apa zei:
Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet begrijp waarom er hier zo anti-Logitech gesproken wordt. Zelf wil ik later dit jaar een MediaCenter systeem ineen knutselen en wou ik de Logitech Z-5500 nemen als speaker-set.
Als gij kontent zijt met een blik speakers waarom niet, wat ge nog niet gehoord hebt kunt ge niet missen en tegenwoordig geldt er maar 1 ding: design en bass, de rest is bijzaak. Als het maar bonkt en knetterd en vooral bij de gordijnen past is het goed. Wat wij willen aantonen is dat er betere alternatieven zijn en dat er meer dan 1 merk bestaat buiten logitech en creative plastic dingen.
Omdat ik nergens een test-ruimte gevonden heb waar ik de verschillende speaker-sets die ik in aanmerking zou willen nemen kan horen,
zoek ik dan maar naar voldoende reviews op het net.
Dat is idd zeer spijtig dat 9/10 van de pc sets niet beluisterd kunnen worden maar gewoon in een doos zitten en het is van ofwel koop je het of je laat het staan. Ook is het zo dat die sets gereviewd worden door mensen die de ene dag een 3d kaart doen en de andere dag een 5.1 setup, wat heb je aan die uitleg? Niks imo. Laat dat eens reviewen door iemand die klank als job heeft? De resultaten zullen lichtjes anders uitvallen, 9/10 van die reviews worden gedaan door gamers en wat kennen die van klank? Ow ja hoe een pistool achter je hoort af te gaan of hoe daverend de explosie wel hoort te zijn...
Tot nog toe zijn alle reviews die ik gelezen heb wel erg positief over deze set... De meeste kritiek gaat over te zware bassen (die echter wel ingesteld kunnen worden), het feit dat de satellieten een vaste verlengdraad hebben en het feit dat de subwoofer ofwel te groot, ofwel te klein wordt bevonden...
Ik heb zelf al van die sets getest en de lage klanken zijn zo laag en vooruitgespeeld dat zelf op de laagste stand ze nog steeds te overheersend zijn, ten andere klinkt ene goed systeem direkt goed zonder aan "feestschakelingen" te prutsen. Een goed systeem heeft geen EQ, etc... nodig.
Wat heb ikzelf wel al gehoord: mijn eigen Logitech Z-640 (obviously), een aantal van de oudere Creative 2.1 en 5.1 sets (in dezelfde prijsklasse als mijn Z-640) en een aantal hi-fi systemen (mijn cheap-ass setup natuurlijk, maar ook iets duurdere setups van Kenwood+Bose, Philips e.a.). Als ik eerlijk moet zijn, dan vind ik dat de Logitech mij erg bevalt voor gaming en films: daarvoor moet die zeker niet onderdoen voor de andere sets die ik gehoord heb (ook niet voor de hi-fi sets)... Hierbij moet ik wel zeggen dat ik dan vergelijk in een klassieke desktop-opstelling.
Bose is hetzelfde als logitech: cheap ass plastic rommel en dik overprised, het enige wat je betaald is naam en faam en je zal geen enkele zichzelf respecterende hifinaut zien werken met bose omdat wij niet kijken naar mooie getallen, uiterlijk of merk. Wij kijken naar niks! Wij luisteren. Dat vergeten mensen! Je koopt geluid met je oren en niet door je blind te staren op mooie getallen die toch op niks slaan daar ze geproduceerd zijn in ruimtes die jij nooit kan creeeren. Phillips of kenwood hebben zowel heel goede dingen gemaakt ofwel heel goeie net zoals elk merk dat doet (er zijn altijd uitzonderingen) en als jij toevallig crap staan hebt dan kan dat goed zijn dat er geen of weinig verschil is. Crap met crap vergelijken tja... N/O natuurlijk maar ik wil even heel eerlijk zijn.
Ik kan mij goed inbeelden dat de Z-640 onvoldoende is om een grotere kamer van geluid te bedienen... De Z-5500 moet het, wat dat betreft, echter wel een stuk beter doen lijkt mij?!
For the record: Wat heeft vollume te maken met kwaliteit? NIKS!
Ik ben er ook van overtuigd dat een high-end hi-fi set het beter zal doen dan deze Logitech-set. Voor de prijs die ervoor betaald wordt, denk ik echter dat het moeilijk zal zijn om veel beter te vinden dan die Z-5500...
Als gij bereid zijt 2de hands te gaan dan stel ik u hier voor minder dan die prijs een set samen (stereo) waar ge u logitech of wathever zonder verder nadenken buiten smijt. Een goeie 70's set waar de kwaliteit boven de kwantiteit ging vind je voor een appel en een ei!
Even een review die ik lang geleden schreef over een logitech z230: (gecomprimeerde versie) En ik ben geen gamer maar een gediplomeerd klanktechnieker:
logitech x220
Eerste zicht wat je krijgt voor 50 euro: Een hoopje pastic zonder enige vorm van demping en het kastje is een broeihaard voor weerkaatsing en dat is al een volledige NO-GO! 1 speakertje dient de hoog, midhoog, mid en laagmid klanken weer te geven en dat kan het klaarblijkerlijk niet, de kristalhoge tonen worden gewoonweg niet weergegeven of het moet de ruis voorstellen die ik doorkrijg. Mid lukt maar een zeer nasaal mid alsof de speaker een wasknijper op zen neus staan heeft. Laagmid doet het ook niet en daar neemt de sub over dus ge krijgt al een immens gat in uw klankspeqtrum.
De sub is geweldig overheersend en spuuwt zeer ongecontroleerde lage tonen uit, bassen moet je niet verwachten enkel heel laag dreunende subklanken. Op het hardste vollume gaat het speakertje klaarblijkelijk over zen nek en kan het dus niet slikken. De enieg manier wanneer ik het heb kunnen laten +- aanvaardbaar klinken is als ik er een volledig EQ aan hang en de speaker in een hoek zet waardoor ik een hoorneffect krijg (dit paste ze toe in de 60's omdat ze met hetzelfde probleem zaten op grote concerten, hoe groter de hoorns hoe beter) Het kastje zelf is uit erbarmelijke spaanplaat gemaakt waaruit de splinters zo uitkomen, het magneetje van de sub (rofl) is om eens mee te lachen en ook hier in de kist treffen we geen vorm van demping aan. Ook zijn alle 90° hoeken er nog en is er niet gezorgd dat deze weggewerkt zouden zijn. Het versterkertje in de sub is niks meer of minder dan een opgewaardeerde klasse D versterker die niks waard is. Om nog maar te zwijgen van de lijmafwerking die er nog met dikke druppels aan hangen.
Conclusie: geef u geld beter aan de derde wereld, ge zult er meer plezier aan beleven want klankmatig stelt het niks voor.
Ok dit ging over een el cheapo ding maar zelf dat was geen 50 euro waard. Voor 50 euro koop je op ebay een 70's amp met 2 x 40 watt, spaar nog effe voort voor een stel goeie hifi speakers en je hebt wel een instalatie die iets kan. En nog goed kan ook!
Wil je echt niet meer geven dan 50 euro ga dan voor een koptelefoon!