, als de winst (EPS) goed stijgt in een jaar, staan de sluizen open; dan begin ik te mekkeren. Als de omzet/winst krimpt en ze zitten in ontslag mode, dan moet je niet beginnen mekkeren want er komt toch niks. Iedereen moet bediend worden, kun je beter eens bediend worden in een jaar waar er veel budget is ipv eens bij de gelukkigen te zijn in een jaar waar er weinig budget is...)
Er is opnieuw 3-4% indexatie incoming voor PC200 in januari, dus dat heb toch al in het bakje.
.
Als je meer over de jaren kijkt zie je dat de Belg zijn index iets vroeger krijgt omdat het automatisch is. Maar dat betekent niet dat we beter af zijn op het einde van de rit.