Archief - Crt Of Lcd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SMa

Legacy Member
ligt dat dan niet aan je drivers fzo?
ghosting op zo'n scherm lijkt me sterk :s

Catscratch

Legacy Member
Minimale ghosting en bij de ene situatie valt het wat meer op dan bij het andere, maar toch. Drivers? Ik gebruik de laatste forceware drivers, en ook de originele driver voor het beeldscherm.

apa

Legacy Member
Catscratch zei:
Ik heb me deze 3 dagen geleden aangekocht, en als dit het beste is wat er is. :unsure:

Out of the box zijn de kleuren enorm flets. En ook na calibratie krijg ik de kleuren gewoon nie accuraat.
Qua kleurreproductie mag je een TFT nooit vergelijken met een CRT: het kleurenbereik van een TFT is immers veel kleiner dan dat van een CRT...

In TFT's heb je 2 grote families: de TN-panelen en de MVA/PVA panelen.
  • TN-panelen zijn de goedkoopste en bieden de betere responstijden. Nadeel is dat het kleurenbereik zeer beperkt is en dat de kijkhoeken gevoelig kleiner zijn. Deze panelen kies je wanneer je op zoek bent naar een scherm om op te gamen.
  • MVA/PVA panelen worden gewoonlijk gekenmerkt door hoge responstijden maar compenseren dat door een goede beeldkwaliteit (dieper zwart, groter kleurbereik en grotere kijkhoek).
  • Tegenwoordig wordt een techniek gebruikt die "Overdrive" heet. Deze techniek verlaagt de responstijden van de panelen en is vooral nuttig bij MVA/PVA-panelen: met Overdrive worden die namelijk ook geschikt voor het gamen.
De Samsung 970P is een PVA Overdrive paneel... Er bestaan weliswaar panelen die een nog hogere beeldkwaliteit bieden, maar die halen de responstijden van de 970P bij lange na niet.

Ik zit zelf ook nog met een (high-end) CRT scherm en zolang die het doet, zie ik geen reden om over te schakelen op een TFT (zelfs niet op de 970P). Welk CRT-scherm had je hiervoor? En waarom ben jij overgeschakeld als ik vragen mag?

Enig nadeel aan CRT's tegenwoordig is dat er steeds minder van die schermen aangeboden worden en dat de (enigszins) betaalbare CRT's tegenwoordig allen uit de markt gehaald zijn (Sony, Eizo, ...).

Catscratch

Legacy Member
apa zei:
Ik zit zelf ook nog met een (high-end) CRT scherm en zolang die het doet, zie ik geen reden om over te schakelen op een TFT (zelfs niet op de 970P). Welk CRT-scherm had je hiervoor? En waarom ben jij overgeschakeld als ik vragen mag?

Iiyama Visionmaster Pro 454. Waarom ik overgeschakeld ben? Ik had onlangs een systeem voor een vriend in elkaar gestoken met een Samsung 740n scherm. Ik was daar redelijk van onder de indruk, en mja .... noem het een bevlieging .... ik ben zelf ook wat gaan researchen achter een TFT. Meer bureauplaats, moderner van design, rustiger voor de ogen.

Ik vind deze 970p geen slechte monitor ... verre van. Voor gewoon desktop-werk verkies ik misschien deze boven m'n CRT. Maar bij het gamen ben ik toch wat teleurgesteld. Buiten de ghosting hier en daar stoor ik mij nog het meeste aan de kleuren. Oftewel zijn ze te flets, oftewel zijn ze te verzadigd. Ik heb ook al geprobeerd m'n kleuren te calibreren maar .... ik ben er nie zo ver meegekomen.

Hij is gekocht 3 dagen geleden bij Alternate.nl en kan hem binnen de 7 werkdagen omruilen (volledig terugbetaald). Moest ik em omruilen dan zal ik er ook weer spijt van hebben. 't is een schoon design, desktop-werk voelt aangenaam aan. Spijtig genoeg kan ik niet vertrouwen op de echtheid van de kleuren bij fotobewerking (http://www.belgiumdigital.com/ achtergrond is lila-paars :eek:) ... en tijdens het gamen ... mja ... zie bovengenoemde redenen.

Ik ga deze thread nog eens opzoeken na 3 dagen moest iemand mij nog tips ofzo kunnen geven. Zou het echt apprecieren. Ik vertrek nu naar Disney Parijs om nieuwjaar te vieren .... prettig 2006 allen :D

Vladimirvlad

Legacy Member

RaZoR be

Legacy Member
ik heb een Samsung Syncmaster 930BF (sinds kerstmis :p) en ben er zeer tevreden over, heb nog geen ghosting gezien, (heeft oook maar 4ms).

calimero

Legacy Member
beste monitor die je kunt kopen qua prijs/kwailiteit is de belinea 101920 ref101919 http://tweakers.net/pricewatch/125272. Kost maar 370 euro en met pixelgarantie een kleine 400euro.

Nadelen dat ik al gehoord heb zijn:
-design (valt te betwisten)
-aan de hoeken lichtere kleuren
Voor meer info zie tweakers forum

BraveHeart

Legacy Member
Davion zei:
Allemaal BullShit, CRT's op 75Hz of meer zijn zelfs WAY better dan de meeste LCD's, simpel omdat een CRT ALLE kleuren kan weergeven en dan kunnen LCD's niet.

Idd ze mogen die TV's en PC schermen zo mooi en plat maken als ze willen, het kan gewoon niet typen aan een CRT scherm.
Aan nieuwe notebooks zie ik dat direct.
Op mijn PC monitor heb ik geen probleem om iets te lezen, of op een afstand te weten wat er op het scherm staat.
Bij een TFT valt uw beeld gewoon weg als ge naar een punt kijkt, dat word donker en wazig.
Ook moet je er met je neus tegenkleven om er iets van te lezen en dan zit je nog met die stomme native resolutie opgescheept van min x tot max x terwijl een CRT op ieder vlak naar je hand te zetten is.
Gedaan dus om als oldschool lekker retro te gamen in MS DOS of een emulator op PC, 9/10 heb je zaagtanden en pixelbrij of kan het beeld gewoon niet getoond worden.
Ook zit je met een probleem dat het beeld vb 640x480 en lager niet compatible is zonder beeldverlies, ipv full ratio scherm hebde een klein gameboy achtig kader waar uw spel of oud pc programma draait.
Ben je nog al eens in een nostalgische bui of je bent nogal veel bezig met classic gaming dan zijde nog altijd beter af met een CRT.
Ook worden notebooks tegenwoordig qua scherm in een Widescreen formaat uitgebracht, het scherm in TFT uitvoering is zoal postzegelformaat als de monitor op native resolutie staat, alles behalve groot en dan gaat men het beeld nog wat verknoeien door het plat te drukken als wide screen.
Koop een TFT of notebook en je zult meer wide screen dan full screen schermen vinden en dat is zo jammer omdat dit het hele gebeuren op je pc, notebook totaal vergalt.
Wat heb je aan zwarte balken, plat of uitgerokken beeld of een klein kaderke omdat het classic vga beeld op een TFT niet in full screen kan gezet worden.
In zo dingen zijn TFT's gewoon waardeloos hoe duur en nieuw zo ook zijn qua techniek.
CRT blijft voor mij het systeem om te gamen en films te kijken, idem met TV's waar ik ook niks moet van hebben qua 16:9, 4:3 is nog steeds het grootste en beste beeld.
Als men dan toch zo graag breed wil, koop u een projector of ga naar de bioscoop.
Wat heb je aan een film waar boven en onder een stuk uitgekapt is, of een 4:3 signaal op een 16:9 tv / TFT scherm waar aan de zijkanten 2 zwarte balken te zien zijn, je kan het beeld uitsmeren maar naar wat ben je dan aan het kijken :rofl:
Zo is dat tegenwoordig met die HD bs ook om iedereen naar de winkel te doen hollen voor een HD tv.

TV zenders zenden geen HD signaal uit.
De copyprotection wat door Intel is ontworpen voor HDTV ondersteunt op dit moment geen enkele 3D HDTV kaart voor pc/mac, HD ready TV / Projector laat staan TFT/Plasma scherm.
Dus koop je HDDVD's of kijk je binnen een paar jaar HDTV dan kunde heel uw HD geval de deur uit winkelen want geen enkel stuk hardware ondersteunt HDCP :rofl:
En dan heb je nog zogeheten HDTV vervangers qua tv's die het PAL of NTSC beeld opkrikken tot HD resolutie.

Ze zijn er echt iets van het maken de laatste jaren.
Als ik de oude notebook een full screen 17" TFT geval vergelijk met een 15,4 WXGA geval wat tegenwoordig verkocht word als zoete broodjes wil ik het nog voor niks hebben, dikke brol is het.
Leve CRT & 4:3 TV.
Laat ze maar prutsen met hun platte commerce :lol:

Op de PC beurzen en in de koopjesbeurzen online vinde genoeg 17"+ CRT's voor een appel en een ei waar je jaren meer plezier aan hebt dan een dure TFT waar het beeld ervan niet te gebruiken valt.
Ik vind het TFT & Plasma TV gedoe maar moeilijk kijken en werken.
HDTV is ook zo'n gadget als WXGA TFT wat nu de mode is, ik ga lachen als er geen enkele film / tv uitzending HDCP compatible is, iedereen koopt zich dure hardware en de content is niet te gebruiken.
Je zult nu zeggen wat heeft HDTV nu te maken met TFT, alles.
Ga eens een HIFI/PC shop binnen en ge zult al geavanceerde dingen vinden die HD Ready zijn.

Waarom ik geen TFT koop.

Beeld is altijd slechter dan CRT, al moogde uw contrast, gamma, brighness nog opendraaien, CRT blijft beter.
Duur voor wat het voorstelt, ook het beeld word steeds maar platter en waziger op afstand en als je van kijkhoek verandert.
Ik kijk naar rechts en ik kan links nog lezen wat op het scherm staat, dat is niet mogelijk met TFT's want dan kleuren ze donker of wazig tot je er met je neus tegenkleeft.
Notebooks, je moet met je hoofd naar onder kijken om iets van het scherm te lezen, of het scherm op ooghoogte staat speelt geen rol.
CRT kunde hoog & laag zetten en is altijd te lezen zonder uwe kop af te richten of het pannel naar achter te duwen :lol:
Dode pixels en kleurenlijnen in scherm, probleem bij notebooks maar ook soms bij losse TFT's.

Van TFT & Plasma TV's krijg ik binnen de 15 min barstende koppijn, raar genoeg kan ik uren voor ne tv hangen of voor mijn pc monitor en ik geef geen kick.
CRT's zijn zo schadelijk, right :ironic:
Wat je dan ook nog meestal ziet is dat je meer kast hebt dan scherm bij TFT's, zeker bij notebooks.
Mij hoef je niet te overtuigen dat al dat design gedoe alles behalve voordelen met zich meedraagt.
Het uitzicht, de uitwerking is een ander paar mouwen.
Moesten TFT's echt zo goe zijn had ik er zelf ene, ik moet het gewoon niet hebben, idem met flattv's & breedbeeld.

Mijnen 4:3 tv & CRT monitor doet het uitstekend en er zal ook niks anders in huis komen.
Idem met notebooks die nu verkocht worden als WXGA, wat men daar aan heeft om een beeld wat zo al niet groot is nog eens af te kappen en ge zit nog steeds op ne notebook te werken waar ge zo al niet veel op ziet daar kan ik moeilijk verstaan wat daar nu beter beeld aan is ?
Moet iedereen gemotiveerd worden tot dragen tot een bril / lenzen om ne film te volgen omdat men alles zo klein en breed maakt ?
:naughty:

gjamps2

Legacy Member
oke thanks voor uw preek / uitleg :rofl:

maa ik ben overtuigd ikke ga nu een paar jaar wachten ,ga mij maar een crt kopen maar welke?, er is niet veel keus meer liefst onder de 300 € en 19"

dan kan ik nog 50 € uigeven aan een goed 2.1 setje (mss ook een paar tips) ik dacht aan deze CREATIVE Inspire T3030 2.1 Speakers @ tones voor 52€ goed ? (wil eigelijk niet meer geld uitgeven aan een beetje geluid):lol:


alee nu ga ikke feest vieren slukkes
en ook nog een gelukkig nieuwjaar

distinct

Legacy Member
@ die preek, als je het maar kan lezen tot je er boven hangt: koop een bril. of koop een deftig TFT scherm en kom dan terug met uw commentaar.

Davion

Legacy Member
BraveHeart heeft wel degelijk een punt imo, het wilt niet zeggen omdat het nieuwer is dat het ook beter is.

ComputerVISTA

Legacy Member
Davion zei:
BraveHeart heeft wel degelijk een punt imo, het wilt niet zeggen omdat het nieuwer is dat het ook beter is.


Dat zie je genoeg aan audio. Das hetzelfde met mensen die zeggen: Digitaal = beter. Dikke stierenstront!

Bij mij komt al die rotzooi niet binnen, ok men laptop heeft het en ik zie een serrieus verschil met mijn 5 jaar oude ibm monitor die alles veel beter doet. Lang leve de meer dan 60 jaar oude technologie van de beeldbuis :p

En lang leve braveheart z'n kilometerposts :p

distinct zei:
@ die preek, als je het maar kan lezen tot je er boven hangt: koop een bril. of koop een deftig TFT scherm en kom dan terug met uw commentaar.


Zelf de heel dure eizo lcd en tft toestanden kunnen niet tippen aan een ordinaire crt, ik denk dat gij eerder een bril nodig hebt. Btw bravehaert heeft al een bril :p ge zou beter wa beter zijn "preek" lezen ipv alles te proberen weerleggen in anderhalve zin. En ze zitten hier toch altijd op prijs kwalie te zagen. Lol ja als het die bepaalde mensen het best uitkomt en als ze het zelf niet hebben want als die platte toestanden zijn alles behalve prijs /kwalie!

Pal plus is nog zo ne zever het enige wat dat goed kan is heel u beeld verkloten bij snelle bewegingen. Ik volg braveheart van begin tot einde!

gjamps2

Legacy Member
gjamps2 zei:
ga mij maar een crt kopen maar welke?, er is niet veel keus meer liefst onder de 300 € en 19"

dan kan ik nog 50 € uigeven aan een goed 2.1 setje (mss ook een paar tips) ik dacht aan deze CREATIVE Inspire T3030 2.1 Speakers @ tones voor 52€ goed ? (wil eigelijk niet meer geld uitgeven aan een beetje geluid):lol:


alee nu ga ikke feest vieren slukkes
en ook nog een gelukkig nieuwjaar



msss dat ge mijn ook nog kunt beantwoorden :applause:

Aresonlyone

Legacy Member
voor 50€ een goed 2.1 setje betwijfel ik.. die ruisen als ze wat luider staan
ik heb nu logitecht Z2300 en die begint op iets te trekken
geluid is duur :(

mythe

Legacy Member
Normaal zouden binnenkort de LCD's weer zakken van prijzen en de CRT's verdwijnen van de markt.
Weet niet juist wanneer. Maar ik zou dus momenteel nog een CRT pakken die dan stukken goedkoper is.

xyus89

Legacy Member
mijn crt draaide op 70hertz en daar kreeg'k toch serieus kop pijnvan hoor.

xyus

***ARF***

Legacy Member
n/o computerxp
maar ne deftige tft haalt het gemakkelijk van ne "ordinaire crt"
over de deftige crt's ga ik mij niet uitspreken.
ik heb een 22" flattron eizo gehad die 1600*1200 deed op 95Hz
nog steeds spijt van dak hem heb ingeruild voor een 19" tft,
maar ik had gewoon geen plaats op mijn bureau.
ne bak van halve meter diep zet je niet zomaar eenderd waar...

SMa

Legacy Member
is normaal, zet hem op 75Hz en je zal geen koppijn hebben
ik droom al lang van een 23" CRT, maar om zo'n scherm te kunnen zetten moet je al een stuk uit je muur kappen... (tenzij je echt een gigantische bureau hebt staan)

en tegen de tijd dat ik er één kan zetten zullen ze niet meer verkocht worden, en zal ik dus moeten hopen op de 2de hands markt (waar ze wrs ook niet voor het grijpen zullen zijn)

:edit: ***ARF*** -> groot gelijk
grote CRT's zijn al snel 55cm diep
ik zit hier met een hoekbureau, dus plaats is beperkt, hierbij is een TFT de perfecte oplossing

mythe

Legacy Member
Ik heb niks van koppijn met mijnen CRT. Hangt er vanaf welke persoon zeker :).

Sergeant_bob

Legacy Member
ik heb nu een CRT 109E5 van philips
vind ik wel nice ik vind het alleen spijtig dat hij op grotere resoluties dan 1280*1024 niet meer op 85 hertz kan maar mijn graka kan het toch niet aan :)

ik ga dan als ik genoeg gespaart heb een TFT-tje (wss de samsung 930BF ) kopen dan zit ik met 2 schermen 1 om ter gamen en 1 voor de rest ^^

lijkt me wel een goeie combinatie
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan