Archief - CPU - Mobo - RAM

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

miejas

Legacy Member
Qua CPU heb me al vastgepind op de "goedkopere" dualcores. Maar ik ben sterk aan het twijfelen tussen een Pentium D 940 en een Athlon64 X2 3800+.
En indien AMD: S939 of SAM2? En welk moederbord? En welk geheugen?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :x

Aanraders (en afraders)? Budget ligt rond de €800. Huidige graka is een Radeon X1600Pro, moest het van belang zijn...
edit: liefst ook 2GB aan geheugen.

Yank

Legacy Member
Persoonlijk zou ik voor AMD gaan, maar de Intel D's zijn ook zeker interessant, zeker qua prijs, maar ik zou dan voor de 930 gaan (goeie 50€ goedkoper).

Als je voor AMD gaat, zou ik zeker AM2 nemen en niet S939: 't is wat goedkoper en even snel. Voor moederbord zou ik een nemen met nForce 5 chipset en naargelang je nodig hebt. Qua ram kijk je voor 2GB DDR2, best vanaf PC5400 (is nauwelijks duurder dan de tragere).

Voor Intel zou ik moederbord nemen met Intel chipset (let op: minimum de 945 voor dual-cores!), verder natuurlijk ook DDR2 en ook liefst PC5400 of hoger.

Welke grafische kaart ga je er trouwens op steken? En 't is toch om mee te gamen he?

a242050

Legacy Member
Als je AMD neemt, neem dan zeker een AM2: is meer toekomstgericht en je kan DDR2 kopen. Neem dan wel geen DDR2 CL5!

miejas

Legacy Member
Yankee zei:
En 't is toch om mee te gamen he?
Gamen zit er tussen, maar hoofdzakelijk software development en multitasking.
Graka is een Radeon X1600Pro.

boostah

Legacy Member
sowiezo wachten, de prijzen van amd singlecores zijn net zeer zwaar gezakt (lees bv de 3800+ is maar 50% van zen prijs meer, nu nog maar 150 euro) ik zie hetzelfde gebeuren voor de dual cores

en da is als ge voor amd gaat, intel zal beter zijn daar ni van

miejas

Legacy Member
Mss iets je wel moet weten: het dient ter vervangen van kapot materiaal. Dus (lang) wachten zit er niet in...

Davion

Legacy Member
Gewoon een X2'ke, met een MSI K9N Diamond en 2Gb DDR667 CL4 ofzo.

kyomity: Als get niets zinnig te zeggen hebt, zeg dan niets.

SMa

Legacy Member
Er is geen enkele indicatie dat AMD zijn dual cores in prijs zal laten zakken.
Het is niet omdat de single cores zo fel gedaald zijn dat dit over hun gehele productie zo zal zijn.
Dus boostah: geef een bron, en anders: dikke BS

€120 - MSI K9N PLATINUM
€309 - AMD X2 4000+
€295 - G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ

Let wel op bij die ram: Serial Number moet beginnen met 0605, vraag dit dus aan je pc-boer. Ze zijn nog maar te krijgen sinds begin mei, er zijn dus nog oudere kits in omloop met andere chips.
Dit wil wel niet zeggen dat de oudere slecht zijn. De 0605 overklast gewoon veel kits uit de €500 prijsklasse als het op overclocken aankomt.
Eventueel pm je mij als je geintresseerd zou zijn in men huidige ram, die zal heel binnenkort vervangen worden.

-Timo-

Legacy Member
Wrm geen Neo F ipv eeen Platinum. Of is die laatste zoveel beter ?

Yank

Legacy Member
En waarom zoveel geld uitgeven aan ram als je voor minder dan 200€ al PC5400 kitjes hebt...

SMa

Legacy Member
omdat een PC5400 CL3 kitje evenveel kost
en omdat PC2-5400 CL4 traag is
en omdat goede kits moeilijk te krijgen zijn in België

lees eens de sticky's door

jij koopt toch ook geen PC-2700 voor jou pc?

-Timo-

Legacy Member
kyomity zei:
Wrm nt es kijken nr de specs van beide borden om dan zelf te merken wat het verschil is...
Gewoon een andere chipset, (en mss nog wat onbelangrijke dingen) is dat 35 € waard ? Tss

SMa

Legacy Member
A: sticky! en daarop heb ik ook al een antwoord gegeven
A2: wtf is een "insert your carbrand" en een "3e hands trabant"?

A:
SLI
nForce 550 = budgetchipset
Neo F & firewire?
Platinum -> meer raid opties
Neo F: achterlijke lay-out

in het algemeen: Platinum is véél uitgebreider en biedt meer toekomstperspectief
bovendien ben ik er zeker van dat deze een zekere stabiliteit zal bieden
dit is zeker zijn 35 euro waard


En kom hier geen onnozele commentaar leveren over DDR2 als je er geen kloten van kent
Ooit al eens DDR2 in je handen gehad? Ooit al eens het verschil gezien tussen PC2-5400 en PC2-6400? Ik heb het hier dan niet over benchmarks, maar over real life.
AM2 =/= s939, het geniet wel degelijk van een hoge frequency!

Als je echt kostte wat het kost PC-5400 wilt neem dan deze:
Mushkin 1Gb DDRII PC5300 eXtreme performance, kost wel 2*152 euro

-Timo-

Legacy Member
Dan ga ik mijn AM2 Neo-F mobo nog in een platinum veranderen :) Merci voor de "opheldering" ;)

miejas

Legacy Member
SMa zei:
Platinum is véél uitgebreider en biedt meer toekomstperspectief
Platinum heeft inderdaad veel meer snufjes die zo mooi staan op je pc inventaris, maar ik betwijfel wie ze echt nodig heeft. Firewire, extra RAID leveltje (en meer is het niet, zeker?) heeft voor mij geen meerwaarde.

En lelijke lay-out, tis ook relatief. Ik vind het goed meevallen. Aangezien er maar .. wat .. 1000 mensen in de hele wereld zijn die een ruit in hun case hebben, is dit een non-argument.

Toekomstperspectief in de IT-wereld is een gevaarlijk woord. Binnen het jaar zijn er al 2 revisies van dat bord geweest en 3 nieuwe generaties.

nForce 550 is trouwens geen budget. SiS en VIA zijn dat.

Yank

Legacy Member
SMa zei:
omdat een PC5400 CL3 kitje evenveel kost
en omdat PC2-5400 CL4 traag is
en omdat goede kits moeilijk te krijgen zijn in België

lees eens de sticky's door

jij koopt toch ook geen PC-2700 voor jou pc?
reden dat ik geen PC2700 koop is dat pc3200 nauwelijks/niet duurder is.

Maar PC5400 aan 180€ of PC6400 met lagere timings voor bijna 300€, 'k zou het toch wel snel weten...
We praten hier over gewone pc he, niet het best verkrijgbare systeem, noch een systeem dat overklokt gaat worden en prijs/performance lijkt een PC5400 kit me hier het meest interessant.

miejas

Legacy Member
@Thammels: Moet je voor jezelf uitmaken. Als je Firewire en RAID5 veel gaat gebruiken, dan ja, anders: neen.
Tenzij je €40 extra wil betalen voor een "mooiere" lay-out.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan