Archief - File Server + MCE

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yank

Legacy Member
Vooral de controllers voor RAID5 zijn duurder, maar als je evenveel effectieve opslagruimte wilt als bij RAID1, zullen de schijven het wel wat compenseren. En hoe meer schijven aan de controller, hoe goedkoper/GB RAID5 zal worden.

Bij aankoop van controller moet je wel op aantal zaken letten: welke verbinding met mobo (pci/pci-x of pci-e), welke aansluiting voor schijven (ide/sata/een of andere scsi), hoeveel schijven max, welke RAID's ondersteund (0/1/10/5),...

Lan

Legacy Member
Het is ook zo dat RAID 5 interessanter wordt naarmate je meer schijven gebruikt.
het minimum is 3, maar dan verlies je 1/3 van je schijfcapaciteit en de snelheidswinst is beperkt. Vanaf 4 of meer zie je de echte winst.
Vb. bij 5 schijven verlies je slechts 1/5 van je totale capaciteit en is de snelheidswinst enorm omdat bij grote bestanden van 4 schijven tegelijk wordt gelezen (en 1 pariteitschijf).
De controllers zijn duur omdat de pariteit door de controller wordt berekent (via XOR principe) en deze dus realtime moet kunnen volgen.

BraveHeart

Legacy Member
Raid raad ik echt af voor multimedia.
Video streamen, film staat in stukken op 2 of meerdere HD's.
Raid 0 is soms sneller dan (S)-ATA of juist ook trager.
Zeker het grote gevaar van uitval in een RAID setup zijn uw multimedia direct corrupt als 1 van de schijven ne tik geeft (daarom nog nie kapot).
RAID 0 is leuk voor op te gamen, niet voor massa dataopslag voor ne server of voor thuis als multimediajukebox verbonden op het internet of LAN.

Steek dan beter een paar gewoon S-ATA's van een degelijk merk in je server pc.

SCSI is ook een mogelijkheid, maar dat is enorm duur.

Schijven van boven de 7200RPM steken heeft nut als ze ook groot zijn in omvang, een WD 74 Gb schijf heeft dan ook niet echt zin.
Leuk voor het OS op te zetten en de nodige software maar voor de rest ben je rap rond.

:)

Tjele

Legacy Member
Braveheart ik wist nie hoe je bereiken, dan denk ik om eens een post hier te doen, mss kun je die hier lezen..
ik heb gezien op een post van jou dat je bezig bent over omega catalyst??
ik zit met een x700 en zit ook met da prbloeem bij het laden van BV counter-strike source.. ik was altijd eerste op de server en nu sinds die nieuwe catalyst center krijg ik foutmelding als ik opstart en duurt het soms kweenie hoe lang om te joinen op een server!
mijn pc is ongeveer zoals de jouwe, ook een -3500 64bit 1gb 200gbsata draait anders lekker, maar ik denk dat ik wa meer fps zou moeten halen!! zou je me mss kunnen helpen? ik kan het maar vragen, anders mail eens naar ...

[email protected]

thx!

grtzzzz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan