Daniël-Kun
Member
Het werkt heel goed bij geneeskunde en tandheelkunde. Slaagcijfers zijn super hoog in tegenstelling met alle andere richtingen. We kunnend de ijkingstoetsen voor alle richtingen verplichten en bindend maken i.p.v een ingangsexamen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
zonder te weten hoeveel mensen er onterecht tegengehouden worden door zo'n examen is dit een onbewezen stelling en zeer twijfelachtig.Het werkt heel goed bij geneeskunde en tandheelkunde.
Zijn ze strenger geworden?Is dat probleem van de "eeuwige student" niet wat ingedijkt sinds ze strenger zijn geworden met studiepunten?

Toen ik begon te studeren was er geen limiet op herexamens, ze hebben dat systeem veranderd dat je maar 4 kansen kan hebben op examens. Of zoiets in den aard, het is helaas al te lang geleden dat ik naar een plaats ging waar ik zowel dronken als wijzer werd.Misschien moet de lat vooral hoger in het lager en middelbaar onderwijs.
Universiteiten doen heden ten dage niet anders meer dan achterstand inhalen die al veel eerder is opgelopen.
Zijn ze strenger geworden?![]()
Is het al niet heel lang dat je een vak 3x kan volgen? Waarbij je nu toch voor de 3de keer al een speciale toestemming nodig hebt. In ons systeem betekent dit 6 keer het examen afleggen trouwens, ik vind dat absurd, en heb ook al studenten gehad die bleven proberen op miniman effort om de 6de kans eens deftig te studeren en erdoor te zijn.Toen ik begon te studeren was er geen limiet op herexamens, ze hebben dat systeem veranderd dat je maar 4 kansen kan hebben op examens. Of zoiets in den aard, het is helaas al te lang geleden dat ik naar een plaats ging waar ik zowel dronken als wijzer werd.

Of het klassieke geval van de student die worstelt met statistiek: op alle andere examens er vlotjes doorgeraken, maar telkens falen op statistiek. Je hebt ook dronkaards die jarenlang falen op hun examens omdat ze teveel bezig zijn met feesten en schweinerei.Is het al niet heel lang dat je een vak 3x kan volgen? Waarbij je nu toch voor de 3de keer al een speciale toestemming nodig hebt. In ons systeem betekent dit 6 keer het examen afleggen trouwens, ik vind dat absurd, en heb ook al studenten gehad die bleven proberen op miniman effort om de 6de kans eens deftig te studeren en erdoor te zijn.
Er zijn continue verstrengingen geweest, maar toch blijft er een staart aanwezig die door de flexibilisering maar blijft vakken meenemen IMO. Ik heb mensen weten opgeven die deels in MA2 zaten omdat ze nog een collectie vakken hadden uit vorige jaren (de zwaardere) die maar niet lukten. Ik dacht dat nu de bachelor helemaal moest af zijn, al ben ik er niet zeker van.Of het klassieke geval van de student die worstelt met statistiek: op alle andere examens er vlotjes doorgeraken, maar telkens falen op statistiek. Je hebt ook dronkaards die jarenlang falen op hun examens omdat ze teveel bezig zijn met feesten en schweinerei.
Ik weet alleszins dat ze in mijn tijd (2007-2012) dat systeem hebben verstrengd, zodat je toch wat meer moest opletten bij herexamens.
De vraag is wie er gaat bepalen of een student "geen praktische slaagkansen" heeft.Ik weet het, allemaal anekdotes, maar het lijkt me zowel voor de gemeenschap (subsidie), de universiteit (belasting van iedereen), als de student (inschrijving, kot, ...) misschien beter als mensen met geen praktische slaagkansen geweerd worden. Ik denk overigens dat centraal de universiteiten hier eerder een gemengde mening over hebben, want meer studenten=meer geld.
Wel het idee is dat een ingangsproef dat bepaalt (en dat is niet perfect, zeker). Wat jij beschrijft is in principe ook mogelijk eenmaal je de initiële moeite hebt gedaan voor dat ingangsexamen uiteindelijk hé. Ik ben zeker akkoord met jou verder, maar de universiteiten weten dat ook, enkel hebben ze zelf weinig te zeggen over de andere onderwijstakken.De vraag is wie er gaat bepalen of een student "geen praktische slaagkansen" heeft.
Puur cijfermatig had je mij na een jaar of twee volledig kunnen afschrijven en er was bijna geen prof of medestudent die mij al in de les gezien had, maar ik buitte het flexibele systeem dan ook vrij hard uit. Toch ben ik aan het einde van de rit met zéér mooie cijfers afgestudeerd en al bij al goed terechtgekomen, en nu betaal ik via de belastingen netjes mijn schuld af.
Ook anekdotisch, maar toch. Volgens mij moet vooral de instroom beter, en dan moet je als universiteit zelfs niet strenger worden.
Ik heb een student burgerlijk ingenieur gekend die 18/20 haalde vanuit de Grieks-Latijnse, met 3 uur wiskunde en 2 uur natuurwetenschappen per week als bagage. Ga je die student niet meer toelaten in een wetenschappelijke richting omdat hij niet de juiste vooropleiding heeft gehad?Het huidige ingangsexamen (eindtermen) zijn gewoon niet bindend en misschien meer up to date.
Waarom eindtermen niet gewoon gebruiken en *bindend* maken. Gedaan met KSO en BSO mensen overal toe te laten, gedaan met menswetenschappers die ingenieurstudies willen doen! Als ze dat willen, moesten ze maar een andere optie doen. Is de nood er, dan is er evt een zomerexamen oid die ze kunnen maken om toch iets anders te doen...
Ik zie simpelweg geen verschil met de eindexamens in het ASO en TSO. Die dienen toch letterlijk om al dan niet aan te tonen of je in staat geacht wordt hoger onderwijs aan te kunnen, en zie wat dat heeft opgeleverd. De helft kan amper begrijpend lezen maar heeft wel dat papiertje op zak.Wel het idee is dat een ingangsproef dat bepaalt (en dat is niet perfect, zeker).
Universiteit als een plaats van kennisoverdracht of een plaats van Bildung. Dat zijn twee uitersten. Nu goed, als je master in de accountancy wordt of master in de wijsbegeerte heb je wellicht andere motieven om te gaan studeren.Ik zie simpelweg geen verschil met de eindexamens in het ASO en TSO. Die dienen toch letterlijk om al dan niet aan te tonen of je in staat geacht wordt hoger onderwijs aan te kunnen, en zie wat dat heeft opgeleverd. De helft kan amper begrijpend lezen maar heeft wel dat papiertje op zak.
Ik heb dan veel liever dat die door in contact te komen met hun medestudenten of eventueel eens goed op hun bek te gaan iets opsteken en zichzelf herpakken (of ontdekken!) dan dat je de poorten bij voorbaat dichtdoet, eerlijk gezegd. Je legt dan de verantwoordelijkheid voor het falen bij een 18-jarig snotjong in plaats van bij het onderwijssysteem dat hen gebrekkig gevormd heeft.
Ik heb op de unief superbelangrijke lessen geleerd en geen enkele daarvan werd gegeven door een prof. Het gaat om levensvorming en zelfontplooiing, en ja dat mag geld kosten. Maar bon, in de STEM-wereld denkt men daar traditioneel heel anders over, dat weet ik.
Ja, we zijn wel akkoord hoor, maar de universiteiten kijken denk ik naar wat zij kunnen beslissen. Ik denk dat het (mogelijk gepercipieerd?) probleem daar is dat de universiteiten zien dat er heel wat mensen op hun bek gaan, en sommigen niet rechtkrabbelen, en zo het niveau "moet" zakken. Ook is dat op de bek gaan natuurlijk gesubsidieerd, wat niet goed scoort bij de brede bevolking die studenten zuipende nietsnutten vindtIk zie simpelweg geen verschil met de eindexamens in het ASO en TSO. Die dienen toch letterlijk om al dan niet aan te tonen of je in staat geacht wordt hoger onderwijs aan te kunnen, en zie wat dat heeft opgeleverd. De helft kan amper begrijpend lezen maar heeft wel dat papiertje op zak.
Ik heb dan veel liever dat die door in contact te komen met hun medestudenten of eventueel eens goed op hun bek te gaan iets opsteken en zichzelf herpakken dan dat je de poorten bij voorbaat dichtdoet, eerlijk gezegd.

Het allereerste dat je te horen krijgt als je een lerarenopleiding doet is dat les geven niet draait rond kennisoverdracht maar rond kennisverwerving. Op een universiteit zou dat driedubbel het geval moeten zijn.Universiteit als een plaats van kennisoverdracht of een plaats van Bildung. Dat zijn twee uitersten. Nu goed, als je master in de accountancy wordt of master in de wijsbegeerte heb je wellicht andere motieven om te gaan studeren.