Archief - Goed soundsystem voor MediaCenter

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

apa

Legacy Member
Dat had ik ook zowat begrepen: een vriend kwam vandaag op bezoek en vertelde mij dat speakers het meeste last hebben met de middentonen. Films en games gebruiken echter hoofdzakelijk de bassen en dat overschaduwt gewoonlijk de middentonen...

Naar jazz en klassieke muziek luister ik eigenlijk nooit... Die JBL speaker-set zie ik wel zitten; maar de Sony ampli is me wat te duur vrees ik... De speakers kosten al zo'n EUR 285,00. Welke ampli zou aan te raden zijn voor een prijs van zo'n EUR 300,00? Of is die Sony het prijsverschil van zo'n EUR 180,00 écht dubbel en dik waard?!

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Dat had ik ook zowat begrepen: een vriend kwam vandaag op bezoek en vertelde mij dat speakers het meeste last hebben met de middentonen. Films en games gebruiken echter hoofdzakelijk de bassen en dat overschaduwt gewoonlijk de middentonen...
Voila. :)

apa zei:
Naar jazz en klassieke muziek luister ik eigenlijk nooit... Die JBL speaker-set zie ik wel zitten; maar de Sony ampli is me wat te duur vrees ik... De speakers kosten al zo'n EUR 285,00. Welke ampli zou aan te raden zijn voor een prijs van zo'n EUR 300,00? Of is die Sony het prijsverschil van zo'n EUR 180,00 écht dubbel en dik waard?!
JBL staat bekend voor zijn prestaties in rockmuziek, btw. ;)
Nee, zoals ik al zei kan je op die amp stevig besparen hoor. Ik nam die er maar uit, maar met een Sony, Marantz, Kenwood, Pioneer, Technics, enz... (de bekende merken dus) kan je in de low budget klasse eigenlijk weinig miskopen doen hoor. Koop er wel één met zo weinig mogelijk 'kermisfranjes' zoals comp xp altijd zegt. :p Maw: hoe simpeler, hoe beter bij low budget materiaal.
Moest het mogelijk zijn: ga hem in Duitsland halen. ;) Die prijzen zijn daar belachelijk veel lager dan hier.
Ik heb eens even rond zitten zoeken op bestekeus.nl en dit beviel me wel:

-Marantz SR4500
-Marantz SR4600
-Pioneer VSX D814 K

Daar moet je je goesting toch wel tussen kunnen vinden he. ;)

ComputerVISTA

Legacy Member
@ apa: watt zegt NIKS, want wat is luid en wat is watt?

10 watt @ 130db? (dan ben je straaldoof) 10 watt @ 60 db (dan moet je er met je oor tegen gaan liggen)

Dus wat is het getal voor het woord "watt" eigenlijk waard zonder verdere gegevens? Imo niks!

Dakantochnie

Legacy Member
Ik denk dat apa bedoelt dat volgens hem je met 10 watt geen krachtig geluid kan creëeren, alhoewel het tegendeel waar is. :)

apa

Legacy Member
computer xp zei:
10 watt @ 130db? (dan ben je straaldoof) 10 watt @ 60 db (dan moet je er met je oor tegen gaan liggen)

Dus wat is het getal voor het woord "watt" eigenlijk waard zonder verdere gegevens? Imo niks!
Zoals je wellicht al zult gemerkt hebben, ken ik niks over speakers e.d.... Ik ging ervan uit dat er een rechtlijnig verband was tussen vermogen (=aantal Watt) en aantal dB. Blijkbaar niet dus...

apa

Legacy Member
Ik heb vandaag heel Gent meermaals rondgecrosst, maar heb vrijwel nergens JBL-speakers gevonden... De SCS 178 heb ik zelfs helemaal nergens gevonden.

In België is de laagste prijs die ik gevonden heb voor deze set EUR 233,00 (via een webshop)...

Wat betreft de receiver denk ik te gaan voor een van die Marantz (SR4500 of SR4600). Ben ik juist wanneer ik zeg dat beiden eigenlijk identiek is en dat de SR4600 gewoon de versie is van dit jaar?! Die receiver heb ik in de Fnac gevonden (daar kost die nog EUR 399,00 dus zal ik die daar al zeker niet kopen).

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Ik heb vandaag heel Gent meermaals rondgecrosst, maar heb vrijwel nergens JBL-speakers gevonden... De SCS 178 heb ik zelfs helemaal nergens gevonden.

In België is de laagste prijs die ik gevonden heb voor deze set EUR 233,00 (via een webshop)...

Wat betreft de receiver denk ik te gaan voor een van die Marantz (SR4500 of SR4600). Ben ik juist wanneer ik zeg dat beiden eigenlijk identiek is en dat de SR4600 gewoon de versie is van dit jaar?! Die receiver heb ik in de Fnac gevonden (daar kost die nog EUR 399,00 dus zal ik die daar al zeker niet kopen).
Ik zou het verschil tussen een 4500 en een 4600 ook niet meteen weten (wss weet Thorens dat wel), maar die zou je normaal gezien al voor een €299 moeten kunnen vinden.

Ik denk dat je beter eens eerst op google zoekt naar winkels die die set verkopen ipv gewoon wat te gaan rondrijden.

apa

Legacy Member
dakantochnie zei:
Ik zou het verschil tussen een 4500 en een 4600 ook niet meteen weten (wss weet Thorens dat wel), maar die zou je normaal gezien al voor een €299 moeten kunnen vinden.
Jep... Dat had ik al door vanwege de link die je eerder opgaf (bestekeus.nl)...

dakantochnie zei:
Ik denk dat je beter eens eerst op google zoekt naar winkels die die set verkopen ipv gewoon wat te gaan rondrijden.
Heb ik natuurlijk al gedaan, maar dan kan ik die set natuurlijk niet beluisteren vóór ik die kop he?!

... en ondertussen is de speaker-set besteld. Ik heb de JBL SCS 188 gekozen (identiek aan de 178 op de kleur na) voor EUR 233,00 (+ EUR 16,22 transportkosten) hier.

Nu ga ik mij wat verder proberen verdiepen in de receiver. Momenteel denk ik aan die Marantz SR4600. Ik zoek nog steeds naar de verschillen met de SR4500 (anyone?!). Ik had ook een review gelezen over de SR4400 (ouder model) waarin stond dat die niet zo geweldig was... Waarop moet je letten als je naar een ampli zoekt?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Waarop moet je letten als je naar een ampli zoekt?
-RMS vermogen per kanaal aan een bepaalde weerstand.
-S/n
-De formaten die hij ondersteunt (Dolby Digital, ...)
-Zo weinig mogelijk franjes, dat kan de klank alleen maar uit balans trekken.
-De klank, ga eerst eens luisteren of je hem goed klinken vindt (alhoewel je met de standaard ampjes -want daar ben je eigenlijk naar op zoek- van de wat grotere merken weinig tot geen miskopen kan doen).

Weet wel dat het vermogen van je amp anderhalf keer dat van je speakers moet zijn. Als je dus speakers hebt van 100w RMS (een échte 100w, geen Creative watts he) moet je zien dat je amp 150 per kanaal kan leveren.

Excuseer mij als ik nog dingen vergeten ben. :$

ComputerVISTA

Legacy Member
ja zeker nooit naar het PMPO of music vermogen kijken want dat zijn verkoopsgetallen waar je niks mee bent, het RMS vermogen is het eigenlijke continus vermogen dat die speakers constant dag in dag uit moeten kunnen spelen en enkel daarmee ben je iets als je daarbij ook het max DB weet natuurlijk.

Een vuistregel is ook: Maak dat je versterker zwaarder is dan je speakers, waarom?

Omdat je met een te lichte versterker die over zen nek gaat (clippen, aka blokgolf aka gelijkstroom) je speakers naar een snelle dood stuurt. Je bent beter met een te sterk maar zuiver signaal (kunnen je speakers beter tegen) dan een te sterk maar clippend signaal dat ene blokgolf stuurt.

1.5X het rms wattage van je speakers das iets dat ik aanraad.

btw: je kan de spullen altijd gaan beluisteren in de fnac en dan elders op't Inet bestellen he, gaat je ene pak goedkoper uitkomen want de fnac is een overpriced winkel. Op zowat alle gebied :D

apa

Legacy Member
Dus als ik het goed begrijp, dan is die Marantz SR4600 (7 x 80W) te licht voor die speaker-set die ik besteld heb (6 x 100W RMS)?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Dus als ik het goed begrijp, dan is die Marantz SR4600 (7 x 80W) te licht voor die speaker-set die ik besteld heb (6 x 100W RMS)?
Nee, aangezien je satellietluidsprekers maar 25w RMS zijn en je versterker 7*80w kan weergeven. Ik weet echter wel niet hoeveel die geeft aan de woofer, maar daar zou ik me nu precies niet al te veel zorgen over maken als ik jou was.

apa

Legacy Member
dakantochnie zei:
Nee, aangezien je satellietluidsprekers maar 25w RMS zijn en je versterker 7*80w kan weergeven. Ik weet echter wel niet hoeveel die geeft aan de woofer, maar daar zou ik me nu precies niet al te veel zorgen over maken als ik jou was.
Ligt het aan mij of zijn de specs van die fabrikanten dan echt wel zo onduidelijk? Als ik het (als leek) lees, dan zou ik denken dat iedere speaker 100W RMS aankan... Blijkbaar niet dus...

Wat wel duidelijker is, is dat de center en de sub elk 100W RMS halen... Is die ampli dan nog goed (genoeg)?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Ligt het aan mij of zijn de specs van die fabrikanten dan echt wel zo onduidelijk? Als ik het (als leek) lees, dan zou ik denken dat iedere speaker 100W RMS aankan... Blijkbaar niet dus...

Wat wel duidelijker is, is dat de center en de sub elk 100W RMS halen... Is die ampli dan nog goed (genoeg)?
Die center zal geen 100w RMS zijn, aangezien je satellieten maar 25w RMS zijn. Dat je sub 100w RMS is geloof ik dan weer wel.

Indien je center ook 100w RMS kies je toch beter voor een iets zwaardere amp, alhoewel dit model nu ook weer niet zo rampzalig is.

dCore

Legacy Member
Ik heb zelf al een jaartje een systeem van Ozaki (de HM050)

ben hier zeer content van mede omdat hier je hier 4 verschillende ingangen op hebt. Je hebt een 5.1 voor je pc/dvd en 3 andere 2punts ingangen die automatisch naar 5.1 worden geconverteerd om bv je tv of video op aan te sluiten.
De prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed naar mijn mening.

Zeker een aanrader. Als het mag meer mag kosten HM080 F8 zeker een aanrader.
http://www.ozaki.com.tw/global/en/products/products_Feature.php?source=series&pID=4

apa

Legacy Member
dakantochnie zei:
Die center zal geen 100w RMS zijn, aangezien je satellieten maar 25w RMS zijn. Dat je sub 100w RMS is geloof ik dan weer wel.

Indien je center ook 100w RMS kies je toch beter voor een iets zwaardere amp, alhoewel dit model nu ook weer niet zo rampzalig is.
Zou je, AUB, de specs van de speaker-set willen nalezen en mij vertellen wat voor een versterker-specs ik zou moeten zoeken?

Een ampli die 150 Watt kan uitsturen is immers niet zo makkelijk te vinden binnen mijn budget. Ik twijfel er alleen aan of die specs die ik denk goed te hebben geïnterpreteerd wel kloppen...

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Zou je, AUB, de specs van de speaker-set willen nalezen en mij vertellen wat voor een versterker-specs ik zou moeten zoeken?

Een ampli die 150 Watt kan uitsturen is immers niet zo makkelijk te vinden binnen mijn budget. Ik twijfel er alleen aan of die specs die ik denk goed te hebben geïnterpreteerd wel kloppen...
Ik vind dat JBL er bij deze set (onterecht, want ze hoeven zich zeker nergens over te schamen) onduidelijk is in de RMS wattages van de speakers.

Nu, de aangeraden versterkerkracht bedraagt maximaal 100w RMS per kanaal, dus met die 75w of 80w zal je zeker niet al te snel in problemen komen hoor.

apa

Legacy Member
Vandaag is de set toegekomen en heb 'm meteen ff getest. Klinkt niet slecht, maar heb 'm ook nog niet volledig kunnen testen: ik kan de sub namelijk niet aansluiten op mijn huidige ampli.

dakantochnie zei:
Ik vind dat JBL er bij deze set (onterecht, want ze hoeven zich zeker nergens over te schamen) onduidelijk is in de RMS wattages van de speakers.

Nu, de aangeraden versterkerkracht bedraagt maximaal 100w RMS per kanaal, dus met die 75w of 80w zal je zeker niet al te snel in problemen komen hoor.
Wat is het ideale RMS-vermogen die ik moet zoeken voor de ampli? Zoals je zegt, staat in de specs 25W à 100W... Is het ideale dan 150W?
Nog iets: iemand vertelde mij dat Denon ook een goed merk zou zijn voor de ampli... Geloven of niet?

Dakantochnie

Legacy Member
apa zei:
Vandaag is de set toegekomen en heb 'm meteen ff getest. Klinkt niet slecht, maar heb 'm ook nog niet volledig kunnen testen: ik kan de sub namelijk niet aansluiten op mijn huidige ampli.


Wat is het ideale RMS-vermogen die ik moet zoeken voor de ampli? Zoals je zegt, staat in de specs 25W à 100W... Is het ideale dan 150W?
Nog iets: iemand vertelde mij dat Denon ook een goed merk zou zijn voor de ampli... Geloven of niet?
Ik veronderstel dat ze bij JBL al rekening hebben gehouden met de krachtoverschot die je sowieso moet hebben.
Zoals ik al zei: je amp is zeker niet over the top, maar te slap zou ik hem nu ook niet meteen noemen.

We hebben hier thuis een Denon ampje staan. Gemiddeld materiaal, zonder meer vind ik. Ik zie niet meteen de meerwaarde van een Denon tegenover een ander merk.

Belgakam zei:
Qua amplifier miss best ne Pioneer kope i.p.v. Sony
Pioneer maakt goed materiaal, maar Sony is bij mijn weten zeker niet slechter. Neem gewoon hetgene wat je aanstaat qua klank en waarvan de prijs binnen je budget valt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan