Archief - File Server + MCE

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

L°rre

Legacy Member
Hey,

Ik ben van plan om een file-server te kopen die ook kan gebruikt worden als windows media center.

Wat vooral in die pc moet zitten :

-Veel HDD (ongeveer 1 terra of +)
-Gigabit Poort
-...

Ik heb nu een Pentium Dual core en ik ondervind geen problemen ivm
snelheidsverlies als er iemand op mijn pc zit VIA windows netwerklocaties.
Ik heb ook 2 gig ram zitten , miss is het hieraan te wijten.

Deze pc moet dus ongeveer 4 users tegelijk moeten ondersteunen.
Er mag bespaard worden op :
-toestenbord
-muis
-scherm
-CD-rom
-GFX, kdenk niet dat dit nodig is voor MCE

RealFlub

Legacy Member
4x250GB Sata HD's (2* 2 HD's in RAID0 zetten)
AMD Opteron 165
Asus A8N-E
2x1024MB-ram

zoiets?

RealFlub

Legacy Member
AMD OPTERON 165 WORKSTATION CPU SOCKET 939
ASUS A8N-E
OCZ PLATINUM 2048MB EL PLATINUM DDR PC-3200 DUAL 2X1024
WESTERN DIGITAL 250GB-KS 16MB SATA300 7200RPM (x4)
MSI RX300HM-TD128E 128MB PCI-EXPRESS RADEON X300SE (was goedkoopste 52€)
Totaal: € 1428,00

torquenstein15

Legacy Member
Zoon duur ram nemen is dat nodig? Tis maar een vraag hé kzijn ook nog aan het leren. :)

Lan

Legacy Member
Neen dure ram haalt niks uit in een server-omgeving. Als het fileserving moet doen, speelt ram en cpu bijna geen rol. Je zal geen groot verschil zien tussen een dual-core of een semperon processor.
De volledige bottleneck zit hem in het schijfsysteem en zeker als je een gigabit connectie hebt.

SMa

Legacy Member
dual-core zal je toch wel voelen? zeker als er meerdere pc's tegelijk data vragen
oplossing voor je 'bottleneck' in je schijfsysteem is raid 0

als graka zou ik een mobo met onboard zoeken
en als het een stil systeem moet zijn zou ik zeker GEEN X300SE kopen, tenzij deze passief gekoeld is (stock cooler maakt een enorm lawaai)

[NeO]-mtr

Legacy Member
Inderdaad, CPU en RAM zijn minder van belang.

Ik zou daarom besparen op CPU/RAM en geld investeren in een RAID 5 controller, samen met 5x250GB. Je hebt een snelheidswinst, beveiliging tegen dataverlies en ongeveer 1TB aan bruikbare space. Indien dit té duur is, oftewel RAID 0 of geen RAID. RAID 1 is af te raden.

L°rre

Legacy Member
sheep zei:
dual-core zal je toch wel voelen? zeker als er meerdere pc's tegelijk data vragen
oplossing voor je 'bottleneck' in je schijfsysteem is raid 0

als graka zou ik een mobo met onboard zoeken
en als het een stil systeem moet zijn zou ik zeker GEEN X300SE kopen, tenzij deze passief gekoeld is (stock cooler maakt een enorm lawaai)

Geluidsoverlast kan geen kwaad, pc zal in een andere kamer staan dan TV, dus geluid kan geen kwaad. Kijk naar mij systeem in mijn sig, daarmee heb ik totaal GEEN problemen als er 3-4 users op mijn hdd bezig zijn.

[NeO zei:
-mtr]
Ik zou daarom besparen op CPU/RAM en geld investeren in een RAID 5 controller, samen met 5x250GB. Je hebt een snelheidswinst, beveiliging tegen dataverlies en ongeveer 1TB aan bruikbare space. Indien dit té duur is, oftewel RAID 0 of geen RAID. RAID 1 is af te raden.

Wat is verschil tussen RAID 1 en RAID 5?
RAID 1 is zeker dat op 2 schijven allebei hetzelfde staat, zodat je niets kwijt bent als 1 hdd failt?

SMa

Legacy Member
met RAID 1 doe je geen snelheidswinst, enkel data-protectie
RAID 0 zorgt wel voor snelheidswinst door een bestand te verdelen over de verschillende schijven
RAID 5 is nog sneller, maar zit bijna nooit onboard op een mobo, dus moet je dan een RAID pci kaartj bijkopen

persoonlijk zou ik 8*250gb kopen en in RAID 0 zetten => 1 supersnelle TB

:edit: een MCE is toch een mediacenter? => tv kijken, data delen, ...
dan zou ik wel een snelle cpu en 2gb ram kopen (van max 350 euro)

L°rre

Legacy Member
sheep zei:
persoonlijk zou ik 8*250gb kopen en in RAID 0 zetten => 1 supersnelle TB

:edit: een MCE is toch een mediacenter? => tv kijken, data delen, ...

Ik heb RAID 0 2*250 en ik heb 1 schijf aan 500gb.
Dus bij 8*250 heb ik 2 Terra aan opslagplaats, en dat is echt teveel. Deze server moet dienen als algemene muziek, film, ...

Ja MCE is Media Center Edition, van Windows. En extra zware cpu gaat niet nodig zijn denk ik. Meestal gaan er dan geen users op de pc zitten als iedereen gezellig naar een filmpje zit te kijken.

Yank

Legacy Member
sheep zei:
met RAID 1 doe je geen snelheidswinst, enkel data-protectie
RAID 0 zorgt wel voor snelheidswinst door een bestand te verdelen over de verschillende schijven
RAID 5 is nog sneller, maar zit bijna nooit onboard op een mobo, dus moet je dan een RAID pci kaartj bijkopen

persoonlijk zou ik 8*250gb kopen en in RAID 0 zetten => 1 supersnelle TB

:edit: een MCE is toch een mediacenter? => tv kijken, data delen, ...
dan zou ik wel een snelle cpu en 2gb ram kopen (van max 350 euro)
2TB aan data in RAID 0? Dus 1 schijfje kapot en byebye data...

OT: Ik ga akkoord met Lan, cpu en ram is niet belangrijk, je hd's zijn toch veel te traag daarvoor. Ik zou mss wel gaan voor een goedkopere dual-core cpu (x2 3800+ bvb) en 2GB value ram, maar dan puur omdat het altijd wel handig zal zijn.
Investeer dan gewoon wat meer geld in een deftige raid-controller, zodat je data tenminste snel en veilig is (RAID5 lijkt me heel geschikt).

Yank

Legacy Member
raid: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
Vrij duidelijk

Bij RAID5 heb je weinig effectieve opslagruimte in verhouding met de grootte van de schijven, bij (0+)1 verlies je veel te veel.
Er bestaat ook een variant op RAID5, RAID6 namelijk. Die wordt weinig gebruikt, maar is nog iets veiliger. Bij RAID5 mag 1 willekeurige schijf uitvallen zonder dataverlies, maar in de tijd dat een schijf kapot is, ben je natuurlijk kwetsbaar. Bij RAID6 mogen 2 willekeurige schijven uitvallen zonder verlies. RAID6 komt wel nauwelijks voor.

RealFlub

Legacy Member
idd, maar beste is dat je bv 2x 2schijven in RAID0 zetten.

maar als je je data zeker wilt spelen, zet het dan op RAID1 (als het redelijk belangrijk is)

SMa

Legacy Member
offtopic:
om schijven in raid 0 te zetten
moeten ze dan beide geformatteerd zijn?

Yank

Legacy Member
@Realroot: maar dan heb je veel verlies van effectieve opslagruimte, daarom is RAID5 veel interessanter: het is even veilig en je verliest veel minder.

@sheep: moet niet, maar ze gaan toch leeg zijn als je ze in raid0 zet

L°rre

Legacy Member
Yankee zei:
@Realroot: maar dan heb je veel verlies van effectieve opslagruimte, daarom is RAID5 veel interessanter: het is even veilig en je verliest veel minder.

Kost RAID 5 veel meer dan RAID 1?

[NeO]-mtr

Legacy Member
RAID 5 is een heel pak veiliger dan RAID 0. Bij RAID 5 "verlies" je 1 schijf maar je hebt wel zekerheid dat je data niet verloren gaat als er 1 schijf crasht. 2TB in RAID 0 is echt gevaarlijk, ik zou het toch niet doen...

En ja, RAID 5 controllers kosten meer dan RAID 0/1/10 controllers, vaak al omdat ze veel aansluitingen hebben.

*edit* excuses voor de fout in m'n vorige post, ik bedoelde RAID 0 is af te raden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan