Zin en onzin van automatische index

cege

Well-known member
Onlangs mijn eerste evaluatie gehad in twee jaar tijd. Mijn baas zegt dat ik wel een looncorrectie verdien, maar wil eerst nog de indexatie van januari afwachten. Ook zegt hij dat buurlanden aan het stoppen zijn met loonsverhogingen, doordat de economie steeds verder onder druk begint te staan. Is dit nog merkbaar in andere Vlaamse bedrijven? Of eerder een licht excuus?

Excuus excuus. Wat is het verschil tussen een excuus, uitleg, verklaring, stok om mee te slaan? Op het einde van de rit krijg je je opslag niet.

Het zou dapperder zijn langs beide kanten (jouw kant en de werkgever) om het gewoon te benoemen waar het op staat. "ik wil opslag of ik ben weg", "ik wil opslag want ik wil meer geld", "ik wil opslag want ik heb X Y Z gedaan en dat is niet meer in lijn met mijn initiele takenpakket" vs "de business draait slecht", "we kunnen maar proberen om je geen opslag te geven", "we hebben nu 20% marge en willen naar 25%".

"Wil de indexatie van januari afwachten", de getallen zijn toch al lang gekend, op wat cijfers na de komma na? En de budgetten voor 2025 zijn al lang gemaakt. Dus dat lijkt me eerder prime bullshit om de discussie niet te moeten aangaan. Misschien kun je hem eens vragen naar het "opslag framework". Is er jaarlijks een budget, zijn er evaluaties, zijn de opslagen discretionair en moet je er achter zagen, zijn er nooit opslagen, zijn de opslagen gekoppeld aan omzet/winst/xxx. Dan weet je dat tenminste al en kun je je vragen focussen voor wanneer er ruimte is (vb in mijn geval, als de winst (EPS) goed stijgt in een jaar, staan de sluizen open; dan begin ik te mekkeren. Als de omzet/winst krimpt en ze zitten in ontslag mode, dan moet je niet beginnen mekkeren want er komt toch niks. Iedereen moet bediend worden, kun je beter eens bediend worden in een jaar waar er veel budget is ipv eens bij de gelukkigen te zijn in een jaar waar er weinig budget is...)

Er is opnieuw 3-4% indexatie incoming voor PC200 in januari, dus dat heb toch al in het bakje.

"Vergeet niet dat de indexatie ons als bedrijf veel geld kost" is bij ons het jaarlijks zinnetje om geen opslag te geven :hakkuh:
Ik geloof dat ergens wel, ook Joske dat er niets van bakt krijgt zijn mooie 3.5 index opslag.
Al mag dat geen excuus zijn om een high performer geen opslag te geven.

Ook zegt hij dat buurlanden aan het stoppen zijn met loonsverhogingen,
Als ze in Holland iedereen 100€ bij geven , gaat u baas dat ook doen? Dat is altijd zever in pakskes.
maar wil eerst nog de indexatie van januari afwachten.
Indien u opslag procentueel is kan dat wel in u voordeel spelen :) .

één baas heeft mij bij zo'n loongesprek de meeste interessante vraag ooit gesteld. "Wat brengt gij de firma bij dat u collega's niet doen?" Maw, waarom ben jij waardevol voor de firma. Vaak vervallen mensen in "ik doe dit en ik doe dat en ...". Waarbij het antwoord dan vaak is: Proficiat , je oefent alles uit in u functiebeschrijving.
Als je met goeie argumenten kan aantonen waarom de firma beter af is sinds jou komst (bvb minder downtime voor klanten sinds architectuur x, ...) moet hij wel opslag geven. Indien hij dan nog niet over de brug komt kan je beter uitkijken naar iets anders als je meer wil verdienen.

Als ze in Holland iedereen 100€ bij geven , gaat u baas dat ook doen? Dat is altijd zever in pakskes.

Indien u opslag procentueel is kan dat wel in u voordeel spelen :) .

één baas heeft mij bij zo'n loongesprek de meeste interessante vraag ooit gesteld. "Wat brengt gij de firma bij dat u collega's niet doen?" Maw, waarom ben jij waardevol voor de firma. Vaak vervallen mensen in "ik doe dit en ik doe dat en ...". Waarbij het antwoord dan vaak is: Proficiat , je oefent alles uit in u functiebeschrijving.
Als je met goeie argumenten kan aantonen waarom de firma beter af is sinds jou komst (bvb minder downtime voor klanten sinds architectuur x, ...) moet hij wel opslag geven. Indien hij dan nog niet over de brug komt kan je beter uitkijken naar iets anders als je meer wil verdienen.
Aantonen met goeie argumenten dat de firma beter af is sinds uw komst???? Het is toch de bedoeling dat de firma beter af is sinds uw komst, anders kunnen ze u beter ontslaan. Dus die minder downtime sinds architectuur x kan ook gewoon in uw functieomschrijving staan.

Aantonen met goeie argumenten dat de firma beter af is sinds uw komst???? Het is toch de bedoeling dat de firma beter af is sinds uw komst, anders kunnen ze u beter ontslaan. Dus die minder downtime sinds architectuur x kan ook gewoon in uw functieomschrijving staan.
Kalm kalm , tis maar een voorbeeld :) . Ik ken de mens zijn functie niet helemaal dus kon ook geen in-depth voorbeeld geven.
Als je het beter kan, the floor is yours.

Kalm kalm , tis maar een voorbeeld :) . Ik ken de mens zijn functie niet helemaal dus kon ook geen in-depth voorbeeld geven.
Als je het beter kan, the floor is yours.
Ik ben kalm hoor.
Ik vond het gewoon nogal raar dat die generische vraag ("Wat brengt gij de firma bij dat u collega's niet doen?") voor jou de interessantste vraag was. Ik geloof niet echt in al die HR-zever en functioneringsgesprekken...
Het is precies een strijd tussen werkgever/werknemer. Volgens mij is het de bedoeling om er beide beter van te worden dat je ergens werkt.
Werknemer die het gevoel krijgt voldoende gewaardeerd te worden en werkgever die een goeie werkkracht heeft. Misschien een naïeve gedachte

Volgens mij is het de bedoeling om er beide beter van te worden dat je ergens werkt.
Werknemer die het gevoel krijgt voldoende gewaardeerd te worden en werkgever die een goeie werkkracht heeft. Misschien een naïeve gedachte
In een ideale wereld, ja. Helaas denken zowel WG als WN vooral aan hun eigen portefeuille in dat soort gesprekken.
Als jij als WN dan aan u WG kan aantonen dat je meer dukaten binnenbrengt dan u collega, wel ja, dan zal die rapper geneigd zijn u opslag te geven en u collega niet...

Ik vond het gewoon nogal raar dat die generische vraag ("Wat brengt gij de firma bij dat u collega's niet doen?") voor jou de interessantste vraag was. Ik geloof niet echt in al die HR-zever en functioneringsgesprekken...
Ik vond het vooral een interessante vraag omdat velen niet verder komen dan het opsommen van hun functiebeschrijving.
Ook weer geen absoluut voorbeeld, maar als jij op de helpdesk 50% meer tickets oplost dan u collega of kan bewijzen dat je standaard oplossingen voorstelt ipv elke keer de plakker te hangen.
Wie denk je dan dat de opslag krijgt, jij of u collega? Het zijn ook vaak weer degenen die zichzelf het best verkopen die de opslag krijgen en niet percee degenenen die hem het meest verdienen.
Dus ik wou @Nick28 een beetje in die richting duwen. Als je wil gaan babbelen met uwe baas over opslag kan je maar beter zien dat je voorbereid bent of je staat na vijf minuten terug buiten met een smoes over (ik zeg maar wat) "laat ons de index afwachten".
Zoals @cege aanhaalde, elk bedrijf weet op een paar procentpunt na al hoeveel opslag ze u moeten geven in januari. De budgetten voor volgend jaar zijn al lang opgemaakt. Dus nu "nog even afwachten" is gewoon zever.

Is een KMO, hij is de zaakvoerder dus kan hier 100% zelf over beslissen.
Onderschat dit niet, je zou er van schrikken hoeveel kleine bedrijven geen (deftig) loonbeleid hebben en dat probleem dus gewoon oplossen telkens iemand actief om opslag komt vragen.

Nuja in een ander land hebben ze niks. Liever automatische indexatie dan op uw kin kloppen en de facto verarmen.
Het is niet omdat andere landen geen automatische index krijgen dat de werknemers geen opslag krijgen. Je zal zelfs verschieten als je de effectieve cijfers bekijkt. Ik zou zelfs zeggen dat het in ons nadeel speelt omdat we lui worden in onderhandelen 'we krijgen toch onze index'

Hier onder staan we zelfs laatst :laugh: Als je meer over de jaren kijkt zie je dat de Belg zijn index iets vroeger krijgt omdat het automatisch is. Maar dat betekent niet dat we beter af zijn op het einde van de rit.

BD37fGs.png

(bron)

Het is niet omdat andere landen geen automatische index krijgen dat de werknemers geen opslag krijgen. Je zal zelfs verschieten als je de effectieve cijfers bekijkt. Ik zou zelfs zeggen dat het in ons nadeel speelt omdat we lui worden in onderhandelen 'we krijgen toch onze index'

Hier onder staan we zelfs laatst :laugh: Als je meer over de jaren kijkt zie je dat de Belg zijn index iets vroeger krijgt omdat het automatisch is. Maar dat betekent niet dat we beter af zijn op het einde van de rit.

BD37fGs.png

(bron)
Zonder inflatie cijfers zegt dat weinig
België had vooral voordien al indexatie

Je zou ervan verschieten hoeveel mensen indexatie verwarren met opslag.
En de werkgever lacht eens in het vuistje.
Het is ook een vorm van opslag ... In andere landen krijgen werknemers ten tijden van inflatie geen enkele verhoging, of een stukje van de inflatievoet.

Het maakt ons ook gewoon duur in een internationale context. België is meestal al bij de duurdere landen en om dan plots iedereen elk jaar, onafhankelijk van hun prestaties er telkens een paar procenten bij te doen, ook als het bedrijf het moeilijk heeft is moeilijk te verdedigen.

Zelf onlangs mijn job kwijtgeraakt, grotendeels door die reden (afdeling in België gestopt omdat we te duur zijn tov. andere Europese landen). Dit hele proces werd grotendeels getriggerd door de >10% index begin 2023. We worden relatief gewoon automatisch duurder dan andere landen in die context.

Ook voor België vind ik dat dit een beetje een vicieuze cirkel is. Werkgever moet meer betalen aan zijn personeel omdat de index stijgt -> rekent dit door aan zijn klanten -> prijs gaat omhoog -> index stijgt...

Mijn mening is dat er een plafond moet komen op het te indexeren bedrag. Dan help je met het duurder worden van basisproducten maar blijf je het betaalbaar houdenn voor de bedrijven.

BD37fGs.png

(bron)
Met statistiek kan je alles bewijzen, als je verder kijkt zie je dat dit de laatste 2 kwartalen zijn, maar daarvoor zaten de aan de hoge kant.

Nu JPV heeft hier onlangs cijfers over gedeeld die in lijn zijn met je bewering.

Wie zegt dat automatische indexatie geen opslag is, is duidelijk geen econoom: het is geen individuele opslag en geen verhoging tov de koopkracht tov de consumptieindex, maar desondanks krijg ik toch meer loon en is mijn huis (=hypotheek met vaste mensualiteit) makkelijker af te betalen….

Het maakt ons ook gewoon duur in een internationale context. België is meestal al bij de duurdere landen en om dan plots iedereen elk jaar, onafhankelijk van hun prestaties er telkens een paar procenten bij te doen, ook als het bedrijf het moeilijk heeft is moeilijk te verdedigen.
Exact, stel je draait breakeven en verwacht een daling van de verkoop en stijging van de kosten…

Zelf onlangs mijn job kwijtgeraakt, grotendeels door die reden (afdeling in België gestopt omdat we te duur zijn tov. andere Europese landen). Dit hele proces werd grotendeels getriggerd door de >10% index begin 2023. We worden relatief gewoon automatisch duurder dan andere landen in die context.
De cijfers die JPV deelde kwam er op neer dat andere landen naijlen maar hetzelfde fenomeen hebben. Wat mensen volgens mij onderschatten is hoe productief en innovatief we vroeger waren en hoe andere landen ons hebben bijgebeend.
Ook voor België vind ik dat dit een beetje een vicieuze cirkel is. Werkgever moet meer betalen aan zijn personeel omdat de index stijgt -> rekent dit door aan zijn klanten -> prijs gaat omhoog -> index stijgt..
—> Vermoedelijk minder een probleem als je zou denken
Mijn mening is dat er een plafond moet komen op het te indexeren bedrag. Dan help je met het duurder worden van basisproducten maar blijf je het betaalbaar houdenn voor de bedrijven.
Het is een tussenoplossing. In een ideale wereld geef je een werkgever de keuze van zijn loonbeleid en deze gebruikt niet als een tool voor winstverhoging: je hebt een stok om mee te slaan (0% verhoging bij 3% index) en een wortel (6% verhoging bij 3% index) voor goede performers.
Maar ik denk dat nog politiek, werkgevers of werknemers daar klaar voor zijn

Er waren bedrijven die daar mee speelden in het verleden en waar het personeel hier zelfs mee akkoord ging maar ze zijn hiervoor teruggefloten.
Als ik me niet vergis wouden ze enkel de eerste 3000€ van u loon indexeren.

Het maakt ons ook gewoon duur in een internationale context
Als je naar de buurlanden kijkt valt dat mee als ik mijn schoonvader mag geloven. De lonen in Frankrijk moeten niet onderdoen voor hier. Ginder heb je dan nog is elk jaar een verhitte onderhandeling terwijl hier de sociale rust gekocht wordt met de index.
2023 zal nog even in het geheugen gegrifd blijven maar algemeen (zolang jaarlijks 1.x%) is dit systeem voor een WG zeker niet alleen nadelig.

Graag vermeldt ik hier ook nog het verhaal van de Poolse kippenboeren enkele jaren geleden. Nadat ze de Europese markt overspoelden met hun goedkoop vlees en de rest van de competitie naar huis gespeeld hebben waanden ze zich al rijk.
Helaas, enkele jaren later hadden de zuid-amerikaanse kippenboeren de europese markt ook ontdekt en konden zij aan nog lagere tarieven hun vlees hier op de markt gooien... De Polen natuurlijk in hun gat gebeten en protest...

De basis vh probleem ligt altijd bij de consument (mijn inziens). Als je niet bereid bent wat meer te betalen voor een product dat aan hogere lonen in uw eigen regio gemaakt wordt moet je niet verschieten dat die producent vroeg of laat de boel moet sluiten.
Wat niet wil zeggen dat je alles zelf moet maken, Samsung nog gaan bijbenen als elektronicaproducent is onbegonnen werk. Maar je zou wel twee keer kunnen nadenken voor je een BYD besteld "want die is goedkoper dan de Europese merken".
Of overtuig u kinderen is om een lekkere Belgische appel te eten ipv Afrikaanse druiven.

En zelfs Zwitserland kent "kosten eigen aan de werkgever" (Maar in Zwitserland heeft ieder kanton zijn eigen regels precies?)

Les personnes qui ont effectué du télétravail de manière régulière durant l’année 2023 doivent donc en tenir compte dans la revendication de leurs frais professionnels, mais peuvent en complément faire valoir une déduction pour les jours effectués en télétravail.

Cette déduction est accordée de manière forfaitaire. Elle vient s’ajouter à la déduction ordinaire pour autres frais professionnels (3% du salaire net, mais au minimum 2'000 francs et au maximum 4'000 francs). Elle est calculée à hauteur de 10% du salaire net, mais est limitée au maximum à 4'000 francs par année. Elle est ensuite proratisée en fonction du nombre de jour(s) par semaine effectué(s) en télétravail.
Cette déduction supplémentaire couvre tous les frais divers que le/la contribuable peut supporter dans le cadre de l’exercice de l’activité à son domicile (utilisation d’une pièce, frais d’électricité, de connexion Internet, de petit matériel, etc.).
Les personnes bénéficiant d’une indemnité de frais de la part de l’employeur ne peuvent pas faire valoir cette déduction.
Dat is idd per kanton bepaald en dat is een forfaitair kostenbedrag (gelijkaardig met de forfaitaire beroepskosten die particulieren in België in hun belastingsaangifte mogen gebruiken). Dat is maximaal 4.000 CHF of 10% van je salaris (het kleinste van de twee). Hieronder vallen alle onkosten die je mag inbrengen, categoriëen zoals netto-onkostenvergoedingen of thuiswerkvegoedingen zoals in België heb je hier niet.
Een loonbrief is hier eigenlijk heel simpel: brutoloon, belastingen, nettoloon. Er staan geen 30 regels op mijn loonbrief zoals in België.

2023 zal nog even in het geheugen gegrifd blijven maar algemeen (zolang jaarlijks 1.x%) is dit systeem voor een WG zeker niet alleen nadelig.
Het grote voordeel van het Belgische loonmodel (automatische indexering, sectorale CAO's, ...) is voorspelbaarheid voor de werkgever, dat is gerust een kost waard dat je als werkgever weet dat je veel minder moet onderhandelen en daardoor veel minder kans op verloop is.

Terug
Bovenaan